1515

Wallenbergs FAM letar techbolag med H&M:s vd Karl-Johan Persson

Wallenbergstiftelsernas FAM bildar ett nytt riskkapitalbolag ihop med H&M:s vd Karl-Johan Persson och entreprenören Stefan Krook. Det nya riskkapitalet får namnet 82:an Invest och har redan börjat investera i startupbolag.

Wallenbergstiftelsernas investeringsbolag FAM, med Marcus Wallenberg som ordförande, bildar riskkapitalbolaget 82:an Invest ihop med H&M:s vd Karl-Johan Persson och entreprenören Stefan Krook.
Wallenbergstiftelsernas investeringsbolag FAM, med Marcus Wallenberg som ordförande, bildar riskkapitalbolaget 82:an Invest ihop med H&M:s vd Karl-Johan Persson och entreprenören Stefan Krook.

H&M:s vd Karl-Johan Persson har länge varit en aktiv investerare i svenska startupbolag. Ett av hans projekt är 41:an Invest (NTL), ett riskkapitalbolag som drivs ihop med serieentreprenören Stefan Krook.

Duon har de senaste sex åren investerat drygt 100 miljoner kronor i bolag som Budbee, Dib Hotel, Myacadamy och Kivra (NTL), där Stefan Krook själv är grundare och vd. 

Läs mer: Scannad post ska locka småföretagare till Kivra

Nu kan Di Digital avslöja att 41:an Invest bildar ett nytt bolag ihop med Wallenbergstiftelsernas investeringsbolag FAM, med Marcus Wallenberg som ordförande. Enligt Stefan Krook ska bolaget "dubbla 41:ans investeringsförmåga" och får därför namnet 82:an Invest.

Vi har funnit varandra genom investeringen i Kivra.

"Hälften av bolaget ägs av FAM och hälften av 41:an. Det blir en förlängning av 41:an med nätverk och kapital från både oss och FAM”, säger Stefan Krook, som blir vd för 82:an Invest.

Stefan Krook är även känd som grundaren bakom Glocalnet, som sedan 2006 ägs av Telenor, och elbolaget Godel. 

Läs mer: H&M-chefens techportfölj sväller 

Ordförande blir FAM:s finanschef och investmentmanager Kristian Sildeby. Han har jobbat nära Stefan Krook som ledamot i Kivras styrelse. FAM är sedan 2013 delägare i Kivra och äger numera en tredjedel av bolaget.

"Vi har funnit varandra genom investeringen i Kivra och har samma värderingar kring långsiktighet och entreprenörskap. Dessutom gillar vi att jobba ihop”, säger Stefan Krook.

Kivra står bakom en tjänst som digitaliserar officiell post som årsbesked, fakturor och myndighetspost. Tjänsten växer snabbt och har redan lockat 1,7 miljoner användare i Sverige.

"Kivraprojektet har utvecklats väl och vi trivs väldigt bra med 41:an Invest som partners. Nu har vi valt att göra vår första gemensamma investering inom ramen för 82:an och går vidare med den”, säger FAM:s vd Lars Wedenborn. 

Läs mer: Marcus Wallenberg: ”SEB är en utmanare till Apple Pay”

Investeringen han syftar på har gjorts i Fidesmo, ett startupbolag vars affärsidé går ut på att slå samman funktionerna i olika betal- och andra plastkort i ett gemensamt ”superkort”. Som Di Digital redan rapporterat är 82:an Invest en av de största investerarna när Fidesmo tar in 10 miljoner kronor i riskkapital.

"Fidesmo har skapat en lösning där man samlar allt på ett chip. Det är ett växande problem, med alla kort som bara har en funktion vardera, som kräver en lösning", säger Stefan Krook.  

Läs mer: Deras "superkort" tar in nya miljoner från H&M:s vd och familjen Wallenberg

82:an Invest blir et virtuellt bolag och ska alltså inte ha ett gemensamt kontor. 

 Vi blir som en affärsängel, modell large.

”Stefan Krook är motorn i detta. Hittar han fler intressanta bolag tittar vi på det förutsättningslöst”, säger Lars Wedenborn.

På frågan om hur mycket pengar man räknar med att investera är parterna förtegna. Man vill inte göra några utfästelser och tidsåtgången för bolagets galjonsfigurer ska vara minimal.

”Hur mycket vi än investerar kommer det vara små summor för FAM och Karl-Johan Persson. Jag blir den begränsande parten som gör att investeringarna blir små jämfört med andra innehav för dem. Vi ska investera på ett sätt som gör att vi står nära entreprenörerna, men vi ska inte behöva släppa några andra åtaganden", säger Stefan Krook. 

Samtidigt menar han att 41:ans investeringar på 100 Mkr över sex år kan ses som vägledande.

”82:an Invest ska investera på ett liknade sätt som 41an gjort. Vi blir som en affärsängel, modell large”, säger han.


Innehåll från JetshopAnnons

Composable Commerce är svaret på en kundresa i förändring

Den globala e-handeln utvecklas i extrem fart. Medan det öppnar för spännande möjligheter innebär det också en komplex utmaning för många e-handelsaktörer, inte minst eftersom kundens väg genom kundresan tenderar att förändras minst lika fort.

– Det gäller att ständigt vara redo att ställa om för att möta sina kunder på bästa sätt, vare sig det är via sociala medier eller via live-shopping, som exempel på viktiga orderkanaler, säger Rikard Andersson, kommersiell chef Jetshop.

Med nära två decenniers erfarenhet från e-handeln och dess skiftande premisser har SaaS-leverantören Jetshop samlat på sig en mängd värdefulla insikter kring hur branschen utvecklas. Rikard berättar att en viktig lärdom har varit att de som vill ligga i täten vad gäller konkurrenskraft behöver vara genuint nyfikna, våga testa och sedan ta datadrivna beslut.

– Det innebär i högsta grad att våga prova nya system och att ge sin organisation rätt verktyg för att hålla en hög takt. Ett sådant experimentellt tankesätt kräver dock rätt ramverk och flexibla lösningar för att slå väl ut. Då kan man inte fortfarande arbeta utifrån ett one-stop-shop-koncept genom klumpiga legacysystem, konstaterar han. Dessa monoliter saknar den flexibilitet och snabbrörlighet som krävs för att genomföra de förändringar som är nödvändiga för att fortsätta utveckla sin affär i en ständigt föränderligt klimat.

API-baserad arkitektur

Rikard rekommenderar istället att arbeta utifrån en flexibel, API-baserad arkitektur och att satsa på så kallad Composable Commerce. Med detta koncept är aktörer och varumärken inte längre bundna till monolitiska applikationssviter, utan kan arbeta flexibelt och byta ut de delar som inte uppfyller kraven. Detta kan gälla exempelvis funktionalitet kring personalisering, prisoptimering eller kampanj- och lojalitetshantering.

– Composable Commerce handlar om att ge varumärken och återförsäljare flexibiliteten och verktygen för att smidigt utöka sin handelslösning, verksamhet och tillväxt baserat på affärskrav och strategi. Att man kan komponera sin lösning efter just de system som bäst löser många affärskritiska utmaningar och skapar de bästa kundupplevelserna.

Framtidssäkrar verksamheten

Genom att anamma dessa flexibla, fristående moduler i en helhetsstruktur via API:er kan e-handlare implementera sin egen digitala handelsteknologistack och därmed definiera exakt hur frontend-upplevelsen ser ut och hur verksamheten fungerar på backend.

Således lägger verksamheten grunden för den snabbrörlighet som krävs för att man ska kunna leverera innovativa upplevelser i snabbhet och skala och skilja sig i en allt hårdare konkurrens.

– Detta är ett oerhört effektivt sätt att framtidssäkra sin verksamhet. Moderna lösningar består av kraftfulla applikationer som kommunicerar med varandra genom välformulerade API:er. Det gäller därför att bygga sin lösning på en teknisk bas som möjliggör flexibilitet och att man utökar funktionaliteten genom att byta ut enskilda komponenter istället för hela lösningar. Detta är anledningen till att vi byggt Jetshop Commerce som en API- och molnbaserad SaaS-plattform för e-handlare, som alltid körs på senaste versionen med senaste tekniken.

Jetshop Commerce är en helt headless och API-driven lösning, vilket öppnar upp för att skapa design och funktionalitet som är helt anpassade efter kundens behov och önskemål. Tack vare ett vidsträckt ekosystem av partners ger Jetshop därmed sina kunder möjlighet att välja de lösningar som passar bäst i just deras e-handel, lite som att bygga Lego.

– Vi är Nordens största SaaS-företag inom digital handel och det är en position vi har nått genom att vara lyhörda för e-handlarna och deras behov. Det tänker vi fortsätta med; vi vill spela en aktiv roll vad gäller att hjälpa våra kunder att utveckla sina onlineaffärer och nå sina mål, avslutar Rikard.

Läs mer om Jetshops lösningar för e-handel här 

Lär mer om Composable Commerce 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Jetshop och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?