1515
Annons

Waleruds hemliga tjänst – ska sko sig på e-handeln

Svenska Volumental växer snabbt genom sin tjänst för att skanna fötter i skobutiker. Till sommaren är det dags för lanseringen av en ny, hemlig tjänst som ska hjälpa nätbutikerna sälja rätt skor – och minska andelen returer. 

Volumentals grundare Caroline Walerud demonstrerar bolagets 3D-scanning-tjänst för fötter.
Volumentals grundare Caroline Walerud demonstrerar bolagets 3D-scanning-tjänst för fötter.

Jakten på på den perfekta skostorleken har präglat Volumental ända sedan techprofilen Caroline Walerud grundade bolaget med tre andra 2012. Första produktlanseringen skedde 2016 och idag finns bolagets 3D-scanningsprodukt för fötter i 1800 butiker i närmare 20 butikskedjor i över 38 länder. 

Det blir en tjänst som ska fungera i hemmet, eller var som helst, och som riktar in sig på skoköp på nätet.

Tekniken bygger på en slags golvplatta som låter kunderna skapa en tredimensionell bild av sina fötter. Butikspersonalen använder sedan informationen, i kombination med Volumentals AI-system, för att rekommendera skor med optimal storlek. (Än så länge rör det sig alltså inte om skräddarsydda skor.)

”Vi har världens största databas för fötter”, säger Volumentals vd Moritz Schiebold.

Idag har Volumentals teknik använts för att hjälpa över fyra miljoner kunder att hitta rätt sko. Under bolagets brutna räkenskapsår, som slutade den sista april i år, växte omsättningen med 28 procent till 31,5 miljoner kronor. 

Volumentals teknikchef Alper Aydemir och vd:n Moritz Schiebold (t.h.).
Volumentals teknikchef Alper Aydemir och vd:n Moritz Schiebold (t.h.).Foto:Emma-Sofia Olsson

Även förlusterna ökade under räkenskapsåret - från knappt 2 Mkr till 6,7 Mkr. Det innebär att bolagets ansamlade förlust är närmare 18 Mkr.

Vi klarar oss genom att återinvestera vårt eget kassaflöde.

”Förra verksamhetsåret var lite av ett övergångsår. Vi hade en del tillväxt, och investerade signifikanta summor i rekrytering av personer inom försäljning och marknadsföring. Men det är först nu vi börjar kunna skörda frukterna”, säger Moritz Schiebold.

Han tog över vd-posten från medgrundaren och investeraren Caroline Walerud 2015. Hon är numera arbetande styrelseordförande och storägare i Volumental, och uppges lägga ungefär en fjärdedel av sin tid på bolaget.

Läs mer: Walerud Ventures investerar i hennes superalger

Volumentals 3D-scanner visar hur individens fot är utformad för att butiksförsäljare ska kunna föreslå den skon som passar bäst.
Volumentals 3D-scanner visar hur individens fot är utformad för att butiksförsäljare ska kunna föreslå den skon som passar bäst.Foto:Pressbild

Hur mycket Volumental växer fram till april 2020 vill Moritz Schiebold inte säga. Men mycket tyder på att bolaget mår bra. Per den sista april hade man endast 9 Mkr i kassan. Men Moritz Schiebold uppger att man inte söker nytt riskkapital för närvarande. 

”Vi klarar oss genom att återinvestera vårt eget kassaflöde”, säger han.

Idag har Volumental 45 medarbetare på kontoret i Stockholm och man anställer fler. Bolaget trappar just nu upp sin marknadsföring, både mot den fysiska handeln och nätbutiker.

Tidigt nästa sommar hoppas Moritz Schiebold rulla Volumentals nya tjänst som varit i görningen en längre tid. 

”Det blir en tjänst som ska fungera i hemmet, eller var som helst, och som riktar in sig på skoköp på nätet”, säger Moritz Schiebold.

Han vill inte gå in på mer detaljer. Men intresset är stort. Om nätbutiker kan få kunderna att mata in sina exakta fotstorlekar kan de ju minska kostnaden för returer rejält. 

”Vi berättar gärna mer om detta nästa år”, säger vd:n.

Enligt Moritz Schiebold sker nästan all Volumentals försäljning utanför Sverige. Men trots det finns det inga planer på att öppna fler kontor.

”Vi är mycket internationella och har 21 nationaliteter på kontoret. Men tanken är att förbli ett svenskt exportbolag”, säger Moritz Schiebold, som själv har rötterna i Hamburg, Tyskland.

Läs mer: Ny investering i 3D-scanningsbolaget Volumental – ska ta fram en produkt till e-handeln 

Volumentals största delägare är riskkapitalbolaget Moor, med 21 procent av aktierna. Caroline Walerud äger 14 procent av bolaget i eget namn.

”Alla fyra grundare är fortfarande aktiva i bolaget. Delägande är viktigt för oss och vi erbjuder personaloptioner till alla våra medarbetare”, säger vd:n.


Innehåll från FintechFactoryAnnons

Gör ditt företag mer lönsamt 2022: Outsourca

Blir 2022 året som ditt bolag ska vinna mark och bli mer lönsamt? I så fall så bör outsourcing vara en del av er strategi för ditt företag. Här listar FintechFactory några av de främsta skälen till att outsourcing kan gynna just ditt företag!

Oavsett om du har en startup, ett mindre eller medelstort företag som befinner sig i en tillväxtfas, eller om du redan är en större aktör på marknaden – outsourcing av kundtjänst kommer med flera fördelar som kan gynna just ditt bolag.

Här är fem anledningar till varför outsourcing av kundtjänst är lönsamt för dig som har ett fintech-bolag:

1. Outsourcing låter dig fokusera på kärnverksamheten

När du outsourcar en eller flera av ditt företags processer tillåts du lägga din fokus på kärnverksamheten. Genom att låta ett kvalificerat outsourcingbolag sköta din kundtjänst, marknadsföring eller social media content, kan du lägga din tid och energi på exempelvis produkt- och affärsutveckling.

2. Du kan spara stora pengar på outsourcing

Outsourcing av kundtjänst är väldigt kostnadseffektivt samtidigt som kvaliteten är hög. Etablerade outsourcingbolag som FintechFactory garanterar ett fast timpris som är samma oavsett om du vill ha kundtjänst på vardagar, helger eller högtider. Det tillkommer inga startavgifter eller extra avgifter i form av OB-tillägg eller liknande.

Detta innebär att du kan täcka upp din kundtjänst under dygnets alla timmar om det behövs. Detta har stor betydelse, särskilt vid perioder av hög belastning.

3. Sälj på flera marknader – täck upp med språkresurser för samtliga

Finns din verksamhet även utanför Sverige eller kommer ni att expandera utomlands? För dig som verkar inom Norden kan ni genom outsourcing få kostnadseffektiv kundtjänst på svenska, danska, norska och finska. Kanske finns ni redan i Europa eller USA? Kundtjänst på bland annat engelska, tyska, och franska stärker ert varumärke på respektive marknad och ger er fördelar över konkurrenterna. FintechFactory har idag kundtjänst på 15 olika språk och hjälper företag med sin kundservice över hela Europa, USA och Asien.

4. Outsourcing låter dig skala upp verksamheten snabbt och enkelt

Under säsongstoppar kan det vara svårt att snabbt skjuta till extra resurser, och att förlita sig på traditionella bemanningsföretag kan vara både dyrt och oberäkneligt. Med ett kvalificerat outsourcingbolag får du en lösning som är kostnadseffektiv och enkel att implementera. Du får snabbt kvalificerad personal på plats som jobbar dedikerat för dig.

5. Nå ut till fler kunder med influencer marketing

FintechFactory tillhandahåller inte bara tjänster inom outsourcing av kundtjänst. Med över 5 års erfarenhet av influencer marketing erbjuder vi även en välbeprövad och kraftfull metod för att nå ut till nya kunder.

6. Bonus: När det är svårt att få tag i utvecklare så finns våra tillgängliga

Vi har förstått, då vi jobbat med kunder inom fintech, att det finns ett skriande behov av utvecklare inom olika områden. Vi har därför satsat på att knyta till oss utvecklare för att tillgodose alla dessa olika ändamål.

Kontakta FintechFactory för mer information om att outsourca kundtjänst, influencer marketing och utvecklare. Välkommen att höra av dig till info@fintechfactory.se eller besök http://www.fintechfactory.se/

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med FintechFactory och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?