Annons

Waleruds hemliga tjänst – ska sko sig på e-handeln

Svenska Volumental växer snabbt genom sin tjänst för att skanna fötter i skobutiker. Till sommaren är det dags för lanseringen av en ny, hemlig tjänst som ska hjälpa nätbutikerna sälja rätt skor – och minska andelen returer. 

Volumentals grundare Caroline Walerud demonstrerar bolagets 3D-scanning-tjänst för fötter.
Volumentals grundare Caroline Walerud demonstrerar bolagets 3D-scanning-tjänst för fötter.

Jakten på på den perfekta skostorleken har präglat Volumental ända sedan techprofilen Caroline Walerud grundade bolaget med tre andra 2012. Första produktlanseringen skedde 2016 och idag finns bolagets 3D-scanningsprodukt för fötter i 1800 butiker i närmare 20 butikskedjor i över 38 länder. 

Det blir en tjänst som ska fungera i hemmet, eller var som helst, och som riktar in sig på skoköp på nätet.

Tekniken bygger på en slags golvplatta som låter kunderna skapa en tredimensionell bild av sina fötter. Butikspersonalen använder sedan informationen, i kombination med Volumentals AI-system, för att rekommendera skor med optimal storlek. (Än så länge rör det sig alltså inte om skräddarsydda skor.)

”Vi har världens största databas för fötter”, säger Volumentals vd Moritz Schiebold.

Idag har Volumentals teknik använts för att hjälpa över fyra miljoner kunder att hitta rätt sko. Under bolagets brutna räkenskapsår, som slutade den sista april i år, växte omsättningen med 28 procent till 31,5 miljoner kronor. 

Volumentals teknikchef Alper Aydemir och vd:n Moritz Schiebold (t.h.).
Volumentals teknikchef Alper Aydemir och vd:n Moritz Schiebold (t.h.).Foto:Emma-Sofia Olsson

Även förlusterna ökade under räkenskapsåret - från knappt 2 Mkr till 6,7 Mkr. Det innebär att bolagets ansamlade förlust är närmare 18 Mkr.

Vi klarar oss genom att återinvestera vårt eget kassaflöde.

”Förra verksamhetsåret var lite av ett övergångsår. Vi hade en del tillväxt, och investerade signifikanta summor i rekrytering av personer inom försäljning och marknadsföring. Men det är först nu vi börjar kunna skörda frukterna”, säger Moritz Schiebold.

Han tog över vd-posten från medgrundaren och investeraren Caroline Walerud 2015. Hon är numera arbetande styrelseordförande och storägare i Volumental, och uppges lägga ungefär en fjärdedel av sin tid på bolaget.

Läs mer: Walerud Ventures investerar i hennes superalger

Volumentals 3D-scanner visar hur individens fot är utformad för att butiksförsäljare ska kunna föreslå den skon som passar bäst.
Volumentals 3D-scanner visar hur individens fot är utformad för att butiksförsäljare ska kunna föreslå den skon som passar bäst.Foto:Pressbild

Hur mycket Volumental växer fram till april 2020 vill Moritz Schiebold inte säga. Men mycket tyder på att bolaget mår bra. Per den sista april hade man endast 9 Mkr i kassan. Men Moritz Schiebold uppger att man inte söker nytt riskkapital för närvarande. 

”Vi klarar oss genom att återinvestera vårt eget kassaflöde”, säger han.

Idag har Volumental 45 medarbetare på kontoret i Stockholm och man anställer fler. Bolaget trappar just nu upp sin marknadsföring, både mot den fysiska handeln och nätbutiker.

Tidigt nästa sommar hoppas Moritz Schiebold rulla Volumentals nya tjänst som varit i görningen en längre tid. 

”Det blir en tjänst som ska fungera i hemmet, eller var som helst, och som riktar in sig på skoköp på nätet”, säger Moritz Schiebold.

Han vill inte gå in på mer detaljer. Men intresset är stort. Om nätbutiker kan få kunderna att mata in sina exakta fotstorlekar kan de ju minska kostnaden för returer rejält. 

”Vi berättar gärna mer om detta nästa år”, säger vd:n.

Enligt Moritz Schiebold sker nästan all Volumentals försäljning utanför Sverige. Men trots det finns det inga planer på att öppna fler kontor.

”Vi är mycket internationella och har 21 nationaliteter på kontoret. Men tanken är att förbli ett svenskt exportbolag”, säger Moritz Schiebold, som själv har rötterna i Hamburg, Tyskland.

Läs mer: Ny investering i 3D-scanningsbolaget Volumental – ska ta fram en produkt till e-handeln 

Volumentals största delägare är riskkapitalbolaget Moor, med 21 procent av aktierna. Caroline Walerud äger 14 procent av bolaget i eget namn.

”Alla fyra grundare är fortfarande aktiva i bolaget. Delägande är viktigt för oss och vi erbjuder personaloptioner till alla våra medarbetare”, säger vd:n.

Innehåll från OxceedAnnons

Nytt succéår trots osäker omvärld – Fortsatt tillväxt för SaaS-bolaget Oxceed

Elif Schmidt, VD, Oxceed.
Elif Schmidt, VD, Oxceed.

När fintech-företaget Oxceed summerar 2022 kan de se tillbaka på ett framgångsrikt år meden ARR-tillväxt som landar på 74 procent, god omsättning och flera nya funktioner. Bakom bedriften ligger lyckade partnerskap, ambitionen att alltid ligga i framkant och en produkt som ligger rätt i tiden.

– Allt fler företag vill bort från att sköta den finansiella rapporteringen i Excel, framförallt för att minimera risken för fel, men också för att det är enkelt och sparar tid, säger Elif Schmidt, VD. 

Oxceed erbjuder en molntjänst för företag som ger dem möjlighet att få en tydlig överblick av sin ekonomi i realtid. Genom att koppla sitt bokföringssystem med Oxceed kan företag förenkla sin finansiella rapportering, budgetering och uppföljning. På senare tid har intresset för tjänsten ökat kraftigt. 

Under 2022 har bolaget lagt extra tyngd på att vidareutveckla och förbättra sina lösningar för företag, koncerner och redovisningsbyråer. Det innebär dels en fördjupad funktionalitet inom koncernrapportering, projektbudgetering och avancerade nyckeltal, men även ett breddat erbjudande gentemot redovisningsbyråer. 

Läs också: Techbolaget fick bättre finansiell överblick 

Stark efterfrågan visar på relevant lösning i tuffa tider

Den vässade produktportföljen, tillsammans med ett ökat behov av effektivare rapportering bland företag, har gjort att 2022 summeras som ett av de bästa åren i bolagets historia.

– Vi är glada över att arbetet som vi har lagt ned på att förbättra våra tjänster har tagits emot så positivt. Det är tydligt att intresset från företag, som vill automatisera sin rapportering, spara tid i den finansiella uppföljningen och enkelt kunna bevaka sina nyckeltal, har ökat. Samtidigt ser vi också att vår churn har minskat stadigt, vilket är ett tecken på allt nöjdare kunder, säger Elif Schmidt och fortsätter:

– Vår lösning behövs inte bara när det går bra, utan minst lika mycket när det går sämre för ekonomin. Då blir det extra kritiskt att snabbt kunna se avvikelser och på så sätt få möjlighet att agera snabbt. 

Läs mer: Ehandelsbolaget kapar kostnader med automatisk rapportering 

Fortsatt satsning på tillväxt och nya rekryteringar

Under 2022 har Oxceed förstärkt sina partnerskap, där deras lösning bland annat utgör ett centralt verktyg i redovisningsbyrån Grant Thorntons rapportering och rådgivning gentemot sina kunder. Oxceed är numera också en integrerad del av banken SEB:s företagserbjudande vilket innebär att deras företagskunder enkelt kan koppla på tjänsten ”Finansiell överblick” i Business Arena (tidigare internetbanken). 

Läs mer: Grant Thornton väljer Oxceed för budget och månadsrapportering 

Efter ett starkt 2022 inleder Oxceed det nya året precis som det avslutades: Full fart framåt med fokus på att fortsätta att växa genom att vässa på sina kunderbjudanden och stärka upp teamet med nya rekryteringar. 

– Vår målsättning framöver är glasklar, vi ska bibehålla samma tillväxttakt som vi haft tidigare. Det kommer att bli ett spännande år, avslutar Elif Schmidt. 

 

Mer från Oxceed

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Oxceed och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera