1515
Annons

Walerud Ventures investerar i hennes superalger

Göteborgsbolaget Swedish Algae Factory odlar alger som kan göra solceller mer effektiva. Nu investerar Walerud Ventures, med bland annat affärsängeln Jane Walerud, i bolaget.

Caroline Walerud, partner på Walerud Ventures investerar i Sofie Allerts Swedish Algae Factory.
Caroline Walerud, partner på Walerud Ventures investerar i Sofie Allerts Swedish Algae Factory.

Swedish Algae Factory utvinner kiselalger som bland annat kan användas i produktionen av hudkosmetika, UV-skydd och för att få ut mer av solceller. Kiselskal är till skillnad från många kemikalier inom samma användningsområden mer miljövänligt. 

Biotechbolaget, med grundaren Sofie Allert i spetsen, fick i somras ett bidrag på 17 miljoner kronor från EU:s miljöprojekt LIFE för att bygga ett nytt växthus. För att stärka upp organisationen inför den nya anläggningen tar Swedish Algae Factory (NTL) nu in en okänd summa från Walerud Ventures. 

”De pengar vi tog in nu är mest för att stärka försäljning och affärsutvecklingen och för planeringen för att skala upp produktionen i samband med EU-bidraget. Redan sommaren 2017 fick vi kontakt med Walerud Ventures. De har har erfarenhet av att bygga bolag även inom produktion och det är värdefullt att få in dem i ägarkretsen”, säger vd:n och medgrundaren Sofie Allert.

Läs även: Hennes alger används i smink och solceller – nu tar de nästa steg

Caroline Walerud, partner på Walerud Ventures (NTL), går i och med investeringen in i styrelsen och ska jobba operativt med affärsutveckling och investerarrelationer. 

“Jag ser fram emot att hjälpa Swedish Algae Factory bli ett stort industriföretag som inte bara blir lönsamt, utan dessutom renar haven. Bolaget är i en spännande fas med tidiga kunder och uppskalning så det blir mycket att göra”, säger Caroline Walerud i ett pressmeddelande.

Caroline Walerud är en av medgrundarna till 3D-scanningbolaget Volumental men med sin bakgrund från att ha studerat biologi på Cambridge University är materialteknik något som intresserar henne personligen. 

”Det här är ju materialteknik och bioteknik vilket jag tycker är jättespännande - annorlunda från mjukvara som jag jobbat med tidigare. För egen del hoppas jag kunna jobba med miljöteknik under en lång tid framöver”, säger Caroline Walerud till Di Digital.

Läs även: Walerud Ventures investerar i IoT-bolaget Ekkono 

Finanskändisar går in i Kry-grundarens haussade olja: ”Vi är redan inne på nästa runda”

Josefin Landgårds bolag Mantle verkar inte ha inte lidit någon större skada av Läkemedelsverkets beslut att förbjuda deras cannabisolja. Den nya hudvårdsserien går som på räls och grundarna har siktet internationellt.

Josefin Landgård har grundat Mantle tillsammans med Stina Lönnkvist
Josefin Landgård har grundat Mantle tillsammans med Stina LönnkvistFoto:Josefine Stenersen

Mantles medgrundare och vd Josefin Landgård, som också var med och startade vårdgivaren Kry 2014, har precis avslutat sitt måndagsmöte med teamet på fem personer. Snart ska de bli åtta. 

Bolagets försäljning av en ny hudvårdsserie som innehåller så kallad cannabidiol-olja, CBD-olja förkortat, har gått som tåget sedan den lanserades i december 2020. 

Från att bolagets intäkter helt stannade av, på grund av att Läkemedelsverket förbjöd försäljningen av den CBD-oljan i mars i fjol, är Mantle nu på banan igen. Under 2021 beräknar man att omsätta 10 miljoner kronor.

”Vi visste att det skulle komma utmaningar med Mantle, som det gör när man är i en ny bransch. Men det är också det som gör att det finns stor potential”, säger Josefin Landgård, och hänvisar även till Krys resa.

Läkemedelsverkets beslut utgick från att oljan kan uppfattas som ett läkemedel, vilket i så fall inte är godkänt i Sverige. Mantle har överklagat till Förvaltningsrätten, men ärendet har inte prövats än.

”Vi är övertygade om att vi ska vinna i frågan, för vi har rätt i sak. Sedan är Sverige bara en marknad, så det är egentligen inte så viktigt. Vi vill använda den svenska marknaden för att bevisa vårt case, men nu har hudvårdsprodukterna tagit sådan fart att det inte är så viktigt längre”, menar Josefin Landgård.

Istället fick bolaget gå ut och be om förtroende från investerare, då de saknade försäljningssiffror att visa upp. Och det gick bra. I november i fjol tog Mantle in en investering på 12 miljoner kronor. Något som grundarna Josefin Landgård och Stina Lönnkvist då valde att inte kommunicera. 

Läs också: Kry-grundaren talar ut om vd-bytet: ”Fick feedback om att jag var gravid” 

Bland de nya ägarna återfinns Oriflame-ägarna Anna af Jochnick och Helene af Jochnick. Även Voi-grundaren Fredrik Hjelm har investerat, via bolaget Semjorka, samt investmentbolaget Ernström & Co som ägs av familjen Hielte-Hobohm och som också är delägare i bolag som Apotea och nyligen i Na-kd. Även Daniel Pilotti, grundare av Ryska Posten, och Johan Karlsson, vd på Slättö, står på ägarlistan. 

Även bolagets tidigare investerare Cristina Stenbeck, Susanna Campbell, Sophia Bendz och Emilia de Poret har lagt in pengar i den nya rundan. 

”De investerare vi har fått in nu är både starka strategiskt och kapitalstarka, vilket innebär att de kan skjuta till kapital i många rundor framöver. Det är inte alla affärsänglar som har möjlighet att vara med hur länge som helst”, säger Josefin Landgård.

CBD-oljan säljs fortfarande på andra marknader och för hudvårdsserien tittar nu Mantle på att börja sälja produkterna i Danmark och Storbritannien. Danmark för att det ligger nära Sverige och det finns en överlapp i skandinavisk kultur och influencers som är de som främst sprider marknadsföringen av produkterna. 

Storbritannien har en mer mogen CBD-marknad, men ännu ingen större spelare som har fått fäste, menar Josefin Landgård.

”Nu har vi galna tillväxtsiffror och vill resa pengar snart igen. Vi diskuterar just nu med brittiska riskkapitalister”, säger Josefin Landgård.

Men att lansera hudvård tar tid. Det är långa ledtider från att ha formulerat en produkt tills att den finns på marknaden. Hudvårdsserien skulle ha lanserats i Sverige förra sommaren, men förpackningarna som produceras i Italien blev försenade på grund av pandemin.

”Vi släppte produkterna 17 december och det blev direkt en hype. Men det är roligt att se att de också konverterar bra i försäljningen”, säger Josefin Landgård.

Förutom på Mantles egna sida säljs hudvården genom bland annat Lyko, Bangerhead och Kicks.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera