1515
Annons

Vr-shopping på frammarsch – Di Digital testar virtuell hårvård

Vr-tekniken blir tillgänglig för alltfler plånböcker, och försäljarna inom kläder, skor och andra konsumtionsvaror ser en ny födkrok med virtuella butiker. För hemelektronikbolaget Dyson har vr-tekniken en central roll för produktutvecklingen. Nu lanseras den även för kunderna.

Under hösten har det talats mycket om Facebooks vision av nästa steg av internet, Metaverse, där vr-glasögon har en framträdande roll. Redan 2016 utsågs vr-bågarna till årets julklapp och enligt konsultbolaget Grand View Research kommer vr-industrin växa från 200 miljarder kronor 2021 till 636 miljarder kronor 2028.

I pandemins spår öppnade flera stora försäljare virtuella butiker, inte minst i USA där de fysiska butikerna stängde ned helt och hållet. Flera av dem fick hjälp av det amerikanska vr-bolaget Obsess, som grundades 2018 av Neha Singh. Bolaget har utvecklat virtuella shoppingmiljöer för jättar som Tommy Hilfiger, Diesel och Dior. Bland investerarna märks riskkapitalbolaget Village Global, som har Jeff Bezos, Mark Zuckerberg och Bill Gates i sitt nätverk.

Nu lanserar även det brittiska hemelektronikbolaget Dyson en vr-upplevelse. Bolaget startade som en dammsugartillverkare men har under de senaste åren rönt stor uppmärksamhet för avancerade hårvårdsprodukter och luftrenare. Prisbilderna är likt dammsugarna skyhöga – locktångspaketet Airwrap kostar över 5.000 kronor och hårfönen över 4.000 kronor. 

De fysiska butikerna har alltid varit mycket viktiga för bolagets affär. I dagsläget har Dyson 318 butiker och nästa räknar med att öppna 23 nya butiker nästa år. I de futuristiskt utformade butikerna får kunderna testa produkterna på mer utförligt sätt än i en vanlig vitvarubutik. 

”Under pandemin behövde vi hitta nya sätt att nå våra kunder då butikerna stängde. Det som inspirerade oss var det interaktiva momentet. Vr-upplevelsen är en brygga mellan den fysiska butiken och den relativt platta e-handeln”, säger Dysons e-handelschef Sean Newmarch.

Som högteknologiskt bolag är VR och simulering en viktig komponent för Dysons produktutvecklare. På ett sätt var halva arbetet alltså redan gjort för det är exakt samma teknik som ingenjörerna använder som nu lanseras till kunderna.

I ett första led är det det hårprodukterna som ligger i fokus. När Di Digital kliver in i Dysons virtuella värld är det en kolsvart miljö, inte olikt bolagets fysiska butiker. Det tar en stund att få in tekniken, både vad gäller att plocka upp produkten och sätta på rätt munstycke. Själva testet görs på en hårslinga som sitter uppsatt på en ställning. Det är i dagsläget alltså inte möjligt att prova produkterna på en egen avatar. Men det är inte syftet med tekniken, menar vr-chef Mike Aldred som ligger bakom tekniken. Det är känslan för produkten som bolaget vill åt. 

”Ju mer avancerade produkterna blir, desto mer dold blir tekniken bakom. Det skiljer sig från när vi startade med damsugare, där teknologin är mer synlig”, säger han. 

I nästa steg kommer Dysons övriga sortiment implementeras, och tjänsten ska kunna skanna av kundens hem för att välja ut rätt produkter.

Sean Newmarch och Mike Aldred är övertygade om att virtuell shopping är här för att stanna.

”5d kommer innebära en revolution där vi går från en textbaserad tvådimensionell miljö till en 3d-driven värld. Vr-utvecklingen är på väg uppåt och vi är före vår tid med den här satsningen. Vi ser potentialen och vill investera tidigt”, avslutar Sean Newmarch. 


Innehåll från GetacceptAnnons

Här är årets 5 trender som kommer att boosta din digitala försäljning

Medan världen av pandemiska skäl gått i dvala, snurrar den digitala utvecklingen snabbare än någonsin. De flesta tycker att denna digitala revolution är positiv, även om det såklart kan vara svårt att ibland hänga med i svängarna. Allting pekar dock på att den digitala snurran kommer fortsätta spinna och redan inom tre år kommer 80% av all B2B-försäljning att ske digitalt. Nu är det hög tid att som företag börja anpassa sig därefter.

Hur ska man då veta hur man ska förhålla sig för att lyckas i denna förändring? Det digitala sälj- och e-signeringsverktyget GetAccept listar här de 5 största digitala trenderna att ta fasta på för att lyckas med sin försäljning 2022. 

1. Bästa köpupplevelsen

B2B-köpprocessen har förändrats markant de senaste åren. I stil med B2C-köpprocessen så ser man tendenser till ett ökat intresse för digitala kanaler. B2B-köpare förväntar sig en liknande kundupplevelse som de är vana vid som privata konsumenter. Enligt Gartner lägger B2B-köpare cirka 17% av sin tid på att prata med potentiella leverantörer, och tar ungefär 60% av besluten helt själva genom att göra research och läsa rekommendationer. För att förstå det nya köpbeteendet behöver vi först bena ut vem köparen faktiskt är, vilket såklart kan vara svårt att tyda då stor del av kundresan sker innan kontakt med säljaren. I och med att köpprocessen har blivit mer digital, och med fler intressenter involverade, behöver också arbetssättet förändras. För att få rätsida på detta har konceptet digitala säljrum blivit en del av räddningen. Vilket i korta drag är en digital microsajt där man kan samla allt som är kopplat till en specifik affär och få en större förståelse för kundens köpprocess. De som kan erbjuda den bästa digital köpupplevelsen kommer stå som vinnare framöver!

2. AI-automatisering 

AI skrämmer många säljare med risken att bli utbytt. Men AI kan som tur är inte ersätta människan, då den saknar empati och förmågan att kontrollera kunddialoger utanför det digitala säljrummet. Något AI faktiskt kan göra för säljchefer är att bidra till intern coachning av medarbetare. När alltmer arbete sker digitalt behövs nya verktyg för att kunna ta del av alla säljmöten – men också för att följa och utvärdera säljarnas utveckling. Med hjälp av AI kan man analysera hur kunder beter sig i möten och på så vis sätta mål och följa upp på ett sätt som inte varit möjligt tidigare!

3. Sälj med video

Video är ett kommunikationsmedel som används alltmer och Facebook spår bland annat att större delen av deras innehåll kommer att vara i videoformat inom ett par år. Vidare har video blivit ett av de populäraste sätten att ta till sig information på nätet. Genom att arbeta aktivt med video i säljprocessen kan du föra fram ett kraftfullare och mer levande budskap jämfört med ett mejl eller en PDF och vara personlig på ett sätt som får er att sticka ut i bruset. Videotrenden kan helt enkelt öka sannolikheten till en affär om videon bifogas tillsammans med era säljdokument. 

4. Sälj på rekommendation

Idag betygsätter vi ofta de produkter och tjänster vi tar del av: taxiresor, matupplevelser och produkter utvärderas löpande. Säljbranschen har ännu inte tagit steget in i denna kultur, men det finns mycket här att hämta. Kundens omdöme om dig kan faktiskt ses som ett sätt att sälja in dig själv till nya potentiella kunder, utan att behöva göra hela jobbet själv. Tills vidare kan du passa på att be dina kunder rekommendera dig på LinkedIn. Vilket blir ett kvitto och som stärker ditt eget varumärke.

5. Digitala säljrum

Det digitala säljrummet, som nämndes redan under den första trenden, är inte längre något som undantagsvis används i säljprocesser. I en verklighet där alla branscher arbetar mer eller mindre digitalt, blir det digitala säljrummet avgörande för om du ska ro i hamn dina affärer eller inte. Detta trendiga koncept är alltså ett digitalt delat utrymme, där du samlar alla komponenter som rör en affär. Via ett digitalt säljrum kan säljare interagera, kommunicera och förhandla med potentiella köpare. I realtid. Det digitala säljrummet skapar med andra ord en unik och personlig köpupplevelse genom att erbjuda ett gemensamt ställe där allt försäljnings- och presentationsmaterial, offerter och kundcase med mera samlas med enkel åtkomst för både säljare och köpare.  

På så sätt kan alla parallella dialoger och långa emailtrådar mellan olika personer i en säljprocess, under och mellan möten, reduceras och effektiviseras.

Läs mer om digitala säljrum här (på engelska) 

Lär mer om GetAccept och hur de förbättrar den digitala köpupplevelsen 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?