1515

VR-profilens snälla spel har gett resultat: ”Vi har gått med vinst i fem månader”

VR-bolaget Resolution Games gör sig redo att släppa sitt femte spel. Och trots VR:s tidiga utveckling uppger grundaren Tommy Palm att spelbolaget nu har svarta siffror.

Mobilspelsveteranen Tommy Palm gör sig redo för att släppa sitt 5:e VR-spel för Resolution Games.
Mobilspelsveteranen Tommy Palm gör sig redo för att släppa sitt 5:e VR-spel för Resolution Games.Foto:Patrik Olsson

I slutet av mars 2016 släppte Resolution Games sitt första VR-spel. Och det var utan storslagna rymdscener och skrämmande zombier som spelbolaget tog sig an VR. Med Creandum och Googles riskkapitalgren GV som backare släppte de istället fiskespelet ”Bait”.

Enligt uppgifter från bolaget har ”Bait” nu laddats ned 2,3 miljoner gånger och är därmed det hittills mest nedladdade spelet för VR. Den 15 februari släpper Resolution Games sitt 5:e VR-spel ”Narrows”, som enkelt kan beskrivas som ett snällt piratspel.

”Jag tror att spel är för alla, och jag tror inte att det är speciellt många som gillar att spela zombiespel. Zombiespel och skräck funkar väldigt bra i VR men det behövs spel som är mer inkluderande och har en bredare målgrupp. Det ska inte vara våld och explosioner utan kunna vara kul för vem som helst”, säger grundaren Tommy Palm när Di Digital träffar honom på Resolution Games kontor i Epicenter i Stockholm.

Läs även: Kan hans fiskespel bli VR-världens svar på Candy Crush Saga? 

Snälla spel som kan gillas av alla är inget nytt för spelveteranen Tommy Palm. Tillsammans med flera av sina nuvarande anställda hade han en nyckelroll i succén för Kings mobilspel ”Candy Crush Saga”. Men till skillnad från den möjliga tillväxten hos mobilspel har VR ännu en smal kundkrets. Men den växer.

”Utvecklingen är fortfarande i ett tidigt stadie. VR-kiten är inte bara dyra, de är även rätt komplicerade att installera. När det gäller vana pc-spelare så är det inget större problem men de flesta är inte det. Då finns det en stor fördel med VR för mobilen, det är i alla fall enklare”, säger Tommy Palm.

Vi har faktiskt gått med vinst de senaste fem månaderna

Under det tredje kvartalet i fjol såldes det för första gången över 1 miljon exemplar av de mer avancerade VR-headsets från HTC, Oculus och Sony. Men ett problem för de som investerar i ett kit är att spelen ofta är gjorda för bara ett av VR-kiten.

”Vi vill skapa spel som funkar på flera plattformar, inte bara nu när marknaden är liten utan även rent generellt. En av anledningarna till att Candy Crush blev så galet stort var för att man kunde komma åt spelet på vilken enhet som helst”, säger Tommy Palm.

Läs även: Paradox vd: 2004 köpte vi bolaget för 1 krona 

Sedan ”Bait!” lanserades 2016 har Resolution Games släppt tre andra spel, däribland ”Wonderglade” som utspelar sig på en nöjespark på Googles VR-plattform Daydream, och ”Bait Arctic Open” som till skillnad från originalet utspelar sig i ett arktiskt klimat och släpptes till Facebooks spelmiljö Spaces. Man behöver dock antingen Oculus Rift eller HTC Vive för spela med andra på plattformen.

”VR är spännande men när du använder det i ett socialt experiment så blir det något helt annat. Som med ’Bait Arctic Open’ så känns det verkligen som att du är nära dina vänner även om du inte är det fysiskt”, säger Tommy Palm medan han visar upp trailern på sin mobil.

Resolution Games har precis som King satsat på att erbjuda användare gratis nedladdning med möjligheten att göra köp inne i spelen. Och försäljningen har ökat. Däremot vill Tommy Palm inte uppge hur mycket bolaget drar in på sina spel.

”Vi har faktiskt gått med vinst de senaste fem månaderna”, säger Tommy Palm. Under räkenskapsåret, som avslutades i maj i fjol, omsatte däremot Resolution Games 7,5 miljoner kronor med ett minusresultat på drygt 4 miljoner kronor. Spelbolaget, som Tommy Palm grundade tillsammans med Martin Vilcans och Måns Ullenstam 2015, tog in 50 miljoner kronor samma år som bolaget startades.

Just nu positionerar vi oss för när det kommer att ta fart på riktigt. 

På frågan om Resolution Games kommer att klara sig utan mer kapital framöver ger Tommy Palm ett tudelat svar.

”Det beror på vad vi vill göra. Just nu positionerar vi oss för när det kommer att ta fart på riktigt. Då vill vi se till att vi har tillräckligt med bränsle för det”, säger han.

Läs även: King gör hemlig storinvestering i svensk spelstartup 

Förutom utvecklingen inom VR har Resolution Games det senaste halvåret även börjat utvecklingen av spel inom förstärkt verklighet, AR.

Arbetet tog fart i samband med att Google och Apple öppnade upp sina plattformar AR Core och Arkit för utvecklare. Det betydde att utvecklare kunde använda techjättarnas teknik som plattform för att göra nya AR-spel.

”På samma sätt som vi lärde oss om VR när vi utvecklade ’Bait!’ så lär vi oss AR i det här projektet. Däremot har vi ingen tidsplan för när vi släpper vårt första AR-spel. Det kommer att dröja till att vi når den kvalitén som vi står för på Resolution Games”, säger Tommy Palm.


Innehåll från TaniumAnnons

Full datavisibilitet kritiskt för god cybersäkerhet

Tim Best, Ernst&Young, Oliver Cronk, Tanium och Abhishek Ramavat, Ernst&Young
Tim Best, Ernst&Young, Oliver Cronk, Tanium och Abhishek Ramavat, Ernst&Young

Kombinationen av företagens snabba digitala transformationstakt och nya arbetsverktyg såsom exempelvis molnlösningar, IoT och IIoT genererar enorma mängder data. Samtidigt ökar förväntningarna på kontinuerlig access till system och information, oavsett enhet och plats. Vikten av att kartlägga hur data genereras, används och analyseras blir således extremt viktigt, inte minst med tanke på att riktlinjer och regelverk skärps allt mer.

Har företag inte full visibilitet av vad de lagrar och bearbetar är risken stor att de inte efterlever rådande lagar. Därför är det kritiskt att ha god översikt av – och insikt i – den data man genererar och delar. 

– I takt med att information dessutom blir allt mer gränslös och vi lever i ett samhälle som präglas av hyper-connectivity, gäller det att vara väldigt noga med varifrån och hur data accessas – risken är annars stor att säkerheten äventyras, konstaterar Abhishek Ramavat, Associate Partner Ernst&Young Norge, Cybersecurity.

Vet vad ni ska skydda

Kollegan Tim Best, Associate Partner Nordic Cybersecurity Leader, Ernst&Young, adderar att en grundläggande komponent i att skydda sina tillgångar är att veta exakt vad det är man vill skydda. 

– Full visibilitet är centralt för att kartlägga vilka delar av sina data man vill säkra. Detta är i förlängningen inget nytt, men ändå ägnar många företag betydande tid och resurser åt att jaga data i sina nätverk för att avgöra vad de ska skydda. Frågor man först bör ställa sig är dock: är detta affärskritiska data? Om vi tappar dem, tappar vi tillgänglighet, funktioner eller servicenivå? När man väl vet vad som ska skyddas kan man ägna sig åt nödvändiga sårbarhetsåtgärder.

Oliver Cronk, Chief IT Architect EMEA hos Tanium, tar analysen ett steg längre. Med rätt data och heltäckande visibilitet får man ett bättre beslutsunderlag vad gäller all riskhantering.

– Riskhantering har historiskt varit ganska subjektivt; olika experter har sett olika säkerhetsrisker. Ger man dock relevant data till skickliga medarbetare tar de också smarta och informerade beslut, samtidigt som man lättare upptäcker potentiella risker – och möjligheter.

Insikter som konkurrensfördel

Tim Best konstaterar att dylika möjligheter inkluderar att använda sina insikter som en konkurrensfördel. 

– Full visibilitet och regelefterlevnad genom hela tillverknings- och leveranskedjan förmedlar att man tar säkerheten på allvar och erbjuder trygga data såväl som stabila och pålitliga tjänster. Följden blir ökad tillit från kunderna, vilket i sin tur kan leda till fler marknadsandelar.

En annan avsevärd fördel är möjligheten att helt omdana rutinerna kring revisioner. Traditionellt sett har revisioner skötts manuellt och många företag känner sig därtill defensiva inför att få sitt arbete granskat. Här menar Oliver Cronk att datainsikter skulle kunna vara helt avgörande. 

– Genom att ha full kännedom om vad som pågår inom verksamheten kan man samverka med och ta hjälp av de som genomför revisionen, för att på så vis bättre precisera och förstå vilka utmaningar och risker som är mest angelägna. Möjligheten att prioritera de frågor som är mest överhängande blir också en fördel ur ett ekonomiskt perspektiv, avslutar han. 

Tydliga rutiner är centralt

Abhishek Ramavat påpekar emellertid att visibilitet inte är det enda sättet att belysa dolda risker. Medan data är de primära verktygen i riskutvärdering och -hantering, gäller det också att ha tydliga rutiner och processer på plats. 

– Vet vi inte hur datan hänger ihop och hur vi ska hantera den är det svårt att agera på sina insikter. Därför blir analysen minst lika viktig ur ett riskperspektiv. Om du inte agerar på din data samlar du i praktiken bara på dig en allt större katalog över dina problem. Att driva igenom nödvändiga insatser åtgärdar många risker, så en öppen kultur som präglas av samverkan är mycket viktigt, säger han, och får medhåll av Tim Best:

– Att utvärdera och öka den digitala mognaden är således oerhört värdefullt. Förutom att det bidrar till att blottlägga brister innebär det också att medarbetarna kan ta bättre och mer relevanta beslut kring verksamhetens cybersäkerhet, avslutar Tim Best.

www.tanium.com 

www.ey.com 

Mer från Tanium

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tanium och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?