1515
Annons

Volvos vd investerar i lås mot industriella hackare

När maskinerna i industrin blir alltmer uppkopplade ökar även säkerhetsriskerna. Det vill Uppsalabolaget Xertified råda bot på – och tar nu in 10 miljoner kronor från bland andra AB Volvos vd Martin Lundstedt.

Volvokoncernens vd Martin Lundstedt har investerat i Xertified som arbetar med säkerhetslösningar mot bland annat tillverkningsindustrin.
Volvokoncernens vd Martin Lundstedt har investerat i Xertified som arbetar med säkerhetslösningar mot bland annat tillverkningsindustrin.Foto:Magnus Gotander, Fredrik Sandberg

Xertified har utvecklat en hårdvara som agerar som ett digitalt lås framför uppkopplad utrustning man vill skydda. Det kan vara allt från en röntgenapparat till en industrirobot. För att komma igenom låset krävs tillgång till en krypterad nyckel, ett så kallat PKI-certifikat. 

Lösningen börjar testas i nästa vecka i samhällskritisk infrastruktur inom elproduktion och eldistribution. Företaget räknar med en kommersiell lansering i februari 2021.

”På tre år från lansering ska mer än 200 000 enheter säljas och omsättningen därmed uppgå till 250–300 Mkr”, skriver Xertifieds vd och medgrundare Martin Eriksson mejlledes till Di.

Xertified grundades sommaren 2019 och tog under hösten samma år in 2 Mkr från grundarna och samarbetsparters.

Nu tar bolaget in ytterligare 10 Mkr. Nya investerare är AB Volvos VOLV B -0,18% Dagens utveckling vd Martin Lundstedt, Saabs vice vd och säkerhetschef Markus Küchler, företaget Xenit, riskkapitalbolaget Karolina Ventures och statliga Almi.

Största ägare i bolaget är fortsatt Xertifieds tre grundare Patrik Sarin, Anders Ericsson samt Martin Eriksson.


Innehåll från DinteroAnnons

Nu blir betalningstransaktioner ännu enklare

‍Dinteros grundare Daro Navaratnam.
‍Dinteros grundare Daro Navaratnam.

‍Dinteros grundare Daro Navaratnam hittade en brist i betalningsmarknaden. Med en unik och kundcentrerad strategi förvandlade han bristen till en framgångssaga. Nu gör Dintero betalningstransaktioner ännu enklare för företag.

Tech-företaget Dintero har haft en kraftig tillväxt ända sedan starten. I januari 2021, efter bara tre års verksamhet, värdesattes bolaget till 200 miljoner kronor. Sedan dess har marknadsvärdet fortsatt att öka. 

Dintero har sin bas i Daros erfarenhet från det första företag han byggde – Dsafe. I kombination med en klar företagsfilosofi och en bra idé, visste han att han var något riktigt unikt på spåren. 

– Vi såg att de minsta kunderna betalar ganska mycket för sina betalningslösningar i jämförelse med stora aktörer och tänkte att så bör det inte vara, säger Daro Navaratnam. 

Målet med Dintero var därför att ta bort komplexiteten i betalningsbranschen. Daro föresatte sig att utveckla en användarvänlig och flexibel betallösning för att skapa ett rimligare alternativ för små och medelstora företag. För kunderna har skillnaden blivit markant – Dintero erbjuder stor flexibilitet, men också en samlad plats för alla behov och funktioner. 

I starten var det bara två anställda, Daro och Frode Aannevik, som idag är Chief Technology Officer (CTO) i Dintero.

– Vi fokuserar väldigt mycket på att skaffa en förståelse för kundernas behov, speciellt vad gäller små- och medelstora företag. Det är helt essentiellt att lyssna på kunderna för att förstå vilka utmaningar de har och hur vi kan lösa deras unika behov på ett bra sätt med teknologi, konstaterar Frode.  

En sak i synnerhet var uppenbar: 

– Att bygga en långsiktig, förtroendebaserad relation med kunderna betyder väldigt mycket mer än kortsiktig försäljning. 

Läs mer om Dintero  

Fick licens från finansinspektionen

‍Denna grundfilosofi har företaget fortfarande, fyra år senare och många kunder rikare. Idag har Dintero 16 anställda som arbetar med utveckling och försäljning. I november i fjol nådde företaget en ny milstolpe – då de fick sin licens beviljad hos norska finansinspektionen. 

– Detta var ett stort erkännande som möjliggör för oss att förenkla kundernas betalningsresa ytterligare, säger Magnus Gleditsch, som är Growth Manager hos Dintero.

Företaget fortsätter att kontinuerligt utveckla och förbereda betalningslösningar anpassade för omnikanal och vidareutvecklar ständigt för att göra livet enklare för sina kunder.

– Vårt mål är sund växt framför snabb tillväxt. Vi ska alltid leverera det vi har lovat våra kunder och följa upp med goda råd och support, avslutar Magnus. 

Se hur enkelt det är att komma igång med Dintero 

Mer från Dintero

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Dintero och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?