1515

Volvo-veteran utvecklar förarlösa eldrivna lastbilar

Svenska Einride utvecklar eldrivna lastbilar som är fjärrstyrda och till allra största del självkörande. Förarhytten är onödig redan nu, enligt vd:n. ”För mig handlar det om att vilja tänka om”, säger Robert Falck.

Robert Falck, tidigare chef inom Volvo lastvagnar, är vd för svenska lastbilsuppstickaren Einride.
Robert Falck, tidigare chef inom Volvo lastvagnar, är vd för svenska lastbilsuppstickaren Einride.Foto:Bo Håkansson/Bilduppdraget

Framtidens lastbilar kommer att vara eldrivna, förarlösa och fjärrstyrda. Det tror i alla fall Einride (NTL), ett startupbolag som till skillnad från de stora biltillverkarna inte har någon förarhytt på sina självkörande lastbilar.

”T-poddarna”, som de kallas, ska köra sig själva till 95 procent. Viss styrning och övervakning ska ske på distans.

”Utan en förare i fordonet behöver du inte betala för det när lastbilen står och laddar”, säger vd:n och medgrundaren Robert Falck, tidigare chef inom Volvo lastvagnar.

Einrides lastbilar befinner just nu i ett testläge. Bolaget har den tyska dagligvarukedjan Lidl som kund. På kundlistan finns också två andra större bolag men Robert Falck vill inte nämna några namn.

Under andra kvartalet i år ska Einride kunna frakta gods åt sina kunder i Sverige inom slutna miljöer.

”Jag är inte så orolig för den tekniska aspekten. Den största utmaningen kommer att vara den legala. Jag är säker på att vi inte kommer att krascha men vi tittar på ganska begränsade tillämpningar, mellan lager till lager på enskilda vägar”, säger Robert Falck.

Läs även: Här är Teslas nya lastbil – och sportbil

Självkörande frakt är ett hett område inom transportsektorn. Både Volvo och Scania har visat upp självkörande modeller. På fredagsmorgonen svensk tid presenterade Tesla sin lastbil Semi, som har självkörande inslag.

Robert Falck tycker dock att lastbilar med förarhytter är förlegade.

”Jag tycker man ska ge kredd till Volvo, som gjorde det Tesla har gjort nu för tio år sedan. Tesla har bättre batterier, annars är det i princip ingen skillnad. Det är en elmotor i en lastbil. Det är mer marknadsföringsprodukt än teknisk innovation”, säger han.

Robert Falck, som är en av grundare bakom nattklubbsappen Keyflow, fick mersmak för startupvärlden under sina drygt två år i Silicon Valley. Där jobbade han för Chalmers och började fundera på framtidens transportlösningar.

”Jag kunde inte acceptera att man till 2045 hade dieselplattform som det enda alternativet för transport. För mig handlar det om att vilja tänka om”, säger Robert Falck.

I fjol grundade han Einride ihop med Filip Lilja. Scania-veteranen Pär Degerman är bolagets teknikchef.

Under sommaren tog Einride in 6 miljoner kronor i kapital från bland annat anställda och Carl-Henric Nilsson, som därmed blev styrelseordförande i bolaget. Einride är just nu ute och letar nytt kapital.

Ni behöver väl ganska mycket pengar för att få igång tillverkningen?

”Absolut. Vi har en plan för finansiering det närmsta året. Tanken är att göra en kombination av egen försäljning och externt kapital. Jag brinner för att få till förändringen. För att göra det behöver vi kunna bestämma över bolaget.”

Einride söker just nu tillstånd hos Transportstyrelsen, som tidigare har gett Volvo Cars klartecken att testa sina självkörande bilar i Göteborg.

Läs även: Här rullar de förarlösa lastbilarna


Innehåll från TableauAnnons

Så skapade Deutsche Bank en datastyrd organisation – genom att fokusera på individen

Det krävs bara en person för att skapa förändring, brukar man säga. Samma gäller oftast inom organisationer. De som lyckas bäst med att driva digital förändring och öka dataförståelse internt uppmuntrar individer inom företaget att anamma detta. Med den strategin, kombinerat med rätt plattform för dataanalys kunde Deutsche Bank se märkbara resultat.

Den moderna ledaren förväntas bära många hattar idag. De ska skapa värde, driva hållbarhetsinitiativ och vara digitala aktivister. Men den viktigaste insikten för ledare som vill ligga i framkant inom digital transformation och att arbeta datadrivet är tydlig: I dagens snabbrörliga landskap måste man kunna fatta välgrundade, mer effektiva beslut snabbt. 

– Data hjälper oss att få kontroll över vår organisation och styra den mer agilt. När vi pratar data transformation är det inte bara tillgängligheten som är viktig, utan hur vi konverterar den till insikter som bidrar till beslutsfattande, säger Arif Panjwani, head of client analytics and insights inom corporate treasury services på Deutsche Bank. 

– De flesta förstår att data är en viktig tillgång men fortfarande är det så att allt för få vet hur de ska få ut det faktiska värdet från datat, fyller Fredrik Holmgren, säljchef på Tableau i Norden, i. 

Genomsyrar hela organisationen

Deutsche Bank har en stark datakultur och har tagit fasta på faktumet att de anställda behöver få hjälp att förstå och använda data i sitt dagliga arbete. Denna inställning genomsyrar nu alla delar av beslutsfattandet i hela organisationen – något som genererat imponerande resultat både internt och för bankens kunder. 

– Kunder förväntar sig mer av oss och de vill att vi ska kunna förutspå deras behov och proaktivt bygga nya digitala lösningar, konstaterar Arif Panjwani. 

Bankens interna prediktiva analys-plattform har inte bara hjälpt banktjänstemän och säljavdelningen att göra just detta, utan också gett dem möjlighet att använda information för att kunna förstå vad som händer på kontonivå, och hjälpa till att sätta ihop lösningar som kan underlätta för kunden.

Tre huvudsakliga utmaningar

Trots att det bara krävs en person för att leda förändring inom en organisation så behöver hundratals, ibland tusentals, människor förändra sina arbetssätt för att den övergripande förändringen ska få effekt. 

Så vad behöver ledare inom finanssektorn göra för att uppnå detta? Deutsche Bank hade tre huvudsakliga utmaningar i början av sin transformation: Samla in data och tvätta den, implementera mjukvara för att visualisera datat och skapa en genomgående, datacentrerad kultur. På denna resa behöver man också inkludera användaren. 

– Däri ligger ofta en utmaning. Många börjar på en låg nivå av dataförståelse och det är viktigt att uppmuntra användare att utbilda sig själva och förse dom med bra källor till information så att de kan bli självgående. Dataförståelse innebär att du själv ska kunna tänka kritiskt kring vad du ser, säger Fredrik Holmgren.

”Investera i rätt plattform”

För Deutsche Bank blev skiftet till en mer datastyrd kultur betydligt enklare tack vare dataanalys-mjukvaran som användes. 

– Att investera i rätt plattform är väldigt viktigt när du vill göra analys tillgängligt när som helst, var som helst, avslutar Arif Panjwani. 

Läs mer här  

 

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?