1515

Volvo Cars teknikfond gör sin tredje investering

Volvo Cars teknikfond gör sin tredje investering i finska Forciot. Bolagets teknologi kan användas för funktioner inom komfort och säkerhet i nästa generations bilar. 

Zaki Fasihuddin, vd för Volvo Cars Tech Fund.
Zaki Fasihuddin, vd för Volvo Cars Tech Fund.

Det var för ett knappt år sedan, i slutet av februari 2018, som Volvo Cars lanserade sin egen teknikfond. Målet med fonden är att investera i strategiska teknologitrender som omvandlar bilbranschen. Prioriterade områden är artificiell intelligens (AI), elektrifiering, självkörning och digitala mobilitetstjänster.

I somras meddelade teknikfonden att man investerat i Luminar, ett startupbolag som utvecklar avancerad sensorteknik för användning i självkörande fordon. Bolaget har sitt säte i Palo Alto i Kalifornien. 

”Luminar representerar exakt den typen av företag och teknik som vi vill investera i, och ger oss strategisk tillgång till ny teknik, kompetens och talang”, sa Zaki Fasihuddin, vd för Volvo Cars Tech Fund, då.  

Han är även chef för strategiska partnerskap vid Volvo Cars teknologicenter i Silicon Valley. 

Forciots sensorer kan bland annat känna av storlek och vikt på förare.

Sedan dess har Valvo Cars teknikfond även investerat i Freewire, ett startupbolag som jobbar med mobil laddning av elektrifierade bilar.

Under tisdagen gick man ut med sin tredje investering – i det finska startupbolaget Forciot.

Forciot startades i slutet av 2015 och utvecklaravancerade sensorer för IoT (Internet of Things). Bolagets tänjbara lösningar kan integreras i produkter för att mäta kraft, vikt, balans och tryck. Tekniken kan även användas för att styra funktioner genom gester. Dessa ersätter då knappar när de integreras som exempel i bilinredningar.

”Vi kan använda Forciots teknologi för funktioner inom komfort och säkerhet i nästa generations bilar. Forciots sensorer kan integreras i olika interiörmaterial och kan bland annat känna av storlek och vikt på förare. Man kan till exempel anpassa krockkuddar och komfortfunktioner i bilstolarna därefter”, säger Stefan Elfström, presstalesman på Volvo Cars.

Hur stor investeringen är vill Volvo Cars inte säga. Bolaget har inte heller kommunicerat storleken på sin teknikfond.


Innehåll från WebbhusetAnnons

Outl1:s nya e-handelslösning har gett effektivare administration, ökad omsättning och bättre användarupplevelse

Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1.
Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1.

Med hjälp av Webbhuset kunde Outl1, på bara tre månader, byta ut sin gamla e-handelslösning och lansera sin nya. En systemlösning som hjälpt dem att effektivisera digitala processer, få kvalitativ data i realtid och maximera kundnyttan.

– Vi jobbar med Magento som plattform, och strukturen i vår gamla e-handelslösning gjorde att vi inte kunde vara så dynamiska som vi ville vara. Vi märkte också att vår gamla lösning inte kunde hänga med när vi behövde skala upp. Vi började leta efter en ny samarbetspartner för en smartare e-handelslösning kring Magento som kunde vara lika snabbfotad som oss och som kunde följa med oss i vår framtida utvecklingsresa, säger Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1. 

Det som var absolut viktigast för Outl1, när de letade ny leverantör, var att hitta en stabil partner med egen expertis.  

– Vi satte stort värde i att Webbhuset har lång erfarenhet av Magento och bara har inhouse-utvecklare till skillnad från många andra aktörer på marknaden. Webbhusets genuina intresse för helheten i Outl1:s affär och inte endast fokuserat på själva sajten har bidragit såväl till ett effektivt samarbete som en bättre slutprodukt. Erfarenhet av att jobba med större e-handelsbolag med stora trafikvolymer, hög konvertering och stora orderflöden, var såklart en extra trygghet i val av partner när vi bestämt oss för att göra stora investeringar för att få en till en lösning som är verkligt skalbar och framtidssäkrad 

Outl1 erbjuder produkter med hög kvalité till konkurrenskraftiga priser inom framför allt hem,  hushåll, trädgård, sport och fritid via nätet. Företaget har funnits sedan 2014 och har sedan dess etablerat sig som en självklar destination i sin nisch med en stark marknadsposition på den svenska marknaden.

– Vi har haft en fantastisk tillväxtresa under de senaste åren och tillslut blev vår plattform en bromskloss. Med vår nya lösning kan vi koppla ihop flera av våra affärssystem, effektivisera vår administration och hantera mycket större flöden än tidigare. Vi kan exempelvis synka order, lager och frakt i realtid, få kvalitativ data snabbare vilket gör att vi kan vara mer proaktiva än tidigare. Våra kunder möts idag av en mer lättnavigerad, snabbare webbplats med ett lagersaldo som hela tiden är korrekt. Vi har exempelvis kunnat automatisera allt som rör förbokningar för att kunna ge kunden en bättre service.

Att få tillgång till ett system som kan implementera det senaste inom digitalisering och e-handel nu och framöver var ett av de krav som Outl1 hade på sin nya e-handelslösning.  

– Vi har en tät dialog med Webbhuset när det kommer till ny funktionalitet. De är mycket proaktiva och kommer med många innovativa lösningar som fungerar för vår verksamhet. Vi gick live i mars och det har fungerat otroligt smidigt. Vi fick dessutom ihop e-handelslösningen på bara tre månader tack vare att Webbhuset toppade sitt team. Vi har nu ett system som är kraftfullt, dynamiskt, skalbart och framtidssäkrat, avslutar Aram Soltani.

Besök outl1 

 

 

 

Mer från Webbhuset

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Webbhuset och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?