Annons

Volvo Cars satsar i Stockholm – vill locka talanger från Spotify

Volvo Cars nya 6.500 kvadratmeter stora ”tech hub” i Stockholm ska rymma talanger som lockats över från konkurrenterna – som i det här fallet är Spotify och Klarna.
Framtidens bilförsäljning väntas ställa högre digitala krav, enligt biltillverkaren.
”En del av transformationen bygger på mer direktförsäljning till slutkund”, säger platschefen Erik Jivmark, som ett exempel på det nya uppdraget.

Volvo Cars nya ”tech hub” har hyrt in sig i lokaler i Moodgallerian, i kvarteren mellan Sergels Torg och Stureplan mitt i centrala stockholm. Till höger platschefen Erik Jivmark.
Volvo Cars nya ”tech hub” har hyrt in sig i lokaler i Moodgallerian, i kvarteren mellan Sergels Torg och Stureplan mitt i centrala stockholm. Till höger platschefen Erik Jivmark.Foto:Hasse Holmberg/TT; Magnus Gotander/Bilduppdraget

Läs Di Digitalt i 3 månader för endast 197 kr

ord. pris 429kr/mån

spara
1090 kr

Få tillgång till allt digitalt innehåll i 3 månader för 197 kr. Därefter tillsvidare med 25% rabatt, endast 322 kr/mån i 12 månader. Alla priser är inklusive moms.

Ta del av villkoren

Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

Tillgång till över 1 100 aktiekurser i realtid

Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev


Betala som

Betalsätt

Genom att klicka på ”Godkänn köp” godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News AB:s personuppgiftspolicy. Bonnier News AB ansvarar för kundrelationen samt för behandlingen av dina personuppgifter.

Dagens industri är en del av Bonnier News.

Innehåll från Synology IncAnnons

Så kan ditt företag fortsätta utvecklas trots ökade kostnader

Det rådande världsläget i form av bland annat lågkonjunkturen har resulterat i att allt fler företag tvingats lägga stort fokus på ekonomin. En plötslig lågkonjunktur kan skapa en instabilitet som kan vara svår att återhämta sig från och många företag upplever ökade kostnader som kan vara svåra att möta i dessa tuffa tider. 

Samtidigt som arbetslösheten i USA till synes når rekordlåga nivåer ser många företag att deras kostnader fortsätter öka. Att bromsa sitt företags fortsatta utveckling i ett försök att sänka kostnaderna är vanligt, men är enligt Chad Chiang, Managing Director på Synology, vara kontraproduktivt. 

– Även om en lågkonjunktur innebär att projekt läggs på paus, finns det vissa, så som IT- och säkerhetslösningar, som bör expanderas för att säkerställa en fortsatt tillväxt för företagen. 

Att investera i molnbaserade tjänster är relativt vanligt vid en lågkonjunktur, då de ger större kontroll för användaren att antingen skala upp eller ned verksamheten, i samband med hur marknaden ser ut. Chad menar att det viktigaste vid ett eventuellt byte av system bör göras med en långsiktig plan, och med individuella lösningar som faktiskt gynnar verksamheten i längden. 

– Att implementera nya system blir en stor omställning i verksamheten, och bör göras ordentligt och med ett långsiktigt perspektiv som har olika riskfaktorer, såsom lågkonjunktur, i åtanke. Samtidigt bör man göra skiftet gradvis, för att säkerställa både att samtliga delar av verksamheten blir implementerat i det nya systemet och att systemet är byggt för att kunna utvecklas i takt med att tekniken gör det. 

En investering i framtiden

Vikten av att ha en djup förståelse för både kostnads- och värdesystem är vitalt vid en större omställning på en verksamhet – speciellt i åtanke för kostnadsstrukturer som kan påverka hela organisationen. 

– För chefer som ännu inte har kommit på hur de ska skapa transparens och tydlighet kring sina IT-investeringar är det dags att börja. Om detta görs kommer dessa chefer kunna fatta välgrundade beslut som i det långa loppet sänker kostnader, säger Chad. 

Om din organisation ännu inte implementerat och investerat i nya, smidigare processer och system anser Chad att man kan dra nytta av lågkonjunkturen för att påbörja ett kostnadseffektivt system. Genom att ta sig an utvecklingsprogram i en föränderlig marknad finns möjligheten att anpassa system efter de utvecklingsmöjligheter som finns i en föränderlig miljö.

– I utmanande tider bör man öka frekvensen och djupet av antagandet av metoder, stärka anslutnings- och genomförandeförmågan och göra det möjligt för företagen att möta snabbt föränderliga utmaningar, säger Chad och avslutar:

– Det har tidigare visat sig att företag som implementerat denna typ av effektivitetshöjande åtgärder haft möjlighet att minska kostnader för drift och haft möjlighet att automatisera flera projekt som tidigare varit tidskrävande. Så de som oroar sig för konsekvenserna som kommer till följd av en lågkonjunktur bör utveckla nya IT-system som frigör mer tid och minskar kostnader i längden.

Läs mer om Synology här! 

 

Mer från Synology Inc

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Synology Inc och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera