1515

Volvo Cars plöjer ned pengar i teknikbolag: ”Avkastningen är sekundär”

Volvo Cars teknikfond fortsätter dammsuga marknaden efter framtidens teknikomvälvare. Under 2020 lades tre nya bolag till portföljen. ”Avkastningen är sekundär för oss”, säger Joakim Alpsten, strategisk finanschef och styrelseledamot i fonden.

Joakim Alpsten (till vänster) och Pär Arvidsson (längst till höger), styrelseledamot respektive ordförande i Volvo Cars teknikfond, hyllar moderbolagets lyhördhet.
Joakim Alpsten (till vänster) och Pär Arvidsson (längst till höger), styrelseledamot respektive ordförande i Volvo Cars teknikfond, hyllar moderbolagets lyhördhet.

Volvo Cars Tech Fund lanserades i februari 2018 och har som mål att investera i teknik som omvandlar bilbranschen. Prioriterade områden är artificiell intelligens, elektrifiering, självkörning och digitala mobilitetstjänster.

”Ett tydligt syfte med fonden är att ha en koppling till våra strategiska mål och på vår operativa verksamhet. Det är en skillnad mellan oss och vanligt riskkapital som bara tittar på avkastning. Det är ett sekundärt mål för oss”, säger Joakim Alpsten, strategisk finanschef och styrelseledamot i fonden.

Enligt den senast publicerade årsredovisningen från 2019 hade fonden ett värde på 182,9 Mkr och gjorde investeringar för 90 Mkr. Och under 2020 har ytterligare bolag tillkommit. 

Ibland har samarbetet kommit först och investeringen sedan, ibland tvärtom.

”Det har varit lite olika i vilken ordning vi har gjort investeringar kontra samarbeten”, säger Pär Arvidsson, fondens styrelseordförande. 

Det äldsta innehavet är Luminar, ett amerikanskt noterat bolag med börsvärde på 5,9 miljarder dollar. Bolaget utvecklar lidar, ”Light detection and ranging”, en radarteknik som använder sig av pulsade lasersignaler för att upptäcka föremål. Sensorteknologin är en avgörande faktor i skapandet av säkra självkörande fordon.

”Luminar är skolboksexemplet på hur vi jobbar: Vi hittar ett bolag genom vår utvecklings- och forskningsorganisation, etablerar en kontakt, gör ett koncepttest för att se att produkten passar i våra bilar och har en ledande teknik. Vi har nu valt att ha dem som leverantör för serieproduktion och kommer ha dem i Volvobilar inom några år”, berättar Pär Arvidsson.

Sedan den första investeringen har det blivit två tilläggsinvesteringar i Luminar, den senaste i samband med bolagets börsintroduktion i höstas. Hur mycket avslöjar inte fonden, men 2018 gjordes två investeringar på totalt 92 miljoner kronor där Luminar var den ena. 2019 gjordes investeringar för 92 miljoner kronor i totalt sex bolag. Det rör sig med andra ord inte om några stora innehav, men Volvo Cars har dragit mycket nytta av Luminar. 

Ett tydligt exempel på hur bolaget dragit strategiska fördelar av investeringarna är att Volvo Cars-ägda Zenseact och Luminar i mars i år ingick ett partnerskap för att leverera den första kompletta lösningen för självkörande fordon. Först ut med det nya systemet, som kallas Sentinel, är nästa är nästa generations Volvo- och Polestar-bilar.

Att Luminar samarbetar med andra biltillverkare har fonden och Volvo Cars inga synpunkter på. Kinesiska biltillverkaren SAIC Motor kommer till exempel att använda Luminar Technologies lidarsensorer i en ny fordonslinje.

”Det är en del av Luminars framgång att ha lyckats sälja in det här till andra kunder”, säger Joakim Alpsten.

Under 2020 har fonden satsat på tre nya bolag. Investeringsnivåerna har varit på likartade nivåer, men till sin natur skiljer de sig åt, menar Pär Arvidsson.

Det svenska bolaget Exmet använder sig av 3d-teknik för att skriva ut komponenter i amorf metall. I amorfa metaller har atomerna en oordnad struktur, till skillnad från vanliga metaller där de ligger i rader. Den amorfa strukturen får man till genom att kyla snabbt, så att atomerna inte hinner kristalliseras. Fördelarna är att materialet är mer elastiskt och har en högre hållfasthet. Tekniken öppnar upp för att minska vikten med upp till 90 procent jämfört med traditionellt stål. 

”Exmets materialteknik är mycket intressant när vi tillverkar delar till elmotorer”, kommenterar Pär Arvidsson.

Det andra bolaget som fick en investering var brittiska Circulor, som rör sig inom hållbarhet. Med hjälp av blockkedjeteknik spårar bolaget distributionskedjan för kobolt, en viktig beståndsdel i batterier men som på många håll bryts på ett oetiskt sätt. 

”Att kunna spåra material är mycket viktigt för oss för att säkerställa att det som går in i våra bilar framställts på ett hållbart sätt. Idag använder vi Circulors teknik till att spåra kobolt som används i våra batterier, men vi ser naturligtvis en möjlighet att använda den här tekniken för att spåra även andra material,” säger Joakim Alpsten.

Den tredje investeringen var i amerikanska Actasys, vars teknik går ut på att använda luft för att rengöra sensorer.

 ”Det blir allt viktigare när vi har allt fler sensorer på bilarna då de är finkänsliga för smuts och annat som förvränger bilden”, kommenterar han.  

Enligt 2019 års årsredovisning pytsade koncernen in 50 miljoner kronor i fonden, och Joakim Alpsten och Pär Arvidsson understryker att beslutsfattarna är mycket lyhörda.

 ”Mandatet från Volvo Cars är inte flaskhalsen i sammanhanget. Hittar vi ett bra bolag och kan övertyga inblandade beslutsfattare att det är rätt bolag att satsa på så gör vi det.  Flaskhalsen är snarare att hitta rätt bolag, men vi har en bra pipe med bolag som vi tittar på”, säger Pär Arvidsson.

”Och förutom att det ska vara ett bra bolag så vill vi se en strategisk koppling till vår affär”, menar Joakim Alpsten. 

De självkörande bilarna är inom räckhåll, enligt teknikfonden.

”Luminars teknik kommer vara en viktig del i att ta oss närmare det. Den kan upptäcka hinder och mäta avstånd under tuffa förhållanden, vilket är en förutsättning för självkörande bilar”, kommenterar Pär Arvidsson. 

”Det är en komplex fråga, men inom de kommande åren kommer vi ha självkörande bilar inom vissa sammanhang, som på motorvägar”, avslutar Joakim Alpsten. 

 


Innehåll från SnowflakeAnnons

Därför är en datadriven strategi framtiden för retailsektorn

I den mättade retailbranschens hårda konkurrens blir det allt svårare att differentiera sig. Retailers som nyttjar data för att bli mer kundfokuserade och relevanta är därför vinnarna i slutändan. 

– För att företag ska kunna bli kundfokuserade fullt ut, måste de alltså först bli data-fokuserade, säger Amina Taghaboni, Retail Expert på Snowflake.

Läs Snowflakes whitepaper om Data Cloud 

Förutom att pandemin drev fram en omfattande transformation av många aktörers affärsstrategi, förstärkte den också en trend som länge varit på uppgång; kunderna blir allt mer kräsna och förväntar sig en enhetlig och personifierad upplevelse, oavsett vilken kanal de väljer. Detta gör det till en utmaning att skapa en bra, sömlös kundupplevelse oavsett var kunden är, med riktade och relevanta erbjudanden. 

– Att uppnå det förutsätter att man har insyn i kundens beteenden och behov under köpresan och kan arbeta prediktivt utifrån samlad data. Rätt skött medför det att man kan optimera såväl pris som logistiklösningar och lagersaldo, samtidigt som man skräddarsyr sitt erbjudande utifrån kundens önskemål. För att företag ska kunna blir kundfokuserade fullt ut, måste de alltså först bli data-fokuserade, säger Amina.

Detta kan dock vara lättare sagt än gjort; ofta befinner sig företagsdata i olika system eller datasilos och är bara tillgänglig för ett litet fåtal. Det finns också en omfattande risk för att man stirrar sig blind på sin egen data eftersom förvaltning och uppskalning blir med sådan infrastruktur både tids- och resurskrävande. 

– Många saknar fortfarande tillgång till 360 vy av sin kund i realtid, eftersom man jobbar med rigida och traditionella miljöer som inte lämpar sig för snabba förändringar. Detta gör att beslutsunderlaget blir lidande vilket i längden blir oerhört kostsamt. 

Möjliggör prediktivt arbete

För att erbjuda bästa tänkbara kundupplevelse behövs därmed data från hela ekosystemet. Det räcker inte långt att enbart nyttja intern data såsom kund-, försäljningsdata. Istället krävs samverkan med externa parter, såsom leverantörer och underleverantörer, för att skaffa sig en nyanserad helhetsbild. Det Snowflake erbjuder är möjligheten att både organisera sin egen data och att enkelt koppla samman den med data från andra parter i realtid. 

– Snowflake Data Cloud möjliggör enkel access till all information; den kan skalas upp och ner efter behov och medarbetarna får snabbt den information som krävs för att arbeta med prediktiv analys. 

Läs mer om Data Cloud 

Sköts med en enkel knapptryckning

I Data Cloud finns också Data Market place, en appstore för datasets med tredjepartsdata med anknytning till omvärlden. Amina berättar att det exempelvis kan inkludera vilka trender som råder, hur vädret påverkar köpbeteenden eller vilka regioner som redan har fått sina vaccin – kort sagt parametrar som ger värdefulla insikter i det prediktiva arbetet. 

Med andra ord kan företagen istället fokusera på innovation och utveckling för ökad tillväxt. Det är en enorm konkurrensfördel som ingen annan på marknaden kan erbjuda, avslutar Amina.

Ta reda på mer om Data Marketplace 

Mer från Snowflake

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?