Annons

Volumentals 3D-scanning tar grepp om marknaden

Stockholms 3D-scanningbolag Volumental har på ett år gått från 800 000 kronor i omsättning till närmare 17 miljoner. ”Sverige är vårt 32:a land”, säger vd:n Moritz Schiebold. 

Volumentals medgrundare Alper Aydemir (t.v) med bolagets vd Moritz Schiebold.
Volumentals medgrundare Alper Aydemir (t.v) med bolagets vd Moritz Schiebold.Foto:Emma-Sofia Olsson

Volumental (NTL) grundades redan 2013 men det var först i maj 2016 som deras första hårdvaruprodukt kom ut på marknaden. Genom att 3D-scanna fötter ger de skomärken och försäljare möjligheten att erbjuda sina kunder en matchningstjänst beroende på stil och hur foten ser ut. 

”Sen vår första produkt lanserades har vi lagt till mycket mer intelligens, analytiska verktyg och tjänster i den. Vår nya produkt som vi släpper i veckan kan precis som tidigare analysera dina fötter men nu även rekommendera en specifik sko”, säger vd:n Moritz Schiebold.

Vår nya produkt som vi släpper i veckan kan precis som tidigare analysera dina fötter men nu även rekommendera en specifik sko.

Volumentals 3D-scanner har tagits emot väl av butikskedjorna. Bland kunderna finns Adidas, New Balance och hockeymärket Bauer. Under det sista brutna räkenskapsåret med slut i maj 2017 har bolagets omsättning vuxit från drygt 880 000 kronor till 16,7 miljoner kronor. Samtidigt har förlusten minskat från 5 Mkr till närmare 1,4 Mkr.

”Vi fortsätter att växa kraftigt, både med existerande kunder som köper mer och med nya kunder. Vad vi vill göra nu är att skala upp vår säljorganisation för att kunna ge våra kunder runt om i världen en bra service”, säger Moritz Schiebold.

Läs även: 3D-skrivaren fixar designen på påskkakan

Sedan starten har bolaget tagit in cirka 20 miljoner i riskkapital från bland annat investmentbolaget Moor och investerarnätverket Founder.org, som är inriktat på bolag startade på universitet.

Idén bakom Volumental föddes på KTH:s Computer Vision Group där tre av medgrundarna Rasmus Göransson, Miroslav Kobetski och Alper Aydemir, doktorerade. Alper Aydemir hade påbörjat ett projekt där han lät privatpersoner ladda upp filmer av sin hemmiljö. I gengäld fick användarna en digital 3D-modell av det de laddade upp. 

”Vad vi märkte var att folk var väldigt intresserade av att scanna sig själva, främst sina ansikten. Men det var också massor av människor som scannade sina fötter, vilket vi blev rätt förvånade över”, säger Moritz Schiebold.

Det var massor av människor som scannade sina fötter, vilket vi blev rätt förvånade över.

Vad som framkom var att skobranschen och ortopedin har ett långt förflutet av att använda 3D-data och att man i dessa branscher sökte efter nästa generations scanningprodukt. Volumental ansåg att det bästa sättet att bli riktigt stora på området var att samarbeta med stora kedjor. 

”Nu finns vi i 32 länder. Det lite roliga är att Sverige är det sista på listan”, säger vd:n Moritz Schiebold.

Moritz Schiebold, som är bolagets första anställda, tog över vd-stolen från bolagets fjärde medgrundare Caroline Walerud. Hon lämnade vd-rollen vid årsskiftet 2015-2016, och blev istället ordförande i styrelsen för att ha tid med sitt eget investmentbolag Walerud Ventures. 

Läs även: Walerud Ventures investerar i IoT-bolaget Ekkono

Förutom Caroline Walerud arbetar övriga grundare fortfarande heltid på bolaget, bland annat med att få ut sin nya smarta produkt på marknaden. Genom att kunna rekommendera skor från butikers hela sortiment kommer butikerna lättare kunna använda hårdvaran, tror Moritz Schiebold.

Det är bara en tidsfråga innan 3D-scanning kommer att ske via mobiltelefonen men Volumental är inte rädda för att sådana lösningar ska tvinga bort dem från marknaden. 

”Vi har ett försprång i jämförelse med resten av marknaden. För det första så har vi massor av data som kommer in från våra scanners, vi har runtliggande produkter som rekommendationstjänster, och för det tredje så har vi upparbetade relationer med nyckelpersoner på den här marknaden. Samtidigt är vi faktiskt rätt upphetsade kring hur man kan använda mobilen kring 3D-scanning och vi har också påbörjat forskning på det”, säger Moritz Schiebold.

Läs även: Steget före med full sula

Innehåll från WintAnnons

Egen konsultfirma – hur mycket måste du ta betalt?

Många som driver tjänste- och konsultbolag vet inte ifall deras timpriser kan täcka bolagets löpande utgifter, vilket kan få förödande konsekvenser för deras ekonomi. Anders Nilsson från den automatiserade bokföringstjänsten Wint berättar hur du kan försäkra dig om att du tar rätt timpris för dina tjänster.

Det är vanligare än man kan tro att den som startar upp ett tjänsteföretag väljer att erbjuda ett timpris helt baserat på magkänsla – eller genom att lägga sig på samma nivå som sina konkurrenter. 

– Det man då glömmer bort är att timpriset inte bara är en siffra i en offert, utan någonting som ska se till att du har råd att betala ut din lön och täcka bolagets kostnader varje månad, säger Anders Nilsson, skatte- och redovisningsexpert på den automatiserade bokföringstjänsten Wint. 

Hur mycket behöver du fakturera varje månad?

Det bästa sättet för att bestämma ditt timpris är enligt Anders att börja bakifrån och ställa dig följande frågor:

1. Hur hög lön vill jag och mina eventuella kollegor kunna ta ut varje månad, före skatt?

2. Vilka fasta kostnader, utöver lönekostnader och arbetsgivaravgifter, har jag i firman? (hyra av kontor, telefonräkning, bokföringskostnader, programvaror, etc.)

– När du har dessa summor klara för dig finns flera kalkylverktyg på nätet som du kan använda för att räkna ut hur mycket du behöver fakturera varje månad för att täcka såväl de fasta kostnaderna som din lön och arbetsgivaravgifterna, säger han.

– Ponera att du är ensam i bolaget och vill plocka ut en lön på 40 000 kr före skatt. Dessutom har du fasta kostnader på 15 000 kr i månaden. Då skulle du behöva fakturera för ungefär 76 100 kr/månad för att gå plus minus noll. Men helst vill du såklart gå ytterligare lite plus varje månad för att få ett bra resultat och möjlighet till en utdelning i slutet av året, så vi höjer den siffran till minst 80 000 kr.

Läs också: Företagare – så bör du tänka kring din lön 2023 

Vad blir ditt timpris?

Nu när du vet detta blir nästa steg att avgöra hur många timmar i månaden du kommer kunna ta betalt för. En genomsnittlig arbetsmånad består av 167 timmar, varav ganska många kommer behöva vara odebiterade, då du arbetar med administration, försäljning, reser, går på kundmöten eller på annat sätt lägger ner tid som du inte kan ta betalt för. 

När du räknar ut ditt timpris måste du med andra ord ta höjd för vilken debiteringsgrad du kommer kunna upprätthålla. 

– Man skulle kunna hävda att en sjuttioprocentig debiteringsgrad är ett riktmärke att sträva mot. Det skulle i så fall innebära att du ska försöka ta betalt för ca 117 av dina 167 timmar varje månad, vilket ger dig ett lägsta timpris på ca 685 kr/h (80 000 / 117 ≈ 683,8). För att klara break-even varje månad alltså, påpekar Anders.

Tänk på marginalerna

Nu när du vet allt detta kan du börja kolla vad du har för marginaler att höja ditt timpris ytterligare. 685 kr/h är ditt minimum, men du vill ju kunna gå plus när du har en bra månad så att du har en extra buffert att spela på ifall någon månad skulle gå sämre. Helst vill du alltså höja priset lite till. 

– Det är nu du kan börja snegla på konkurrenterna. Tar de 800, 900 eller till och med 1100 kr/h? Då finns såklart utrymme för dig att höja ditt pris också. Ju högre du har utrymme att gå, desto bättre för dina marginaler, säger Anders. 

Han påpekar också att det finns fler parametrar att ta hänsyn till när det gäller just marginalerna, till exempel att försöka öka debiteringsgraden. Eftersom tid bokstavligt talat är pengar för den som säljer tjänster finns mycket att vinna på att minimera den arbetstid som du inte kan ta betalt för. 

– Ju fler administrationstimmar du kan kapa bort, desto mer tid kan du lägga på att hjälpa dina kunder – vilket innebär extra klirr i kassan för dig. Genom att automatisera din bokföring och ekonomihantering slipper du mycket pappersarbete som du istället kan lägga på det du gör bäst.

Läs mer: så automatiserar Wint din bokföring 

 

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera