1515
Annons

Volumentals 3D-scanning tar grepp om marknaden

Stockholms 3D-scanningbolag Volumental har på ett år gått från 800 000 kronor i omsättning till närmare 17 miljoner. ”Sverige är vårt 32:a land”, säger vd:n Moritz Schiebold. 

Volumentals medgrundare Alper Aydemir (t.v) med bolagets vd Moritz Schiebold.
Volumentals medgrundare Alper Aydemir (t.v) med bolagets vd Moritz Schiebold.Foto:Emma-Sofia Olsson

Volumental (NTL) grundades redan 2013 men det var först i maj 2016 som deras första hårdvaruprodukt kom ut på marknaden. Genom att 3D-scanna fötter ger de skomärken och försäljare möjligheten att erbjuda sina kunder en matchningstjänst beroende på stil och hur foten ser ut. 

”Sen vår första produkt lanserades har vi lagt till mycket mer intelligens, analytiska verktyg och tjänster i den. Vår nya produkt som vi släpper i veckan kan precis som tidigare analysera dina fötter men nu även rekommendera en specifik sko”, säger vd:n Moritz Schiebold.

Vår nya produkt som vi släpper i veckan kan precis som tidigare analysera dina fötter men nu även rekommendera en specifik sko.

Volumentals 3D-scanner har tagits emot väl av butikskedjorna. Bland kunderna finns Adidas, New Balance och hockeymärket Bauer. Under det sista brutna räkenskapsåret med slut i maj 2017 har bolagets omsättning vuxit från drygt 880 000 kronor till 16,7 miljoner kronor. Samtidigt har förlusten minskat från 5 Mkr till närmare 1,4 Mkr.

”Vi fortsätter att växa kraftigt, både med existerande kunder som köper mer och med nya kunder. Vad vi vill göra nu är att skala upp vår säljorganisation för att kunna ge våra kunder runt om i världen en bra service”, säger Moritz Schiebold.

Läs även: 3D-skrivaren fixar designen på påskkakan

Sedan starten har bolaget tagit in cirka 20 miljoner i riskkapital från bland annat investmentbolaget Moor och investerarnätverket Founder.org, som är inriktat på bolag startade på universitet.

Idén bakom Volumental föddes på KTH:s Computer Vision Group där tre av medgrundarna Rasmus Göransson, Miroslav Kobetski och Alper Aydemir, doktorerade. Alper Aydemir hade påbörjat ett projekt där han lät privatpersoner ladda upp filmer av sin hemmiljö. I gengäld fick användarna en digital 3D-modell av det de laddade upp. 

”Vad vi märkte var att folk var väldigt intresserade av att scanna sig själva, främst sina ansikten. Men det var också massor av människor som scannade sina fötter, vilket vi blev rätt förvånade över”, säger Moritz Schiebold.

Det var massor av människor som scannade sina fötter, vilket vi blev rätt förvånade över.

Vad som framkom var att skobranschen och ortopedin har ett långt förflutet av att använda 3D-data och att man i dessa branscher sökte efter nästa generations scanningprodukt. Volumental ansåg att det bästa sättet att bli riktigt stora på området var att samarbeta med stora kedjor. 

”Nu finns vi i 32 länder. Det lite roliga är att Sverige är det sista på listan”, säger vd:n Moritz Schiebold.

Moritz Schiebold, som är bolagets första anställda, tog över vd-stolen från bolagets fjärde medgrundare Caroline Walerud. Hon lämnade vd-rollen vid årsskiftet 2015-2016, och blev istället ordförande i styrelsen för att ha tid med sitt eget investmentbolag Walerud Ventures. 

Läs även: Walerud Ventures investerar i IoT-bolaget Ekkono

Förutom Caroline Walerud arbetar övriga grundare fortfarande heltid på bolaget, bland annat med att få ut sin nya smarta produkt på marknaden. Genom att kunna rekommendera skor från butikers hela sortiment kommer butikerna lättare kunna använda hårdvaran, tror Moritz Schiebold.

Det är bara en tidsfråga innan 3D-scanning kommer att ske via mobiltelefonen men Volumental är inte rädda för att sådana lösningar ska tvinga bort dem från marknaden. 

”Vi har ett försprång i jämförelse med resten av marknaden. För det första så har vi massor av data som kommer in från våra scanners, vi har runtliggande produkter som rekommendationstjänster, och för det tredje så har vi upparbetade relationer med nyckelpersoner på den här marknaden. Samtidigt är vi faktiskt rätt upphetsade kring hur man kan använda mobilen kring 3D-scanning och vi har också påbörjat forskning på det”, säger Moritz Schiebold.

Läs även: Steget före med full sula


Innehåll från DinteroAnnons

Nu blir betalningstransaktioner ännu enklare

‍Dinteros grundare Daro Navaratnam.
‍Dinteros grundare Daro Navaratnam.

‍Dinteros grundare Daro Navaratnam hittade en brist i betalningsmarknaden. Med en unik och kundcentrerad strategi förvandlade han bristen till en framgångssaga. Nu gör Dintero betalningstransaktioner ännu enklare för företag.

Tech-företaget Dintero har haft en kraftig tillväxt ända sedan starten. I januari 2021, efter bara tre års verksamhet, värdesattes bolaget till 200 miljoner kronor. Sedan dess har marknadsvärdet fortsatt att öka. 

Dintero har sin bas i Daros erfarenhet från det första företag han byggde – Dsafe. I kombination med en klar företagsfilosofi och en bra idé, visste han att han var något riktigt unikt på spåren. 

– Vi såg att de minsta kunderna betalar ganska mycket för sina betalningslösningar i jämförelse med stora aktörer och tänkte att så bör det inte vara, säger Daro Navaratnam. 

Målet med Dintero var därför att ta bort komplexiteten i betalningsbranschen. Daro föresatte sig att utveckla en användarvänlig och flexibel betallösning för att skapa ett rimligare alternativ för små och medelstora företag. För kunderna har skillnaden blivit markant – Dintero erbjuder stor flexibilitet, men också en samlad plats för alla behov och funktioner. 

I starten var det bara två anställda, Daro och Frode Aannevik, som idag är Chief Technology Officer (CTO) i Dintero.

– Vi fokuserar väldigt mycket på att skaffa en förståelse för kundernas behov, speciellt vad gäller små- och medelstora företag. Det är helt essentiellt att lyssna på kunderna för att förstå vilka utmaningar de har och hur vi kan lösa deras unika behov på ett bra sätt med teknologi, konstaterar Frode.  

En sak i synnerhet var uppenbar: 

– Att bygga en långsiktig, förtroendebaserad relation med kunderna betyder väldigt mycket mer än kortsiktig försäljning. 

Läs mer om Dintero  

Fick licens från finansinspektionen

‍Denna grundfilosofi har företaget fortfarande, fyra år senare och många kunder rikare. Idag har Dintero 16 anställda som arbetar med utveckling och försäljning. I november i fjol nådde företaget en ny milstolpe – då de fick sin licens beviljad hos norska finansinspektionen. 

– Detta var ett stort erkännande som möjliggör för oss att förenkla kundernas betalningsresa ytterligare, säger Magnus Gleditsch, som är Growth Manager hos Dintero.

Företaget fortsätter att kontinuerligt utveckla och förbereda betalningslösningar anpassade för omnikanal och vidareutvecklar ständigt för att göra livet enklare för sina kunder.

– Vårt mål är sund växt framför snabb tillväxt. Vi ska alltid leverera det vi har lovat våra kunder och följa upp med goda råd och support, avslutar Magnus. 

Se hur enkelt det är att komma igång med Dintero 

Mer från Dintero

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Dintero och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?