1515

Vois värdering har vuxit med 3,6 miljarder – på mindre än ett år

Vois storägare VNV Global skriver upp värdet i bolaget med över 70 procent – på bara nio månader. Det framkommer av investmentbolagets rapport för årets tredje kvartal. 

Vois vd och medgrundare Fredrik Hjelm.
Vois vd och medgrundare Fredrik Hjelm.

Elsparkcykelbolaget Voi grundades 2018 och är ett av VNV Global VNV -3,28% Dagens utveckling , tidigare Vostok New Ventures, största innehav. Sedan starten har bolaget visat på en stark tillväxt, liksom en förlust som nu uppgår till 476 miljoner kronor enligt årsredovisningen för 2020. 

Bolaget sällar sig till en rad av aktörer som just nu tävlar om marknadsandelarna i Europa, finansierat av riskkapital i miljardklassen. I augusti stängde Voi en finansieringsrunda på nästan 390 miljoner kronor, och i september rapporterades att bolaget vill ta in ytterligare 1,4 miljarder kronor. 

Nu skriver VNV upp värdet på sin del av Voi, från 128,6 miljoner dollar i slutet av 2020 till 226 miljoner dollar, motsvarande runt 1,9 miljarder kronor. Det är en nära fördubbling av värderingen på bara nio månader. 

Det innebär även att hela Voi nu värderas till 904 miljoner dollar, cirka 7,8 miljarder kronor. 

”Voi är ett bra exempel på där vi har haft möjligheten att vara väldigt nära, vilket jag tror hjälper bolaget på flera sätt inte minst vad gäller tajmingen och storleken på deras rundor, vilket tillåter oss att bygga ett större innehav i bolaget”, skriver vd Per Brilioth i rapporten. 

Bolaget äger 24,8 procent av Voi, som enligt kvartalsrapporten nådde nytt rekord under årets tredje kvartal vad gäller användningen av elsparkcyklarna samt intäkter. Över 25 miljoner resor registrerades. 

Voi finns nu i fler än 70 städer och sysselsätter runt 1000 medarbetare. 

VNV:s största innehav är den brittiska nätläkaren Babylon Health. VNV värderar sin del av bolaget till 427,6 miljoner dollar, vilket är knappt 11 procent av bolaget. Det skulle värdera hela Bablyon till 3,84 miljarder dollar.

Läs mer: Här är Sveriges 81 teknikmiljardärer 2021 – fler och ännu rikare 

 


Innehåll från JetshopAnnons

Composable Commerce är svaret på en kundresa i förändring

Den globala e-handeln utvecklas i extrem fart. Medan det öppnar för spännande möjligheter innebär det också en komplex utmaning för många e-handelsaktörer, inte minst eftersom kundens väg genom kundresan tenderar att förändras minst lika fort.

– Det gäller att ständigt vara redo att ställa om för att möta sina kunder på bästa sätt, vare sig det är via sociala medier eller via live-shopping, som exempel på viktiga orderkanaler, säger Rikard Andersson, kommersiell chef Jetshop.

Med nära två decenniers erfarenhet från e-handeln och dess skiftande premisser har SaaS-leverantören Jetshop samlat på sig en mängd värdefulla insikter kring hur branschen utvecklas. Rikard berättar att en viktig lärdom har varit att de som vill ligga i täten vad gäller konkurrenskraft behöver vara genuint nyfikna, våga testa och sedan ta datadrivna beslut.

– Det innebär i högsta grad att våga prova nya system och att ge sin organisation rätt verktyg för att hålla en hög takt. Ett sådant experimentellt tankesätt kräver dock rätt ramverk och flexibla lösningar för att slå väl ut. Då kan man inte fortfarande arbeta utifrån ett one-stop-shop-koncept genom klumpiga legacysystem, konstaterar han. Dessa monoliter saknar den flexibilitet och snabbrörlighet som krävs för att genomföra de förändringar som är nödvändiga för att fortsätta utveckla sin affär i en ständigt föränderligt klimat.

API-baserad arkitektur

Rikard rekommenderar istället att arbeta utifrån en flexibel, API-baserad arkitektur och att satsa på så kallad Composable Commerce. Med detta koncept är aktörer och varumärken inte längre bundna till monolitiska applikationssviter, utan kan arbeta flexibelt och byta ut de delar som inte uppfyller kraven. Detta kan gälla exempelvis funktionalitet kring personalisering, prisoptimering eller kampanj- och lojalitetshantering.

– Composable Commerce handlar om att ge varumärken och återförsäljare flexibiliteten och verktygen för att smidigt utöka sin handelslösning, verksamhet och tillväxt baserat på affärskrav och strategi. Att man kan komponera sin lösning efter just de system som bäst löser många affärskritiska utmaningar och skapar de bästa kundupplevelserna.

Framtidssäkrar verksamheten

Genom att anamma dessa flexibla, fristående moduler i en helhetsstruktur via API:er kan e-handlare implementera sin egen digitala handelsteknologistack och därmed definiera exakt hur frontend-upplevelsen ser ut och hur verksamheten fungerar på backend.

Således lägger verksamheten grunden för den snabbrörlighet som krävs för att man ska kunna leverera innovativa upplevelser i snabbhet och skala och skilja sig i en allt hårdare konkurrens.

– Detta är ett oerhört effektivt sätt att framtidssäkra sin verksamhet. Moderna lösningar består av kraftfulla applikationer som kommunicerar med varandra genom välformulerade API:er. Det gäller därför att bygga sin lösning på en teknisk bas som möjliggör flexibilitet och att man utökar funktionaliteten genom att byta ut enskilda komponenter istället för hela lösningar. Detta är anledningen till att vi byggt Jetshop Commerce som en API- och molnbaserad SaaS-plattform för e-handlare, som alltid körs på senaste versionen med senaste tekniken.

Jetshop Commerce är en helt headless och API-driven lösning, vilket öppnar upp för att skapa design och funktionalitet som är helt anpassade efter kundens behov och önskemål. Tack vare ett vidsträckt ekosystem av partners ger Jetshop därmed sina kunder möjlighet att välja de lösningar som passar bäst i just deras e-handel, lite som att bygga Lego.

– Vi är Nordens största SaaS-företag inom digital handel och det är en position vi har nått genom att vara lyhörda för e-handlarna och deras behov. Det tänker vi fortsätta med; vi vill spela en aktiv roll vad gäller att hjälpa våra kunder att utveckla sina onlineaffärer och nå sina mål, avslutar Rikard.

Läs mer om Jetshops lösningar för e-handel här 

Lär mer om Composable Commerce 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Jetshop och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?