1515

Vois åkkort ändras efter kritik från kunder: ”Anti-socialt beteende”

Konsumentverket har i juli tagit emot flertalet anmälningar från privatpersoner som anklagar elscooterbolaget Voi för falsk marknadsföring. Detta efter att kunderna stängts av efter att ha åkt för mycket med Voi-pass – en prenumerationstjänst som har marknadsförts som obegränsad.

Nu lovar Voi att tydliggöra för kunderna vilka regler som gäller.

Kristina Hunter Nilsson är kommunikationschef på Voi.
Kristina Hunter Nilsson är kommunikationschef på Voi.Foto:Ole Berg-Rusten // Pressbild

Klagomålen till Konsumentverket gäller prenumerationstjänsten Voi-pass, som ger kunderna möjlighet att nyttja de elektriska fordonen till ett fast pris. De missnöjda kunderna anklagar Voi för falsk marknadsföring.

När man klickar på Voi-pass i appen kommer man in på en sida med informationen: ”Med ett Voi Pass kan du ta så många åkturer du känner för till ett fast pris.” Därefter anges: ”Obegränsat antal 45-minutersturer i din valda stad.”

Skärmdump från appen.
Skärmdump från appen.Foto:Skärmdump/Voi

Strax under presenteras två alternativ: Ett månadskort för 549 kronor eller ett 24-timmarskort för 79 kronor.

Längre ner på sidan återfinns dock en annan rubrik. Den lyder: ”Obegränsat antal åkturer – vad innebär det?” Under den rubriken anges att kunderna mycket väl kan avnjuta ett obegränsat antal åkturer – men bara så länge kundens Voi-pass är aktiverat. Bolaget hänvisar sedan till ett användaravtal, men preciserar inte dess innehåll närmare. För att ta del av detta måste kunden lämna sidan och leta upp dokumentet där Vois användarvillkor återges. Under rubriken ”Ansvarsfull användning av Voi-passet” framkommer att antalet åkturer inte är obegränsade i ordets rätta bemärkelse – bolaget har nämligen rätt att spärra kundens Voi-pass om åkaren överskrider nio åkturer eller 200 minuters åktid per dygn.

Vois kommunikationschef Kristina Nilsson berättar för Di Digital att begränsningen infördes för ett par veckor sedan, då bolaget upptäckte att två specifika grupper missbrukade prenumerationstjänsten.

”Den första gruppen är kommersiella användare såsom leveransföretag. Den andra gruppen är användare med vad vi kallar anti-socialt beteende, exempelvis de som använder våra sparkcyklar mer som en leksak än ett transportmedel som de är avsedda för”, säger Kristina Hunter Nilsson.

Hon lyfter fram att man har hänvisat till begränsningarna i användarvillkoren – men medger att kommunikationen har varit bristfällig.

”Här inser vi att vi hade kunnat vara tydligare i kommunikationen. Från och med fredag kommer det framgå direkt vid köpet i appen vad begränsningen faktiskt innebär”, säger Kristina Hunter Nilsson. 

”Vi beklagar förstås att vissa ansvarsfulla användare har drabbats av den här förändringen och ber om ursäkt för detta.”

Enligt bolaget har avstängda kunder blivit kompenserade för de dagar som inte har förbrukats. Kristina Hunter Nilsson poängterar även att samtliga har blivit varnade om överträdelserna innan de har stängts av.


Innehåll från SavelendAnnons

Efter lyckade börsintroduktionen, nu satsar SaveLend på att ytterligare öka verksamheten

Ludwig Pettersson, VD och grundare av SaveLend.
Ludwig Pettersson, VD och grundare av SaveLend.

När fintechbolaget SaveLend börsnoterades 9 juni var det övertecknat till 682 procent – och i första dagens handel tog aktiekursen ett glädjeskutt på 74 procent.

Men nu när yran lagt sig och vardagen tagit vid, lägger bolagets VD Ludwig Pettersson ut kursen framåt.

– Nu ska vi börja jobba ordentligt. Vi ska överträffa våra finansiella mål, något vi är väldigt komfortabla med att vi kommer att göra, och dessutom göra förvärv på vägen som hjälper oss att bli större, säger han. 

SaveLend tillhandahåller två plattformar. Den ena är en investeringsplattform där investerare kopplas samman med låntagare utan att de traditionella bankerna kopplas in. Tillvägagångssättet kallas för peer-to-peer, eller P2P, och har vuxit i popularitet de senaste åren. Den andra är en faktureringsplattform som består av ett komplett faktureringssystem, innehållandes bland annat kundreskontra, avisering, betaltjänster, inkasso och finansieringslösningar. 

Företaget grundades 2014 av Ludwig Pettersson, och 9 juni nåddes ett viktigt delmål på SaveLends resa då man noterades på Nasdaq First North Growth. 

– Det var ett stort intresse på förhand och det var 682 procent övertecknat. Sedan blev det en bra start första dagen. Vi är nöjda, säger han. 

Bolaget tillfördes med noteringen cirka 1220 nya aktieägare och en emissionslikvid om cirka 50 miljoner kronor.

Börsnotering bra för tillväxten

Att vara noterade på Nasdaq är något som kommer att hjälpa SaveLend på den fortsatta tillväxtresan.

– Det stärker absolut vårt varumärke. Det underlättar när vi ska expandera ute i Europa att ha varumärket ”Nasdaq listed” i ryggen och att vi därigenom har gått igenom en noteringsprocess, säger Ludwig Pettersson. 

SaveLend har växt kontinuerligt sedan lanseringen 2014 och 2020 tog det fart ordentligt. Man uppnådde då 1 miljon hanterade fakturor i faktureringsplattformen, en ökning med 400 procent sedan 2018. Under fjärde kvartalet 2020 omsatte SaveLend-koncernen 17,3 miljoner kronor, vilket var 48 procent mer än samma period 2019. Under första kvartalet i år ökade omsättningen med 57 procent jämfört med samma period förra året. 

Den genomsnittliga årsavkastningen för plattformens investerare har varit över 9 procent sedan starten och tillväxten i kapital på investeringsplattformen har de två senaste räkenskapsåren varit 150 procent.

– Vi är på en stark tillväxtmarknad i Sverige, i Europa och globalt. Tillväxten av nya kunder är stor, säger han.

Personlig seger

Att vara börsnoterad innebär också större krav på företaget, något som Ludwig Pettersson välkomnar.

– Vi gillar den ökade transparensen som det innebär att vara noterad. Vi vill ge våra investerare en större inblick i vår verksamhet, säger han.

För Ludwig Pettersson är börsnoteringen också en personlig seger. För många år sedan, i begynnelsen av sin karriär som entreprenör, lovade han sig själv att ta ett bolag till börsen innan han fyller 30. Det lyckades han med, med två månaders marginal.

– Det är kul och man njuter några dagar, men sedan är man tillbaka på jobbet och arbetar mot nästa mål. Där är jag nu, avslutar han.

Läs mer om SaveLend på www.savelend.se 

 

Mer från Savelend

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Savelend och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?