1515

Voi sneglar på självkörande elsparkcyklar: ”Vi vet att det kommer”

Självkörande elscootrar kan snart bli en verklighet på de svenska gatorna. ”Vi ser många fördelar”, säger Vois Nordenchef Eric André. 

Både Voi och Circ spanar utomlands.
Både Voi och Circ spanar utomlands.Foto:Banfa Jawla/Press

Elscootrarna har den senaste tiden blivit en riktig vattendelare i Sverige. Å ena sidan lyfts de fram som ett miljövänligt transportalternativ i storstäderna, å andra sidan blockerar de gator när de felparkeras eller välter. 

Vissa älskar dem – andra hatar dem. Nu riskerar debatten att intensifieras ytterligare, sedan flera bolag börjat utveckla självkörande elscootrar. 

Fördelarna sägs vara flera. Bland annat handlar det om att spara pengar på transport när elscootern själv kan köra tillbaka till laddningsstationen, men också om att elscootern ska kunna transportera sig till en annan del av staden där efterfrågan är högre. 

Längst fram i utvecklingen verkar det Singapore-baserade bolaget Ctrl Works ha kommit, som opererar under namnet Scootbee. De erbjuder just nu en mindre flotta självkörande elscootrar i Malaysia, som kan köras direkt till kunden vid ett knapptryck i en app – liknande hur Uber fungerar. 

Vi vet att tekniken kommer att komma.”

San Franscisco-baserade Tortoise planerar att testa tekniken i en förort till Atlanta, och har slutit avtal med flera globala elscooteraktörer. 

Kinesiska Segway-Ninebot har nyligen tagit fram en elscooter som med hjälp av artificiell intelligens kan köra sig själv tillbaka till laddningsstationen. Planen är att scootern snart ska testas i ett pilotprojekt, och kan komma att lanseras brett nästa år. 

Uber och Bolt är också intresserade av att arbeta med liknande teknik. 

Läs mer: Ryktades vilja gå samman med Voi – nu tar tysk elscooter in 600 miljoner 

Bland aktörerna som är verksamma i Sverige har de självkörande elscootrarna inte gått obemärkt förbi.

”Ja, det är något som vi på Voi tänkt på”, säger Vois Nordenchef Eric André när Di Digital frågar. 

”I nuläget samarbetar vi med några aktörer som arbetar med autonom teknik. Vi ser att det är ett intressant område för framtiden”, fortsätter han. 

Varför är Voi nyfikna på den här tekniken? 

”Vi ser många fördelar. Dels minskade kostnader, dels mindre miljöpåverkan för transport generellt. Det handlar också om att effektivisera. Men än så länge är allt väldigt hypotetiskt eftersom tekniken är i en utvecklingsfas”, säger Eric André. 

På tyska utmanaren Circ, med en flotta på upp till 2 500 elscootrar i Stockholm, är man också intresserade. 

”Klart vi tittar på det. Elscootern är självkörande tills den upptäcker något i vägen. Då styr en person, därmed är den inte 100 procent autonom. Just nu är det ingen lösning att satsa på. Istället effektiviserar vi den flotta vi har i form av underhåll. Istället för att samla in elscootrarna nattetid siktar vi mot utbytbara batterier”, säger Emil Åkesson, Nordenchef på Circ. 

Om bolagen i Sverige anammar utvecklingen lär de ställas inför flera utmaningar. När Ctrl Works först lanserade självkörande elscootrar i Singapore förra året stoppade oroliga fotgängare scootrarna, i tron om att de åkte av misstag. 

Vid några tillfällen klev till och med barn på elscootrarna och åkte med dem. Det berättar bolagets vd Sim Kai för CNN

En elscooter från märket Scootbee korsar gatan i Singapore.
En elscooter från märket Scootbee korsar gatan i Singapore.Foto:Skärmdump

Läs mer: Marseille portar elscooterbolag 

När tekniken rullas ut stort återstår att se. Likaså om det ens blir aktuellt i Sverige. 

”På kort sikt har vi inga planer på att lansera någon produkt. Med det sagt har vi fortfarande tekniken i åtanke när vi arbetar i dag och även för utvecklingen av den här generationens elscootrar. Vi vet att tekniken kommer att komma. Det vi ser just nu är att det blir väldigt viktigt att ha en tydlig lagstiftning så att vi kan implementera den här typen av teknologi när den kommer”, säger Voi:s Nordenchef Eric André. 


Innehåll från SavelendAnnons

Efter lyckade börsintroduktionen, nu satsar SaveLend på att ytterligare öka verksamheten

Ludwig Pettersson, VD och grundare av SaveLend.
Ludwig Pettersson, VD och grundare av SaveLend.

När fintechbolaget SaveLend börsnoterades 9 juni var det övertecknat till 682 procent – och i första dagens handel tog aktiekursen ett glädjeskutt på 74 procent.

Men nu när yran lagt sig och vardagen tagit vid, lägger bolagets VD Ludwig Pettersson ut kursen framåt.

– Nu ska vi börja jobba ordentligt. Vi ska överträffa våra finansiella mål, något vi är väldigt komfortabla med att vi kommer att göra, och dessutom göra förvärv på vägen som hjälper oss att bli större, säger han. 

SaveLend tillhandahåller två plattformar. Den ena är en investeringsplattform där investerare kopplas samman med låntagare utan att de traditionella bankerna kopplas in. Tillvägagångssättet kallas för peer-to-peer, eller P2P, och har vuxit i popularitet de senaste åren. Den andra är en faktureringsplattform som består av ett komplett faktureringssystem, innehållandes bland annat kundreskontra, avisering, betaltjänster, inkasso och finansieringslösningar. 

Företaget grundades 2014 av Ludwig Pettersson, och 9 juni nåddes ett viktigt delmål på SaveLends resa då man noterades på Nasdaq First North Growth. 

– Det var ett stort intresse på förhand och det var 682 procent övertecknat. Sedan blev det en bra start första dagen. Vi är nöjda, säger han. 

Bolaget tillfördes med noteringen cirka 1220 nya aktieägare och en emissionslikvid om cirka 50 miljoner kronor.

Börsnotering bra för tillväxten

Att vara noterade på Nasdaq är något som kommer att hjälpa SaveLend på den fortsatta tillväxtresan.

– Det stärker absolut vårt varumärke. Det underlättar när vi ska expandera ute i Europa att ha varumärket ”Nasdaq listed” i ryggen och att vi därigenom har gått igenom en noteringsprocess, säger Ludwig Pettersson. 

SaveLend har växt kontinuerligt sedan lanseringen 2014 och 2020 tog det fart ordentligt. Man uppnådde då 1 miljon hanterade fakturor i faktureringsplattformen, en ökning med 400 procent sedan 2018. Under fjärde kvartalet 2020 omsatte SaveLend-koncernen 17,3 miljoner kronor, vilket var 48 procent mer än samma period 2019. Under första kvartalet i år ökade omsättningen med 57 procent jämfört med samma period förra året. 

Den genomsnittliga årsavkastningen för plattformens investerare har varit över 9 procent sedan starten och tillväxten i kapital på investeringsplattformen har de två senaste räkenskapsåren varit 150 procent.

– Vi är på en stark tillväxtmarknad i Sverige, i Europa och globalt. Tillväxten av nya kunder är stor, säger han.

Personlig seger

Att vara börsnoterad innebär också större krav på företaget, något som Ludwig Pettersson välkomnar.

– Vi gillar den ökade transparensen som det innebär att vara noterad. Vi vill ge våra investerare en större inblick i vår verksamhet, säger han.

För Ludwig Pettersson är börsnoteringen också en personlig seger. För många år sedan, i begynnelsen av sin karriär som entreprenör, lovade han sig själv att ta ett bolag till börsen innan han fyller 30. Det lyckades han med, med två månaders marginal.

– Det är kul och man njuter några dagar, men sedan är man tillbaka på jobbet och arbetar mot nästa mål. Där är jag nu, avslutar han.

Läs mer om SaveLend på www.savelend.se 

 

Mer från Savelend

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Savelend och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?