1515

Voi sågar hemstaden: ”I Stockholm görs ingenting”

Voi såg framför sig att Stockholm skulle bli starten på framtiden – men andra europeiska städer har sprungit om. Nu riktar bolaget en känga mot politikerna och SL som de menar är för långsamma: ”De verkar livrädda för snedsteg”, säger Voi:s Erik Bergqvist.

Erik Bergqvist, försäljningschef på Voi, har sett Stockholm bli omsprungna av andra europeiska städer.
Erik Bergqvist, försäljningschef på Voi, har sett Stockholm bli omsprungna av andra europeiska städer.

Voi har tröttnat på att vänta – och på att vara diplomatiska.

Elsparkcykelföretagets försäljningschef Erik Bergqvist deltog i förra veckan i ett panelsamtal på Framtidsarenan och var kritisk till att ”multimodala samarbeten” gått i stöpet.

”Vi anser att kollektivtrafiken bör vara ryggraden i en hållbar mobilitetsmix, och att det behövs en större variation av hållbara transportmedel som kompletterar kollektivtrafiken”, säger han när Di Digital ber honom förklara sin kritik.

”Vi har försökt samarbeta med svenska kollektivtrafiken i stort sätt sedan dag ett, det är dags för dem att börja blicka ut över Europa för att se var som händer”, säger han.

På sina blott två år har Voi gått från ingenting till att bli en maktfaktor inom mikromobilitet. Bolaget värderades innan coronakrisen till tre miljarder kronor och deras elsparkcyklar finns i dag i 40 städer, varav sju svenska.

Erik Bergqvist poängterar att Voi redan har samarbeten med SBB, den största tågoperatören i Schweitz, BVG, lokaltrafikoperatör i Berlin, och RATP, tunnelbaneoperatör i Paris.

Det skulle kunna vara ett upplägg med månadskort med Vois elsparkcyklar som tillägg

I regel går det ut på att integrera elsparkcykelbokning i respektive app där resenären planerar sin resa.

Voi:s konkurrent Tier har å sin sida ett avtal med lokaltrafikjätten Ruter i Norge där tillgång till elsparkcykel ingår i priset för ett kollektivtrafikkort.

SL har inget av något, konstaterar Erik Bergqvist.

Läs mer: Voi får rätt – ny vända om elcykelupphandling i Stockholm

”Det handlar om att skapa lösningar som gör det enklare och mer förmånligt för människor att göra smarta, hållbara val istället för att vända sig till den privata bilen. Speciellt nu, när fler väljer att undvika kollektivtrafiken på grund av Corona”, säger han skickar med en fråga:

”Vi undrar hur SL ser på att Folkhälsomyndigheten går ut med direkta direktiv om att folk inte ska åka med dem, men samtidigt bär man ett huvudansvar om att låta människor som behöver kunna ta sig fram.”

Vad vill ni ha av SL då?

”Det skulle dels kunna vara ett upplägg där man kan göra månadskort med Vois elsparkcyklar som en tilläggstjänst. Men också att man integrerar vår tjänst i kollektivtrafikens app så det går att boka alla delar av resan i en och samma app”, säger Erik Bergqvist.

Han är noga med att lägga till politikerna och Landstiget i sin kritik. Som reglerna är skrivna i dag får inte SL lyfta fram andra varumärken.

”Kollektivtrafiken sitter på makten att kunna kontrollera den framtida mobilitetsmixen och skapa ett brett utbud av smart och hållbar mobilitet tillsammans, men om de inte agerar snart kommer de bli omsprungna av andra aktörer. Vi står beredda och har byggt vår plattform sedan dag ett för att kunna integreras med aktörer som SL.”

Många vill inte gå tillbaka till det gamla normala efter coronakrisen

När Voi ändå är ute och kritiserar Sverige passar bolaget också på att såga beskattningen som den ser ut i dag. Elektriska delningstjänster, som Voi, är belagda med 25 procents moms. Fossildrivna näringar som taxi och flyg ligger på 6 procent.

Läs mer: Tung moms-smäll för Voi: ”Är inte överraskade”

”Det diskuteras mycket om autonoma fordon som framtidens mobilitet, men även dessa skulle falla under 25 procent. Hur gynnar detta hållbar utveckling inom transportsektorn?”, frågar sig Erik Bergqvist.

Voi hoppas att coronapandemin möjligen kan fungera som en väckarklocka, eftersom krisen inneburit att vissa städer varit fria från utsläpp och högra ljudnivåer från trafik. 

”Många vill inte gå tillbaka till det gamla normala utan det finns en stark önskan att skynda på positiv utveckling när det kommer till urban transport”, säger han och hänvisar till en Yougov-undersökning gjord på uppdrag av Politico.

I den svarar 68 procent av européerna (undersökningen är utförd i Spanien, Italien, Storbritannien, Frankrike, Tyskland och Bryssel, Di:s anm.) att de är för en utsläppsförebyggande reglering – bilfria zoner, till exempel.

”Men vad gör vi i Sverige i dag? Ingenting”, säger Erik Bergqvist.

Läs mer: Började hjälpa nyanlända till arbete – nu tar han sig an sparkade från Voi


Innehåll från SavelendAnnons

Efter lyckade börsintroduktionen, nu satsar SaveLend på att ytterligare öka verksamheten

Ludwig Pettersson, VD och grundare av SaveLend.
Ludwig Pettersson, VD och grundare av SaveLend.

När fintechbolaget SaveLend börsnoterades 9 juni var det övertecknat till 682 procent – och i första dagens handel tog aktiekursen ett glädjeskutt på 74 procent.

Men nu när yran lagt sig och vardagen tagit vid, lägger bolagets VD Ludwig Pettersson ut kursen framåt.

– Nu ska vi börja jobba ordentligt. Vi ska överträffa våra finansiella mål, något vi är väldigt komfortabla med att vi kommer att göra, och dessutom göra förvärv på vägen som hjälper oss att bli större, säger han. 

SaveLend tillhandahåller två plattformar. Den ena är en investeringsplattform där investerare kopplas samman med låntagare utan att de traditionella bankerna kopplas in. Tillvägagångssättet kallas för peer-to-peer, eller P2P, och har vuxit i popularitet de senaste åren. Den andra är en faktureringsplattform som består av ett komplett faktureringssystem, innehållandes bland annat kundreskontra, avisering, betaltjänster, inkasso och finansieringslösningar. 

Företaget grundades 2014 av Ludwig Pettersson, och 9 juni nåddes ett viktigt delmål på SaveLends resa då man noterades på Nasdaq First North Growth. 

– Det var ett stort intresse på förhand och det var 682 procent övertecknat. Sedan blev det en bra start första dagen. Vi är nöjda, säger han. 

Bolaget tillfördes med noteringen cirka 1220 nya aktieägare och en emissionslikvid om cirka 50 miljoner kronor.

Börsnotering bra för tillväxten

Att vara noterade på Nasdaq är något som kommer att hjälpa SaveLend på den fortsatta tillväxtresan.

– Det stärker absolut vårt varumärke. Det underlättar när vi ska expandera ute i Europa att ha varumärket ”Nasdaq listed” i ryggen och att vi därigenom har gått igenom en noteringsprocess, säger Ludwig Pettersson. 

SaveLend har växt kontinuerligt sedan lanseringen 2014 och 2020 tog det fart ordentligt. Man uppnådde då 1 miljon hanterade fakturor i faktureringsplattformen, en ökning med 400 procent sedan 2018. Under fjärde kvartalet 2020 omsatte SaveLend-koncernen 17,3 miljoner kronor, vilket var 48 procent mer än samma period 2019. Under första kvartalet i år ökade omsättningen med 57 procent jämfört med samma period förra året. 

Den genomsnittliga årsavkastningen för plattformens investerare har varit över 9 procent sedan starten och tillväxten i kapital på investeringsplattformen har de två senaste räkenskapsåren varit 150 procent.

– Vi är på en stark tillväxtmarknad i Sverige, i Europa och globalt. Tillväxten av nya kunder är stor, säger han.

Personlig seger

Att vara börsnoterad innebär också större krav på företaget, något som Ludwig Pettersson välkomnar.

– Vi gillar den ökade transparensen som det innebär att vara noterad. Vi vill ge våra investerare en större inblick i vår verksamhet, säger han.

För Ludwig Pettersson är börsnoteringen också en personlig seger. För många år sedan, i begynnelsen av sin karriär som entreprenör, lovade han sig själv att ta ett bolag till börsen innan han fyller 30. Det lyckades han med, med två månaders marginal.

– Det är kul och man njuter några dagar, men sedan är man tillbaka på jobbet och arbetar mot nästa mål. Där är jag nu, avslutar han.

Läs mer om SaveLend på www.savelend.se 

 

Mer från Savelend

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Savelend och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?