1515
Annons

Voi sågar hemstaden: ”I Stockholm görs ingenting”

Voi såg framför sig att Stockholm skulle bli starten på framtiden – men andra europeiska städer har sprungit om. Nu riktar bolaget en känga mot politikerna och SL som de menar är för långsamma: ”De verkar livrädda för snedsteg”, säger Voi:s Erik Bergqvist.

Erik Bergqvist, försäljningschef på Voi, har sett Stockholm bli omsprungna av andra europeiska städer.
Erik Bergqvist, försäljningschef på Voi, har sett Stockholm bli omsprungna av andra europeiska städer.

Voi har tröttnat på att vänta – och på att vara diplomatiska.

Elsparkcykelföretagets försäljningschef Erik Bergqvist deltog i förra veckan i ett panelsamtal på Framtidsarenan och var kritisk till att ”multimodala samarbeten” gått i stöpet.

”Vi anser att kollektivtrafiken bör vara ryggraden i en hållbar mobilitetsmix, och att det behövs en större variation av hållbara transportmedel som kompletterar kollektivtrafiken”, säger han när Di Digital ber honom förklara sin kritik.

”Vi har försökt samarbeta med svenska kollektivtrafiken i stort sätt sedan dag ett, det är dags för dem att börja blicka ut över Europa för att se var som händer”, säger han.

På sina blott två år har Voi gått från ingenting till att bli en maktfaktor inom mikromobilitet. Bolaget värderades innan coronakrisen till tre miljarder kronor och deras elsparkcyklar finns i dag i 40 städer, varav sju svenska.

Erik Bergqvist poängterar att Voi redan har samarbeten med SBB, den största tågoperatören i Schweitz, BVG, lokaltrafikoperatör i Berlin, och RATP, tunnelbaneoperatör i Paris.

Det skulle kunna vara ett upplägg med månadskort med Vois elsparkcyklar som tillägg

I regel går det ut på att integrera elsparkcykelbokning i respektive app där resenären planerar sin resa.

Voi:s konkurrent Tier har å sin sida ett avtal med lokaltrafikjätten Ruter i Norge där tillgång till elsparkcykel ingår i priset för ett kollektivtrafikkort.

SL har inget av något, konstaterar Erik Bergqvist.

Läs mer: Voi får rätt – ny vända om elcykelupphandling i Stockholm

”Det handlar om att skapa lösningar som gör det enklare och mer förmånligt för människor att göra smarta, hållbara val istället för att vända sig till den privata bilen. Speciellt nu, när fler väljer att undvika kollektivtrafiken på grund av Corona”, säger han skickar med en fråga:

”Vi undrar hur SL ser på att Folkhälsomyndigheten går ut med direkta direktiv om att folk inte ska åka med dem, men samtidigt bär man ett huvudansvar om att låta människor som behöver kunna ta sig fram.”

Vad vill ni ha av SL då?

”Det skulle dels kunna vara ett upplägg där man kan göra månadskort med Vois elsparkcyklar som en tilläggstjänst. Men också att man integrerar vår tjänst i kollektivtrafikens app så det går att boka alla delar av resan i en och samma app”, säger Erik Bergqvist.

Han är noga med att lägga till politikerna och Landstiget i sin kritik. Som reglerna är skrivna i dag får inte SL lyfta fram andra varumärken.

”Kollektivtrafiken sitter på makten att kunna kontrollera den framtida mobilitetsmixen och skapa ett brett utbud av smart och hållbar mobilitet tillsammans, men om de inte agerar snart kommer de bli omsprungna av andra aktörer. Vi står beredda och har byggt vår plattform sedan dag ett för att kunna integreras med aktörer som SL.”

Många vill inte gå tillbaka till det gamla normala efter coronakrisen

När Voi ändå är ute och kritiserar Sverige passar bolaget också på att såga beskattningen som den ser ut i dag. Elektriska delningstjänster, som Voi, är belagda med 25 procents moms. Fossildrivna näringar som taxi och flyg ligger på 6 procent.

Läs mer: Tung moms-smäll för Voi: ”Är inte överraskade”

”Det diskuteras mycket om autonoma fordon som framtidens mobilitet, men även dessa skulle falla under 25 procent. Hur gynnar detta hållbar utveckling inom transportsektorn?”, frågar sig Erik Bergqvist.

Voi hoppas att coronapandemin möjligen kan fungera som en väckarklocka, eftersom krisen inneburit att vissa städer varit fria från utsläpp och högra ljudnivåer från trafik. 

”Många vill inte gå tillbaka till det gamla normala utan det finns en stark önskan att skynda på positiv utveckling när det kommer till urban transport”, säger han och hänvisar till en Yougov-undersökning gjord på uppdrag av Politico.

I den svarar 68 procent av européerna (undersökningen är utförd i Spanien, Italien, Storbritannien, Frankrike, Tyskland och Bryssel, Di:s anm.) att de är för en utsläppsförebyggande reglering – bilfria zoner, till exempel.

”Men vad gör vi i Sverige i dag? Ingenting”, säger Erik Bergqvist.

Läs mer: Började hjälpa nyanlända till arbete – nu tar han sig an sparkade från Voi

Innehåll från Synology IncAnnons

Därför är effektiv datalagring nyckeln till effektiva arbetsmodeller efter COVID

Inget företag kommer att gå oskatt ur Covid-19-pandemin. En enorm del av den globala arbetskraften skickades hem i mars 2020; förutom vissa mindre förändringar av restriktionerna har distansarbete sedan dess blivit det nya normala för de flesta, och så förväntas det fortsätta.

Det omfattande skiftet i våra arbetssätt har accelererat den digitala utvecklingen på alla plan och sporrat verksamheter till att anamma nya tekniker och system som klarar att möta förändringarna. Vissa av dessa förändringar handlar om kommunikation och cybersäkerhet, medan andra har kretsat kring kritiska aspekter såsom datalagring, fildelning och samarbete. 

Lyckligtvis har många företag under senare år redan anammat till exempel molntjänster och fildelning, inte minst för att de medför ett tydligare arbetsflöde och minskad risk för missförstånd. Delar man flera versioner av samma dokument i en mejlslinga är det som bäddat för kaos och förvirring – olika kollegor kanske arbetar på olika versioner av dokumentet samtidigt som viktiga tillägg eller revideringar tappas bort under arbetets gång. Kan alla istället arbeta utifrån samma dokument direkt minimeras risken för sådana misstag, vilket skapar en strömlinjeformad och effektiv approach till kollaborativt arbete. Det är således lätt att förstå att många företag redan ser dylika arbetssätt som självklara. 

Historiskt har sådana system och tekniker varit användbara och praktiska, men inte nödvändiga. I och med pandemin transformerades de till affärskritiska aspekter av de allra flesta verksamheter. Möjligheten att arbeta sida vid sida, att släntra tvärs över kontoret och småsnacka med kollegan eller att i grupp sitta och diskutera ett dokument finns inte längre. Majoriteten av allt samarbete sker nu istället via fildelning och molnbaserade lösningar, tjänster som idag är oumbärliga.   

Med detta sagt är inte alla system för fildelning i pandemins kölvatten lika effektiva. De företag som förlitade sig på datalagring on-premise för digital samverkan insåg snabbt att deras distansarbetare inte längre hade tillgång till nödvändigt material. Det finns emellertid on-premise-alternativ som erbjuder pålitlig och säker fjärraccess; nedan diskuteras hur dessa alternativ står sig i jämförelse med offentliga molntjänster. 

Under de rådande omständigheterna är det centralt för företag att se till att medarbetarna lagrar data och filer på rätt plats. Fjärrarbete medför alltid en fara för att känsliga filer och data sparas lokalt hos medarbetaren – kanske till och med på en privat enhet – eller i en offentlig molnlösning som verksamheten inte kan komma åt. Detta kan medföra brister i regelefterlevnad och kan i förlängningen både leda till böter eller att företagets rykte skadas. Kan den interna IT-avdelningen dessutom inte komma åt datan, kan den heller inte säkerhetskopieras ordentligt. Då uppstår en risk för att viktig information försvinner permanent, till exempel om något går fel med den enhet där den finns sparad. 

Välj rätt lagringsmetod

Molnbaserad datalagring har förståeligt nog ökat i popularitet. Jämför man med traditionell datalagring som oftast skett on-premise medför molnlagring möjlighet för de anställda att komma åt och samverka runt filer och information oavsett var de är, så länge de kan koppla upp sig till nätet. Detta har bidragit till att bana väg för mer agila arbetsmetoder, något som varit helt essentiellt under de gångna två åren. 

Leverantörer av offentliga molnlösningar erbjuder värdefull flexibilitet som tillåter företag att skala upp eller ner efter behov, vilket i sin tur betyder att man inte blir tagen på sängen om man plötsligt behöver extra lagringskapacitet. Eftersom hårdvaran hanteras av en tredjepartsleverantör behöver man dessutom inte tänka på att ha ett IT-team redo att rycka ut för att ta itu med eventuella fel. Som grädde på moset kan säkerhetskopiering av dina data ofta ingå som en del av tjänsten.

Det offentliga molnet är dock inte den enda lagringslösning som tillåter access på distans – och den är heller inte alltid den bästa. Network Attached Storage (NAS) är en on-premise-lösning som både tillåter fjärraccess och erbjuder många fördelar, till stor nytta för verksamheten. 

NAS är en lösning som både är praktisk och enkel att implementera, och som dessutom är relativt billig. Medan offentliga moln är väldigt flexibla kan de också utgöra ett dyrt alternativ när man behöver öka sin kapacitet. Med NAS återfår IT-avdelningen kontrollen över datan. Planerar man i förväg är det lika enkelt att öka kapaciteten på NAS som det är att sätta in ytterligare hårddiskar eller SSD-diskar. Eftersom det kommer till en fast kostnad kan det därtill vara ett billigare val. Synology erbjuder en rad NAS-modeller - inklusive Plus-serien, XS+-serien och SA-serien - samt ytterligare stöd och tjänster för att skapa säkerhetskopior och låta kunderna skapa sina eget privata moln på lokala lagringslösningar.

NAS är särskilt användbart för organisationer som hanterar stora mängder data. Ett exempel på detta är Synologys kund The Media Bunker, ett videoproduktionsföretag som regelbundet hanterar 2-3 inspelningar på 500GB-1TB data vardera, i veckan. Med hjälp av NAS kunde de skapa ett lagringssystem som möjliggjorde överföring av stora filer, att flera anställda kunde arbeta på samma videoprojekt på olika platser och att kunderna enkelt kunde få tillgång till data vid behov. Samtidigt kunde de vara trygga i vetskapen om att allt var ordentligt säkerhetskopierat.

Nu när restriktionerna har börjat avskaffas är det också viktigt att komma ihåg att en lokal NAS-lösning är särskilt användbar för on-premise, dataintensiva uppgifter såsom videoredigering – här skulle molnet sakta ner saker och ting avsevärt.

I slutändan är det så att en lösning inte passar alla vad gäller datalagring. Både offentliga moln och NAS har fördelar, vilket innebär att en hybridmolnstrategi – där den bästa lösningen tillämpas i varje situation – många gånger kan vara det bästa valet. Med hjälp av NAS-enheter tillgängliga både on premise och på distans, och samarbetstjänster i molnet, kan man skapa den perfekta kombinationen så att de anställda har den åtkomst de behöver, var de än befinner sig.

Ta kontakt med Synology för att få veta mer

 

Mer från Synology Inc

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Synology Inc och ej en artikel av Dagens industri

Geely överväger börsintroduktion i Hongkong för Cao Cao Mobility

Kinesiska Zhejiang Geely Holding Group överväger en börsintroduktion i Hongkong för taxiapptjänsten Cao Cao Mobility. Det framgår av personer med insyn i saken, rapporterar Bloomberg News.

En potentiell börsintroduktion kan äga rum redan nästa år, sade personerna. Det skulle kunna inbringa flera hundra miljoner dollar till bolaget för ytterligare expansion.

Företaget överväger också en finansieringsrunda innan noteringen, enligt personerna. En representant från Geely har avböjt att kommentera.

Cao Cao erbjuder transporter via sin egen fordonsflotta och taxibilar samt tjänster som concierge och bilservice. De finns tillgängliga i 62 städer och konkurrerar mot större rivaler som T3 Mobility och Didi Global.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera