1515

Voi:s vd om nya konkurrenten: ”Det är klasskillnad”

Elscootermarknaden har drabbats hårt av coronakrisen. Men nu ser svenska flaggskeppet Voi en ”enorm medvind” i hela Europa. I en stor intervju berättar vd:n Fredrik Hjelm om en tuff vår, framtidsplanerna och om konkurrenten Bolts inträde på marknaden. ”I stort sett alla städer där vi gått upp mot Uber och Bolt så har det varit klasskillnad”, säger han.

Vois vd Fredrik Hjelm har börjat se en ljusning i mörkret, och har sett en stor attitydsförändring gentemot el-sparkcykeln under coronakrisen.
Vois vd Fredrik Hjelm har börjat se en ljusning i mörkret, och har sett en stor attitydsförändring gentemot el-sparkcykeln under coronakrisen.Foto:Stina Stjernkvist/TT

Senast Di intervjuade Voi:s vd Fredrik Hjelm befann sig bolaget i en mycket ansträngd situation – ”ett helvete”, som han själv beskrev det i slutet av mars. Det svenska elscooterbolaget tvingades pausa på majoriteten av sina marknader på grund av coronautbrottet.

Efterfrågan var i princip noll. Bolaget ansökte om permittering för merparten av sin personal, sade upp avtal med olika underleverantörer samt tvingades genomföra en rad uppsägningar och varsel av konsulter, prov- och visstidsanställda. 

”Sist vi pratade hade vi kommit in i coronan och gjort nedskärningar för att säkra upp kassan och sedan dess har det ju som övriga samhället sakta men säkert gått mot något bättre”, säger Fredrik Hjelm.

Hjelm har sett, som han uttrycker det, en ”enorm medvind” vad gäller regleringar och lagstiftning kring den tidigare ibland utskällda elsparkcykeln, vilket öppnar upp för Voi på nya marknader.

”I Storbritannien – till exempel – 'fasttrackar' regeringen legaliseringar av elsparkcyklar till juli i år. Det ursprungliga förslaget var att man skulle se över det först 2021 och det här gör man helt enkelt för att ha alternativ till kollektivtrafiken nu när man börjar öppna upp, och vi ser egentligen samma i alla länder. Det finns ett starkt stöd till alternativ till att åka i sin privata bil. Detta har varit en trend sedan tidigare. Men nu ser vi också att elsparkcykeln ses som ett alternativ till kollektivtrafiken. Tidigare har städerna – med rätta – värnat om kollektivtrafiken, men nu är det uppenbart att det behövs alternativ till den”, säger Hjelm. 

När sommaren närmar sig har flera av Voi:s tidigare marknader börjat öppna upp igen. I Stockholm, Helsingfors, Göteborg, Uppsala, Odense and Köpenhamn upphörde aldrig tjänsten, och nu rullas verksamheten i gång på marknad efter marknad – senast i Schweiz och Frankrike. Och i sommar tillkommer Storbritannien.

”Nu har vi kommit tillbaka i stort sett alla städer. Det ser rätt starkt ut. Det verkar som om folk vill komma ut och röra på sig igen och samtidigt inte använda sig av kollektivtrafik eller taxi”, säger Hjelm och fortsätter: 

”Konsumentbeteende är väldigt svårförutsägbart. Marknader som för oss för cirka ett år sedan var likställda – till exempel Norge och Schweiz – där beteendet sett ungefär likadant ut, är i dag helt olika. Nu är Norge en väldigt stark marknad – och Schweiz en svag. 'Lockdown' är på ungefär samma nivå men beteendet helt annorlunda i olika städer och olika länder”. 

För cirka ett halvår sedan fanns det enligt transportkonsultbolaget Trivector tio stycken olika elscooteraktörer i Stockholm, men flera av dem har fått lägga ner verksamheten. Hur ser du på att så många har fått slänga in handduken?
”Det är tråkigt i de enskilda fallen. Men för oss är det såklart bra med färre konkurrenter. I alla såna här kriser så accelereras trender, och i vår bransch fanns det redan en konsoliderings- och 'shake-out'-trend som nu snabbades på. 'The strongest gets stronger och de lite svagare skakas av'”.

Ett av de tre bolag som nu opererar är Bolt som är nya på Scooter-marknaden sedan ett par veckor. Hur ser du på att de kommer in sent i matchen – och med tunga finansiärer i ryggen?
”Man ska alltid ha respekt för välfinansierade duktiga konkurrenter. Men när 'ride-hailing-bolag' som Uber och Lyft gett sig på att försöka köra mikromobilitet så är det tydligt att det inte är deras kärnkompetens. I stort sett alla städer där vi gått upp mot Uber och Bolt så har det varit klasskillnad. Jag ser fram mot att de kommit hit – men vi är inte superoroliga. Vi har vår bästa flotta i Stockholm, vi är lönsamma. Det blir tufft för någon att konkurrera här”, säger Hjelm som tror att det finns plats för max två spelare i en stad som Stockholm. 

Till följd av utvecklingen i samband med coronapandemin har värderingarna för flertalet elscooterbolag fallit. Voi:s delägare Vostok New Ventures skrev nyligen ned värdet på sin post till 850 miljoner kronor, jämfört med omkring 1 miljard kronor i slutet av förra året. Vostok New Ventures har redan investerat 585 miljoner kronor, och har stått redo att skjuta till nya pengar om det skulle behövas. Men enligt Hjelm är det inte hugget i sten hur man ska gå vidare efter Corona-krisen.

”Vi vill vara i en position redan i höst då vi kan göra ett val och bestämma om ska vi slå över på lönsamhet och gå i en smalare skala eller om vi ska fortsätta expandera ytterligare och ta in mer kapital. Det är ett lite oklart läge nu med coronapandemin men fundamentalt ska vi vara där i höst så vi kan göra det valet. Vi är två år in i verksamheten och det är först nu som jag känner att vi börjar komma upp i den nivå på produkten som gör att jag kan känna mig trygg med att vi kan vara lönsamma. Men det finns fortfarande mycket att utveckla”. 

Hur ser planerna ut i Stockholm ut framöver?
”Vi expanderar mer och mer. Under vintern och våren har vi expanderat ut mot Karolinska, Haga och universitetsområdet och ner mot Kvarnholmen, Hammarby Sjöstad, Årsta och Johanneshov. Den nya scootrarna håller längre än de tidigare modellerna, och med de senaste batterierna kan vi köra drygt 60 kilometer på en laddning. Kostnaden att driva modellen har gått ned så mycket att vi kan sprida ut oss mer och på sikt demokratisera tjänsten genom att gå ner i pris”.

Hur tror du att vi färdas i staden om tio år?
”Jag tror att bilar och taxi som de vi har i dag är helt utslängda. De tyngre fordonslösningarna kommer att vara autonoma. Stora delar av städer kommer vara nedslängda för tung fordonstrafik, Stockholm har sina sommargågator och i bland annat Paris gör man likadant. Mer yta åt människor, mindre yta för tung trafik.”

 


Innehåll från SalesforceAnnons

”Techbolagen visar vägen för tillverkningsindustrin”

Tillverkningsindustrin rymmer stora skillnader i fråga om digitaliseringsgrad, visar en ny rapport som avslöjar vad som kännetecknar vinnarna post-covid. ”Ser en tydlig klyfta”.

Pandemin har tvingat nio av tio tillverkningsföretag att ställa om radikalt och ta fram en ny strategi för att lyckas framöver. En ny studie som Salesforce genomfört globalt bland 750 beslutsfattare visar på stora skillnader inom teknikutveckling och digitalisering. Vissa lyckas bättre än andra. De företag som anser sig ha kommit längst har det gemensamt att de satsar på ökad tjänstefiering, flyttar verksamheter till molnet och anammar nya sätt att interagera med sina kunder. 

Ladda ned Trends in Manufacturing 

De som släpar efter riskerar att hamna ohjälpligt på efterkälken när samhällen gradvis öppnar upp igen, varnar experter.

– Vi ser en tydlig klyfta mellan de tillverkningsföretag som framtidssäkrat sin verksamhet och de som fortfarande kämpar med att förhålla sig till turbulenta marknader och hastigt skiftande förväntningar hos medarbetare, partners och kunder. Fler tillverkningsföretag borde låta sig inspireras av framgångsrika techföretag på områden som flytt till molnet, ökad automatisering och att skapa digitala kundupplevelser. Allt det ökar förutsättningarna att lyckas post-covid, säger Cindy Bolt, ansvarig för industriföretag vid Salesforce.

Rapporten visar entydigt att de förändringar som pandemin medfört är här för att stanna. Det gäller framför allt inom försäljning och kundservice, menar närmare sex av tio tillfrågade. Många pekar på att möjligheten att göra träffsäkra prognoser på snabbrörliga marknader hindras av bristande transparens och begränsad tillgång till data, men även av silotänkande. Hela åtta av tio menar att det är svårt att utvinna den data man verkligen skulle ha nytta av ur föråldrade legacy-system.

Bättre prognoser

De enskilt viktigaste prioriteringarna för de kommande två åren är enligt nio av tio svarande ökad processeffektivitet och förbättrade efterfrågeprognoser med hjälp av digitala redskap. Över hälften av ser migration av planeringsprocesser till molnet som en kritisk framgångsfaktor. De chefer som säger sig vara ”mycket väl förberedda” för framtiden har redan flyttat till molnet. 

Ökad tjänstefiering för att diversifiera och säkra sina intäkter från flera källor är den strategi som flertalet (86%) av de företag som ser sig som framtidssäkrade satsar på. Det handlar om att paketera produkt, support, mjukvara och kringtjänster i ett gemensamt erbjudande och en ny affärsmodell.

Den digitala klyftan av idag går mellan tillverkningsföretag som anser sig vara redo för framtiden och de som inte är det. De som anser sig vara bättre rustade har system och teknologi på plats för att hantera kommande år, konstaterar Salesforces Sverigechef Dan Bjurman:

– De svenska företag som redan var mer digitaliserade, eller som lyckades göra denna omställning fort, har stått emot pandemins effekter bättre och i vissa fall även lyckats bättre än förut. Användningen av kunddata i beslutsprocessen samt digitala verktyg för att hantera kundkontakten och den hemmajobbande personalen har haft en tydlig positiv effekt och belyser hur viktigt det är att ha en modern, digitaliserad verksamhet som fattar beslut baserat på data, samt att det är otroligt viktigt att vara flexibel och anpassningsbar.

Ta del av Salesforce senaste rapport Trends in Manufacturing eller läs mer om Manufacturing Cloud här. 

Är du intresserad av mer inom Salesforce Manufacturing, besök: 

IDC Report: Benefits of a Collaborative S&OP Process 

Future of the Manufacturing Industry 

Customer 360 Playbook for Manufacturers 

 

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?