1515
Annons

Voi-konkurrenten tar in nytt kapital – värderas till mer än 17 miljarder kronor

Den tyska elscooter-operatören Tier har tagit in cirka 1,7 miljarder kronor i en ny finansieringsrunda. Bolaget värderas nu till 17 miljarder kronor – mer än dubbelt så mycket som svenska konkurrenten Voi.

Foto:Tier

”Finansieringen ger Tier ytterligare resurser för att fullfölja vårt uppdrag att förändra mobiliteten för gott. Att på så kort tid nå mer än 80 miljoner resor, som ersätter över 13 miljoner bilresor, är ett bevis på att städer runt om i världen letar sätt att göra sina transportsystem säkrare och gå mot en framtid utan utsläpp”, säger Lawrence Leuschner, Tiers vd och medgrundare, i ett pressmeddelande.

Trots att Tier enbart har tre år på nacken finns bolagets tjänster i dag i 150 städer i 16 länder, och i Sverige är man tillsammans med Voi den största aktören på flertalet marknader.  

Tier har under året haft bra flyt i sin expansionsstrategi, och tagit hem flera upphandlingar på attraktiva marknader för mikromobilitet som exempelvis London och nu nyligen även Köpenhamn. För att inte tappa tempo så tar man nu in ytterligare 1,7 miljarder kronor i en så kallad D-runda som inkluderar befintliga investerare som japanska Softbank Vision Fund 2, Northzone, Mubadala Capital, RTP Global, Novator, White Star Capital och Speedinvest. Nytillkomna investerare är M&G Investments och Mountain Partners.

Det nya kapitalet ska användas till att expandera på marknader i Europa och Mellanöstern, samt till inköp av fler elsparkcyklar, elcyklar och elmopeder på befintliga marknader liksom utbyggnaden av bolagets nätverk av batteriladdningsstationer.

Tier har nu sammanlagt tagit in 660 miljoner dollar, cirka 5,67 miljarder kronor. Efter den senaste rundan värderas bolaget till drygt 17 miljarder kronor, att jämföra med svenska konkurrenten Voi som enligt färska uppgifter värderas till mindre än hälften, cirka 7,8 miljarder kronor.


Innehåll från ZimplerAnnons

Fintechföretaget Zimpler expanderar globalt: ”Nya spelregler”

Mer medvetna slutkunder ställer nya krav på företag och deras betalaktörer. Johan Strand, CEO på fintechföretaget Zimpler, menar att det i dag inte bara gäller att förstå kundens behov och utmaningar utan även hålla sig uppdaterad om vad som driver slutkunden i sin betalning.

– Den nya, medvetna konsumenten gör att scaleupbolag måste ta hänsyn till en annan typ av spelregler. För att komma närmare våra kunder och vara den inlyssnande partnern som behövs för att kunna expandera vidare gör vi en omarbetning av Zimplers varumärkesplattform.

Det är enklare än någonsin att göra smidiga digitala köp och både tjänster och varor är bara ett par knapptryck bort. Därför använder många företag smidiga betaltjänster till sina kunder – men enligt Johan Strand, CEO på Zimpler, är det lätt att fastna i en lösning som fungerar i stunden, utan att tänka framåt.

– Kundernas behov och förväntningar förändras hela tiden – dagens konsument har en helt annan förståelse för, och kontroll över, produkterna samt en medvetenhet kring vad de kan kräva av en tjänst sett till exempelvis säkerhet, integritet, flexibilitet och inte minst värderingar. Företag måste vara transparenta och autentiska i sin kommunikation för att målgrupper i gamla och nya segment ska vilja stötta dem. Nyligen lanserade vi en ny varumärkesplattform som tydligare speglar vilka Zimpler är i dag och vad vi står för, något som vi hoppas och tror gör att våra kunder kommer att lära känna oss och våra värderingar ännu bättre.

Expanderar globalt

Zimpler är ett svenskt fintechbolag specialiserat på account-to-accountlösningar, A2A, vars främsta syfte är att göra betalningar enklare, snabbare och säkrare. Företaget har funnits sedan 2012 och 2020 adderades A2A- och open-bankbetalningar som gjorde att företaget kunde växa i rekordsnabb fart. Nu siktar Zimpler på en större global expansion och har under det senaste halvåret även infört B2B-betalningar samt utökat verksamheten till tio länder.

Hemligheten bakom den snabba expansionen menar Johan Strand är utvecklingsfokuset, partnerskapet med kunderna och förståelsen för slutkundens växande krav. Han berättar att teknik och utveckling går snabbare och snabbare och det är naivt att tro att en produkt som lanseras i dag är relevant om ett par år. 

Fokus på värde och nytta

– Produkten som vi erbjuder våra kunder kunde inte ens byggas rent tekniskt för fem år sedan. Fintechbolag måste vara innovativa och hålla sig i framkant. Jag ser att flera aktörer gräver ner sig så djupt i sin egen produkt och dess storhet att de många gånger missar kundens perspektiv och utmaningen de har som behöver lösas; det vill säga vilken nytta produkten gör för dem. Jag är helt övertygad om att man i allt högre grad behöver gå från att fokusera på feature till värde och nytta och att Zimplers förmåga att göra detta är en bakomliggande faktor till vår möjlighet att fortsätta vårt arbete och expansion, globalt såväl som på hemmaplan.

Läs mer här 

Mer från Zimpler

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Zimpler och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?