”Finansieringen ger Tier ytterligare resurser för att fullfölja vårt uppdrag att förändra mobiliteten för gott. Att på så kort tid nå mer än 80 miljoner resor, som ersätter över 13 miljoner bilresor, är ett bevis på att städer runt om i världen letar sätt att göra sina transportsystem säkrare och gå mot en framtid utan utsläpp”, säger Lawrence Leuschner, Tiers vd och medgrundare, i ett pressmeddelande.
Trots att Tier enbart har tre år på nacken finns bolagets tjänster i dag i 150 städer i 16 länder, och i Sverige är man tillsammans med Voi den största aktören på flertalet marknader.
Tier har under året haft bra flyt i sin expansionsstrategi, och tagit hem flera upphandlingar på attraktiva marknader för mikromobilitet som exempelvis London och nu nyligen även Köpenhamn. För att inte tappa tempo så tar man nu in ytterligare 1,7 miljarder kronor i en så kallad D-runda som inkluderar befintliga investerare som japanska Softbank Vision Fund 2, Northzone, Mubadala Capital, RTP Global, Novator, White Star Capital och Speedinvest. Nytillkomna investerare är M&G Investments och Mountain Partners.
Det nya kapitalet ska användas till att expandera på marknader i Europa och Mellanöstern, samt till inköp av fler elsparkcyklar, elcyklar och elmopeder på befintliga marknader liksom utbyggnaden av bolagets nätverk av batteriladdningsstationer.
Tier har nu sammanlagt tagit in 660 miljoner dollar, cirka 5,67 miljarder kronor. Efter den senaste rundan värderas bolaget till drygt 17 miljarder kronor, att jämföra med svenska konkurrenten Voi som enligt färska uppgifter värderas till mindre än hälften, cirka 7,8 miljarder kronor.