1515

Voi kniper samarbete med Stockholms stad – ska finnas i p-hus

Vois mål om att arbeta tillsammans med städer de etablerar sig i verkar kunna uppfyllas. Nu ska bolagets elscootrar placeras ut i flera av stadens parkeringshus i ett nytt testprojekt.

Voi startar nu sitt första samarbete med Stockholms stad.
Voi startar nu sitt första samarbete med Stockholms stad.

Elscooterbolaget Voi Technology startar ett samarbete med Stockholms stads kommunala parkeringsbolag. 

I samarbetet ingår att Voi ska placera ut tio scootrar vid tre av stadens parkeringshus för att bilister ska kunna parkera bilen och ta en scooter sista biten av transporten.

”Vi har som uppdrag att jobba med hållbara transporter. Då tycker vi såklart att det är spännande att se om den här typen av transporter, som Voi har, kan erbjuda ett alternativ till bil och cykel”, säger Christian Rockberger som är vd på Stockholm parkering.

Läs mer: Elscooterstriden tätnar: Miljonregn över Voi och jätten på väg till Sverige 

Samarbetet är ett pilotprojekt under ett år som innebär att Vois elscootrar till en början kommer att finnas i garaget vid Tele2 Arena, p-huset på David Bagares gata i centrum samt på Strandbergsgatan på Kungsholmen. Om det blir lyckat ser Christian Rockberger gärna att man utökar projektet.

”Vi vill komma igång och testa det här i stället för att vänta på utredningar som tar lång tid. Ser vi att det fungerar så skalar vi upp det, fungerar det inte så får man se om vi måste byta platserna”, säger han.

Voi annonserade tidigt att en central del av bolagets strategi är att samarbeta med städer för att kunna integrera eldrivna transporter på ett sätt som inte skapar irritation. 

Bolaget har lärt sig av sina amerikanska föregångares misstag, där scootrar skapat tumult i trafiken och bland gångtrafikanter vilket lett till att bolag bannlysts från städer.

I och med samarbetet med Stockholm parkering verkar Voi kunna bärga sitt mål om att jobba tillsammans med staden.

”Det känns kul att det kunnat gå så pass fort att få till ett samarbete med staden, det har ju varit vår ambition från början”, säger Fredrik Hjelm, vd och medgrundare av Voi Technology.

Ett samarbete med Stockholms stad kan vara viktigt för Voi om bolaget vill behålla greppet om användarna i staden. Flera andra aktörer är på väg in, bland andra polska uppstickaren Blinkee City och amerikanska jätten Lime som kan lansera sina scootrar under nästa år.

Miljöpartiets trafikborgarråd Daniel Helldén, som sitter som ordförande i Stockholm parkering, har tidigare uttryckt att han är positiv till Vois lösningar och gärna ser elscootrarna i staden. En inställning som nu blivit konkret handling i och med att första samarbetet mellan staden och Voi inleds.

”Det är såhär vi ska göra det. Vi ska arbeta tillsammans med staden och aktörer som finns i staden”, säger Fredrik Hjelm.

Läs mer: Nya beskedet: Elscootrarna får tummen upp 


Innehåll från QlikAnnons

Är du på väg mot en data-återvändsgränd?

Den enorma kraften i data är de flesta av oss medvetna om. Men att lyckas använda, kvalitetssäkra och kontextualisera den fortsätter att vara en utmaning för många företag. För att inte fastna i en data-återvändsgränd som leder till färre beslut, minskad innovation och sämre konkurrenskraft behöver hålen i ens data pipeline täppas till.

Används data och analys på rätt sätt kan det driva både förändring och innovation. Moderna data analytics pipelines hjälper till att synliggöra data, hantera den, förstå den och styra den till rätt platser. Brister och hål i den kedjan leder istället till en återvändsgränd som i slutändan gör företag mindre konkurrenskraftiga. 

Snabba beslut

Att använda aktiv intelligens med hjälp av data pipelines är istället den moderna företagsledarens superkraft. Det ger möjlighet att agera baserat på pålitlig, kontextuell data som tillför värde. Men viktigast av allt är att agerandet sker direkt. Företag har inte längre lyxen att kunna låta saker och ting ta tid så dagens moderna data analytics-verktyg, tillsammans med våra egna mänskliga hjärnor som kan tillföra kontext och riskuppfattning, är kritiska för att vi ska kunna fatta beslut i så nära realtid som möjligt. 

– Beslut måste fattas snabbt, innan kontexten har förändrats och tillfället är borta. Om du fångar det ögonblicket finns enorm potential, säger tech-journalisten Martin Veitch som djupdyker i ämnet i Qlik’s Active Intelligence Magazine.

Fastnar i gamla hjulspår

Vad innebär då dessa hål i en data pipeline? Att läcka data eller helt enkelt inte ha rätt data på plats från första början gör att beslut baseras på bristfällig information och viktiga insikter kan missas. Konsekvenserna blir, som Clayton Christensen skrev i The Innovator’s Dilemma, misslyckanden eftersom för många företag fastnar i de hjulspår som först gjorde dom framgångsrika när de egentligen borde ha insett att de var på väg mot en data-återvändsgränd. Data och analys bör istället vara lika dynamiskt som världen de existerar i.

Registrera dig för Data Activation Summit här. Hör mer från ledare i branschen, innovatörer inom data och Qlik®-chefer när de berättar om hur man optimerar varje affärsbeslut med aktiv intelligens – en kontinuerlig intelligens där realtids-data triggar omedelbara actions.

Mer från Qlik

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Qlik och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?