1515

Voi-grundare investerar i betalningslösning från Klarna-veteraner

Nystartade Briqpay lanserar en kassalösning för e-handel mellan företag. Samtidigt tar man in såddrunda på 6,3 miljoner kronor från bland andra Voi-medgrundaren Keith Richmans fond 31 Atlantic och Voi-medgrundaren Fredrik Hjelm.

Briqpays medgrundare Sara Johansson, Mats Andersson och Björn Widerström jobbade samtidigt på betalbolaget Klarna för några år sedan.
Briqpays medgrundare Sara Johansson, Mats Andersson och Björn Widerström jobbade samtidigt på betalbolaget Klarna för några år sedan.

Tanken bakom Briqpays betaltjänst är att företag ska kunna integrera de betalsätt i sin e-handel som passar verksamheten bäst. 

”Det som utmärker vår tjänst är att man kan behålla sitt eget fakturasystem och på sätt ha kvar kontrollen över sina betalningar”, säger medgrundaren och marknadschefen Sara Johansson.

Briqpay hanterar alltså inte betalningarna i sig, utan säljer en kassalösning för att effektivisera och förenkla e-handeln. Bolaget startades i mars i år och har en första kund som redan är igång. 

”Vi har ytterligare fyra kunder som har skrivit på avtal och sju etablerade partnerskap”, Sara Johansson.

Hon säger att kunderna är allt från kontorsmaterialleverantörer till företag som säljer skönhetsprodukter och utemöbler. Briqpays produkt riktar sig mot e-handeln mellan företag och den har accelererat under coronapandemin.

”Betalningstjänster för konsumentmarknaden ligger mycket längre fram i utvecklingen. Samtidigt förväntar man sig samma smidiga betalupplevelser i e-handeln mellan företag, men B2B-marknaden ligger efter”.

I Briqpays kassalösning går det till exempel att göra en omedelbar kreditupplysning innan kunden godkänds för att handla. En process som ofta sker manuellt av säljande företag och kan ta tid. Utcheckningen kräver inte heller att kunden är inloggad.

”Vi är en mellanhand mellan handlaren, webshoppen och anslutna betalleverantörer. Som i sin tur hanterar den data de behöver för att fullfölja ordern”, säger Sara Johansson.

Hon träffade sina medgrundare för några år sedan när de alla tre jobbade på Klarna. Sara Johansson gick efter det vidare till betalbolaget Bambora, Mats Andersson till returhanteringsföretaget Reclaimit och Björn Widerström till chatbot-tjänsten Giosg. De möttes igen på ett event i januari i år och började diskutera idén till Briqpay. Sedan gick det snabbt. 

Läs också: Minecraft-grundarna satsar på Klarna-veteranens betalutmanare

Teamet har nu tagit en en såddrunda på 6,3 miljoner kronor som leds av Voi- och Boosted Commerce-medgrundaren Keith Richmans fond 31 Atlantic. Deltar gör också bland andra Fredrik Hjelm, medgrundare och vd för Voi, Christian Leone, vd och grundare av Luxor Capital och Charlie Chantarasopon som har grundat Boosted Commerce.

Pengarna ska användas för att fortsätta utveckla produkten, först till den svenska marknaden. Briqpay har anställt två personer som börjar efter årsskiftet och kommer fortsätta att bygga upp ett techteam.

”Vi hade som mål att ta in en investering i augusti, men det var inte helt enkelt. Det var viktigt att våra investerare skulle hjälpa Briqpay att växa snabbt med sina erfarenheter och kontakter, utöver att kunna bidra med pengar”, säger Sara Johansson.

Teamet listade potentiella investerare och började kontakta dem innan sommaren. Men det gick trögt på grund av semestrar och osäkerhet inför läget under pandemin.

”Hårt arbete med att pitcha gav resultat och introduktioner började komma in så vi fick presentera Briqpay för rätt personer”, säger hon.

Läs också: Handelshögskolan skapar entreprenörer med techprofilerna

 

 

 


Innehåll från TableauAnnons

Kraften i data – Tableau rustar bankerna inför framtiden

Den pågående transformationen av finansbranschen innebär stora utmaningar för de företag som ännu inte anpassat sin verksamhet till den digitala verklighet vi lever i. Den världsledande analysplattformen Tableau hjälper bolag att bli mer digitala, datadrivna och rustade inför framtiden. 

– Att förändra hur du ser på och hanterar din data hjälper dig att driva din digitala transformation, säger Fredrik Holmgren, nordisk säljchef på Tableau Software. 

Pandemiåret 2020 har drivit fram och skyndat på den digitala utveckling som redan pågått länge. För finansbranschen innebär det att förlegade system och manuella processer måste bytas ut snabbt och ge plats åt nya arbetssätt samt kompletteras med ny, relevant kompetens. Många banker och finansbolag använder fortfarande äldre system som skapar stora utmaningar för verksamheten.

Tableaus erbjudande går ut på att stötta verksamheter på data- och digitaliseringsresan. Detta genom att bland annat samla data från olika källor och på ett säkert sätt skapa en gemensam analysbild som påskyndar den insiktsdrivna affärsstrategin. Det i sin tur frigör potentialen hos medarbetarna att förstå viktiga frågor och hur de ska arbeta mot gemensamma lösningar. 

– Sammanhållningen och gemenskapen inom verksamheten är helt central för att man ska lyckas och genom att erbjuda medarbetare ett analysverktyg via självbetjäning får medarbetaren en större frihet att se nya affärsmöjligheter utan att behöva vänta på IT och IT frigör tid till annat, säger Fredrik Holmgren.

Viktigt att förstå kundernas behov

Den digitala eran kommer med ökade krav på bankernas service. Tableau ser att nyckeln till ett bra kundbemötande är att möta kundernas behov på djupet; hur komplext ärendet än är måste kundupplevelsen vara snabb och friktionsfri.

– Det handlar inte längre om att svara på förändringar på marknaden, det handlar om att förstå kundbehov och att möta dem innan konkurrenterna gör det. Banker kan växa med upp till 27,5% bara genom att förbättra deras kundupplevelse, säger Fredrik Holmgren.

Men det är inte bara kraven på kundbemötande som behöver ses över. Regleringar när det gäller data- och integritetsfrågor skärps i takt med den digitala utvecklingen och för att uppfylla de nya lagkraven krävs en förbättrad datakapacitet. Fredrik lyfter vikten av att vara proaktiv. 

– När reglerna skärps är det viktigt att vara beredd. Dina uppgifter kan ge dig full insyn i risk, försäljning och kundnytta och att samtidigt samla in dem kan bidra till att förekomma eventuella framtida lagkrav.

Kraften i data

Kraften i data är stark. Den kan hjälpa till att övervinna kostnads- och processineffektivitet, förbättra riskhanteringen samt ge finansiella organisationer verktyg att identifiera nya hot samt förutsäga och varna för potentiellt bedrägeri.

– Att välja den digitala vägen handlar inte bara om framtiden för finansbranschen, utan man bör agera redan idag. Företag som inte anpassar sig till den nya digitala verkligheten står inför mycket verkliga och växande risker. Data ligger i hjärtat av denna omvandling, avslutar Fredrik Holmgren.

 

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?