1515
Annons

Voi börjar sälja elsparkcyklar direkt till konsument

Voi ska börja sälja elsparkcyklar till konsumenter. Det avslöjade Vois grundare och vd Fredrik Hjelm till Di när han nyligen gästade Åre Business Forum, samtidigt bemötte han mediestormen kring hans twitterinlägg om media.

”Jag är extremt för press- och yttrandefrihet. Jag har bott i Ryssland där det fungerar betydligt sämre.”

Fredrik Hjelm, vd och medgrundare till Voi.
Fredrik Hjelm, vd och medgrundare till Voi.Foto:Joey Abrait

Voi omsatte 6 miljoner kronor första året – 2018. I fjol var siffran 930 Mkr och Fredrik Hjelm svarade något undvikande på frågan om årets omsättning, men sa att det att ska bli ”betydligt mer än så”, vilket enligt DI:s uppgift innebär i alla fall en fördubbling från fjolårets knappa miljard. 

När bolaget startade var det ensamt i Europa, enligt Fredrik Hjelm. Nu fins många konkurrenter – och dessutom blir det en allt vanligare syn med privatägda elsparkcyklar.

I Åre berättade han att Voi nu ska börja sälja sparkcyklar direkt till konsumenter. Dessa ska inte vara likadana som dem vi är vana vid att se på gatorna, men samtidigt ge den som köper tillgång till Vois plattform och möjligheten att hyra en Voi-cykel till kraftig rabatt när den egna inte är tillgänglig.

Den 1 april blev Voi en av tre tillåtna elscooterföretag i Oslo, en marknad som har kommit betydligt längre än de svenska städerna när det gäller reglering, säger Fredrik Hjelm. 

”Vi använder allmännytta, det kan uppstå negativa följdeffekter kopplat till parkering och säkerhet exempelvis. Det bästa sättet för att lösa dem är regleringar”, sa han. 

Det betyder att städer, som Oslo, väljer att jobba med upp till tre företag, och tillsammans lösa frågor som parkering, säkerhet och hållbarhet.

”I Stockholm får man ofta felaktig bild, för Sverige ligger så långt efter när det gäller reglering”, sa han. 

Orsaken är att det saknas lagstiftning som gör det möjligt för kommuner att handla upp tjänsten, säger han. Men den är på väg.

”I Stockholm händer det under tredje eller fjärde kvartalet”, spådde Fredrik Hjelm.

Han räknar med att företaget ska kunna rida på vågen av ambitiösa klimatplaner i Europa, där många städer har som mål att vara fria från förbränningsfordon redan 2030, enligt Voi. 

Och även elbilar ger stora klimatavtryck. Beräknat på koldioxidutsläpp per passagerarkilometer är elsparkcykel nu nere på 23 gram, att jämföra med 150–300 gram per passagerarkilometer för förbränningsfordon, och 20–30 gram för kollektivtrafik. En elbil släpper ut 85–200 koldioxid per passagerarkilometer, enligt Fredrik Hjelm.

 ”Även elbilar har betydlig miljöpåverkan och de tar mycket plats. Så städerna trycker ut tunga fordon – och där ska vi vara”, sa Fredrik Hjelm. 

Fredrik Hjelm hamnade, tillsammans med Klarnas grundare Sebastian Siemiatkowski, i hetluften för två veckor sedan efter att ha twittrat om vad som uppfattades som ett förslag för att begränsa media och dessutom ranka journalister. 

”Bakgrunden är att jag och grundaren av Klarna, Sebastian Siemiatkowski, har blivit granskade mycket och länge. Vi har kastat runt lite idéer om hur man som granskad också kan få ge svar på ett ocensurerat sätt”, berättade han på scenen i Åre. 

Den idén som de sedan beskrev på Twitter handlade – bland annat – om att den granskade, genom en länk i artikeln, på en från mediet oberoende plattform skulle kunna bemöta det som sades och betygsätta journalisten. Att begränsa pressfriheten var aldrig tanken.

”För det första: vi är extremt för fri press- och yttrandefrihet, det fria ordet. Jag har bott i Ryssland några år och sett hur det där fungerar betydligt mycket sämre”, sa han. 

Han verkade överraskad av mediestormen. 

”Vi tycker inte att det borde vara så provokativt, men har förstått att det var ganska provokativt”, sa han, som också på Twitter sagt att det nog är bäst att dra ett streck över idén.

Läs mer: Vd:arnas påhopp på medier blir kurspåverkande

Läs mer: Voi-grundaren backar efter kritik – får stöd av vännen

 


Innehåll från PaypalAnnons

PayPal fortsätter satsa på Sverige efter Zettleköpet – Därför ska du jobba här

Det finns många anledningar till att PayPal investerar i Sverige och ännu fler anledningar att ansluta sig till Stockholmskontoret för att arbeta med framtidens teknologi, enligt Jonas Breding, chef för norra Europa på PayPal.

Fyra år efter köpet av Zettle fortsätter PayPal att satsa på Stockholm för att utveckla sömlösa betallösningar som används av allt fler bolag och kunder världen runt.

Varför satsar PayPal på Sverige?

–  Zettle hade inte kunnat skapas på någon annan plats. Vi hade följt dem i flera år innan uppköpet och visste hur mycket talang som fanns i bolaget. Visst var vi ute efter Zettles briljanta tekniska lösningar, men också efter den kultur som låg bakom. Det gör det helt naturligt att fortsätta satsa här i Stockholm, säger Jonas.

PayPal finns i 200 länder med 429 miljoner användarkonton och har över 30 000 anställda på fler än 50 kontor i fler än 30 länder. 

Vad är det som utmärker Sverige som teknikland?

– Det finns duktiga utvecklare över hela världen, men i Sverige finns det kunskap som är kopplad till mer än kod. Här finns en bredare förståelse för utveckling där design, användarvänlighet och andra kompetenser spelar stor roll. Man förstår helheten i det problem som ska lösas, hur kundupplevelsen blir så bra som möjligt, vilket Zettle har varit ett klockrent exempel på ända sedan starten.

Det pågår en konstant rekrytering i Sverige från PayPals sida och bolaget har nyligen börjat välkomna medarbetarna till det nya kontoret på Regeringsgatan mitt i centrala Stockholm för att arbeta enligt en hybridmodell där de jobbar både på kontoret och distans.

Varför ska man söka sig till PayPal i Sverige?

– Här får du den perfekta kombinationen av en svensk, öppen arbetskultur där man uppmuntras att ta egna initiativ och en internationell, kulturell mångfald som de flesta bolag bara kan drömma om - vi har nog ett hundratal nationaliteter representerade. Tillsammans med de otroliga förmåner du får ta del av redan som nyanställd blir det en fantastisk arbetsplats.

PayPal arbetar med en rad olika förmåner för sina medarbetare, dels för att säkra deras ekonomiska trygghet men även för det fysiska och psykiska välmåendet. Anställda erbjuds bland annat en månads extra betald ledighet vart femte år för att helt logga ut från den digitala världen och reflektera över sina karriärsambitioner. Jonas har själv precis kommit hem från fyra veckors bergsklättring i Nepal men det är inte förmånerna utan framför allt att få jobba med den absolut senaste teknologin och framtiden som han lockas av.  

– Oavsett vilken funktion du har så arbetar du i vissa delar med forskning och att tänka långsiktigt. På ett lönsamt bolag av den här storleken, som fokuserar på avancerad teknologi, arbetar du med det nyupptäckta - det handlar hela tiden om trender och framtida trender. Våra hack weeks är ett bra exempel. Utvecklarveckor som hålls flera gånger om året där alla bolagets funktioner ingår i olika team. Vi använder den senaste teknologin för att på sju dagar utveckla innovationer så långt att de, i vissa fall, kan tas direkt till marknaden. 

Läs mer här 

Mer från Paypal

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Paypal och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?