1515

Vivino får rätt mot Systembolaget – får fortsätta sälja vin i appen

Patent- och marknadsdomstolen går emot Systembolaget – appen Vivino får fortsätta att sälja vin i Sverige.

”Av central betydelse för den bedömningen har varit att Vivino bedriver sin verksamhet från ett annat land inom det Europeiska ekonomiska samarbetsområdet”, skriver domstolen.

Heini Zachariassen är grundare och vd på Vivino, som fått rätt i Patent- och marknadsdomstolen.
Heini Zachariassen är grundare och vd på Vivino, som fått rätt i Patent- och marknadsdomstolen.

Den danska vinappen Vivino används primärt för att fota av och på så vis spara vinetiketter för att användaren ska kunna minnas och betygsätta vad han eller hon druckit.

Men en allt större del av verksamheten har styrts över till e-handel. Med några enkla klick kan således användaren beställa vinet denne just druckit, direkt i appen, och få det levererat hem.

Det är ett brott mot ensamrätten på alkoholförsäljning, menade Systembolaget som drivit frågan hos Patent- och marknadsdomstolen.

Men Systembolaget har fel, slår nu Patent- och marknadsdomstolen fast.

Läs mer: Systembolagets nya stridsåtgärd: Så ska vin-apparna stängas ute

”Det så kallade privatinförselundantaget infördes år 2008, efter att dåvarande EG-domstolen ansett att den svenska alkohollagstiftningen stred mot EG-rätten”, säger rådmannen Linda Kullberg i en kommentar och utvecklar:

”Det har återkommande lyfts fram att det är otydligt hur rätten till privatinförsel förhåller sig till den växande e-handeln för alkoholdrycker. Domstolen har nu haft anledning att pröva frågan om sådan e-handel som Vivino ägnar sig åt är tillåten och har kommit fram till att så är fallet.”

Så sent som i oktober i fjol fällde samma rättsinstans den danska vinsajten Winefinder för ett liknande brott. Winefinder ansågs marknadsföra sig mot svenska kunder som en detaljhandel för vin. Skillnaden framstår vara att Winefinder har en tydligare svensk koppling med en svensk sajt. Den domen har överklagats till Patent- och marknadsöverdomstolen, varför Winefinder temporärt kunnat fortsätta sin verksamhet.

Läs mer: Vivinos grundare: ”Stör mig att Systembolaget spelar folkhälsokortet”

I sin anmälan mot Vivino tryckte Systembolaget också på att appen marknadsfört vinförsäljning med specialerbjudanden som till exempel ”Black Friday”. På just den delen får Systembolaget rätt och domstolen förtydligar att Vivino måste hålla sig till en måttfull marknadsföring. 

Straffet i den frågan är ett vite om 1 miljon kronor.

I en intervju med Di i december sa Vivinos danske grundare Heini Zachariassen att bolagets jurister tolkat lagen som att verksamheten ska vara laglig.

”Har vi gjort misstag? Jag vet inte, kanske, och då är vi beredda att ta konsekvensen för det. Men våra advokater säger att vi får bedriva verksamheten som sådan, och vi tänker följa reglerna som vi förstår dem. Om någon inte håller med blir det förstås upp till rätten att bedöma det. Det är så det fungerar.”

Läs mer: Kinnevik leder vinappen Vivinos miljardrunda

Vivino tog i februari in 155 miljoner dollar, över 1,3 miljarder kronor, i en ny investeringsrunda. I den tog Kinnevik på sig ledartröjan med 70 miljoner dollar, motsvarande 600 miljoner kronor, i en kombination av nya och befintliga aktier.

Systembolaget ska enligt domen nu ersätta Vivinos rättsgångskostnader motsvarande dryga 3 miljoner kronor.

Domen kan överklagas till Patent- och marknadsöverdomstolen.

 


Innehåll från TableauAnnons

Kraften i data – Tableau rustar bankerna inför framtiden

Den pågående transformationen av finansbranschen innebär stora utmaningar för de företag som ännu inte anpassat sin verksamhet till den digitala verklighet vi lever i. Den världsledande analysplattformen Tableau hjälper bolag att bli mer digitala, datadrivna och rustade inför framtiden. 

– Att förändra hur du ser på och hanterar din data hjälper dig att driva din digitala transformation, säger Fredrik Holmgren, nordisk säljchef på Tableau Software. 

Pandemiåret 2020 har drivit fram och skyndat på den digitala utveckling som redan pågått länge. För finansbranschen innebär det att förlegade system och manuella processer måste bytas ut snabbt och ge plats åt nya arbetssätt samt kompletteras med ny, relevant kompetens. Många banker och finansbolag använder fortfarande äldre system som skapar stora utmaningar för verksamheten.

Tableaus erbjudande går ut på att stötta verksamheter på data- och digitaliseringsresan. Detta genom att bland annat samla data från olika källor och på ett säkert sätt skapa en gemensam analysbild som påskyndar den insiktsdrivna affärsstrategin. Det i sin tur frigör potentialen hos medarbetarna att förstå viktiga frågor och hur de ska arbeta mot gemensamma lösningar. 

– Sammanhållningen och gemenskapen inom verksamheten är helt central för att man ska lyckas och genom att erbjuda medarbetare ett analysverktyg via självbetjäning får medarbetaren en större frihet att se nya affärsmöjligheter utan att behöva vänta på IT och IT frigör tid till annat, säger Fredrik Holmgren.

Viktigt att förstå kundernas behov

Den digitala eran kommer med ökade krav på bankernas service. Tableau ser att nyckeln till ett bra kundbemötande är att möta kundernas behov på djupet; hur komplext ärendet än är måste kundupplevelsen vara snabb och friktionsfri.

– Det handlar inte längre om att svara på förändringar på marknaden, det handlar om att förstå kundbehov och att möta dem innan konkurrenterna gör det. Banker kan växa med upp till 27,5% bara genom att förbättra deras kundupplevelse, säger Fredrik Holmgren.

Men det är inte bara kraven på kundbemötande som behöver ses över. Regleringar när det gäller data- och integritetsfrågor skärps i takt med den digitala utvecklingen och för att uppfylla de nya lagkraven krävs en förbättrad datakapacitet. Fredrik lyfter vikten av att vara proaktiv. 

– När reglerna skärps är det viktigt att vara beredd. Dina uppgifter kan ge dig full insyn i risk, försäljning och kundnytta och att samtidigt samla in dem kan bidra till att förekomma eventuella framtida lagkrav.

Kraften i data

Kraften i data är stark. Den kan hjälpa till att övervinna kostnads- och processineffektivitet, förbättra riskhanteringen samt ge finansiella organisationer verktyg att identifiera nya hot samt förutsäga och varna för potentiellt bedrägeri.

– Att välja den digitala vägen handlar inte bara om framtiden för finansbranschen, utan man bör agera redan idag. Företag som inte anpassar sig till den nya digitala verkligheten står inför mycket verkliga och växande risker. Data ligger i hjärtat av denna omvandling, avslutar Fredrik Holmgren.

 

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?