1515

Viruslyft för börskandidaten Readly: ”Vi är i samma kategori som Storytel”

Viruskrisen lyfte den digitala tidskriftjätten Readly under mars månad. Bolagets vd ser fortsatt en börsnotering som en framtida möjlighet. 

Maria Hedengren, vd på tidsskriftsjätten Readly.
Maria Hedengren, vd på tidsskriftsjätten Readly.

Di Digital har som första nyhetssajt fått läsa Readly READ -2,11% Dagens utveckling årsredovisning som släpps under fredagen. Av den framgår att bolaget fortsätter att omsättningen ökade med 35 procent till närmare 265 Mkr under 2019 och att bruttomarginalen landade på 31 procent. 

Men tillväxten har sitt pris. Readlys rörelseförlust ökade med 33 procent till 143 Mkr i fjol. Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -115 Mkr. 

Vid årets slut hade Readly bara 130 Mkr i likvida medel.

”Vi fortsätter prioritera tillväxt och behöver därmed ta in mer kapital framöver”, säger Maria Hedengren, vd för Readly sedan ett år tillbaka.

Hon spår fortsatta förluster i år, och förmodligen även under 2021.

Vi är ledande i Europa.

Positivt är dock att tillväxten fått förnyad fart på senaste, till följd av coronakrisen.

”Vi har sett en ökning av antalet app-nedladdningar på 21 procent mellan februari och mars i år. Jämfört med mars i fjol är ökningen 62 procent. Det är särskilt tydligt i Italien och Storbritannien som infört strikt karantän”, säger vd:n. 

Hon tror att trenden håller i sig även när krisen är över. 

”Min gissning är att detta ökar digitaliseringstakten i magasinförlagsbranschen, som inte kommit lika långt som musik och böcker”, säger hon.

Readly finns i dag i 11 länder, med Tyskland, Storbritannien och Sverige som kärnmarknader. Man beskrivs ofta som ett ”Spotify för tidskrifter” och erbjuder närmare 5000 magasin, från 800 förlag, på 16 språk i en app till en fast månadskostnad.

”Vi är ledande i Europa”, säger vd Maria Hedengren.

Hon bekräftar att Readly fortsätter vara en börskandidat. 

”En börsnotering är en framtida möjlighet”, säger Maria Hedengren, som har en del erfarenhet av att förbereda bolag för börsen.

Hon var tidigare finanschef för betalbolaget Izettle, som planerade en börsnotering innan det köptes av Paypal för drygt 19 miljarder kronor 2018. Innan dess var hon finanschef på spelbolagsleverantören och börsbolaget Netent.

Readlys börsplaner blev tydliga redan i fjol när bolaget lockade 157 miljoner kronor i riskkapital i en finansieringsrunda som leddes av pensionsjätten Tredje AP-fonden. Även de befintliga ägarna Zouk Capital och Swedbank Robur var med och investerade. Vanligtvis investerar AP-fonderna och Swedbank Robur endast i onoterade bolag om dessa är på väg att börsnoteras.

Rundan värderade Readly till cirka 900 Mkr. 

Maria Hedengren tror inte bolagets värde påverkas negativt av coronakrisen.

”Vi tror att vi är minst lika attraktiva som investeringsobjekt som innan. Vi är icke-cykliska, har hittills gynnas av krisen och befinner oss i samma kategori som Storytel STORY B -0,84% Dagens utveckling , som går som en raket på börsen”, säger vd Maria Hedengren.

Hur ser nästa kapitalrunda ut?

”Vi har olika typer av möjligheter och jag vill inte gå in på storlek eller upplägg. Det kan vara en privatinvestering eller börsnotering.”

Er årsredovisning är 73 sidor lång och mycket detaljerad. Är ni ett börsfärdigt bolag redan nu?

”Jag hoppas att vi har så pass bra interna rutiner att börsen skulle tycka att vi är skötsamt bolag om en notering skulle bli aktuell. Vi jobbar ständigt med att förbättra bolaget, både vad gäller interna rutiner och extern kommunikation, och använder IFRS  redovisningsstandard sedan flera år tillbaka.”

Hur har Readlys erbjudande förändrats på senaste?

”Vi har ju adderat mycket innehåll det senaste året i syfte att bli ledande i Europa i bredd och djup. Vi satsar även mer på ett kurerat innehåll med tips på olika artiklar.”

Hur ser målgruppen ut?

”Tidigare har våra kärnläsare kommit in vid 35 års ålder. Nu ser vi ett ökat intresse bland yngre personer som är oroade över 'fake news' och vill hitta verifierade informationskällor som tar ett publicistiskt ansvar. En internationell undersökning av PWC visade nyligen att tidsskrifter är bland de medier högst förtroende, högre än dagstidningar och tv och radio.”

Var är Readly om fem år?

”Vi ska fortsätta vara en tydlig marknadsledare med det bästa innehållet och gå i ska gå in i flera länder. Vårt fokus blir tidskrifter, men vi kan även lägga till dagspress som vi redan gjort med Expressen. Vi har även börjat laborera med ljud och e-handel, så vi får se vart det leder” 

Ska ni börja med egenproducerat innehåll som Storytel gör?

”I dag har vi inget egenproducerat innehåll, men vi gör ju en del exklusiva utgåvor i samarbeten med förlagen.”

 


Innehåll från CBC Investment GroupAnnons

Private Equity-bolaget som hjälper små entreprenörer att växa internationellt

Niklas Palmlöf, vd och grundare, CBC Investment Group
Niklas Palmlöf, vd och grundare, CBC Investment Group

CBC Investment Group har de senaste åren haft många framgångsrika investeringar som noterats för handel på Stockholmsbörsen, och fler är planerade. Men även om drömmen om att bli ett börsbolag växer hos många entreprenörer börjar relationen med CBC långt före dess. Flertalet entreprenörer kommer till CBC när ambitionen att växa behöver kapital och rådgivning. 

– För små talangfyllda företag med stor tillväxtpotential är kapital och kompetens många gånger avgörande för att ta nästa steg i utvecklingen. Här fyller vi en viktig roll på private equity-marknaden, säger Niklas Palmlöf, vd och grundare, CBC Investment Group.

Private equity-bolaget CBC Investment Group startade 2009 mitt under den pågående finanskrisen. Bankerna gick på knäna, nystartade små och medelstora företag fick plötsligt se sina krediter och kreditlöften förvandlas till krav på snabb återbetalning. Seriösa och talangfulla entreprenörer riskerade att kassera sina värdefulla idéer helt i onödan. För att möta behovet av stöd och kapital till entreprenörer startade Niklas Palmlöf CBC Investment Group.

– Det finns inget mer tillfredställande än att se entreprenörer växa, och då tänker jag både på deras företag och de som personer. Att följa en affärsidé med potential att växa till något enormt värdeskapande ger alla som är med på resan en rejäl kick. Nya företag startas hela tiden, vårt jobb är att välja ut de som vi tror kan växa stort och konkurrera på en internationell nivå.

Växa tillsammans med entreprenörer

CBC:s affärsidé är att växa tillsammans med entreprenörer som behöver kapital och strukturell kompetens. Innan beslut om en ny investering kan tas genomgår entreprenören en rigorös urvalsprocess som bland annat omfattar att granska affärsidé, ledning, marknad och potential. Inget lämnas åt slumpen.

– Även om urvalsprocessen är omfattande tar vi ibland beslut snabbt. Det är när vi märker att allt linjerar, från entreprenörens och ledningens kompetens och drivkraft till potentialen att växa affären och att marknadsutsikterna ser mycket goda ut. Våra investeringar ska väsentligt överstiga traditionella placeringars värdeutveckling under placeringstiden.

CBC har varit med att skapa hållbara värden i miljardklassen om man ser till börsvärdet av investeringarna. Hittills har flera investeringar introducerats för handel på börsen, de senaste är Pharmiva och Duearity och till hösten planerar ytterligare ett bolag att introduceras.

– Vi söker entreprenörer som vill växa mycket och har världsambitioner, som har en idé, teknologi eller ett patent med global potential. Alltså inte bara de som inte vill skapa en bra affär. Att börsintroduceras måste inte vara målet med resan, även om det ofta blir så, det viktigaste är att kunna realisera unika affärsidéer i stor skala vilket också kan leda till någon form av exit. 

Linjera med FN:s globala mål

Det är långt från alla företag som CBC tittar på, första filtret är att affären ska linjera med FN:s globala mål för en hållbar framtid och att verksamheten ska skapa värden som gynnar människan.

– Vi har även medfinansiärer eller medinvesterare i flera bolag, det kan vara Europeiska investeringsbanken, Almi Invest, olika affärsänglar eller nordiska venture capital-bolag. Vi har även skapat en exklusiv möjlighet för privata investerare att placera med oss, investeringar som annars är förbehållet VC bolag, stora riskkapitalbolag och andra större private equity-aktörer.

– Vi identifierar och investerar med egna medel i onoterade nordiska företag som befinner sig i en tydlig tillväxtfas. När vi sedan har skaffat oss en djupare insikt om företagets potential erbjuder vi även ett exklusivt nätverk möjligheten att bli delägare i samma företag. Detta är värdeskapande möjligheter för både entreprenören och CBC. Vi söker aktivt nya entreprenörer att hjälpa på deras tillväxtresa, säger Niklas Palmlöf, vd och grundare, CBC Investment Group. 

Entreprenörer som söker kapital för att växa

CBC söker främst unga, entreprenörsdrivna och innovativa företag med global inriktning som primärt är baserade i Norden och som har en affärsmodell som tydligt inbegriper ny teknik eller nya tjänstekoncept för maximerad konkurrenskraft. CBC investerar bland annat i unika, högteknologiska företag verksamma inom Cleantech, Fintech, Edtech, datasäkerhet, VAR/AR, Digital Health, Life Science med mera. CBC har dessutom en solid medlemsbas som ständigt söker nya investeringsmöjligheter. 

Kontakta CBC om ni har en bra idé och behöver kapital för att växa 

Läs mer om CBC Investment Group här 

Mer från CBC Investment Group

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med CBC Investment Group och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?