1515
Annons

Viruslyft för börskandidaten Readly: ”Vi är i samma kategori som Storytel”

Viruskrisen lyfte den digitala tidskriftjätten Readly under mars månad. Bolagets vd ser fortsatt en börsnotering som en framtida möjlighet. 

Maria Hedengren, vd på tidsskriftsjätten Readly.
Maria Hedengren, vd på tidsskriftsjätten Readly.

Di Digital har som första nyhetssajt fått läsa Readly READ -0,52% Dagens utveckling årsredovisning som släpps under fredagen. Av den framgår att bolaget fortsätter att omsättningen ökade med 35 procent till närmare 265 Mkr under 2019 och att bruttomarginalen landade på 31 procent. 

Men tillväxten har sitt pris. Readlys rörelseförlust ökade med 33 procent till 143 Mkr i fjol. Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -115 Mkr. 

Vid årets slut hade Readly bara 130 Mkr i likvida medel.

”Vi fortsätter prioritera tillväxt och behöver därmed ta in mer kapital framöver”, säger Maria Hedengren, vd för Readly sedan ett år tillbaka.

Hon spår fortsatta förluster i år, och förmodligen även under 2021.

Vi är ledande i Europa.

Positivt är dock att tillväxten fått förnyad fart på senaste, till följd av coronakrisen.

”Vi har sett en ökning av antalet app-nedladdningar på 21 procent mellan februari och mars i år. Jämfört med mars i fjol är ökningen 62 procent. Det är särskilt tydligt i Italien och Storbritannien som infört strikt karantän”, säger vd:n. 

Hon tror att trenden håller i sig även när krisen är över. 

”Min gissning är att detta ökar digitaliseringstakten i magasinförlagsbranschen, som inte kommit lika långt som musik och böcker”, säger hon.

Readly finns i dag i 11 länder, med Tyskland, Storbritannien och Sverige som kärnmarknader. Man beskrivs ofta som ett ”Spotify för tidskrifter” och erbjuder närmare 5000 magasin, från 800 förlag, på 16 språk i en app till en fast månadskostnad.

”Vi är ledande i Europa”, säger vd Maria Hedengren.

Hon bekräftar att Readly fortsätter vara en börskandidat. 

”En börsnotering är en framtida möjlighet”, säger Maria Hedengren, som har en del erfarenhet av att förbereda bolag för börsen.

Hon var tidigare finanschef för betalbolaget Izettle, som planerade en börsnotering innan det köptes av Paypal för drygt 19 miljarder kronor 2018. Innan dess var hon finanschef på spelbolagsleverantören och börsbolaget Netent.

Readlys börsplaner blev tydliga redan i fjol när bolaget lockade 157 miljoner kronor i riskkapital i en finansieringsrunda som leddes av pensionsjätten Tredje AP-fonden. Även de befintliga ägarna Zouk Capital och Swedbank Robur var med och investerade. Vanligtvis investerar AP-fonderna och Swedbank Robur endast i onoterade bolag om dessa är på väg att börsnoteras.

Rundan värderade Readly till cirka 900 Mkr. 

Maria Hedengren tror inte bolagets värde påverkas negativt av coronakrisen.

”Vi tror att vi är minst lika attraktiva som investeringsobjekt som innan. Vi är icke-cykliska, har hittills gynnas av krisen och befinner oss i samma kategori som Storytel STORY B -3,86% Dagens utveckling , som går som en raket på börsen”, säger vd Maria Hedengren.

Hur ser nästa kapitalrunda ut?

”Vi har olika typer av möjligheter och jag vill inte gå in på storlek eller upplägg. Det kan vara en privatinvestering eller börsnotering.”

Er årsredovisning är 73 sidor lång och mycket detaljerad. Är ni ett börsfärdigt bolag redan nu?

”Jag hoppas att vi har så pass bra interna rutiner att börsen skulle tycka att vi är skötsamt bolag om en notering skulle bli aktuell. Vi jobbar ständigt med att förbättra bolaget, både vad gäller interna rutiner och extern kommunikation, och använder IFRS  redovisningsstandard sedan flera år tillbaka.”

Hur har Readlys erbjudande förändrats på senaste?

”Vi har ju adderat mycket innehåll det senaste året i syfte att bli ledande i Europa i bredd och djup. Vi satsar även mer på ett kurerat innehåll med tips på olika artiklar.”

Hur ser målgruppen ut?

”Tidigare har våra kärnläsare kommit in vid 35 års ålder. Nu ser vi ett ökat intresse bland yngre personer som är oroade över 'fake news' och vill hitta verifierade informationskällor som tar ett publicistiskt ansvar. En internationell undersökning av PWC visade nyligen att tidsskrifter är bland de medier högst förtroende, högre än dagstidningar och tv och radio.”

Var är Readly om fem år?

”Vi ska fortsätta vara en tydlig marknadsledare med det bästa innehållet och gå i ska gå in i flera länder. Vårt fokus blir tidskrifter, men vi kan även lägga till dagspress som vi redan gjort med Expressen. Vi har även börjat laborera med ljud och e-handel, så vi får se vart det leder” 

Ska ni börja med egenproducerat innehåll som Storytel gör?

”I dag har vi inget egenproducerat innehåll, men vi gör ju en del exklusiva utgåvor i samarbeten med förlagen.”

Innehåll från ENFOAnnons

Så kan företag mäta hållbarhetsmål datadrivet – med enkla medel

Magnus Fälth, rådgivare inom analys och hållbarhet på Enfo.
Magnus Fälth, rådgivare inom analys och hållbarhet på Enfo.

Många företag som har en ambition att bli hållbara missar den fulla potentialen i digitaliseringen. Att fokusera på digitaliseringens möjligheter kan fungera som en effektiv drivkraft för omställningen. Det menar IT-tjänstebolaget Enfo, som bland annat stöttar företag i hur man med enkla medel kan mäta hållbarhetsmål datadrivet, vilket i sin tur skapar affärsmöjligheter.

– Hållbarhet handlar i grunden om att lösa ett problem med negativ påverkan, få det användarvänligt och göra det skalbart, säger Magnus Fälth, rådgivare inom analys och hållbarhet på Enfo. 

Hållbarhetsfrågan har hos allt fler företag gått från att vara en av många punkter på dagordningen till att bli något som ska genomsyra hela verksamheten. I och med detta läggs ett stort fokus på data och analys, som får en central roll i omställningen.

Enfo är ett IT-tjänstebolag med lång erfarenhet, stor expertis och spetskompetens inom bland annat data och analytics. Utgångspunkten är att det går att göra väldigt mycket inom hållbarhet med enkla och datadrivna medel – så länge viljan finns. 

– Först och främst behöver man fråga sig: hur kan en produkt användas fler gånger än idag och hur kan den digitala världen vara till hjälp för att genomföra det? Det behöver inte vara så komplicerat, anser Magnus Fälth.

Hållbarhet är att skapa affärsmöjligheter 

Centralt i omställningen är att göra rätt från början, att skapa en funktionalitet eller design som sedan kan följas upp, utvärderas och förbättras med digital analys. Ur det perspektivet blir hållbarhet även en fråga om affärsutveckling, menar Magnus Fälth som tror att en stor del av lösningen är att förenkla och att tänka på helt nya sätt, utmana och testa. 

– Företag kan arbeta med hållbarhetsfrågor utan att ha traditionell miljö-, klimat- eller samhällsbakgrund. Med kunskap om siffror, problemlösning och verksamhetsutveckling kan företag enklare nå sina hållbarhetsmål, säger han och tillägger:

– Hållbarhet är en nödvändighet för vår planet och kommande generationer, men det är också viktigt att se möjligheterna det ger ur ett affärsperspektiv. Här kan Enfo bidra med sin expertis genom att hjälpa företag att skala upp hållbara lösningar.

Läs mer om Enfos tjänster inom Data & analytics här  

Slutanvändarperspektivet är viktigt 

En annan viktig aspekt i processen är att tillgängliggöra initiativ och resultat för slutanvändaren eller kunden. Visualisering är då en nyckelfaktor, det vill säga att med färg, form och målgruppsanpassning göra resultaten mer tydliga och användarvänliga. Ofta läggs mycket tid på att hantera data manuellt och då är visualiseringen en nyckelfaktor för att nå fram med sitt budskap.

– I slutändan handlar det om att resultatet av hållbarhetssatsningar ska vara tillgängliga och begripliga. Människor och företag kan med enkla medel göra insatser som påverkar utvecklingen i rätt riktning, avslutar Magnus Fälth.

Läs Magnus Fälths blogg om hur ditt företag kommer igång med enkla steg 

 

Mer från ENFO

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ENFO och ej en artikel av Dagens industri

”Airbnb för husbilar” går samman med svensk konkurrent

Det schweiziska bolaget Mycamper ville slå sig in på campingmarknaden i fjol, med sin tjänst som låter kunder hyra ut husbilar och husvagnar till varandra. Nu investerar de i stället i sin svenska branschkollega Housecar – för att växa i Norden.

Grundarna bakom Housecar. Översta raden från vänster: Nicolas Cohen och Rickard Magnusson. Nedersta raden från vänster: Anders Lisspers och Farshad Tajik.
Grundarna bakom Housecar. Översta raden från vänster: Nicolas Cohen och Rickard Magnusson. Nedersta raden från vänster: Anders Lisspers och Farshad Tajik.Foto:Press.

Under 2020 lanserade det schweiziska bolaget Mycamper sin tjänst i Sverige. Deras plattform är ett sorts ”Airbnb för husbilar och husvagnar”, där privatpersoner kan hyra ut campingfordon till varandra. Affärsmodellen består av att bolagen tar runt 20 procent av uthyrningskostnaden i avgift. 

Men det har funnits flera lokala aktörer på marknaden, som fick ett uppsving i fjol när många svenskar valde att fira sin semester på hemmaplan i spåren av coronapandemin. 

Nu investerar Mycamper i sin svenskgrundade branschkollega Housecar.

”Vi är imponerade över deras snabba tillväxt. Strategiskt är det en stor fördel för oss att investera i ett grundarteam som kan den nordiska marknaden. Tillsammans är vi övertygade om att vi på ett effektivt sätt kommer att kunna skala”, säger Michele Matt vd för Mycamper, i en kommentar.

Läs mer: ”Airbnb för husvagnar” rullar ut – vill lifta med svemester-trenden

Affären är värd runt 5 miljoner kronor, vilket innebär att Mycamper blir delägare i Housecar tillsammans med grundarna.

Målsättningen är nu att tillsammans bygga den största delningstjänsten för fritidsfordon i Norden. Det kommer ske under svenska Housecars varumärke, dit det schweiziska bolaget flyttar alla sina tillgångar.

Redan före coronapandemin var Sverige dock det land i Europa med flest campingfordon per capita. Det finns i dag 100 000 husbilar och 290 000 husvagnar i landet.

”2021 har börjat fantastiskt. Vi är nära att nå förra årets bokningar redan nu”, säger Rickard Magnusson, vd och medgrundare på Housecar.

De tre andra grundarna bakom bolaget är Nicolas Cohen, Farshad Tajik och Anders Lisspers. 

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera