1515

Vinstfesten fortsätter – men har techjättarna hamnat i en framgångsfälla?

Facebook, Amazon, Netflix och Google skapar enorma vinster och stöper om inte bara branscher utan samhället. Därför hamnar de nu allt oftare under myndigheternas lupp. ”Det känns nästan oundvikligt att man på nått vis kommer reglera dessa bolag eller bryta upp dem”, säger Neil Dwane som är global strateg på Allianz Global.

FANG-bolagen fortsätter att rida på framgångsvågen, men orosmolnen flockas kring horisonten.
FANG-bolagen fortsätter att rida på framgångsvågen, men orosmolnen flockas kring horisonten.

99 miljarder kronor. Det blev den samlade kvartalsvinsten för de fyra så kallade FANG-bolagen, alltså Facebook, Amazon, Netflix och Google (numera Alphabet). Det samlade börsvärdet uppgår till drygt 15.600 miljarder kronor.

Läs mer: Efter starka rapportveckan - techjättarna fortsätter mot nya höjder

Den här amerikanska kvartetten har utkristalliserats som de stora vinnarna i snabbväxande nischer i den digitaliserade ekonomin: Sociala medier, e-handel, strömmat innehåll respektive sök. Trots höga värderingar på börsen är tillväxten snabb. Den stärker i sin tur bolagens grepp genom att affärsmodellerna gynnas av stordriftsfördelar och nätverkseffekter.

Faktum är att det går så bra att bolagen har uppnått naturliga monopol eller närmar sig det. Amazon har snart 50 procent av e-handelsmarknaden i USA. I samma land står Facebook och Google för 99 procent av tillväxten inom digital marknadsföring, uppskattar IAB. 

Läs mer: Superår för FANG-bolagen – värda över 10 000 miljarder

Det kan verka som att FANG-bolagen är affärsmässigt ostoppbara. Men det finns ett hot i horisonten: Myndigheterna.

”Med tanke på hur pressade samtliga länders regeringar och statsfinanser är så tror jag det är mycket sannolikt att trycket på att FANG-bolagen ska städa upp sin affärsmodell i både Europa och USA kommer att öka”, säger Neil Dwane, som är global strateg på den tyska kapitalförvaltaren Allianz Global, till Di Digital.

I takt med att techjättarna har dragit ifrån konkurrenterna samtidigt som deras påverkan på informationsflöden och samhället i stort hamnat i fokus så har talet om regleringar ökat.

I amerikanska senaten har det hållits förhör om Facebook och Googles roll i Rysslands påstådda påverkan på presidentvalet. I våras bötfällde EU-kommissionen Alphabet på över 20 miljarder kronor och tvingade bolaget att jämna ut spelplanen för jämförelsesajter. Förra året resulterade Apples skatteupplägg på Irland i att EU-kommissionen krävde att Irland kräver bolaget på drygt 120 miljarder kronor i obetalda skatter. 

”Som aktieägare vill vi uppmana bolag att göra rätt saker och jag tror vi närmar oss punkten där FANG-bolagen börjar underminera sin trovärdighet som investering då de trampar så ovarsamt på resten av samhället”, säger Neil Dwane.

Läs mer: Efter Apples skattesmäll - EU-kommissionen drar Irland inför domstol

Genom USA:s historia har myndigheterna flera gånger slagit ned på bolag som vuxit sig allt för stora relativt konkurrenterna. På 1910-talet bröts oljejätten Standard Oil upp. På 80-talet telekomjätten AT&T. Under 90-talet var en eventuell styckning av Microsoft en ständig följetong i medierna.

”Det känns nästan oundvikligt att man nått vis kommer reglera FANG-bolagen eller bryta upp dem”, säger Neil Dwane.

Facebooks vd Mark Zuckerberg verkar ha tagit till sig av den massiva kritiken mot det sociala nätverket som följde efter det amerikanska presidentvalet. För ett år sedan sade han att det var en “galen idé” att falska nyheter påverkade valet. Men bara dagar efter senatsförhöret lovade han att Facebook ska anställa 10 000 personer som ska fokusera på säkerhet.

I kvartalsrapporten som kom under onsdagen flaggade han för att Facebooks branta vinstökning kan påverkas av bolagets investeringar i säkerhet.

"Att skydda vårt samhälle är viktigare än att maximera våra vinster", sade han i ett uttalande.

Med tanke på att Facebook vid utgången av årets andra kvartal hade drygt 20 000 anställda är initiativet långtgående. Med en 50-procentig ökning av personalstyrkan framstår Facebooks affärsmodell plötsligt som mindre skalbar än tidigare. Samtidigt kan ansvarstagande vara det enda sättet att skydda bolaget från ytterligare reglering.

Ett annat bolag som har hamnat i blickfånget för sin dominans är Amazon.

Det grundades 1994 som en e-handel för böcker. På senare år har Jeff Bezos skapelse muterat till ett gigantiskt konglomerat som dessutom bland annat har en framgångsrik molntjänst och matbutiker. Men kärnan finns fortfarande i e-handeln. I USA har Amazons framväxt fått kritik både för att de trängt undan fysiska butiker och för att de utmanövrerat andra e-handlare. 

Läs mer: EU: Luxemburg gav Amazon 2 miljarder i olaglig skattelättnad

Efter Amazons besked att tre datacenter ska öppnas i Mälardalen har spekulationerna ökat kring att även e-handeln ska lanseras i Sverige med följdverkningar både för butiker och svenska e-handlare.

Neil Dwane är kluven till Amazons framfart.

”På vissa sätt skapar dessa affärsmodeller absolut ekonomisk nytta och de flesta konsumenter uppskattar dem. Men jag tror att ur ett strategiskt perspektiv så vill vi inte att samtliga branscher vi har idag stöps om av Amazon utan att vi tänker över konsekvenserna.” 


Innehåll från JetshopAnnons

Composable Commerce är svaret på en kundresa i förändring

Den globala e-handeln utvecklas i extrem fart. Medan det öppnar för spännande möjligheter innebär det också en komplex utmaning för många e-handelsaktörer, inte minst eftersom kundens väg genom kundresan tenderar att förändras minst lika fort.

– Det gäller att ständigt vara redo att ställa om för att möta sina kunder på bästa sätt, vare sig det är via sociala medier eller via live-shopping, som exempel på viktiga orderkanaler, säger Rikard Andersson, kommersiell chef Jetshop.

Med nära två decenniers erfarenhet från e-handeln och dess skiftande premisser har SaaS-leverantören Jetshop samlat på sig en mängd värdefulla insikter kring hur branschen utvecklas. Rikard berättar att en viktig lärdom har varit att de som vill ligga i täten vad gäller konkurrenskraft behöver vara genuint nyfikna, våga testa och sedan ta datadrivna beslut.

– Det innebär i högsta grad att våga prova nya system och att ge sin organisation rätt verktyg för att hålla en hög takt. Ett sådant experimentellt tankesätt kräver dock rätt ramverk och flexibla lösningar för att slå väl ut. Då kan man inte fortfarande arbeta utifrån ett one-stop-shop-koncept genom klumpiga legacysystem, konstaterar han. Dessa monoliter saknar den flexibilitet och snabbrörlighet som krävs för att genomföra de förändringar som är nödvändiga för att fortsätta utveckla sin affär i en ständigt föränderligt klimat.

API-baserad arkitektur

Rikard rekommenderar istället att arbeta utifrån en flexibel, API-baserad arkitektur och att satsa på så kallad Composable Commerce. Med detta koncept är aktörer och varumärken inte längre bundna till monolitiska applikationssviter, utan kan arbeta flexibelt och byta ut de delar som inte uppfyller kraven. Detta kan gälla exempelvis funktionalitet kring personalisering, prisoptimering eller kampanj- och lojalitetshantering.

– Composable Commerce handlar om att ge varumärken och återförsäljare flexibiliteten och verktygen för att smidigt utöka sin handelslösning, verksamhet och tillväxt baserat på affärskrav och strategi. Att man kan komponera sin lösning efter just de system som bäst löser många affärskritiska utmaningar och skapar de bästa kundupplevelserna.

Framtidssäkrar verksamheten

Genom att anamma dessa flexibla, fristående moduler i en helhetsstruktur via API:er kan e-handlare implementera sin egen digitala handelsteknologistack och därmed definiera exakt hur frontend-upplevelsen ser ut och hur verksamheten fungerar på backend.

Således lägger verksamheten grunden för den snabbrörlighet som krävs för att man ska kunna leverera innovativa upplevelser i snabbhet och skala och skilja sig i en allt hårdare konkurrens.

– Detta är ett oerhört effektivt sätt att framtidssäkra sin verksamhet. Moderna lösningar består av kraftfulla applikationer som kommunicerar med varandra genom välformulerade API:er. Det gäller därför att bygga sin lösning på en teknisk bas som möjliggör flexibilitet och att man utökar funktionaliteten genom att byta ut enskilda komponenter istället för hela lösningar. Detta är anledningen till att vi byggt Jetshop Commerce som en API- och molnbaserad SaaS-plattform för e-handlare, som alltid körs på senaste versionen med senaste tekniken.

Jetshop Commerce är en helt headless och API-driven lösning, vilket öppnar upp för att skapa design och funktionalitet som är helt anpassade efter kundens behov och önskemål. Tack vare ett vidsträckt ekosystem av partners ger Jetshop därmed sina kunder möjlighet att välja de lösningar som passar bäst i just deras e-handel, lite som att bygga Lego.

– Vi är Nordens största SaaS-företag inom digital handel och det är en position vi har nått genom att vara lyhörda för e-handlarna och deras behov. Det tänker vi fortsätta med; vi vill spela en aktiv roll vad gäller att hjälpa våra kunder att utveckla sina onlineaffärer och nå sina mål, avslutar Rikard.

Läs mer om Jetshops lösningar för e-handel här 

Lär mer om Composable Commerce 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Jetshop och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?