1515

Vinstdrivande bebisappen har en halv miljon användare – nu tar grundaren in riskkapital

E-handelsexperterna Eequity gör sin första investering genom sin nya miljardfond – i Preglifes bebis- och gravidapp. ”Vi tror att vi kan hjälpa väldigt många”, säger vd:n och grundaren Tobias Meschke.

Preglifes vd och grundare Tobias Meschke.
Preglifes vd och grundare Tobias Meschke.Foto:Press.

”Vår vision är att alla blivande och nyblivna föräldrar i hela världen ska kunna ta del av innehållet i appen. Det vore ju superhäftigt om det kan bli så” säger Preglifes vd och grundare Tobias Meschke.

Företaget, som genom sin app erbjuder information om graviditet och första tiden som förälder, har hittills varit självfinansierat och tar nu in kapital för första gången. En av anledningarna till att det blev just Eequity är att de har en tydlig slagsida mot e-handelsbolag i sin portfölj.  

”Vi kommer bygga in en marknadsplats i appen för att möjliggöra köp av produkter. Det har vi inte haft tidigare”, säger Tobias Meschke.

Exakt hur mycket riskkapitalbolaget, som grundades av e-handelsveteranerna Magnus Wiberg och Patrik Hedelin, investerar i Preglife framgår inte. Men spannet ligger mellan 50-90 Mkr.

”Vi tror att framtiden för e-handel är att tillhandahålla erbjudanden på de plattformarna där kunden är, som förenklar. Preglife är rätt i tiden för en sådan utveckling”, säger Johan Symmons, partner på Eequity. 

Investeringen är den första i Eequitys fjärde fond, som stod redo i november i fjol. Då hade fonden dragit in drygt 600 miljoner kronor, enligt Di Digitals källor nära bolaget. Målet är att samla ihop 1,5 miljard, som ska nås inom nio månader. När hela summan är hemma ska man investera i 12 till 15 bolag.

”Vi har en lista med bolag vi är intresserade av”, säger Johan Symmons.  

Läs mer: Eequitys nya miljardfond har nått halvvägs – börjar investera

Preglife är helt gratis för användare och affärsmodellen bygger på att andra företag gör reklam i appen. Bland annat har de samarbeten med försäkringsbolaget Trygg-Hansa samt Babyshop.

Idag har Preglife omkring 500 000 aktiva användare. Bolaget har gått med vinst sedan 2012, i fjol landade resultatet på 5,6 miljoner kronor på en omsättning om 20 Mkr.

Tobias Meschke räknar med att växa både omsättningen och användarbasenen med 40 till 50 procent under 2019. 

Tyvärr sker ganska många skilsmässor under barnets första levnadsår. Det vill vi försöka motverka.

Från början drev Tobias Meschke, tillsammans med medgrundarna Carl Plogbäck och Olof Lorentzson, företaget Babygruppen, som startade 2005. De erbjöd kurser för blivande föräldrar tillsammans med barnmorskor, läkare och friskvårdsentreprenörer. 

Men kunderna ville ha mer information än vad som gavs genom det breda kursutbudet. 

”Kunderna ville inte riktigt gå från kurserna för att de hade så många frågor. Det blev ett högt tryck på vår kundtjänst, dit kunder ringde med frågor till barnmorskor”, säger han. 

Därifrån föddes idén om en app i form av en gravidkalender, som kom till världen 2010. Genom den fick användarna svar på sina frågor genom information om barnets utveckling genom olika stadier under en graviditet och relevant kunskap för föräldrarna. En första version utvecklades genom ett samarbete med barnmorskor från mödravårdscentralen Mama Mia. 

Lär mer: Eequity går in med 45 miljoner i e-handel för bebisar

2016 såldes Babygruppen till två av barnmorskorna som jobbat inom bolaget, medan Tobias Meschke fortsatte inom Preglife, som några år tidigare skapats som ett dotterbolag.

Appen utvecklades till mer än en gravidkalender. Användaren kan ta del av artiklar, podcasts och videoklipp om alltifrån graviditet till barnsäkerhet. Appen talar även till nyblivna föräldrar som har barn under 24 månader, om barnets utveckling och föräldrarnas parrelation. 

”Tyvärr sker ganska många skilsmässor under barnets första levnadsår när man kommer in i den här nya livssituationen och det vill vi försöka motverka”, säger Tobias Meschke. 

Preglife har i dag 10 anställda. 2016 klev Ann Grevelius, tidigare chef på Handelsbanken och SEB och numera rådgivare på brittiska investmentbanken GP Bullhound samt ängelinvesterare, in i företagets styrelse.

Läs mer: Eequity slår samman två e-handelsbolag

I dag är Preglife verksamt i åtta länder. Utöver Norden finns produkten även i Tyskland, Polen, UK och nyligen lanserades appen i USA. 

”USA har inte mödravård ledd av barnmorskor på samma sätt som vi har i Norden. Vi tror att vi kan, med den svenska modellen, hjälpa väldigt många blivande och nyblivna föräldrar på den amerikanska marknaden”, säger Tobias Meschke. 


Innehåll från WintAnnons

Konsulter som struntar i admin tjänar troligen mer

Daniel Johansson, VD Wint.
Daniel Johansson, VD Wint.

I Brainvilles konsultrapport över första halvåret 2021 går det att läsa att ett för konsulter angenämt problem uppstått. Det finns fler uppdrag än konsulter just nu, och precis som på bostadsmarknaden är det säljarens, alltså konsultens, marknad. Wint ser liknande vindar både där fler konsulter efterfrågar en lösning för att lätta arbetsbördan, men också att fler nya bolag startas.

Hos den automatiserade bokföringstjänsten Wint kan man relatera till den utveckling som Brainvilles siffror visar. Det finns en större efterfrågan från både nystartade och äldre bolag. 

– En stor del av vår kundbas är få- och flermans konsultbolag, såväl IT- som HR- och management-konsulter. Många är så gott som fullbelagda just nu och behöver optimera sin tid och sina arbetsdagar. Att då lägga tid på administration funkar inte, det är debiterbara timmar som egentligen bara försvinner. Jag kan absolut gå så långt som att säga att konsulter som släpper mycket av administrationen och istället låter oss sköta den, troligen tjänar mer, säger Daniel Johansson, VD på Wint. 

Wints tjänst är framtagen med grundidén om att företagande ska vara superenkelt. Alla onödiga moment som stjäl tid ska skalas bort. Som konsult ger det ju mer tid till kunden och uppdraget. Till skillnad från många andra tjänster på marknaden är Wint en helhetslösning som helt tar över administrationen, från löner och betalningar till deklarationer och bokslut. I modellen ingår även att kunna ge företagare ekonomisk rådgivning utifrån deras företag och behov, allt till en fast månadskostnad. 

Läs också: så förenklar Wint vardagen för hundratals svenska konsulter 

Stort behov av effektivisering

När första halvårets konsultrapport från Brainville presenterades visade det sig att uppdragen i storstadsregionerna just nu är så många att konsulternas tid inte räcker till. Det går att välja och vraka bland uppdrag och det finns en tendens att alla företag inte kan få den hjälp de behöver. 

– Det är absolut konsulternas marknad. Samtidigt som de har ett stort behov av att effektivisera och strukturera för att möta efterfrågan går det ju inte heller att jobba fler timmar än vad som finns på ett dygn. Att konsulterna själva börjar leja bort jobb och uppgifter är en naturlig del i det här, säger Manuel de Verdier på Brainville. 

Förändrad prisbild och bättre lönsamhet

En annan del av utvecklingen där uppdragen är fler än konsulterna är att prisbilden kan förändras. Som vanligt när marknaden styrs efter tillgång och efterfrågan finns det utrymme att se över prissättning och utveckla nya delar av sitt erbjudande. Brainville ser att marknaden är redo att betala det konsulterna begär.

– Vi ser mindre skillnad mellan vad konsulterna vill ha betalt och det uppdragsgivarna är villiga att betala. Detta halvår är det lite extra intressant att se att uppdragsgivarnas priser har ökat snabbare än säljarnas, vilket förstås är ett tydligt tecken på att det är säljarens marknad.

Att både kunna höja sitt arvode och samtidigt använda sig av en extern tjänst för löneutbetalningar, deklarationer, betalningar och bokslut ger stora möjligheter till större lönsamhet och bättre rörelseresultat. 

 

 

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?