1515
Annons

Vinstdrivande bebisappen har en halv miljon användare – nu tar grundaren in riskkapital

E-handelsexperterna Eequity gör sin första investering genom sin nya miljardfond – i Preglifes bebis- och gravidapp. ”Vi tror att vi kan hjälpa väldigt många”, säger vd:n och grundaren Tobias Meschke.

Preglifes vd och grundare Tobias Meschke.
Preglifes vd och grundare Tobias Meschke.Foto:Press.

”Vår vision är att alla blivande och nyblivna föräldrar i hela världen ska kunna ta del av innehållet i appen. Det vore ju superhäftigt om det kan bli så” säger Preglifes vd och grundare Tobias Meschke.

Företaget, som genom sin app erbjuder information om graviditet och första tiden som förälder, har hittills varit självfinansierat och tar nu in kapital för första gången. En av anledningarna till att det blev just Eequity är att de har en tydlig slagsida mot e-handelsbolag i sin portfölj.  

”Vi kommer bygga in en marknadsplats i appen för att möjliggöra köp av produkter. Det har vi inte haft tidigare”, säger Tobias Meschke.

Exakt hur mycket riskkapitalbolaget, som grundades av e-handelsveteranerna Magnus Wiberg och Patrik Hedelin, investerar i Preglife framgår inte. Men spannet ligger mellan 50-90 Mkr.

”Vi tror att framtiden för e-handel är att tillhandahålla erbjudanden på de plattformarna där kunden är, som förenklar. Preglife är rätt i tiden för en sådan utveckling”, säger Johan Symmons, partner på Eequity. 

Investeringen är den första i Eequitys fjärde fond, som stod redo i november i fjol. Då hade fonden dragit in drygt 600 miljoner kronor, enligt Di Digitals källor nära bolaget. Målet är att samla ihop 1,5 miljard, som ska nås inom nio månader. När hela summan är hemma ska man investera i 12 till 15 bolag.

”Vi har en lista med bolag vi är intresserade av”, säger Johan Symmons.  

Läs mer: Eequitys nya miljardfond har nått halvvägs – börjar investera

Preglife är helt gratis för användare och affärsmodellen bygger på att andra företag gör reklam i appen. Bland annat har de samarbeten med försäkringsbolaget Trygg-Hansa samt Babyshop.

Idag har Preglife omkring 500 000 aktiva användare. Bolaget har gått med vinst sedan 2012, i fjol landade resultatet på 5,6 miljoner kronor på en omsättning om 20 Mkr.

Tobias Meschke räknar med att växa både omsättningen och användarbasenen med 40 till 50 procent under 2019. 

Tyvärr sker ganska många skilsmässor under barnets första levnadsår. Det vill vi försöka motverka.

Från början drev Tobias Meschke, tillsammans med medgrundarna Carl Plogbäck och Olof Lorentzson, företaget Babygruppen, som startade 2005. De erbjöd kurser för blivande föräldrar tillsammans med barnmorskor, läkare och friskvårdsentreprenörer. 

Men kunderna ville ha mer information än vad som gavs genom det breda kursutbudet. 

”Kunderna ville inte riktigt gå från kurserna för att de hade så många frågor. Det blev ett högt tryck på vår kundtjänst, dit kunder ringde med frågor till barnmorskor”, säger han. 

Därifrån föddes idén om en app i form av en gravidkalender, som kom till världen 2010. Genom den fick användarna svar på sina frågor genom information om barnets utveckling genom olika stadier under en graviditet och relevant kunskap för föräldrarna. En första version utvecklades genom ett samarbete med barnmorskor från mödravårdscentralen Mama Mia. 

Lär mer: Eequity går in med 45 miljoner i e-handel för bebisar

2016 såldes Babygruppen till två av barnmorskorna som jobbat inom bolaget, medan Tobias Meschke fortsatte inom Preglife, som några år tidigare skapats som ett dotterbolag.

Appen utvecklades till mer än en gravidkalender. Användaren kan ta del av artiklar, podcasts och videoklipp om alltifrån graviditet till barnsäkerhet. Appen talar även till nyblivna föräldrar som har barn under 24 månader, om barnets utveckling och föräldrarnas parrelation. 

”Tyvärr sker ganska många skilsmässor under barnets första levnadsår när man kommer in i den här nya livssituationen och det vill vi försöka motverka”, säger Tobias Meschke. 

Preglife har i dag 10 anställda. 2016 klev Ann Grevelius, tidigare chef på Handelsbanken och SEB och numera rådgivare på brittiska investmentbanken GP Bullhound samt ängelinvesterare, in i företagets styrelse.

Läs mer: Eequity slår samman två e-handelsbolag

I dag är Preglife verksamt i åtta länder. Utöver Norden finns produkten även i Tyskland, Polen, UK och nyligen lanserades appen i USA. 

”USA har inte mödravård ledd av barnmorskor på samma sätt som vi har i Norden. Vi tror att vi kan, med den svenska modellen, hjälpa väldigt många blivande och nyblivna föräldrar på den amerikanska marknaden”, säger Tobias Meschke. 

Finanskändisar går in i Kry-grundarens haussade olja: ”Vi är redan inne på nästa runda”

Josefin Landgårds bolag Mantle verkar inte ha inte lidit någon större skada av Läkemedelsverkets beslut att förbjuda deras cannabisolja. Den nya hudvårdsserien går som på räls och grundarna har siktet internationellt.

Josefin Landgård har grundat Mantle tillsammans med Stina Lönnkvist
Josefin Landgård har grundat Mantle tillsammans med Stina LönnkvistFoto:Josefine Stenersen

Mantles medgrundare och vd Josefin Landgård, som också var med och startade vårdgivaren Kry 2014, har precis avslutat sitt måndagsmöte med teamet på fem personer. Snart ska de bli åtta. 

Bolagets försäljning av en ny hudvårdsserie som innehåller så kallad cannabidiol-olja, CBD-olja förkortat, har gått som tåget sedan den lanserades i december 2020. 

Från att bolagets intäkter helt stannade av, på grund av att Läkemedelsverket förbjöd försäljningen av den CBD-oljan i mars i fjol, är Mantle nu på banan igen. Under 2021 beräknar man att omsätta 10 miljoner kronor.

”Vi visste att det skulle komma utmaningar med Mantle, som det gör när man är i en ny bransch. Men det är också det som gör att det finns stor potential”, säger Josefin Landgård, och hänvisar även till Krys resa.

Läkemedelsverkets beslut utgick från att oljan kan uppfattas som ett läkemedel, vilket i så fall inte är godkänt i Sverige. Mantle har överklagat till Förvaltningsrätten, men ärendet har inte prövats än.

”Vi är övertygade om att vi ska vinna i frågan, för vi har rätt i sak. Sedan är Sverige bara en marknad, så det är egentligen inte så viktigt. Vi vill använda den svenska marknaden för att bevisa vårt case, men nu har hudvårdsprodukterna tagit sådan fart att det inte är så viktigt längre”, menar Josefin Landgård.

Istället fick bolaget gå ut och be om förtroende från investerare, då de saknade försäljningssiffror att visa upp. Och det gick bra. I november i fjol tog Mantle in en investering på 12 miljoner kronor. Något som grundarna Josefin Landgård och Stina Lönnkvist då valde att inte kommunicera. 

Läs också: Kry-grundaren talar ut om vd-bytet: ”Fick feedback om att jag var gravid” 

Bland de nya ägarna återfinns Oriflame-ägarna Anna af Jochnick och Helene af Jochnick. Även Voi-grundaren Fredrik Hjelm har investerat, via bolaget Semjorka, samt investmentbolaget Ernström & Co som ägs av familjen Hielte-Hobohm och som också är delägare i bolag som Apotea och nyligen i Na-kd. Även Daniel Pilotti, grundare av Ryska Posten, och Johan Karlsson, vd på Slättö, står på ägarlistan. 

Även bolagets tidigare investerare Cristina Stenbeck, Susanna Campbell, Sophia Bendz och Emilia de Poret har lagt in pengar i den nya rundan. 

”De investerare vi har fått in nu är både starka strategiskt och kapitalstarka, vilket innebär att de kan skjuta till kapital i många rundor framöver. Det är inte alla affärsänglar som har möjlighet att vara med hur länge som helst”, säger Josefin Landgård.

CBD-oljan säljs fortfarande på andra marknader och för hudvårdsserien tittar nu Mantle på att börja sälja produkterna i Danmark och Storbritannien. Danmark för att det ligger nära Sverige och det finns en överlapp i skandinavisk kultur och influencers som är de som främst sprider marknadsföringen av produkterna. 

Storbritannien har en mer mogen CBD-marknad, men ännu ingen större spelare som har fått fäste, menar Josefin Landgård.

”Nu har vi galna tillväxtsiffror och vill resa pengar snart igen. Vi diskuterar just nu med brittiska riskkapitalister”, säger Josefin Landgård.

Men att lansera hudvård tar tid. Det är långa ledtider från att ha formulerat en produkt tills att den finns på marknaden. Hudvårdsserien skulle ha lanserats i Sverige förra sommaren, men förpackningarna som produceras i Italien blev försenade på grund av pandemin.

”Vi släppte produkterna 17 december och det blev direkt en hype. Men det är roligt att se att de också konverterar bra i försäljningen”, säger Josefin Landgård.

Förutom på Mantles egna sida säljs hudvården genom bland annat Lyko, Bangerhead och Kicks.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera