Annons

Vinner på inflationen: Matsmart fyller kassan med 400 miljoner

Matsmart tar in färska miljoner från sina befintliga delägare och fortsätter att satsa på att växa i Europa.

”Vi ser ett fortsatt starkt intresse runt bolaget och att handla mat på det här sättet, liksom att äta mer hållbart. Det kommer vi fortsätta att investera i”, säger vd:n Karl Andersson. 

Numera delar Karl Andersson på vd-ansvaret med den tidigare operativa chefen Peter Beckius.
Numera delar Karl Andersson på vd-ansvaret med den tidigare operativa chefen Peter Beckius.Foto:Magnus Sandberg/Jack Mikrut

Många snabbväxande techbolag har haft det det tufft till följd av det ändrade marknadsklimatet. Men för Matsmart, som säljer rabatterad mat på nätet, har året inletts tvärtom. 

”Det makroekonomiska läget tillsammans med viljan att göra något för att minska klimatförändringarna driver intresset framåt.”

Bolagets affärsmodell utgår från att man säljer vidare varor med korta eller passerade bäst före-datum eller felaktiga förpackningar, ett koncept som fått ett uppsving när inflationen fått fler att se över sina utgifter. Just nu plockar man runt 5.000 ordrar dagligen för att täcka behovet på den nordiska marknaden. Men redan 2021 visade bolaget på en intäktsökning om 47 procent i koncernen.

”Det makroekonomiska läget tillsammans med viljan att göra något för att minska klimatförändringarna driver intresset framåt för vårt bolag. Vi har, liksom många andra e-handlare, växt starkt under pandemin. Men kvartalet efter pandemin var vårt starkaste någonsin, vilket bekräftar att vår modell fungerar”, säger Karl Andersson, grundare och vd på Matsmart. 

E-handlaren finns sedan tidigare i Sverige, Finland, Danmark och Tyskland. För runt två månader sedan gick man in i Storbritannien, där Karl Andersson beskriver mottagandet som starkt. Framöver ligger fokus på att fortsätta växa utanför Sverige. 

Till sin hjälp fyller därför Matsmart nu kassan med 400 miljoner kronor i en renodlad nyemission med befintliga ägare. Rundan leds av SEB Private Equity och Exor Group men även Gullspång Re:Food Invest och Blume Equity investerar.  

”De här pengarna möjliggör att vi kan fortsätta vår expansion. Vi vill fortsätta att utveckla verksamheten i de länder som vi befinner oss i och fortsätta visa lönsamhet på den svenska marknaden.” 

Dessutom står ett helautomatiserat lager i Örebro nu färdigt, vilket behövs för att kunna fortsätta växa på de befintliga marknaderna. Karl Andersson delar sedan i juni på vd-ansvaret med den tidigare operativa chefen Peter Beckius.  

”Mitt fokus har de senaste åren legat på finansierings- och samarbetsfrågor. Peter kommer att ta ett större ansvar för att leda organisationen och vidareutveckla verksamheten globalt.”

Karl Andersson vill inte kommentera värderingen. Enligt en källa till Di höjs den runt 15 procent till 3,2 miljarder kronor, utan det nya kapitalet inräknat. 

Totalt har Matsmart nu tagit in 1,35 miljarder kronor. Största ägare efter rundan blir SEB Private Equity. 

Enligt Konjunkturinstitutet kommer svenska hushåll att dra ned på konsumtionen i höst och vinter, vilket bidrar till att svensk ekonomi går in i en lågkonjunktur nästa år. Med mindre pengar i plånboken lär konsumenterna fortsätta att se över alternativ som pressar plånboken, vilket i längden kan fortsätta lyfta Matsmarts verksamhet. Det spår Karl Andersson. 

”Vi ser ett fortsatt starkt intresse runt bolaget och att handla mat på det här sättet, liksom att äta mer hållbart. Det kommer vi fortsätta att investera i.”

Läs mer: Här är apparna som pressar matpriserna 

Innehåll från QliroAnnons

Qliro skalar upp – ska skapa marknadens bästa upplevelse för e-handlare av alla storlekar

Qliros VD Christoffer Rutgersson
Qliros VD Christoffer Rutgersson

Fintechbolaget Qliro har länge varit ledande inom betallösningar för stora e-handelsbolag. Sedan början av 2022 pågår en stor strategisk förändring inom bolaget, där erbjudandet breddas till att även rikta sig till små- och medelstora bolag (SME), samt tillgodose e-handlares alla behov för maximerad konvertering i kassan.

– För att möta marknadens behov har vi skalat upp vårt tech-team och tredubblat vårt säljteam. Vi tar all den kunskap och erfarenhet vi utvecklat från stora e-handlare och öppnar upp även för startups, samt små- och mellanstora bolag under tillväxt, förklarar Qliros VD Christoffer Rutgersson, som under de senaste åtta åren haft flera ledande positioner på snabbväxande bolag med fokus på betallösningar. 

Qliro är initialt sprunget ur Nordens största e-handelskoncern och de behov som uppstod hos e-handelsjättar som Nelly och CDON, men idag ligger fokus på att skapa optimala betallösningar för e-handelsbolag av alla storlekar. 

– En säker och smidig betallösning är central för bolag av alla storlekar eftersom det påverkar köpupplevelsen samtidigt som den ökar konverteringen för e-handlaren, säger Christoffer Rutgersson och utvecklar vidare:

– En bra kassa optimerar konverteringen och ger mycket flexibilitet för handlaren samtidigt som det ska vara lätt att skala upp i många nya marknader, samt lägga till nya betalsätt. Hög, teknisk prestanda och avancerad funktionalitet för shipping och upsell driver ökad försäljning och en bra kundupplevelse driver lojalitet och återkommande köp. 

För handlaren ska det också vara lätt att integrera betallösningen i sin e-handel. Qliro har ett brett utbud av existerande integrationer till marknadens mest populära e-handelsplattformar såsom Centra, Magento, Brink, Askås och Litium och har nyligen adderat integrationer mot WooCommerce, Wikingruppen och har flertalet integrationer på gång med ytterligare partners. 

Kundupplevelsen är central

Qliro erbjuder flertalet betalmetoder och lägger stort fokus på kundupplevelsen. Det senaste året har bolaget introducerat nordens populäraste direktbetalningsmetoder samt lanserat en funktion för spara kortuppgifter i kassan för att göra köpupplevelsen så enkel som möjligt och öka konverteringen i alla de nordiska länderna. 

Det enklaste sättet för slutkunden att betala en Qliro-faktura är via Qliros app. Den ger en tydlig översikt av köphistorik, fakturor och betalval och har under det senaste året fått ny, användarvänlig design liksom resten av Qliros plattformar för att bättre spegla vilka Qliro är idag och positionen inom säkra och enkla betalningar.

Efterköpsupplevelsen syftar till att göra det så enkelt som möjligt att betala och samtidigt skapa lojala och återkommande kunder till handlaren. Det är oerhört viktigt att inte blanda in reklam i efterköpsupplevelsen från andra konkurrerande handlare som vissa betalleverantörer gör – vilket minskar antalet lojala kunder för handlaren, understryker Christoffer Rutgersson.

– Vår app är enkel och har ett tydligt fokus på betalningen – vad som ska betalas och när. Tack vare bland annat pushnotiser ser vi till att ingen betalning missas. Vi har få kundserviceärenden och hög kundnöjdhet, vilket är ett kvitto på att efterköpsupplevelsen är positiv.

En av de främsta betalaktörerna i Norden

Ur e-handlarens perspektiv handlar en bra betallösning bland annat om att kunna erbjuda konsumenten en positiv upplevelse där betalning och leveransalternativ hanteras sömlöst. Det handlar också om att öka försäljningen. Med särskilt integrerade upsell-funktioner lyckas Qliro ofta öka e-handlarens försäljning med fem till tio procent. Idag erbjuder Qliro säkra och enkla betallösningar hos progressiva bolag inom beauty-segmentet, såsom Caia och Lyko – men i den breda kundportföljen finns även Dramatens webbutik och teknikjätten Inet. Qliros betallösning används idag i över 30 länder via Qliros e-handelskunder.

Tydlig plan för fortsatt framgång

E-handelsmarknaden kommer framgent vara stark och med den ett fortsatt starkt fokus på utveckling av betaltjänster. 

– Vi ser ett behov på marknaden efter en renodlad betalaktör som kan erbjuda betallösningar i världsklass, liksom en kundupplevelse för både e-handlare och slutkunder som är förstklassig. 

Rekrytering av mer expertis inom payments, e-handel och tech, en ny ledningsgrupp, accelererad produktutveckling och ett nära samarbete med e-handlarna är exempel på hur Qliro jobbar för att upprätthålla rollen som en av de främsta betalaktörerna på marknaden. 

– Vi har ambitionen att skapa marknadens bästa upplevelse för e-handlare, partners och slutkund för att driva ökad försäljning och återkommande kunder, avslutar Christoffer Rutgersson.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Qliro och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera