Hoppa till innehållet

Annons

Ville köpa din bostad med AI – går i konkurs

Movesta lockade med att köpa din bostad inom några dagar, med stöd av en AI-baserad värdering, och omsatte hela 122 miljoner kronor under 2021.

Nu befinner sig bolaget däremot på obestånd och har ansökt om konkurs på eget bevåg.

”Vi stänger ned och inriktar oss på att sälja tillgångarna”, säger konkursförvaltaren Leonardo Merino till Di.

De fyra grundarna av Movesta: Micha Lindqvist, David Wedar, Anders Huss och André Brännmark.
De fyra grundarna av Movesta: Micha Lindqvist, David Wedar, Anders Huss och André Brännmark.Foto: Press.

Läs Di Digitalt i 3 månader för endast 197 kr

ord. pris 459kr/mån

spara
1180 kr

Få tillgång till allt digitalt innehåll i 3 månader för 197 kr. Därefter tillsvidare med 25% rabatt, endast 344 kr/mån i 12 månader. Alla priser är inklusive moms.

Ta del av villkoren

Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

Tillgång till över 1 100 aktiekurser i realtid

Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

Prenumerera utan bindningstid?

Betala som

Betalsätt

Genom att klicka på ”Godkänn köp” godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News AB:s personuppgiftspolicy. Bonnier News AB ansvarar för kundrelationen samt för behandlingen av dina personuppgifter.

Dagens industri är en del av Bonnier News.

Innehåll från LitiumAnnons

”Inte läge att stå still”: Rusta företaget med flexibel teknik

Inom loppet av några år har vi känt av pandemins, krigens och marknadsobalansernas effekter. Samtidigt accelererar den digitala omställningen i alla branscher. Företagsledare måste nu förbereda sina företag för framtidens utmaningar, teknik och affärsmöjligheter. Hur ska vi rusta oss för framtiden? Vilken teknik ska vi välja?

Litiums vd, Patrik Settlin, menar att vi för att navigera i dessa snabba förändringar inte bara behöver anpassningsbara arbetsmetoder, utan också system som kan justeras snabbt. 

– Företag som har flexibilitet i sina tekniska lösningar kan snabbt agera på händelser i marknaden, vilket leder till ökad motståndskraft, ökad lönsamhet, stärkt varumärkesimage och en hållbar tillväxt även i en osäker ekonomisk miljö.

Han betonar även vikten av att lyfta blicken och behålla sin strategiska beslutsförmåga även under perioder när konjunkturen går emot. 

– I tuffa tider kan företag givetvis behöva jobba kortsiktigt för sin överlevnad, men när de första hoten är avvärjda måste vi snabbt upp på banan och blicka framåt igen. Det är väl kanske att slå in en öppen dörr, men ändå värt att betona tycker jag. För att vinna morgondagens marknad krävs det mod och beslutsförmåga att satsa långsiktigt, även när det fortfarande blåser motvind.

Framtidssäkra verksamheten

Genom att investera i anpassningsbar och flexibel teknik konstaterar han att företag inte bara kan reagera på omedelbara förändringar, utan även har bästa möjliga beredskap för framtida utmaningar. Denna proaktiva inställning möjliggör innovation, effektivitet och optimerad digital försäljning.

– Nu är det inte läge att stå still. Det krävs anpassningsförmåga för att hantera skiftande marknadslägen och leverera digitala kundupplevelser som står sig i konkurrensen. Har man inte den förmågan, eller att den är eftersatt, så bör man skaffa sig den snarast möjligt. Litium står redo med en avancerad skalbar teknisk lösning och vi är en partner som inser vikten av att ständigt vara ett steg före, säger han.

Framgång oavsett marknadsförutsättningar

Flexibilitet och snabbhet är gångbara förmågor i alla verksamheter, men inom handeln i stort, och inom handeln mellan företag i synnerhet, finns även stora möjligheter att ta vinnande positioner då flertalet branscher bara befinner sig i början av den digitala mognaden. 

– Att ge våra kunder de tekniska verktyg som gör dem till vinnare på sina marknader är vår främsta drivkraft. Genom att välja vår plattform ger affärsledare sig själva de bästa möjligheterna att nå framgång oavsett marknadsförutsättningar, både i dag och imorgon, avslutar Patrik.

Läs mer på Litium.com 

 

Mer från Litium

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Litium och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera