1515
Annons

Vill transformera Sveriges energimarknad – tar in 12 miljoner till solceller

Solcellsföretaget Save by Solar vill utmana de stora elföretagen genom att låta näringsidkare producera sin egen el. Nästa år vill bolaget tredubbla sin omsättning och nu tar de in 12 miljoner kronor.

Save by Solars grundare Linus Werner, vd, och Hugo Larsson, marknad.
Save by Solars grundare Linus Werner, vd, och Hugo Larsson, marknad.Foto:Press

Di Digital har tidigare rapporterat om energibolaget Eneo Solutions som uppför och förvaltar anläggningar för solceller åt bland annat fastighetbolag, köpcentrum och mataffärer. 

Läs mer: 100 miljoner i projektpengar till "Sveriges Solar City"

De är dock inte ensamma om sin idé. Solcellsföretaget Save by Solar riktar också de helt och hållet in sig på företag och kommersiella fastighetsägare, inte privatbostäder. Anledningen är att villor och lägenheter inte drar lika mycket el under den tid som solceller producerar energi, nämligen på dagen och under sommarhalvåret.

“Det byggs mycket solceller på villor och bostadsrättsföreningar men hur använder man el i bostäder? Man går upp på morgonen, kokar sitt ägg och sin gröt och sedan går man till jobbet. Det är kommersiella fastigheter och handelsfastigheter som konsumerar el framför allt mitt på dagen under sommarhalvåret. Där borde vi fokusera”, säger Hugo Larsson, medgrundare av Save by Solar.

Nu tar de in 12 miljoner kronor från Blue, ett nytt investmentbolag som satsar på hållbara och miljövänliga affärsidéer. Pengarna ska gå till att skala upp Save by Solars verksamhet i Sverige.

Läs även: Familjen Wallenberg investerar i solcellsbolag

“Vi omsätter 21 miljoner och det vill vi tredubbla till nästa år, men det krävs en organisation. Vi har fått väldigt bra gehör, många har hört av sig och vi vill kunna möta den efterfrågan. Vi behöver många personer, duktiga projektingenjörer, elektriker och montörer, tekniska säljare”, säger Hugo Larsson.

Tillsammans med Linus Werner, vd, grundade han Save by Solar 2014 och i dag har bolaget ett 30-tal solcellsanläggningar mellan Gävle och Malmö. I kundkretsen hittar man bland annat Ica, fastighetsbolaget Castellum och Svenska Handelsfastigheter. I somras försåg företaget Ica Maxi i Barkaby med en 3000 kvadratmeter stor solcellsanläggning och de erbjuder även mjukvara för att övervaka och få en översikt av fastighetens elkonsumtion. 

Enligt Hugo Larsson ligger en stor del av lockelsen för fastighetsägarna att skaffa solceller både i klimatfördelen, men även den ekonomiska vinningen. Vid lokalt producerad energi behöver man inte betala varken överföringsavgift eller energiskatt.

Läs även: Apotea bygger Sveriges största solcellstak

Vid årsskiftet får bolaget ett nytt kontor i Lund och de sneglar även på västkusten, med en framtida dröm att gå ut i Norden och resten av Europa.

“Visionen är att förändra den svenska elmarknaden och flytta makten från de stora elbolagen till slutkonsumenten”, säger Hugo Larsson.

Uppskattar de stora elbolagen det?

“Det gör de verkligen inte. Det finns en stor rädsla när konsumenter producerar sin energi själva och minskar köpet av deras produkter. En Ica-handlare som producerar 10-20 procent av sin energi själv behöver ju inte köpa det från dem.”

”Airbnb för husbilar” går samman med svensk konkurrent

Det schweiziska bolaget Mycamper ville slå sig in på campingmarknaden i fjol, med sin tjänst som låter kunder hyra ut husbilar och husvagnar till varandra. Nu investerar de i stället i sin svenska branschkollega Housecar – för att växa i Norden.

Grundarna bakom Housecar. Översta raden från vänster: Nicolas Cohen och Rickard Magnusson. Nedersta raden från vänster: Anders Lisspers och Farshad Tajik.
Grundarna bakom Housecar. Översta raden från vänster: Nicolas Cohen och Rickard Magnusson. Nedersta raden från vänster: Anders Lisspers och Farshad Tajik.Foto:Press.

Under 2020 lanserade det schweiziska bolaget Mycamper sin tjänst i Sverige. Deras plattform är ett sorts ”Airbnb för husbilar och husvagnar”, där privatpersoner kan hyra ut campingfordon till varandra. Affärsmodellen består av att bolagen tar runt 20 procent av uthyrningskostnaden i avgift. 

Men det har funnits flera lokala aktörer på marknaden, som fick ett uppsving i fjol när många svenskar valde att fira sin semester på hemmaplan i spåren av coronapandemin. 

Nu investerar Mycamper i sin svenskgrundade branschkollega Housecar.

”Vi är imponerade över deras snabba tillväxt. Strategiskt är det en stor fördel för oss att investera i ett grundarteam som kan den nordiska marknaden. Tillsammans är vi övertygade om att vi på ett effektivt sätt kommer att kunna skala”, säger Michele Matt vd för Mycamper, i en kommentar.

Läs mer: ”Airbnb för husvagnar” rullar ut – vill lifta med svemester-trenden

Affären är värd runt 5 miljoner kronor, vilket innebär att Mycamper blir delägare i Housecar tillsammans med grundarna.

Målsättningen är nu att tillsammans bygga den största delningstjänsten för fritidsfordon i Norden. Det kommer ske under svenska Housecars varumärke, dit det schweiziska bolaget flyttar alla sina tillgångar.

Redan före coronapandemin var Sverige dock det land i Europa med flest campingfordon per capita. Det finns i dag 100 000 husbilar och 290 000 husvagnar i landet.

”2021 har börjat fantastiskt. Vi är nära att nå förra årets bokningar redan nu”, säger Rickard Magnusson, vd och medgrundare på Housecar.

De tre andra grundarna bakom bolaget är Nicolas Cohen, Farshad Tajik och Anders Lisspers. 

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera