1515

Vill lösa mödravårdsbristen – lanserar digital vårdtjänst

Många kvinnor lider i dag av förlossningsskador och förlossningsdepression, men forskningen och diagnostiken är begränsad. ”Traditionell mödravård står bara för en liten del av behoven”, säger Soraya H. Contreras, medgrundare av Iunia och en av sex deltagare i Di Digitals pitchtävling Female Founders.

Soraya H. Contreras (till vänster), kommer senast från den nordiska omsorgsföretaget Humana och har grundat Iunia tillsammans med Beatrice Beck, specialistutbildad undersköterska och med en bakgrund som affärsutvecklare. Med i teamet är också Camilla Leahlander, jurist i grunden och driver Doktorsjouren, och Eli Livari som är tandläkare och tidigt uppmärksammade kopplingen mellan munhälsa och graviditet.
Soraya H. Contreras (till vänster), kommer senast från den nordiska omsorgsföretaget Humana och har grundat Iunia tillsammans med Beatrice Beck, specialistutbildad undersköterska och med en bakgrund som affärsutvecklare. Med i teamet är också Camilla Leahlander, jurist i grunden och driver Doktorsjouren, och Eli Livari som är tandläkare och tidigt uppmärksammade kopplingen mellan munhälsa och graviditet.

Iunia är ett av sex startupbolag som har valts ut till att tävla i Di Digitals pitchtävling Female Founders den 10 december. Företagets medgrundare Soraya H. Contreras och Beatrice Beck träffades tre veckor före bolagen som gick igenom startupfabriken Antlers program i våras skulle göra sina slutpresentationer. 

De tillhörde olika team, men började prata om en gemensam vision kring att förbättra vården för kvinnor. Det stod snabbt klart att de tillsammans skulle jobba vidare och bredda det projekt som Soraya H. Contreras hade påbörjat. 

”Traditionell mödravård står bara för cirka 30 procent av behoven under graviditetsresan och eftervården, och den är mestadels inriktat på fostret i magen. Men hur mår den havande?, säger Soraya H. Contreras, som är vd för Iunia.

Hon har själv en traumatisk förlossning i bagaget och Beatrice Beck led av en dold förlossningsskada som ställde till det för henne under flera år. De har riktat in Iunia på det glapp som finns i den reproduktiva vårdsektorn, där kvinnor och även partners inte får den hjälp de behöver.

”Du går från mödravårdscentralen, där fokus främst ligger på fostret i magen, till förlossningsvården som i dag är i ett pressat läge. Sedan går du vidare till barnavårdscentralen där barnet återigen är i fokus och det finns litet utrymme för eftervård. Lägg till ett splittrat ekosystem för journalföring så ligger det helt plötsligt ett enormt ansvar på mamman att säkerställa sitt välmående och sina behov. Här har vi ett stort gap”, säger Soraya H. Contreras.

Det gapet vill Iunia fylla. 

Läs också: Techprofilen säljer sin gravidapp till Familjeliv-koncernen

Gentemot allmänheten är tjänsten en digital barnmorskemottagning och det råder brist på barnmorskor i dag.

”Det är ett pressat läge för barnmorskor, där de i dag i vissa regioner får ta emot det dubbla av rekommenderade patienter per år. Lägg till det globala problemet att det dör en gravid kvinna eller ett nyfött barn var elfte sekund så förstår man helt plötsligt allvaret”, säger Soraya H. Contreras.

”Vi har gjort stickprov och vissa barnmorskemottagningar har fått stänga ned sina telefonlinjer på grund av för högt tryck. Ledtiden kan vara upp till tre veckor även om kvinnan behöver hjälp i dag”, fortsätter hon.

När det gäller förlossningsskador vill Iunia jobba med preventiv vård för att förhindra det i större utsträckning. Just nu pågår kampanjen ”injury by delivery” i sociala kanaler, för att skapa uppmärksamhet kring frågan.

Nu gäller det för oss att bevisa ett värde för vården.

Den andra delen av Iunia är en tjänst som ska bidra till kartläggning av förlossningsdepression och som riktar sig mot mödravården. 

”Det finns ett direktiv från regeringen att screeningen av förlossningsdepression ska flyttas från eftervården till graviditetsvecka 16 inom mödravården. Men det haltar rejält på grund av corona. Med vår app kan klinikerna koppla in screeningen direkt i journalsystemet och fånga upp signaler tidigt i graviditeten”, säger Soraya H. Contreras.

Enligt globala uppgifter lider upp till 20 miljoner kvinnor av depression efter sina förlossningar varje år. I Sverige kan väntetiden för att träffa en psykolog vara upp till åtta veckor.

”Vi samarbetar med Maude Johansson, som är legitimerad psykolog, psykoteurapeut och forskare på Linnéuniversitetet, kring appens innehåll. Ambitionen är att hon ska kunna forska vidare genom appen och koppla metoder mot förbättrade hälsoresultat.”

Tanken är att en testversion av tjänsten ska släppas under första kvartalet 2021. Iunia har redan 20 betatestare och har säkrat tre barnmorskor som och två undersköterskor ger vård via plattformen.

”Nu gäller det för oss att bevisa ett värde för vården och vi har redan varit i kontakt med flera kommuner. Kry har banat väg för oss på många sätt”, säger Soraya H. Contreras.

Hon kommer senast från det nordiska omsorgsföretaget Humana, där hon var digitalchef och jobbade med tillväxt. De andra i Iunias team på fyra personer kommer dels från medicinskt håll och har jobbat inom vård- och omsorg.

Läs också: Gravidappen får kapitalinjektion för att växla upp internationellt

Iunias affärsmodell står på tre ben. Det första är ersättningen som vårdgivare från regionerna. Det andra en licensmodell för screeningverktyget till mödravården och mot försäkringsbolag. Och det tredje en prenumerationstjänst i form av en app med patientsäkrad information.

I appen kommer det att finnas forskningsresultat, medicinska råd och även till exempel information kring frågor som Iunia-teamet har hittat i sociala medier. 

”Det finns så många kvinnor som i dag ställer komplexa frågor i ren desperation på grund av utebliven hjälp, där svaren allt som oftast kommer från icke-medicinsk bakgrund vilket kan ställa till med ännu mer besvär”, säger Soraya H. Contreras. 

Utvecklingen av de olika tjänsterna görs av den tekniska partnern Redmind. Inuia har också fått en del uppvaktning av investerare, men avvaktar och har hittills använt besparingar för att finansiera verksamheten. 

”Vi kan inte gå till vården med inställningen att här ska vi komma och lösa era problem med riskkapital. Vi måste komma med värde först och bevisa oss”, säger Soraya H. Contreras.

I förra veckan gick dock statliga Almi in med summa pengar som inte är officiell. Investeringen ska användas för att skynda på lanseringen och Iunia siktar högt.

”Vi kommer att börja lansera i Sverige och har redan påbörjat markarbetet i Norge. Efter det flyttar vi ut positionerna mot övriga Skandinavien. Vi har även blickat ut mot andra områden med stora tillväxtmöjligheter som Indien, Nordafrika och Latinamerika”, säger Soraya H. Contreras.

Läs mer om de andra bolagen som är med i Female Founders pitchtävling i år:
Pocketlaw: De vill ge alla företag juridiken i fickan – ska expandera utanför Sverige
Potato Plastic: Duon ska tillverka plast – av svensk potatis
Gigital: Pandemin satte stopp för konserter – grundarna ställde om: ”Vi har inget att förlora”
Grace Health: Svenskarnas digitala hälsoassistent växer – når 800 000 kvinnor
Panion:
Vän-app ställer om i coronatider: ”Många vill inte vara på Facebook”


Innehåll från Oscar JacobsonAnnons

Oscar Jacobson Custom Made

I Oscar Jacobsons nya Custom Made-tjänst erbjuds enkelheten i konfektion tillsammans med valfriheten inom måttsömnad tillsammans med ett utbud av nära 400 olika tyger.

Som kund kan man sondera bland företagets stora utbud av kavaj- och byxmodeller och samtidigt anpassa dessa efter sina personliga önskemål rörande såväl tyg, detaljer och passform. 

Hur går då tjänsten till?

Som kund besöker man någon av Oscar Jacobsons egna butiker där man tillsammans med företagets Custom Made-specialister påbörjar en konsultation. 

Vilken typ av plagg är man ute efter? Är det en kostym för ett bröllop, smoking för nyår eller kanske en ledig kavaj till sommarsemestern? 

Baserat på det behov du har som kund så erbjuds du att prova bland det gedigna utbudet av kavajmodeller som företaget erbjuder på galge. Här finns mängder av alternativ så som enkelknäppt, dubbelknäppt samt smokings med exempelvis sjalslag eller väst. 

I byxväg finns alternativ med såväl enkla som dubbla plisséringar men även slät front för de som önskar. Önskar man en modell med högre livhöjd eller kanske något smalare finns även detta att finna i det befintliga utbudet. 

När man som kund hittat en modell av kavaj och/eller byxa som man känner sig bekväm med kan man även sondera mellan alla olika storlekar. En traditionell storlek 50 kanske sitter bra i kroppen men uppfattas som aningen kort? Då kan man basera sin beställning på en 150 dvs samma storlek med tilltagen längd i kropp och ärm. 

Samma sak gäller såklart för kortare storlekar samt för byxor som t ex automatiskt får en något högre livhöjd i en extra lång storlek. Än så länge har man som kund endast baserat sina val på befintliga storlekar och modeller men tjänsten begränsas inte till det. 

Utöver lång- respektive kortstorlekar kan kostymens grundläggande mått korrigeras ytterligare av företagets specialister om så skulle behövas. 

Det kan handla om att ta in midjan eller fotvidden någon extra cm eller att anpassa ärm- och benlängd till exakt bärarens önskemål. 

400 tyger att välja på

När man valt ut modell och storlek kommer vi till det som kanske lockar allra flest med en Custom Made-tjänst; tygvalet. Tillsammans med Oscar Jacobsons kunniga personal får man som kund sondera ett brett utbud av ca. 400 tyger för såväl höst som vår från några av Italiens absolut främsta väverier. Är det kanske ett svalt ulltyg för ett sommarbröllop eller kanske en matigare flanell för hösten? Utöver ett brett utbud av kvaliteter så finns det även en rad alternativ av nyanser inom varje kategori som ger närmast oändliga möjligheter kring vad man vill beställa. 

Sist men inte minst kommer vi till detaljerna på dina plagg. Här finns möjlighet att efter personlig smak välja knappar, foder och slag på sin kostym vilket på många sätt bidrar till en mer personlig prägel. Man kanske vill ha en vit smokingjacka utan silkesklädda slag. Eller så vill man ha ett klassiskt alternativ med ribbat silke som matchar revärerna längs byxans söm vilket också går utmärkt. 

Alla eventuella skräddarändringar är inkluderade i priset

Normalt när det handlar om måttsömnad eller skräddarsytt brukar priserna överstiga de inom konfektion avsevärt men i Oscar Jacobsons fall har man valt att kunna erbjuda den här Custom Made-tjänsten med ett prispåslag på endast 1 500 kr utöver motsvarande modell i konfektion. 

Det som påverkar priset är istället valet av tyg där man som konsument kan välja allt från prisvärda baskvaliteter till några av världens lyxigaste kvaliteter från Loro Piana. 

Det som särskiljer den här tjänsten från många andra aktörer är att hos Oscar Jacobson finns alla företagets modeller faktiskt att beställa och du får direkt en tydlig och överskådlig bild av vad du som kund beställer. 

Många aktörer har istället en separat leverantör för sina måttsydda plagg vilket gör att plaggen du ser i kollektionen inte går att måttbeställa. Lägg därtill flexibiliteten hos Oscar Jacobson i valmöjligheterna kring tyg, passform och detaljer så förenar tjänsten det bästa delarna av konfektion och måttsömnad. 

En annan stor fördel med den här typen av tjänst är att de eventuella skräddarändringar som snarare är regel än undantag för en konfektionskostym kan undvikas då de inkluderas i priset av tjänsten. 

Leveranstiden på en kavaj eller kostym inom Custom Made-tjänsten ligger normalt på 5 veckor från beställning men går även få med expressleverans på 2 veckor. 

Läs mer 

 

Mer från Oscar Jacobson

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Oscar Jacobson och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?