1515

Vill lösa mödravårdsbristen – lanserar digital vårdtjänst

Många kvinnor lider i dag av förlossningsskador och förlossningsdepression, men forskningen och diagnostiken är begränsad. ”Traditionell mödravård står bara för en liten del av behoven”, säger Soraya H. Contreras, medgrundare av Iunia och en av sex deltagare i Di Digitals pitchtävling Female Founders.

Soraya H. Contreras (till vänster), kommer senast från den nordiska omsorgsföretaget Humana och har grundat Iunia tillsammans med Beatrice Beck, specialistutbildad undersköterska och med en bakgrund som affärsutvecklare. Med i teamet är också Camilla Leahlander, jurist i grunden och driver Doktorsjouren, och Eli Livari som är tandläkare och tidigt uppmärksammade kopplingen mellan munhälsa och graviditet.
Soraya H. Contreras (till vänster), kommer senast från den nordiska omsorgsföretaget Humana och har grundat Iunia tillsammans med Beatrice Beck, specialistutbildad undersköterska och med en bakgrund som affärsutvecklare. Med i teamet är också Camilla Leahlander, jurist i grunden och driver Doktorsjouren, och Eli Livari som är tandläkare och tidigt uppmärksammade kopplingen mellan munhälsa och graviditet.

Iunia är ett av sex startupbolag som har valts ut till att tävla i Di Digitals pitchtävling Female Founders den 10 december. Företagets medgrundare Soraya H. Contreras och Beatrice Beck träffades tre veckor före bolagen som gick igenom startupfabriken Antlers program i våras skulle göra sina slutpresentationer. 

De tillhörde olika team, men började prata om en gemensam vision kring att förbättra vården för kvinnor. Det stod snabbt klart att de tillsammans skulle jobba vidare och bredda det projekt som Soraya H. Contreras hade påbörjat. 

”Traditionell mödravård står bara för cirka 30 procent av behoven under graviditetsresan och eftervården, och den är mestadels inriktat på fostret i magen. Men hur mår den havande?, säger Soraya H. Contreras, som är vd för Iunia.

Hon har själv en traumatisk förlossning i bagaget och Beatrice Beck led av en dold förlossningsskada som ställde till det för henne under flera år. De har riktat in Iunia på det glapp som finns i den reproduktiva vårdsektorn, där kvinnor och även partners inte får den hjälp de behöver.

”Du går från mödravårdscentralen, där fokus främst ligger på fostret i magen, till förlossningsvården som i dag är i ett pressat läge. Sedan går du vidare till barnavårdscentralen där barnet återigen är i fokus och det finns litet utrymme för eftervård. Lägg till ett splittrat ekosystem för journalföring så ligger det helt plötsligt ett enormt ansvar på mamman att säkerställa sitt välmående och sina behov. Här har vi ett stort gap”, säger Soraya H. Contreras.

Det gapet vill Iunia fylla. 

Läs också: Techprofilen säljer sin gravidapp till Familjeliv-koncernen

Gentemot allmänheten är tjänsten en digital barnmorskemottagning och det råder brist på barnmorskor i dag.

”Det är ett pressat läge för barnmorskor, där de i dag i vissa regioner får ta emot det dubbla av rekommenderade patienter per år. Lägg till det globala problemet att det dör en gravid kvinna eller ett nyfött barn var elfte sekund så förstår man helt plötsligt allvaret”, säger Soraya H. Contreras.

”Vi har gjort stickprov och vissa barnmorskemottagningar har fått stänga ned sina telefonlinjer på grund av för högt tryck. Ledtiden kan vara upp till tre veckor även om kvinnan behöver hjälp i dag”, fortsätter hon.

När det gäller förlossningsskador vill Iunia jobba med preventiv vård för att förhindra det i större utsträckning. Just nu pågår kampanjen ”injury by delivery” i sociala kanaler, för att skapa uppmärksamhet kring frågan.

Nu gäller det för oss att bevisa ett värde för vården.

Den andra delen av Iunia är en tjänst som ska bidra till kartläggning av förlossningsdepression och som riktar sig mot mödravården. 

”Det finns ett direktiv från regeringen att screeningen av förlossningsdepression ska flyttas från eftervården till graviditetsvecka 16 inom mödravården. Men det haltar rejält på grund av corona. Med vår app kan klinikerna koppla in screeningen direkt i journalsystemet och fånga upp signaler tidigt i graviditeten”, säger Soraya H. Contreras.

Enligt globala uppgifter lider upp till 20 miljoner kvinnor av depression efter sina förlossningar varje år. I Sverige kan väntetiden för att träffa en psykolog vara upp till åtta veckor.

”Vi samarbetar med Maude Johansson, som är legitimerad psykolog, psykoteurapeut och forskare på Linnéuniversitetet, kring appens innehåll. Ambitionen är att hon ska kunna forska vidare genom appen och koppla metoder mot förbättrade hälsoresultat.”

Tanken är att en testversion av tjänsten ska släppas under första kvartalet 2021. Iunia har redan 20 betatestare och har säkrat tre barnmorskor som och två undersköterskor ger vård via plattformen.

”Nu gäller det för oss att bevisa ett värde för vården och vi har redan varit i kontakt med flera kommuner. Kry har banat väg för oss på många sätt”, säger Soraya H. Contreras.

Hon kommer senast från det nordiska omsorgsföretaget Humana, där hon var digitalchef och jobbade med tillväxt. De andra i Iunias team på fyra personer kommer dels från medicinskt håll och har jobbat inom vård- och omsorg.

Läs också: Gravidappen får kapitalinjektion för att växla upp internationellt

Iunias affärsmodell står på tre ben. Det första är ersättningen som vårdgivare från regionerna. Det andra en licensmodell för screeningverktyget till mödravården och mot försäkringsbolag. Och det tredje en prenumerationstjänst i form av en app med patientsäkrad information.

I appen kommer det att finnas forskningsresultat, medicinska råd och även till exempel information kring frågor som Iunia-teamet har hittat i sociala medier. 

”Det finns så många kvinnor som i dag ställer komplexa frågor i ren desperation på grund av utebliven hjälp, där svaren allt som oftast kommer från icke-medicinsk bakgrund vilket kan ställa till med ännu mer besvär”, säger Soraya H. Contreras. 

Utvecklingen av de olika tjänsterna görs av den tekniska partnern Redmind. Inuia har också fått en del uppvaktning av investerare, men avvaktar och har hittills använt besparingar för att finansiera verksamheten. 

”Vi kan inte gå till vården med inställningen att här ska vi komma och lösa era problem med riskkapital. Vi måste komma med värde först och bevisa oss”, säger Soraya H. Contreras.

I förra veckan gick dock statliga Almi in med summa pengar som inte är officiell. Investeringen ska användas för att skynda på lanseringen och Iunia siktar högt.

”Vi kommer att börja lansera i Sverige och har redan påbörjat markarbetet i Norge. Efter det flyttar vi ut positionerna mot övriga Skandinavien. Vi har även blickat ut mot andra områden med stora tillväxtmöjligheter som Indien, Nordafrika och Latinamerika”, säger Soraya H. Contreras.

Läs mer om de andra bolagen som är med i Female Founders pitchtävling i år:
Pocketlaw: De vill ge alla företag juridiken i fickan – ska expandera utanför Sverige
Potato Plastic: Duon ska tillverka plast – av svensk potatis
Gigital: Pandemin satte stopp för konserter – grundarna ställde om: ”Vi har inget att förlora”
Grace Health: Svenskarnas digitala hälsoassistent växer – når 800 000 kvinnor
Panion:
Vän-app ställer om i coronatider: ”Många vill inte vara på Facebook”


Innehåll från SavelendAnnons

Efter lyckade börsintroduktionen, nu satsar SaveLend på att ytterligare öka verksamheten

Ludwig Pettersson, VD och grundare av SaveLend.
Ludwig Pettersson, VD och grundare av SaveLend.

När fintechbolaget SaveLend börsnoterades 9 juni var det övertecknat till 682 procent – och i första dagens handel tog aktiekursen ett glädjeskutt på 74 procent.

Men nu när yran lagt sig och vardagen tagit vid, lägger bolagets VD Ludwig Pettersson ut kursen framåt.

– Nu ska vi börja jobba ordentligt. Vi ska överträffa våra finansiella mål, något vi är väldigt komfortabla med att vi kommer att göra, och dessutom göra förvärv på vägen som hjälper oss att bli större, säger han. 

SaveLend tillhandahåller två plattformar. Den ena är en investeringsplattform där investerare kopplas samman med låntagare utan att de traditionella bankerna kopplas in. Tillvägagångssättet kallas för peer-to-peer, eller P2P, och har vuxit i popularitet de senaste åren. Den andra är en faktureringsplattform som består av ett komplett faktureringssystem, innehållandes bland annat kundreskontra, avisering, betaltjänster, inkasso och finansieringslösningar. 

Företaget grundades 2014 av Ludwig Pettersson, och 9 juni nåddes ett viktigt delmål på SaveLends resa då man noterades på Nasdaq First North Growth. 

– Det var ett stort intresse på förhand och det var 682 procent övertecknat. Sedan blev det en bra start första dagen. Vi är nöjda, säger han. 

Bolaget tillfördes med noteringen cirka 1220 nya aktieägare och en emissionslikvid om cirka 50 miljoner kronor.

Börsnotering bra för tillväxten

Att vara noterade på Nasdaq är något som kommer att hjälpa SaveLend på den fortsatta tillväxtresan.

– Det stärker absolut vårt varumärke. Det underlättar när vi ska expandera ute i Europa att ha varumärket ”Nasdaq listed” i ryggen och att vi därigenom har gått igenom en noteringsprocess, säger Ludwig Pettersson. 

SaveLend har växt kontinuerligt sedan lanseringen 2014 och 2020 tog det fart ordentligt. Man uppnådde då 1 miljon hanterade fakturor i faktureringsplattformen, en ökning med 400 procent sedan 2018. Under fjärde kvartalet 2020 omsatte SaveLend-koncernen 17,3 miljoner kronor, vilket var 48 procent mer än samma period 2019. Under första kvartalet i år ökade omsättningen med 57 procent jämfört med samma period förra året. 

Den genomsnittliga årsavkastningen för plattformens investerare har varit över 9 procent sedan starten och tillväxten i kapital på investeringsplattformen har de två senaste räkenskapsåren varit 150 procent.

– Vi är på en stark tillväxtmarknad i Sverige, i Europa och globalt. Tillväxten av nya kunder är stor, säger han.

Personlig seger

Att vara börsnoterad innebär också större krav på företaget, något som Ludwig Pettersson välkomnar.

– Vi gillar den ökade transparensen som det innebär att vara noterad. Vi vill ge våra investerare en större inblick i vår verksamhet, säger han.

För Ludwig Pettersson är börsnoteringen också en personlig seger. För många år sedan, i begynnelsen av sin karriär som entreprenör, lovade han sig själv att ta ett bolag till börsen innan han fyller 30. Det lyckades han med, med två månaders marginal.

– Det är kul och man njuter några dagar, men sedan är man tillbaka på jobbet och arbetar mot nästa mål. Där är jag nu, avslutar han.

Läs mer om SaveLend på www.savelend.se 

 

Mer från Savelend

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Savelend och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?