Annons

Vill ge värdighet och frihet med pryl för inkontinens

Noui utvecklar en liten pryl som använder elektromagnetiska vågor för att skanna av urinblåsan. Bolaget har tagit fram ett mindre och billigare alternativ än befintliga, och med längre batteritid.

På onsdag är grundaren Kyoko Jansson med i pitchtävlingen på Female Founders.

Kyoko Jansson har startat Noui som är en liten pryl för att skanna av urinblåsan.
Kyoko Jansson har startat Noui som är en liten pryl för att skanna av urinblåsan.

Göteborgsbaserade Noui är ett av sex bolag som har valts ut att pitcha på Female Founders den 30 november.

Grundaren Kyoko Jansson intresserade för det som kallas ”human body communication” under en projektutvecklingskurs på Chalmers redan i slutet av 2010-talet. 

Hon har en bakgrund som marknadsförings- och kommunikationsexpert och jobbade många år med att göra Ericsson känt i Japan. Kyoko Jansson kommer ursprungligen från Japan och har bott i Sverige sedan 2005. På senare år har hon drivit ett eget konsultföretag där hon hjälpt svenska företag att etablera sig i Japan. 

”Det här är min sista chans att bidra till samtalet. Ett av de senaste japanska bolagen ville sälja en inkontensprodukt och det var därför jag kom in på det spåret”, säger hon.

Japan, Korea och Kina leder teknikutvecklingen med att använda människans kropp för att få fram hälsoinformation. Under 2019 var Kyoko Jansson i Japan i nästan ett år och träffade flera gånger en forskare som hon diskuterade området med.

”Jag besökte ett ålderdomshem där de boende satt i blöta blöjor i timmar. Deras värdighet ignorerades och en del av dem som använder kateter skulle också kunna gå på toaletten själva om de får en signal när det är dags”, säger hon.

Hon kom tillbaka till Göteborg i januari 2020 och började göra egna efterforskningar. 

I oktober 2020 drog hon igång Noui – en liten pryl som mäter hur mycket urin som finns i urinblåsan. I teamet har hon med sig mjukvaru- och elektronikutvecklaren Mohammed El Shobaki, den operativa chefen Rebecca Adamson och Maria Calsel som klinisk expert.

De har utvecklat Noui tillsammans med Sveriges forskningsinstitut Rise och med stöd av pengar från Vinnova. Den första prototypen var klar i maj 2021.

”Vi har gjort labbtester och testat produkten på friska människor. Prototypen fungerar bra i labbtester, men vi behöver modifiera några saker enligt kunder och användares krav.”

Till det behövs pengar och Noui ansöker nu om EU-bidrag. Man har tagit masterstudenter från Halmstad till hjälp för att snabba på utvecklingen. Bolaget har också en rådgivande grupp av experter som träffas varje månad för att diskutera teknik, data, klinisk utveckling och affärsutveckling.

Noui använder elektromagnetiska vågor som sänder signaler. En elektrisk impuls går igenom urinblåsan och skapar ett elektriskt fält runt kroppen. Med hjälp av tekniken kan Noui upptäcka onormala nivåer av urin i blåsan och meddela vårdpersonalen eller personen som använder prylen.

”Vårt mål är att Noui ska erbjuda säkerhet, komfort och värdighet för en person som lider av inkontinens och neurologiska sjukdomar”, säger Kyoko Jansson.

Möjliga kunder är ålderdomshem, sjukhus och läkemedelsföretag.

”Neurokirurgiska- och diabetesavdelningar på sjukhusen har letat efter alternativa lösningar för att ge patienter en smärtfri och snabb behandling.”

I dag lider över 500 miljoner människor av överaktiv blåsa och ett par miljarder av det som kallas nedre urinvägssymtom. 61 miljoner patienter har neurologiska sjukdomar.

Det finns ett par produkter på marknaden i dag som mäter nivån i urinblåsan – ett japanskt bolag och holländska Novioscan, som köptes upp av det svenska hygien- och hälsobolaget Essity i april 2020 för runt 70 miljoner kronor.

Det var en nyhet som gladde Kyoko Jansson.

”Jag var så glad över att de förstår problemet. Men de befintliga produkterna bygger på ultraljud och är stora och otympliga. Vi gör en produkt som är mindre, lättare och har längre batteritid.”

Läs om de andra bolagen som ska vara med i pitchtävlingen på Female Founders:
Scalinq:
Utvecklar ”moderkort” för kvantdatorer – hittat flaskhals
Kliently:
De vill demokratisera tillgången till juridik
Endbright:
Skilsmässoentreprenören tog hem segern i Female Founders i Skåne
Envue Technologies:
Utvecklar teknik för att snabbare få fram vacciner
Meela:
En algoritm ska hjälpa kvinnor att hitta rätt terapeut

Innehåll från OxceedAnnons

Nytt succéår trots osäker omvärld – Fortsatt tillväxt för SaaS-bolaget Oxceed

Elif Schmidt, VD, Oxceed.
Elif Schmidt, VD, Oxceed.

När fintech-företaget Oxceed summerar 2022 kan de se tillbaka på ett framgångsrikt år meden ARR-tillväxt som landar på 74 procent, god omsättning och flera nya funktioner. Bakom bedriften ligger lyckade partnerskap, ambitionen att alltid ligga i framkant och en produkt som ligger rätt i tiden.

– Allt fler företag vill bort från att sköta den finansiella rapporteringen i Excel, framförallt för att minimera risken för fel, men också för att det är enkelt och sparar tid, säger Elif Schmidt, VD. 

Oxceed erbjuder en molntjänst för företag som ger dem möjlighet att få en tydlig överblick av sin ekonomi i realtid. Genom att koppla sitt bokföringssystem med Oxceed kan företag förenkla sin finansiella rapportering, budgetering och uppföljning. På senare tid har intresset för tjänsten ökat kraftigt. 

Under 2022 har bolaget lagt extra tyngd på att vidareutveckla och förbättra sina lösningar för företag, koncerner och redovisningsbyråer. Det innebär dels en fördjupad funktionalitet inom koncernrapportering, projektbudgetering och avancerade nyckeltal, men även ett breddat erbjudande gentemot redovisningsbyråer. 

Läs också: Techbolaget fick bättre finansiell överblick 

Stark efterfrågan visar på relevant lösning i tuffa tider

Den vässade produktportföljen, tillsammans med ett ökat behov av effektivare rapportering bland företag, har gjort att 2022 summeras som ett av de bästa åren i bolagets historia.

– Vi är glada över att arbetet som vi har lagt ned på att förbättra våra tjänster har tagits emot så positivt. Det är tydligt att intresset från företag, som vill automatisera sin rapportering, spara tid i den finansiella uppföljningen och enkelt kunna bevaka sina nyckeltal, har ökat. Samtidigt ser vi också att vår churn har minskat stadigt, vilket är ett tecken på allt nöjdare kunder, säger Elif Schmidt och fortsätter:

– Vår lösning behövs inte bara när det går bra, utan minst lika mycket när det går sämre för ekonomin. Då blir det extra kritiskt att snabbt kunna se avvikelser och på så sätt få möjlighet att agera snabbt. 

Läs mer: Ehandelsbolaget kapar kostnader med automatisk rapportering 

Fortsatt satsning på tillväxt och nya rekryteringar

Under 2022 har Oxceed förstärkt sina partnerskap, där deras lösning bland annat utgör ett centralt verktyg i redovisningsbyrån Grant Thorntons rapportering och rådgivning gentemot sina kunder. Oxceed är numera också en integrerad del av banken SEB:s företagserbjudande vilket innebär att deras företagskunder enkelt kan koppla på tjänsten ”Finansiell överblick” i Business Arena (tidigare internetbanken). 

Läs mer: Grant Thornton väljer Oxceed för budget och månadsrapportering 

Efter ett starkt 2022 inleder Oxceed det nya året precis som det avslutades: Full fart framåt med fokus på att fortsätta att växa genom att vässa på sina kunderbjudanden och stärka upp teamet med nya rekryteringar. 

– Vår målsättning framöver är glasklar, vi ska bibehålla samma tillväxttakt som vi haft tidigare. Det kommer att bli ett spännande år, avslutar Elif Schmidt. 

 

Mer från Oxceed

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Oxceed och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera