1515

Vill bli ledande trosbolag på nätet – tar in pengar från Cristina Stenbeck och Jacob de Geer

Lace Laboratory, som säljer underkläder på nätet direkt till kund, har doppat tårna på flera marknader. Med 18 nya miljoner kronor i kassan hoppas grundarna att försäljningen ska ta rejäl fart. Till sin hjälp har de ett community med över 100.000 kontakter.

Faye Flensburg och Felicia Lönnqvist har tillsammans startat d2c-bolaget Lace Laboratory.
Faye Flensburg och Felicia Lönnqvist har tillsammans startat d2c-bolaget Lace Laboratory.Foto:Amanda Wirhed

Faye Flensburg skulle helst göra en fysisk intervju istället för via videosamtal. Då skulle energin som hon och hennes medgrundare Felicia Lönnqvist har för underklädesbolaget Lace Laboratory verkligen synas. Men det gör den även digitalt.

”Vår vision är att bli det globalt ledande trosbolaget”, säger Faye Flensburg.

Tanken är att trosorna både ska vara vackra att se på och bekväma.

”Det störde mig att det inte fanns både snygga och sköna trosor därute, att man behöver både rucka både på komfort och även pris för att känna sig fin”, säger hon.

De säljer trosorna d2c – direkt till kund – genom sin webbshop. Marknadsföringen sker i den egna följarskaran på sociala medier och bland nyhetsbrevsprenumeranter som tillsammans består av över 100.000 kontakter, genom nätet och olika influerare. För att nå fler generationer har de också också fysisk handel i liten skala på NK i Stockholm och Göteborg

Sortimentet är litet med 15 trosor i två modeller, olika färger och blandning av spets och det stretchiga tyget modal. I dag har bolaget sex anställda.

Trosorna har lanserats i Norden, Belgien, Österrike, Nederländerna och inom några dagar även i Storbritannien. Totalt har dock kunder från 39 länder köpt trosor från webbshoppen.

I fjol omsatte Lace Laboratory  15,3 miljoner kronor, upp från 4,6 miljoner kronor 2019.

”Vårt mål är att växa 70 procent under året, men nu när vi doppar tårna på de nya marknaderna så hoppas vi överträffa det”, säger Felicia Lönnqvist.

För att ta fram fler produkter och lansera på fler marknader tar nu Lace Laboratory in en investering på 18 miljoner kronor från flera namnkunniga investerare.

Nya investerare är affärsängeln och marknadsföraren Åsa Orbison, som är baserad i Los Angeles, och Izettle-grundaren Jacob de Geer (tillika Faye Flensburgs sambo). Även Amelie Söderberg, tidigare vd på Filippa K och global säljchef på Daniel Wellington, är med och lägger in pengar.

”Vi har drivit det så långt vi kan nu med eget maskineri. Nu vill vi fylla på med strategisk kompetens och anställa seniora personer inom branschen för att nå det miljardbolaget vi vill vara inom fem år”, säger Faye Flensburg.

De hoppas till exempel på att Åsa Orbison kommer att bli en stark ambassadör för bolaget i USA och öppna dörrar där.

Också de befintliga investerarna går in och bland dem finns Cristina Stenbecks och Susanna Campbells gemensamma investeringsbolag Camsten, Datscha-grundaren Urban Edenström och Daniel Pilotti, grundare av Ryska Posten.

För att få Cristina Stenbecks uppmärksamhet gick Faye Flensburg fram till henne på ett ”fashion tech”-event kring framtida textilmaterial och pitchade.

Läs mer: Stenbeck om sin strategi: ”Vill investera i unga bolag”

Lace Laboratorys resa började med en idé från Faye Flensburg om att trosor både kan se snygga ut och vara sköna att ha på sig. Hon ville ha spets och kvalité, men samtidigt till ett bra pris.

”Det är det första plagget du sätter på dig som kvinna och för mig var det viktigt att det skulle vara ett varumärke jag kunde relatera till”, säger hon.

I augusti 2017 lade Faye Flensburg ut ett inlägg i Facebook-gruppen Heja Livet, som i dag har nära 130 000 medlemmar. Hon var tidigt anställd på betalbolaget Izettle och skrev om hur hon hade sagt upp sig för att starta eget. I texten sökte hon efter en ”den perfekta tjejen för Lace Laboratory”, en som hade den rätta känslan, för att vara med och bygga bolaget. Gensvaret var stort och ett meddelande kom från Felicia Lönnqvist.

Hon hade precis flyttat hem till Stockholm efter två års studier i San Francisco genom Berghs School of Communication.

”När jag träffade Faye så kändes det självklart. Vi kompletterar varandra så himla bra”, säger Felicia Lönnqvist.

De körde igång med stringtrosor i fem färger som lanserades i januari 2018. Fabrikerna finns främst i Europa och även i Turkiet. En del av materialet är återvunnet.

För tre veckor sedan släpptes en ny modell, en stringtrosa med hög midja. Den togs fram utifrån vad följarna på Instagram och Facebook har efterfrågat.

”Vi lät hundra av våra kunder testa den, både våra bästa kunder och de som inte varit så bekväma i vår andra modell”, säger Faye Flensburg.

Flera av färgerna i den nya modellen sålde slut direkt. Målet är att sälja trosorna till kvinnor i alla åldrar och stretchen i dem ska forma sig efter kroppen.

”Visionen är att vi ska bli en given trosdestination för alla kvinnor”, säger hon.

Läs också: Izettle-grundaren investerar i erotikapp – växer med 50 procent per vecka


Innehåll från SavelendAnnons

SaveLend Group får en flygande start i Finland

Under senaste året har uppstickaren och innovatören SaveLend Group gått från klarhet till klarhet. Efter en lyckad börsnotering och en stadig ström av nya kunder, samarbeten och förvärv, har SaveLend Group satt upp nya finansiella mål och utvecklat sin tillväxtstrategi. Nu siktar företaget på att ytterligare stärka sin närvaro i Europa, med särskild tonvikt på Finland.

Mer om SaveLend Group 

P2P-investeringsaktören SaveLend Groups nya finansiella mål innebär att verksamheten ska nå minst 300 miljoner kronor i omsättning till 2025. Den tidigare målsättningen på 25 procent organisk tillväxt per år har företaget nått med råge, vilket har resulterat i att man också introducerat ett lönsamhetsmått om 25 procent EBITDA-marginal till 2025. 

– Vi befinner oss i en expansiv fas och våra mål är tydliga, vi ska fortsätta på det här spåret och sikta högre och högre, resonerar vd Ludwig Pettersson.

Nya förvärv och partnerskap

De senaste nyheterna inkluderar förvärvet av P2P-pionjären Fixura Ab Oy och ett partnerskap med Bruk Financial Services Oy i Finland. Ludwig berättar att Fixura – som specialiserar sig på investeringar i eurokrediter – är det äldsta P2P-företaget i Norden och därmed sitter på kritisk affärsdata, såväl kring den finska marknaden men också P2P-kunder i stort. 

– Detta är ett förvärv som ger oss en flygande start och öppnar upp för en betydligt större marknad. Fixuras vässade kompetens och omfattande data, i kombination med den teknik vi redan har på plats, gör att vi mycket snabbt kan komma igång på den finska marknaden.

En win-win för båda

Samarbetet med fintech-bolaget Bruk skapar i sin tur en distributionskanal för fakturaköp och förmedling av kapital i Finland. SaveLend Group blir i och med samarbetet Bruks lösning för fakturaköp och dessa finansieras genom investeringsplattformen SaveLend.se. Detta innebär att partnerskapet är en win-win för båda företagen.

– Samarbetet med Bruk har verkligen fina synergier, vi blir deras lösning för fakturaköp och de blir vår kanal för att nå ut brett direkt, det är en stor fördel med att samarbeta med en redan etablerad aktör, säger Ludwig Pettersson.

Fortsätter utveckla sina marknader

Framöver är SaveLend Groups mål att fortsätta utveckla sina existerande marknader, men också att ta ett bredare perspektiv. Riktningen är ännu inte uttagen till 100 procent, men enligt Ludwig finns en tydlig vision om att vara en synlig aktör som erbjuder krediter som tillgångsslag, på hela den europeiska marknaden. Exakt hur fort det kommer att gå vill han dock inte spekulera i. 

– Det beror på de marknader vi söker oss till; varje expansion kräver att verksamheten får slå rot ordentligt så att den kan komma i rullning.

I Finland har emellertid SaveLend Group bevisligen en mycket bra grund för att snabbt komma igång – samarbetet med Bruk förväntas ge över 10 miljoner kronor i omsättning redan under nästa år och förvärvet av Fixura väntas resultera i en positiv utveckling för SaveLend Group i stort, med en omsättning på 20 miljoner kronor under 2022. 

– Det är en spännande balansgång att expandera på ett sunt sätt, utan allt för mycket växtvärk, men vi ser mycket positivt på framtiden, avslutar Ludwig.

Läs mer om SaveLend Groups expansionsplaner  

Mer från Savelend

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Savelend och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?