1515

Vill bli bilbranschens Spotify: ”Brett utbud utan bindningstid”

Under onsdagen lanseras det norska företaget Imove i Sverige, som erbjuder en prenumerationstjänst för bilar. Själva jämför de sig med Netflix och Spotify.

”Vi ska ha ett brett utbud och vara utan bindningstid, för att användaren ska ha ett problemfritt bilinnehav,” säger Magnus Engervall, Sverigechef på Imove.

Imoves grundare, Gunnar Birkenfeldt och Hans Christian Aas.
Imoves grundare, Gunnar Birkenfeldt och Hans Christian Aas.Foto:Press

Magnus Engervall är inte ny i bilbranschen. 2011 grundade han tillsammans med Ahmed Al-Rama Flexidrive, som senare köptes upp av holländska Snappcar, vilket Di tidigare rapporterat om. Men Imove är annorlunda från både Snappcar och andra bildelningsalternativ, som Aimo eller M.

”Med Imove är det en person som har tillgång till bilen hela tiden, det är närmare att äga bilen själv, samtidigt som det är flexibelt och går att avsluta om behovet förändras. Vi placerar inte ut bilar på gatan som man får dela med andra, utan vårt koncept är att det ska vara så nära din bil som möjligt”, säger Magnus Engervall.

Imoves Sverigechef Magnus Engervall.
Imoves Sverigechef Magnus Engervall.

Imove lanseras först i Stockholm och Uppsala, och målet är att i slutet av 2021 ha 500 prenumeranter. I Norge, där man startade 2018, har man runt 800 elbilar i ett flertal städer. 

”Den stora utmaningen är att utbilda marknaden. Det här är helt nytt, och det gäller att visa användarna att det är enkelt med elbil och förklara de fördelar som finns. I dag går över 50 procent av nyregistrerade bilar in i leasing, vilket ju är ett steg från ägande.”

Vilken målgrupp riktar ni er mot?

”Delvis är det unga personer som inte vill äga en bil eller binda upp sig i långa avtal. Vi ser ju att personer mellan 25 och 30 år inte vet vad deras bilbehov kommer att vara om två–tre månader. Där tror vi att vi har en stor målgrupp.” 


Innehåll från PageroAnnons

Deras lösning tar företagskommunikation till 20-talet – nu går Göteborgsbolaget Pagero till börsen

Bengt Nilsson, vd på Pagero.
Bengt Nilsson, vd på Pagero.

Att köpa och sälja som företag innebär alltför för ofta fortfarande pappersarbete där prislistor, ordrar, betalningsinstruktioner och inte minst fakturor hanteras manuellt och väldigt lite av dokumentens data kommer till praktisk användning. Det vill Göteborgsbolaget Pagero ändra på med sin plattform för affärskommunikation.

– Det handlar om att göra kommunikation mellan företag lika enkel som den är mellan personer, säger Bengt Nilsson, vd på Pagero.

Som en av grundarna och vd i 20 år för affärssystembolaget IFS har Bengt Nilsson på nära håll sett hur digitaliseringen krupit allt längre in i företagen. Men det finns fortfarande mycket kvar att göra. Sedan tio år är han vd för Pagero som har som mål att bli en ledare på en stor och växande global marknad för digitalisering av affärskommunikation. I stora delar av världen kommunicerar företag år 2021 fortfarande med vanlig post och fax, enligt Nilsson. 

– Kanske använder man e-post som digitalt alternativ, men det krävs fortfarande manuellt arbete för att lägga in informationen i bolagets olika system. Detta vill vi ändra på. Det ska vara lika enkelt som att ringa någon med mobilen, säger han. 

Svensk erfarenhet ger försprång

Pagero har idag kunder i över 140 länder och att vara ett svenskt bolag har sina fördelar, menar Nilsson. Den digitala mognaden i Sverige är bland den högsta i världen. Så när myndigheter nu i ett stort antal länder världen över inför lagkrav på digital hantering av olika sorters dokument ger erfarenheten som Pagero har samlat på sig på hemmamarknaden ett försprång. 

– Det gör att vi kommer kunna bli en av de marknadsledande aktörerna, säger Bengt Nilsson. 

Kopplar samman över 12 miljoner företag

Pageros nätverk är skapat för att låta köpares och säljares affärssystem utbyta meddelanden så att köp- och säljprocesserna kan digitaliseras och effektiviseras. Genom att koppla sitt affärssystem till plattformen når man idag över 12 miljoner företag världen över. 

Utöver nätverket erbjuder Pagero även en rad applikationer och tjänster för att automatisera processer och utnyttja värdet av korrekta och tillförlitliga data. Och behoven kan skilja sig något mellan branscher. 

– Inom sjukvården behövs system för automatisering i syfte att effektivisera och öka patientsäkerheten medan exempelvis tillverkningsindustrin kan behöva verktyg för att säkerställa spårbarhet i leverantörskedjan, transparens och compliance, säger Bengt Nilsson.

För statlig verksamhet finns andra incitament, exempelvis att minska momsgapet som på många håll är högt delvis på grund av låg digital mognad och därav låg kontroll – ett problem många länder försöker lösa genom just digitalisering av affärsdokument.

Drivkrafter är många, men oavsett bransch pekar de i samma riktning.

– På lång sikt ser vi det som en självklarhet att kommunikation mellan företag kommer vara 100 procent digital och automatisk – i realtid, säger Nilsson.

Listning på Nasdaq First North Growth Market

För att ta nästa steg på tillväxtresan och i den internationella expansionen förbereder nu Pagero en nyemission och listning på Nasdaq First North Growth Market. För mer information, se pagero.se 

 

Mer från Pagero

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Pagero och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?