1515

Viktigt att förbereda sig på nätet innan du dör

Att planera för sin död kan vara en tuff uppgift, men det kan vara nog så viktigt i den digitala tidsåldern. Begravningsexperter tipsar om vad man bör ha koll på.

Timothy Prellwitz, chefsjurist på Lavendla.
Timothy Prellwitz, chefsjurist på Lavendla.Foto:Press/Charles Rex Arbogast

83 procent av de svenska internetanvändarna använder sociala medier, enligt 'Svenskarna och internet 2019'. Men vad lämnar vi egentligen efter oss den dag vi lämnar jordelivet? Sociala media-konton som ligger kvar kan vara en plågsam påminnelse för anhöriga, eller kanske en fin plats för att minnas och lämna kondoleanser. I sin roll som chefsjurist på Lavendla får Timothy Prellwitz får många frågor från anhöriga om hur man ska gå tillväga. 

”Generellt sett är det inte förrän efteråt som man tänker på det här. Det är många anhöriga som tycker att det kan vara väldigt jobbigt, om de exempelvis ser att någon skriver på den avlidnes Facebook-sida”, säger Timothy Prellwitz.

På flera plattformar finns det funktioner där du själv kan förbereda vad som ska hända med kontot vid din bortgång. På Facebook kan du till exempel gå in under 'Inställningar', 'Kontoägarskap och kontokontroll' och klicka in på fliken 'Inställningar för minneskonto'. Där kan du dels välja en efterlevande kontaktperson, någon som hanterar ditt konto efter att du gått bort. Du kan också välja om du vill att kontot raderas efter din bortgång, eller om det ska finnas kvar som ett minneskonto.

Även Google-konton har en liknande funktion. Den kommer du åt genom att gå in på 'Hantera ditt Google-konto', klicka dig vidare till 'Data och anpassning' och scrolla ned till 'Gör en plan för kontot'. Klicka på 'Starta' och följ instruktionerna. Då kan du fylla i hur lång tid det ska ta innan ditt konto betraktas som inaktivt, lägga till upp till 10 personer som meddelas om kontot blir inaktivt och ge dem åtkomst till viss data. Till slut får du ange om kontot raderas vid inaktivitet eller ej.

Läs mer: Digital begravningsbyrå ser stark tillväxt 

Ett annat råd kan vara att upprätta ett digitalt testamente som innehåller dina inloggningsuppgifter och information om vad du vill ska hända med dina konton när du avlider. Det kan antingen bifogas som en bilaga till ditt testamente, eller förvaras i ett digitalt arkiv. Det har samma formkrav som ett vanligt testamente, vilket också innebär att det inte är juridiskt bindande om det inte finns skriftligt på papper i original. 

I dag har även vissa personer sociala medier som inkomstkälla. Att hantera en avliden persons annonsintäkter från exempelvis Youtube eller Instagram är inte helt okomplicerat, men det finns sätt man kan förbereda för sina anhöriga på. Hur du själv vill att kontot och dess tillgångar ska hanteras efter din död anges lättast i ett testamente. Däremot kan användaravtalen skilja sig åt. Så även om det kanske inte är så roligt, är det viktigt att läsa igenom användaravtalen för de plattformar där du är registrerad. Men det är inte helt lätt att hantera konton som genererar intäkter.

”Det där är väldigt intressant, för där väcks ganska många frågor. Det har aldrig prövats i svensk rätt såvitt jag vet”, säger Timothy Prellwitz.

Han konstaterar att en situation som den här är komplicerad, eftersom att användaravtalen kan skilja sig åt mellan olika plattformar. Det är inte helt säkert att plattformen tillåter att konton överlåts utan deras godkännande. Dessutom kompliceras processen ytterligare av att det är svårt att veta det exakta värdet för kontot.

”Det man kan göra är att skriva i testamentet att eventuella tillgångar från en källa ska tillfalla en viss person. Men annars går det inte att reglera vad som ska göras med själva kontot, annat än de funktioner som plattformen erbjuder”, säger han.

Även om du är i livet kan du på ett eller annat vis hamna i en situation där du är oförmögen att hantera dina sociala media-konton, för exempel om du drabbas av Alzheimers eller hamnar i koma. Då finns sedan 2017 ett dokument som kallas 'Framtidsfullmakt'. Där kan du fylla i hur du vill att dina personliga angelägenheter ska skötas om du själv inte kan fatta beslut längre. Där kan du bland annat skriva in vem du i så fall vill ska hantera dina sociala medier.

Dessutom vill Timothy Prellwitz råda alla att skriva ett testamente, oavsett var i livet man befinner sig.

”Men kanske framför allt på lite äldre dagar. Och då är det ju viktigt att skriva ner vilka önskemål man har om hur ens sociala medier ska skötas efter att man har dött. Det är viktigt att vara väldigt tydlig här, och det kan man vara i all sin enkelhet”, säger han.

Det finns också sätt för efterlevande att hantera det digitala arvet, även om det kan vara en krävande och utdragen process. Det kan nämligen kräva att man vidimerar att man är representant för dödsboet, och att man skickar in en dödsattest till den aktuella plattformen.

Peter Göransson, kommunikationschef på begravningsbyrån Fonus, berättar att de också kan hjälpa till att släcka ned konton. 

”Än så länge är det inte jättevanligt att man lyfter den här frågan hos oss. Men vi har ju börjat lyfta det mer aktivt och vi ser också att det kommer mer och mer i framtiden”, säger han.


Innehåll från TableauAnnons

Kraften i data – Tableau rustar bankerna inför framtiden

Den pågående transformationen av finansbranschen innebär stora utmaningar för de företag som ännu inte anpassat sin verksamhet till den digitala verklighet vi lever i. Den världsledande analysplattformen Tableau hjälper bolag att bli mer digitala, datadrivna och rustade inför framtiden. 

– Att förändra hur du ser på och hanterar din data hjälper dig att driva din digitala transformation, säger Fredrik Holmgren, nordisk säljchef på Tableau Software. 

Pandemiåret 2020 har drivit fram och skyndat på den digitala utveckling som redan pågått länge. För finansbranschen innebär det att förlegade system och manuella processer måste bytas ut snabbt och ge plats åt nya arbetssätt samt kompletteras med ny, relevant kompetens. Många banker och finansbolag använder fortfarande äldre system som skapar stora utmaningar för verksamheten.

Tableaus erbjudande går ut på att stötta verksamheter på data- och digitaliseringsresan. Detta genom att bland annat samla data från olika källor och på ett säkert sätt skapa en gemensam analysbild som påskyndar den insiktsdrivna affärsstrategin. Det i sin tur frigör potentialen hos medarbetarna att förstå viktiga frågor och hur de ska arbeta mot gemensamma lösningar. 

– Sammanhållningen och gemenskapen inom verksamheten är helt central för att man ska lyckas och genom att erbjuda medarbetare ett analysverktyg via självbetjäning får medarbetaren en större frihet att se nya affärsmöjligheter utan att behöva vänta på IT och IT frigör tid till annat, säger Fredrik Holmgren.

Viktigt att förstå kundernas behov

Den digitala eran kommer med ökade krav på bankernas service. Tableau ser att nyckeln till ett bra kundbemötande är att möta kundernas behov på djupet; hur komplext ärendet än är måste kundupplevelsen vara snabb och friktionsfri.

– Det handlar inte längre om att svara på förändringar på marknaden, det handlar om att förstå kundbehov och att möta dem innan konkurrenterna gör det. Banker kan växa med upp till 27,5% bara genom att förbättra deras kundupplevelse, säger Fredrik Holmgren.

Men det är inte bara kraven på kundbemötande som behöver ses över. Regleringar när det gäller data- och integritetsfrågor skärps i takt med den digitala utvecklingen och för att uppfylla de nya lagkraven krävs en förbättrad datakapacitet. Fredrik lyfter vikten av att vara proaktiv. 

– När reglerna skärps är det viktigt att vara beredd. Dina uppgifter kan ge dig full insyn i risk, försäljning och kundnytta och att samtidigt samla in dem kan bidra till att förekomma eventuella framtida lagkrav.

Kraften i data

Kraften i data är stark. Den kan hjälpa till att övervinna kostnads- och processineffektivitet, förbättra riskhanteringen samt ge finansiella organisationer verktyg att identifiera nya hot samt förutsäga och varna för potentiellt bedrägeri.

– Att välja den digitala vägen handlar inte bara om framtiden för finansbranschen, utan man bör agera redan idag. Företag som inte anpassar sig till den nya digitala verkligheten står inför mycket verkliga och växande risker. Data ligger i hjärtat av denna omvandling, avslutar Fredrik Holmgren.

 

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?