1515

Viddget vill ta tillbaka mänsklig kundservice – fyller på kassan med 7 miljoner

Det nystartade bolaget Viddget vill personalisera företagens kundservice på nätet. Nu fyller bolaget på kassan med 7,1 miljoner kronor från två namnstarka investerare i form av Gullspång Invest och Wellstreet.

Viddgets grundare Magnus Sjögren och JP Lyttinen.
Viddgets grundare Magnus Sjögren och JP Lyttinen.Foto:Annika Falkuggla (Press)

Startupen Viddget från Stockholm har tagit fram en interaktiv videochatt för kundservice på nätet. Deras chattruta ger möjlighet för besökare att prata med en mänsklig medarbetare på andra sidan skärmen – i stället för en automatiserad robot. 

Nu fyller bolaget på kassan med 7,1 miljoner kronor från riskkapitalbolagen Gullspång Invest (NTL) och Wellstreet (NTL).

”Den allmänna trenden är att kundrelationerna automatiseras och digitaliseras så mycket som möjligt. Men vi vill återinföra mänskligheten och hjälpa företagen att lösa mer komplexa service-, support- och säljärenden”, säger JP Lyttinen, vd och medgrundare. 

Till skillnad från andra typer av videotjänster som Skype har Viddget adderat ännu ett element av interaktivitet i sin chatt. Kundtjänsten är byggd på den senaste teknologin från Google, utan krav på att installera varken hård- eller mjukvara.

”Du kan dra in dynamiska objekt i rutan som både kundtjänstmedarbetaren och konsumenten ser i realtid. Om du är en e-handlare kan det till exempel handla om att hjälpa kunden med att välja mellan tre olika par skor – och därefter direkt genomföra köpet med integrerade betalningslösningar”, säger JP Lyttinen.

Läs mer: Rnb och Wellstreet investerar i plattform för abonnerade barnkläder

Viddget säljer sin produkt till andra företag som riktar sig mot konsumenter på nätet, och säger sig kunna öka både konverteringen och försäljningsintäkterna. Redan nu har man knutit en rad stora aktörer till kundlistan – däribland grekiska Piraeus Bank, teleoperatörerna Vodafone och T-Mobile, samt resesajten Trivago.

”Vårt fokus ligger på bank, telekom, e-handel och resebranschen som vill ha en konkurrensfördel. Vi kan ta fram specifika funktioner som passar för respektive bransch. Just nu förhandlar vi med flera stora bolag i världen och planerar en global expansion redan under 2019”, säger JP Lyttinen.

Bolaget med sex anställda grundades under våren 2018 av JP Lyttinen och Magnus Sjögren, men utvecklingen av programvaran har pågått sedan några år tillbaka. JP Lyttinen har tidigare byggt upp mjukvarubolaget Viewserve som förvärvades av Hexagon 2008, medan Magnus Sjögren till exempel arbetat med digitalisering hos mobiloperatören Tre.

E-handelsprofilen Sïmon Saneback (NTL) är medgrundare på riskkapitalbolaget Wellstreet. Han ser ett stort behov på marknaden för Viddgets produkt.

”Priskriget inom e-handeln kommer aldrig ta slut, utan vinnarna blir de som kan erbjuda den mest personliga servicen. Här kan Viddgets tjänst fälla avgörandet genom att minska bortfallet av kunder och sänka kundanskaffningskostnaden”, säger han.

Han pekar på att tjänsten särskilt kommer vara intressant för e-handelsaktörer, fintechbolag, banker och försäkringsförmedlare. Det är dock inte en produkt för alla, säger Sïmon Saneback, med tanke på att vissa företag inte kommer ha råd att bemanna sin kundtjänst med medarbetare bakom skärmen.

”Interaktiviteten i tjänsten är världsunik. Många har försökt att göra det tidigare, men då har inte tekniken varit tillräckligt mogen. Nu måste vi snabbt ut brett på marknaden. Jag misstänker att det kommer dyka upp många kopior och konkurrenter”, säger Sïmon Saneback.

Läs mer: Gullspång Invest finansierar digitala skolböcker tillsammans med Klarna-grundaren 


Innehåll från AdmincontrolAnnons

Transparens och kundfokus – Admincontrol lanserar automatiserad webshop

Mari Nygård, Head of datarum, Admincontrol.
Mari Nygård, Head of datarum, Admincontrol.

Admincontrol tillhandahåller plattformar och tekniska verktyg för styrelsearbete, due diligence och andra affärskritiska processer. För att göra kundresan ännu smidigare och mer transparent har de nu utvecklat en webshop – för att snabbt och på begäran kunna möta kundens behov.

– I dagens digitala samhälle vill vi kunna bemöta kunden on-demand utefter deras önskemål, säger Feras Ibrahim, affärsutvecklare, Admincontrol.

Admincontrol grundades 2005 i Norge och har idag över 100 medarbetare i Skandinavien, Storbritannien och Nederländerna. I produktportföljen finns bland annat datarum, som är en due diligence-plattform för M&A, kapitalanskaffning och rekonstruktioner. 

– Vid en M&A-process är det otroligt viktigt att ha en säker portal för delning av den konfidentiella information som finns mellan de olika parterna. Datarum är ett tryggt och användarvänligt verktyg för den typen av affärskritiska processer, säger Mari Nygård, Head of datarum, Admincontrol.

Tillgänglighet och transparens i fokus med nya webshopen

Admincontrol belyser vikten av tillgänglighet och transparens inför kunden. Som en naturlig utveckling av detta har de uppdaterat sin webshop till att bli automatiserad, lättnavigerad och med all nödvändig information tillgänglig.

Klicka här för att komma till Admincontrols Webshop 

– Vi hade en teori om att när det finns ett behov av att använda ett datarum behöver processen gå relativt fort. Vi vill väldigt gärna kunna erbjuda kunderna snabb och personlig service, något som möjliggörs med vår nya webshop, säger Mari Nygård.

– Vårt mål är att webshopen likt våra datarum ska vara användarvänlig och enkel att hantera, samtidigt som Datarummen erbjuder den avancerade funktionalitet som krävs vid due diligence-processer, säger Feras Ibrahim.

Inom ett år har den digitala försäljningen gått från 5% till 15 % av den totala försäljningen. 

Siktar på en majoritet digital försäljning

Eftersom M&A-processer kan variera i tid erbjuder Admincontrol en prenumerationsmodell där prisplanen löper månatligt – och prissättningen finns tillgänglig i webbshoppen. 

– I framtiden kommer sannolikt en majoritet av vår försäljning ske via webbshoppen och då vill vi att all information ska finnas där – enkelhet tillsammans med transparens har visat sig vara nyckeln till framgång, avslutar Feras Ibrahim.

 

Mer från Admincontrol

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Admincontrol och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?