1515
Annons

"Vi skapar ett Rocket Internet för fintech"

Den svenska superinvesteraren Dušan Stojanovićs investerarnätverk True Global Ventures har precis dragit igång sin tredje fond. Målet är att hitta framtidens mest lovande fintechbolag.

Dušan Stojanović, ängelinvesterare och leder för investerarnätverket True Global Ventures.
Dušan Stojanović, ängelinvesterare och leder för investerarnätverket True Global Ventures.

Dušan Stojanović är en av Sverigest tyngsta, men kanske minst kända, affärsänglar. Han bor sedan ett par år tillbaka i Singapore och leder därifrån det internationella investerarnätverket True Global Ventures.

True Global Ventures har precis dragit igång sin tredje fond, med en väldigt specifik inriktning.

”Vi investerar bara i fintechbolag inom business to business”, säger Dušan Stojanović.

True Global Ventures gör 2-3 investeringar per år, ett av de senaste bolagen som de investerat i är kanadensiska Bluezelle. Bolaget har tagit fram en blockchain-lösning som gör det enkelt, snabbt och säkert att skicka pengar mellan banker.

Läs mer: Doldisen som är Sveriges tyngsta ängelinvesterare

I och med att True Global Ventures gick in i bolaget flyttade Bluzelles grundare från Kanada till Singapore. Anledningen är att Dušan Stojanović är övertygad om att de största möjligheterna framåt finns i Asien.

"Social media möter betalningar där på ett intressant sätt genom applikationer som Wechat. Dessutom ser finansinspektionerna i Asien att de måste fostra något nytt och därför måste ha ett innovativt regelverk", säger han.

True Global Ventures fungerar som ett mellanting mellan ängelnätverk och riskkapitalfond. Deras erbjudande mot startup-bolag är att de med sitt internationella nätverk kan hjälpa till med kontakter och hitta kunder.

”Vår ambition är att skapa ett Rocket Internet för b2b-fintech. Det pratas mycket om unicorns, bolag med en miljard dollar i värdering, vi letar inte efter nästa unicorn, vi letar efter nästa bolag som kan nå 100 miljoner dollar i omsättning”, säger han.

True Global Ventures investerar i bolag som finns i någon av de nio städerna Peking, Hong Kong, Singapore, San Francisco, New York, Berlin, Paris, London och Stockholm. Dušan Stojanović, som i veckan anordnade konferensen Disruption in Banking i Stockholm, har därmed god överblick över hur Stockholm står sig mot andra fintech-hubbar i världen.

”Stockholm är en av de mest intressanta städerna när det gäller fintech. Det är lite av ett Björn Borg-syndrom, det kommer någon som lyckas och då tar många efter”, säger han.

I stor utsträckning handlar framgången om mängden talang snarare än regleringar och bostäder, enligt Dušan Stojanović.

”Det absolut viktigaste är att det finns talang. I Stockholm finns nu många talanger med bakgrund från andra sektorer som gaming-företag som jag tror kan vara duktiga på att bygga fintechbolag. Det är intressant om man kan locka entreprenörer från andra sektorer att starta fintech-bolag”.

Läs mer: Superängeln donerar till kvinnligt entreprenörskap

Dušan Stojanović tycker att det är positivt att vissa svenska aktörer, som Nordnet och Collector, nu börjat ta initiativ för att investera i fintech.

”Bankerna hoppar på tåget nu. Det är bra men det kan bli bättre. Vi måste få med oss försäkringsbolagen också vilket till exempel London är jätteduktiga på”, säger han.

Han menar att det är nödvändigt för storbankerna att engagera sig i fintech-sektorn för att vara relevanta framåt och ger de nordiska storbankerna bakläxa.

”Det är stor spridning mellan bankerna. Vissa banker är riktigt bra på att förnya sig, Santander är ett mönsterexempel med stark innovation, venture-verksamhet och m&a. Jag ser ingen nordisk aktör som har alla de bitarna på plats”, säger han. 

Läs mer: De 20 tyngsta investerarna i den svenska internetbranschen


Innehåll från FintechFactoryAnnons

Gör ditt företag mer lönsamt 2022: Outsourca

Blir 2022 året som ditt bolag ska vinna mark och bli mer lönsamt? I så fall så bör outsourcing vara en del av er strategi för ditt företag. Här listar FintechFactory några av de främsta skälen till att outsourcing kan gynna just ditt företag!

Oavsett om du har en startup, ett mindre eller medelstort företag som befinner sig i en tillväxtfas, eller om du redan är en större aktör på marknaden – outsourcing av kundtjänst kommer med flera fördelar som kan gynna just ditt bolag.

Här är fem anledningar till varför outsourcing av kundtjänst är lönsamt för dig som har ett fintech-bolag:

1. Outsourcing låter dig fokusera på kärnverksamheten

När du outsourcar en eller flera av ditt företags processer tillåts du lägga din fokus på kärnverksamheten. Genom att låta ett kvalificerat outsourcingbolag sköta din kundtjänst, marknadsföring eller social media content, kan du lägga din tid och energi på exempelvis produkt- och affärsutveckling.

2. Du kan spara stora pengar på outsourcing

Outsourcing av kundtjänst är väldigt kostnadseffektivt samtidigt som kvaliteten är hög. Etablerade outsourcingbolag som FintechFactory garanterar ett fast timpris som är samma oavsett om du vill ha kundtjänst på vardagar, helger eller högtider. Det tillkommer inga startavgifter eller extra avgifter i form av OB-tillägg eller liknande.

Detta innebär att du kan täcka upp din kundtjänst under dygnets alla timmar om det behövs. Detta har stor betydelse, särskilt vid perioder av hög belastning.

3. Sälj på flera marknader – täck upp med språkresurser för samtliga

Finns din verksamhet även utanför Sverige eller kommer ni att expandera utomlands? För dig som verkar inom Norden kan ni genom outsourcing få kostnadseffektiv kundtjänst på svenska, danska, norska och finska. Kanske finns ni redan i Europa eller USA? Kundtjänst på bland annat engelska, tyska, och franska stärker ert varumärke på respektive marknad och ger er fördelar över konkurrenterna. FintechFactory har idag kundtjänst på 15 olika språk och hjälper företag med sin kundservice över hela Europa, USA och Asien.

4. Outsourcing låter dig skala upp verksamheten snabbt och enkelt

Under säsongstoppar kan det vara svårt att snabbt skjuta till extra resurser, och att förlita sig på traditionella bemanningsföretag kan vara både dyrt och oberäkneligt. Med ett kvalificerat outsourcingbolag får du en lösning som är kostnadseffektiv och enkel att implementera. Du får snabbt kvalificerad personal på plats som jobbar dedikerat för dig.

5. Nå ut till fler kunder med influencer marketing

FintechFactory tillhandahåller inte bara tjänster inom outsourcing av kundtjänst. Med över 5 års erfarenhet av influencer marketing erbjuder vi även en välbeprövad och kraftfull metod för att nå ut till nya kunder.

6. Bonus: När det är svårt att få tag i utvecklare så finns våra tillgängliga

Vi har förstått, då vi jobbat med kunder inom fintech, att det finns ett skriande behov av utvecklare inom olika områden. Vi har därför satsat på att knyta till oss utvecklare för att tillgodose alla dessa olika ändamål.

Kontakta FintechFactory för mer information om att outsourca kundtjänst, influencer marketing och utvecklare. Välkommen att höra av dig till info@fintechfactory.se eller besök http://www.fintechfactory.se/

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med FintechFactory och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?