1515

"Vi ska tända 10 000 digitala stjärnor till 2020"

Det behövs ett bredare engagemang för barn och ungas möjligheter att få och odla ett intresse för digitalt skapande. Det skriver en rad näringslivsprofiler på Di Digital.

Från vänster till höger: Maria Rankka, Klas Danielsson, Maria Grimberg, Ulrika Dellby, Thomas Hartwig, Carl Bennet, Anna Borg, Johan Öberg, Katarina Atteryd, Hélène Barnekow
Från vänster till höger: Maria Rankka, Klas Danielsson, Maria Grimberg, Ulrika Dellby, Thomas Hartwig, Carl Bennet, Anna Borg, Johan Öberg, Katarina Atteryd, Hélène Barnekow

Sverige är en av världens ledande IT-nationer och i dag räknas Stockholmsregionen som ett av världens digitala centra. Genom bland annat goda utbildningsmöjligheter på universitet och högskolor, samt välutbyggd internetinfrastruktur har Sverige skapat rätt förutsättningar för den digitala utvecklingen. Detta kan vi i Sverige vara stolta över. Men utvecklingen går åt fel håll.

I EU-kommissionens IT-index för 2016 är Sverige det enda EU-land som tappar i konkurrenskraft. Störst är tappet i kategorin ”Digitala färdigheter”. För att inte tappa ytterligare krävs nya satsningar framåt.

Sveriges behov av IT-kompetens växer i dag betydligt snabbare än tillgången på arbetsmarknaden. Utifrån nuvarande utbildningssituation förväntas ett kompetensunderskott på 60 000 personer i internet- och kommunikationssektorn, IKT, redan år 2020.

Det digitala skiftet diskuteras överallt och utmaningarna är inte specifika för Sverige. Detta var inte minst tydligt på senaste World Economic Forum där temat för konferensen i Davos var den fjärde industriella revolutionen. Där diskuterades de senaste årens snabba teknikskiften inom till exempelvis självstyrande fordon, robotik, sensorer och 3D-skrivare. För den globala marknaden innebär detta att kompetens på IKT-området kommer att krävas i branscher långt bortom IT-industrin. För att Sverige även fortsatt ska vara med och leda den digitala utvecklingen är vi övertygade om att fler personer måste söka sig till tekniska utbildningar. Och för att uppnå det måste vi vända oss till dagens barn och ungdomar. För dem är den digitala miljön naturlig, men ofta ur ett socialt perspektiv snarare än som en framtida karriärmöjlighet.

Särskilt tjejer behöver ges möjlighet att upptäcka teknik och digitalt skapande.

För att trygga Sveriges framtida kompetens behöver vi lägga in ytterligare en växel för att fler unga ska upptäcka och utveckla sitt intresse för digitalt skapande. Särskilt tjejer behöver ges möjlighet att upptäcka teknik och digitalt skapande, eftersom sektorn har en generande låg andel kvinnor. Näringsliv, akademi och folkrörelser måste arbeta gemensamt för att säkra Sveriges framtida konkurrenskraft och skapa både fler entreprenörer och medarbetare med digital kompetens. Det räcker inte att bara förbättra utbildningen i skolan – intresset och lusten att lära måste stimuleras och ges näring också utanför skoltid. Här finns i dag ett stort gap.

Vi som skriver den här artikeln står alla bakom föreningen Hello World! Tillsammans med ett brett nätverk av partners från svenskt näringsliv, universitet och högskolor, stiftelser, offentlig sektor och ideella organisationer tar vi ett gemensamt steg för att bidra till att säkra Sveriges framtida IKT-kompetens och stänga kompetensgapet.

Vi ser tillgång till digital kompetens som en demokratifråga.

Ambitionen är att digitalt skapande ska bli lättillgängligt för alla ungdomar oavsett tidigare förkunskaper och bakgrund, också utanför skoltid. Sommaren 2016 lanserar vi ett första läger för cirka 300 tjejer och killar – framtidens digitala stjärnor. Vi ser tillgång till digital kompetens som en demokratifråga och därför subventionerar vi lägeravgifterna så att alla har råd att vara med. Efterfrågan på lägerplatserna, varav hälften tillfaller tjejer och hälften killar, överstiger utbudet med råge.

Vårt mål är nu att tända minst 10 000 nya digitala stjärnor till år 2020 och därmed sprida positiva ringar på vattnet. Vi uppmanar också resten av näringslivet, både i och utanför IT-sektorn, att vara med och bidra till att barn och ungas intresse för digitalt skapande uppmuntras och vidareutvecklas runt om i hela landet. Detta kan till exempel ske genom fler läger över hela Sverige eller genom engagemang i nätverk eller som mentorer.

Det finns redan många små och stora initiativ runt om i Sverige, men nu behövs ett större och bredare engagemang för barn och ungas möjligheter att få och odla ett intresse för digitalt skapande. Det kommer att bidra till att tillgodose de nya behov som uppstår i ett allt mer digitaliserat samhälle och näringsliv, skapa arbetstillfällen och säkra svensk konkurrenskraft. På så sätt kan Sverige fortsatt vara en av världens ledande IT-nationer och digitala centra.

Ulrika Dellby, grundare och styrelseordförande helloworld.camp

Dag Wolters, grundare helloworld.camp

Katarina Atteryd, Female Leader Engineer 2014

Hélène Barnekow, vd, Telia Sverige

Carl Bennet, styrelseordförande, Carl Bennet AB

Magnus Bergman, entreprenör och affärsängel

Erik Bertman, vice vd, Microsoft Sverige

Peter Bodin, vd, Grant Thornton

Anna Borg, Nordenchef, Klarna

Klas Danielsson, vd, SBAB Bank

Andreas Falkenmark, affärsområdeschef Communication Services, PostNord

Niklas Flyborg, vd, Cybercom Group

Crister Fritzon, vd, SJ

Maria Grimberg, vd, JKL

Thomas Hartwig, CTO på King

Frank Hennekens, vd, tretton37

Björn Johansson Heigis, advokat, Roschier

Elin Lydahl, vd, Tom Tits Experiment

Bengt Maunsbach, partner, Altor Equity Partners

Paulina Modlitba Söderlund, digital affärsutvecklare och expert i Digitaliseringskommissionen

Maria Rankka, vd, Stockholms Handelskammare

Carl-Fredrik Risbecker, vd, Cloud Nine

Michael Yngvesson, vd, Nackademin

Johan Öberg, Managing Partner, The Boston Consulting Group Sweden


Detta är ett debattinlägg. Vill du också skriva för Di Digital? Hör av dig på digital@di.se!


Innehåll från SnowflakeAnnons

Saxo Banks övergång till molnlösningar realiserar värdet av data

Många finansiella aktörer står inför en betydande förändring, där de måste utvärdera om deras legacy-system är utrustade för att hantera de snabbt ökande kraven på data, särskilt i fråga om skalbarhet och kompatibilitet. Som en följd av detta övergår allt fler företag till molnbaserade lösningar för att bättre förstå och utnyttja sina data.

Förutom att många äldre lösningar lider av brist på skalbarhet, är de ofta också dyra att underhålla och komplexa att förvalta. Detta är faktorer som är avgörande i finansiella miljöer, där smidighet, kostnadseffektivitet och tillgänglighet blir viktigare för var dag som går. Historiskt har data inom finansbranschen lagrats i separata datasilor, -lager eller -sjöar, vilket avsevärt försvårat att skapa en 360-graders vy av den insamlade informationen. Med molndataplattformar blir det lättare att möta sådana utmaningar och därmed utveckla en verkligt datadriven organisation, med full översikt av befintliga möjligheter och risker.

Skalbarhet, funktionalitet och priskontroll

För Saxo Bank syftade övergången från datalagring on-premise till i molnet till att uppnå ökad skalbarhet, bättre funktionalitet och precisare priskontroll, utan att kompromissa med säkerheten. Ejvind Hald, chef för Saxo Banks globala informationslager, förklarar att den snabba förändringstakten inom finansiella lagar och riktlinjer, i kombination med ökade krav på regelefterlevnad, var ytterligare anledningar till att den internationellt kända banken valde att gå över till molnet.

– Nya bestämmelser kräver mer data för att möta ökade krav. Förr eller senare har man så mycket data att det blir svårt att analysera och använda den. Genom att använda en automatiskt uppdaterad molndataplattform sparar våra anställda mycket tid i arbetet med att efterleva internationella lagstiftningar och krav. Det möjliggör också för våra team att arbeta mer självständigt. Molnlösningar är därtill personal- och kostnadseffektiva, vilket underlättar för oss att vara flexibla som företag – vi kan visualisera all vår data och dela dem med rätt personer vid rätt tidpunkt, var de än befinner sig. Det är en enorm fördel när det gäller att realisera värdet av data.

Säker åtkomst dygnet runt

Saxo Bank valde Snowflakes molnplattform som lösning. Den kommunicerar och samlar in samtliga relevanta data och virtualiserar dem sedan automatiskt och omedelbart till alla team. Effekterna har redan varit betydande, men övergången har inte varit helt utan utmaningar. 

– Det fanns en viss oro för att kunderna skulle känna att molnet inte är tillräckligt säkert. Samtidigt förväntar sig våra kunder tillgänglighet dygnet runt, på resande fot, från dag ett. Säkerheten var därför avgörande i vårt val av molnleverantör och vi käånner oss trygga med de avancerade lösningar som Snowflake tillhandahåller. Framöver ska vi också implementera ett krypteringsverktyg från Snowflakes partnernätverk, för att stärka våra redan robusta säkerhetsåtgärder.

Alla tre stora moln på begäran

Christian Andersen, försäljningsdirektör för Snowflake Danmark, förklarar att molnlösningen i fråga ger finansiella aktörer möjlighet att bryta sig loss från existerande legacy-system. Dataplattformen gör det till exempel möjligt för kunderna att lagra sina data i ett eller flera moln, utan att datan någonsin lämnar Snowflake. Resultatet är snabb och säker datadelning i ett globalt nätverk, vilket inkluderar dataset från S&P, Factset, ESG-dataset och många fler.

– I takt med att cyberattacker ökar har det blivit tydligt att heltäckande molnlösningar, och inte on-premise-lösningar, är den säkraste vägen att gå. Därför erbjuder vår plattform en samlad plats för alla data, med förstklassig säkerhet och styrning. Detta är kritiska faktorer för alla finansiella aktörer i dag, avslutar Christian.

Läs mer om Saxo Banks lösningar 

Läs mer om Snowflake

Mer från Snowflake

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?