1515

"Vi ska tända 10 000 digitala stjärnor till 2020"

Det behövs ett bredare engagemang för barn och ungas möjligheter att få och odla ett intresse för digitalt skapande. Det skriver en rad näringslivsprofiler på Di Digital.

Från vänster till höger: Maria Rankka, Klas Danielsson, Maria Grimberg, Ulrika Dellby, Thomas Hartwig, Carl Bennet, Anna Borg, Johan Öberg, Katarina Atteryd, Hélène Barnekow
Från vänster till höger: Maria Rankka, Klas Danielsson, Maria Grimberg, Ulrika Dellby, Thomas Hartwig, Carl Bennet, Anna Borg, Johan Öberg, Katarina Atteryd, Hélène Barnekow

Sverige är en av världens ledande IT-nationer och i dag räknas Stockholmsregionen som ett av världens digitala centra. Genom bland annat goda utbildningsmöjligheter på universitet och högskolor, samt välutbyggd internetinfrastruktur har Sverige skapat rätt förutsättningar för den digitala utvecklingen. Detta kan vi i Sverige vara stolta över. Men utvecklingen går åt fel håll.

I EU-kommissionens IT-index för 2016 är Sverige det enda EU-land som tappar i konkurrenskraft. Störst är tappet i kategorin ”Digitala färdigheter”. För att inte tappa ytterligare krävs nya satsningar framåt.

Sveriges behov av IT-kompetens växer i dag betydligt snabbare än tillgången på arbetsmarknaden. Utifrån nuvarande utbildningssituation förväntas ett kompetensunderskott på 60 000 personer i internet- och kommunikationssektorn, IKT, redan år 2020.

Det digitala skiftet diskuteras överallt och utmaningarna är inte specifika för Sverige. Detta var inte minst tydligt på senaste World Economic Forum där temat för konferensen i Davos var den fjärde industriella revolutionen. Där diskuterades de senaste årens snabba teknikskiften inom till exempelvis självstyrande fordon, robotik, sensorer och 3D-skrivare. För den globala marknaden innebär detta att kompetens på IKT-området kommer att krävas i branscher långt bortom IT-industrin. För att Sverige även fortsatt ska vara med och leda den digitala utvecklingen är vi övertygade om att fler personer måste söka sig till tekniska utbildningar. Och för att uppnå det måste vi vända oss till dagens barn och ungdomar. För dem är den digitala miljön naturlig, men ofta ur ett socialt perspektiv snarare än som en framtida karriärmöjlighet.

Särskilt tjejer behöver ges möjlighet att upptäcka teknik och digitalt skapande.

För att trygga Sveriges framtida kompetens behöver vi lägga in ytterligare en växel för att fler unga ska upptäcka och utveckla sitt intresse för digitalt skapande. Särskilt tjejer behöver ges möjlighet att upptäcka teknik och digitalt skapande, eftersom sektorn har en generande låg andel kvinnor. Näringsliv, akademi och folkrörelser måste arbeta gemensamt för att säkra Sveriges framtida konkurrenskraft och skapa både fler entreprenörer och medarbetare med digital kompetens. Det räcker inte att bara förbättra utbildningen i skolan – intresset och lusten att lära måste stimuleras och ges näring också utanför skoltid. Här finns i dag ett stort gap.

Vi som skriver den här artikeln står alla bakom föreningen Hello World! Tillsammans med ett brett nätverk av partners från svenskt näringsliv, universitet och högskolor, stiftelser, offentlig sektor och ideella organisationer tar vi ett gemensamt steg för att bidra till att säkra Sveriges framtida IKT-kompetens och stänga kompetensgapet.

Vi ser tillgång till digital kompetens som en demokratifråga.

Ambitionen är att digitalt skapande ska bli lättillgängligt för alla ungdomar oavsett tidigare förkunskaper och bakgrund, också utanför skoltid. Sommaren 2016 lanserar vi ett första läger för cirka 300 tjejer och killar – framtidens digitala stjärnor. Vi ser tillgång till digital kompetens som en demokratifråga och därför subventionerar vi lägeravgifterna så att alla har råd att vara med. Efterfrågan på lägerplatserna, varav hälften tillfaller tjejer och hälften killar, överstiger utbudet med råge.

Vårt mål är nu att tända minst 10 000 nya digitala stjärnor till år 2020 och därmed sprida positiva ringar på vattnet. Vi uppmanar också resten av näringslivet, både i och utanför IT-sektorn, att vara med och bidra till att barn och ungas intresse för digitalt skapande uppmuntras och vidareutvecklas runt om i hela landet. Detta kan till exempel ske genom fler läger över hela Sverige eller genom engagemang i nätverk eller som mentorer.

Det finns redan många små och stora initiativ runt om i Sverige, men nu behövs ett större och bredare engagemang för barn och ungas möjligheter att få och odla ett intresse för digitalt skapande. Det kommer att bidra till att tillgodose de nya behov som uppstår i ett allt mer digitaliserat samhälle och näringsliv, skapa arbetstillfällen och säkra svensk konkurrenskraft. På så sätt kan Sverige fortsatt vara en av världens ledande IT-nationer och digitala centra.

Ulrika Dellby, grundare och styrelseordförande helloworld.camp

Dag Wolters, grundare helloworld.camp

Katarina Atteryd, Female Leader Engineer 2014

Hélène Barnekow, vd, Telia Sverige

Carl Bennet, styrelseordförande, Carl Bennet AB

Magnus Bergman, entreprenör och affärsängel

Erik Bertman, vice vd, Microsoft Sverige

Peter Bodin, vd, Grant Thornton

Anna Borg, Nordenchef, Klarna

Klas Danielsson, vd, SBAB Bank

Andreas Falkenmark, affärsområdeschef Communication Services, PostNord

Niklas Flyborg, vd, Cybercom Group

Crister Fritzon, vd, SJ

Maria Grimberg, vd, JKL

Thomas Hartwig, CTO på King

Frank Hennekens, vd, tretton37

Björn Johansson Heigis, advokat, Roschier

Elin Lydahl, vd, Tom Tits Experiment

Bengt Maunsbach, partner, Altor Equity Partners

Paulina Modlitba Söderlund, digital affärsutvecklare och expert i Digitaliseringskommissionen

Maria Rankka, vd, Stockholms Handelskammare

Carl-Fredrik Risbecker, vd, Cloud Nine

Michael Yngvesson, vd, Nackademin

Johan Öberg, Managing Partner, The Boston Consulting Group Sweden


Detta är ett debattinlägg. Vill du också skriva för Di Digital? Hör av dig på digital@di.se!


Innehåll från SavelendAnnons

Efter lyckade börsintroduktionen, nu satsar SaveLend på att ytterligare öka verksamheten

Ludwig Pettersson, VD och grundare av SaveLend.
Ludwig Pettersson, VD och grundare av SaveLend.

När fintechbolaget SaveLend börsnoterades 9 juni var det övertecknat till 682 procent – och i första dagens handel tog aktiekursen ett glädjeskutt på 74 procent.

Men nu när yran lagt sig och vardagen tagit vid, lägger bolagets VD Ludwig Pettersson ut kursen framåt.

– Nu ska vi börja jobba ordentligt. Vi ska överträffa våra finansiella mål, något vi är väldigt komfortabla med att vi kommer att göra, och dessutom göra förvärv på vägen som hjälper oss att bli större, säger han. 

SaveLend tillhandahåller två plattformar. Den ena är en investeringsplattform där investerare kopplas samman med låntagare utan att de traditionella bankerna kopplas in. Tillvägagångssättet kallas för peer-to-peer, eller P2P, och har vuxit i popularitet de senaste åren. Den andra är en faktureringsplattform som består av ett komplett faktureringssystem, innehållandes bland annat kundreskontra, avisering, betaltjänster, inkasso och finansieringslösningar. 

Företaget grundades 2014 av Ludwig Pettersson, och 9 juni nåddes ett viktigt delmål på SaveLends resa då man noterades på Nasdaq First North Growth. 

– Det var ett stort intresse på förhand och det var 682 procent övertecknat. Sedan blev det en bra start första dagen. Vi är nöjda, säger han. 

Bolaget tillfördes med noteringen cirka 1220 nya aktieägare och en emissionslikvid om cirka 50 miljoner kronor.

Börsnotering bra för tillväxten

Att vara noterade på Nasdaq är något som kommer att hjälpa SaveLend på den fortsatta tillväxtresan.

– Det stärker absolut vårt varumärke. Det underlättar när vi ska expandera ute i Europa att ha varumärket ”Nasdaq listed” i ryggen och att vi därigenom har gått igenom en noteringsprocess, säger Ludwig Pettersson. 

SaveLend har växt kontinuerligt sedan lanseringen 2014 och 2020 tog det fart ordentligt. Man uppnådde då 1 miljon hanterade fakturor i faktureringsplattformen, en ökning med 400 procent sedan 2018. Under fjärde kvartalet 2020 omsatte SaveLend-koncernen 17,3 miljoner kronor, vilket var 48 procent mer än samma period 2019. Under första kvartalet i år ökade omsättningen med 57 procent jämfört med samma period förra året. 

Den genomsnittliga årsavkastningen för plattformens investerare har varit över 9 procent sedan starten och tillväxten i kapital på investeringsplattformen har de två senaste räkenskapsåren varit 150 procent.

– Vi är på en stark tillväxtmarknad i Sverige, i Europa och globalt. Tillväxten av nya kunder är stor, säger han.

Personlig seger

Att vara börsnoterad innebär också större krav på företaget, något som Ludwig Pettersson välkomnar.

– Vi gillar den ökade transparensen som det innebär att vara noterad. Vi vill ge våra investerare en större inblick i vår verksamhet, säger han.

För Ludwig Pettersson är börsnoteringen också en personlig seger. För många år sedan, i begynnelsen av sin karriär som entreprenör, lovade han sig själv att ta ett bolag till börsen innan han fyller 30. Det lyckades han med, med två månaders marginal.

– Det är kul och man njuter några dagar, men sedan är man tillbaka på jobbet och arbetar mot nästa mål. Där är jag nu, avslutar han.

Läs mer om SaveLend på www.savelend.se 

 

Mer från Savelend

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Savelend och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?