1515

”Vi har en regering som inte värdesätter entreprenörer”

Regeringens skattehöjning slår mot det många entreprenörer räknar som pension, skriver grundarna av bolag som Spotify, Volumental och Rite Ventures.

Spotify-grundaren Martin Lorentzon och Volumentals Caroline Walerud har suttit i Entreprenörsskapsutredningens referensgrupp.
Spotify-grundaren Martin Lorentzon och Volumentals Caroline Walerud har suttit i Entreprenörsskapsutredningens referensgrupp.Foto:TT/Patrik Olsson

Under de senaste 18 månaderna har undertecknade 13 entreprenörer arbetat i den statliga Entreprenörskapsutredningen och för två veckor sedan presenterade vi i enlighet med regeringens direktiv tankar för att stimulera och förstärka klimatet för entreprenörer i Sverige. Nu kommer regeringens motbud – man höjer skatten!

Det är gammal, bakåtsträvande politik

Det är gammal, bakåtsträvande politik vars huvudsyfte är att få en ”fördelningspolitisk” profil för att jämföra med anställda tjänstemäns löner. Tyvärr är sanningen att man inte förstått någonting alls av vad entreprenörskap handlar om.

Eftersom närheten mellan entreprenören och dennes bolag är väsentligt starkare än i ett tjänstemannastyrt bolag är skattefrågan för entreprenören den avgjort viktigaste signalen och parametern för hur regeringen vill forma villkoren för entreprenörskap i Sverige.

Den ersättning entreprenören får från sitt bolag är inte en lön i vanlig bemärkelse. Ersättningen betalas oftast ut i form av utdelning som är en ersättning för den risk som entreprenören tar. Att tro att man kan dela upp entreprenörens ägande av sin verksamhet i en korg och arbetet och ersättning för detta i en annan korg är minst sagt trångsynt.

Många entreprenörer avstår också från att dela ut allt man kan av den enkla anledningen att man vill återinvestera i sitt bolag för att fortsätta att utveckla det. När man på ålderns höst kanske vill kunna sälja verksamheten för att få sin ”pension” är det dem regler som Entreprenörskatteutredningen nu föreslår som gäller. De som nu sparat i tron att den pensionen skall beskattas på en nivå förstår nu att det var oklokt att inte ta ut pengarna med en gång eftersom skatten kommer att höjas trots tidigare hejarop från politiker på att anställa och investera i bolaget.

Under det senaste decenniet har både borgliga och socialistiska regeringar varit eniga om målsättningen att stimulera bolag som anställer medarbetare – därav de så kallade lönesummereglerna som innebär att summan av alla anställdas löner i ett bolag reducerar skatten på utdelningar. Alla vet att de nya jobben i Sverige kommer från nystartade och växande entreprenörskapsföretag. Varför då som i förslaget sänka schablonavdraget som drabbar de minsta bolagen och försämra reglerna för lönesummans betydelse genom att höja skatten? Det leder bara till färre som vill anställa och större risk för de som vill starta bolag.

Vad är det för signaler den sittande regeringen vill skicka?

Vår Entreprenörskapsutredning gjorde en internationell jämförelse av skattesituationen för entreprenörer (något som Entreprenörskatteutredningen inte gjort) vilket visade att entreprenörer i Sverige träffades av betydligt högre skatter än konkurrerande kollegor i andra länder.

Vi har inte sedan regeringen tillträdde upplevt ett enda förslag (utöver reformerade rekonstruktionsregler) som går i riktning mot att stimulera entreprenörskapet i landet. Vad är det för signaler den sittande regeringen vill skicka?

Det finns några förslag i utredningen som är värda att behålla - den så kallade fyra procent-spärren tas bort vilket är bra, men resten kan man lägga i papperskorgen.

Vi efterlyser signaler som får oss att tro att regeringen värdesätter entreprenörer och regler som gör att vi får samma skattesituation som våra kollegor i USA, Indien och Kina. 

Entreprenörer tar risk i sitt företagande. Det krävs av oss för att bolagen skall utvecklas och bli framgångsrika. Vår skattesituation kan därför inte jämföras med den anställde tjänstemannens. Tvärtom har vi dessutom ett ansvar för våra anställda – räcker inte intäkterna kommer ägaren sist den 25:e. Det är bland annat det risk handlar om.

Lars Backsell, grundare Recipharm (referensgruppens ordförande)

Per Arwidsson, grundare Granen

Karin Bodin, VD Polarbrödsgruppen

Saeid Esmaeilzadeh, grundare Serendipity

Giovanni Fili, grundare Exeger

Christer Fransson, grundare Sommarvik

Martin Lorentzon, grundare Spotify (NTL)

Anna Lithagen, grundare Talent Tribe

Pär Hedberg, grundare Sting (NTL)

Sofia Hagelin, grundare Heart of Lovika

Peter Lindell, grundare Rite Ventures (NTL)

Catharina Tavakolinia, grundare Kavat Vård

Caroline Walerud, grundare Volumental (NTL)


Detta är ett debattinlägg. Tycker du också något? Mejla oss på digital@di.se!

Fler inlägg:

”Regeringens politik är ett dråpslag för entreprenörer”

”Techsektorn måste hjälpa till att lösa FN:s hållbarhetsmål”

”Inför ett skatteavdrag för delningsekonomin”


Innehåll från TableauAnnons

Kraften i data – Tableau rustar bankerna inför framtiden

Den pågående transformationen av finansbranschen innebär stora utmaningar för de företag som ännu inte anpassat sin verksamhet till den digitala verklighet vi lever i. Den världsledande analysplattformen Tableau hjälper bolag att bli mer digitala, datadrivna och rustade inför framtiden. 

– Att förändra hur du ser på och hanterar din data hjälper dig att driva din digitala transformation, säger Fredrik Holmgren, nordisk säljchef på Tableau Software. 

Pandemiåret 2020 har drivit fram och skyndat på den digitala utveckling som redan pågått länge. För finansbranschen innebär det att förlegade system och manuella processer måste bytas ut snabbt och ge plats åt nya arbetssätt samt kompletteras med ny, relevant kompetens. Många banker och finansbolag använder fortfarande äldre system som skapar stora utmaningar för verksamheten.

Tableaus erbjudande går ut på att stötta verksamheter på data- och digitaliseringsresan. Detta genom att bland annat samla data från olika källor och på ett säkert sätt skapa en gemensam analysbild som påskyndar den insiktsdrivna affärsstrategin. Det i sin tur frigör potentialen hos medarbetarna att förstå viktiga frågor och hur de ska arbeta mot gemensamma lösningar. 

– Sammanhållningen och gemenskapen inom verksamheten är helt central för att man ska lyckas och genom att erbjuda medarbetare ett analysverktyg via självbetjäning får medarbetaren en större frihet att se nya affärsmöjligheter utan att behöva vänta på IT och IT frigör tid till annat, säger Fredrik Holmgren.

Viktigt att förstå kundernas behov

Den digitala eran kommer med ökade krav på bankernas service. Tableau ser att nyckeln till ett bra kundbemötande är att möta kundernas behov på djupet; hur komplext ärendet än är måste kundupplevelsen vara snabb och friktionsfri.

– Det handlar inte längre om att svara på förändringar på marknaden, det handlar om att förstå kundbehov och att möta dem innan konkurrenterna gör det. Banker kan växa med upp till 27,5% bara genom att förbättra deras kundupplevelse, säger Fredrik Holmgren.

Men det är inte bara kraven på kundbemötande som behöver ses över. Regleringar när det gäller data- och integritetsfrågor skärps i takt med den digitala utvecklingen och för att uppfylla de nya lagkraven krävs en förbättrad datakapacitet. Fredrik lyfter vikten av att vara proaktiv. 

– När reglerna skärps är det viktigt att vara beredd. Dina uppgifter kan ge dig full insyn i risk, försäljning och kundnytta och att samtidigt samla in dem kan bidra till att förekomma eventuella framtida lagkrav.

Kraften i data

Kraften i data är stark. Den kan hjälpa till att övervinna kostnads- och processineffektivitet, förbättra riskhanteringen samt ge finansiella organisationer verktyg att identifiera nya hot samt förutsäga och varna för potentiellt bedrägeri.

– Att välja den digitala vägen handlar inte bara om framtiden för finansbranschen, utan man bör agera redan idag. Företag som inte anpassar sig till den nya digitala verkligheten står inför mycket verkliga och växande risker. Data ligger i hjärtat av denna omvandling, avslutar Fredrik Holmgren.

 

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?