1515

”Vi har en regering som inte värdesätter entreprenörer”

Regeringens skattehöjning slår mot det många entreprenörer räknar som pension, skriver grundarna av bolag som Spotify, Volumental och Rite Ventures.

Spotify-grundaren Martin Lorentzon och Volumentals Caroline Walerud har suttit i Entreprenörsskapsutredningens referensgrupp.
Spotify-grundaren Martin Lorentzon och Volumentals Caroline Walerud har suttit i Entreprenörsskapsutredningens referensgrupp.Foto:TT/Patrik Olsson

Under de senaste 18 månaderna har undertecknade 13 entreprenörer arbetat i den statliga Entreprenörskapsutredningen och för två veckor sedan presenterade vi i enlighet med regeringens direktiv tankar för att stimulera och förstärka klimatet för entreprenörer i Sverige. Nu kommer regeringens motbud – man höjer skatten!

Det är gammal, bakåtsträvande politik

Det är gammal, bakåtsträvande politik vars huvudsyfte är att få en ”fördelningspolitisk” profil för att jämföra med anställda tjänstemäns löner. Tyvärr är sanningen att man inte förstått någonting alls av vad entreprenörskap handlar om.

Eftersom närheten mellan entreprenören och dennes bolag är väsentligt starkare än i ett tjänstemannastyrt bolag är skattefrågan för entreprenören den avgjort viktigaste signalen och parametern för hur regeringen vill forma villkoren för entreprenörskap i Sverige.

Den ersättning entreprenören får från sitt bolag är inte en lön i vanlig bemärkelse. Ersättningen betalas oftast ut i form av utdelning som är en ersättning för den risk som entreprenören tar. Att tro att man kan dela upp entreprenörens ägande av sin verksamhet i en korg och arbetet och ersättning för detta i en annan korg är minst sagt trångsynt.

Många entreprenörer avstår också från att dela ut allt man kan av den enkla anledningen att man vill återinvestera i sitt bolag för att fortsätta att utveckla det. När man på ålderns höst kanske vill kunna sälja verksamheten för att få sin ”pension” är det dem regler som Entreprenörskatteutredningen nu föreslår som gäller. De som nu sparat i tron att den pensionen skall beskattas på en nivå förstår nu att det var oklokt att inte ta ut pengarna med en gång eftersom skatten kommer att höjas trots tidigare hejarop från politiker på att anställa och investera i bolaget.

Under det senaste decenniet har både borgliga och socialistiska regeringar varit eniga om målsättningen att stimulera bolag som anställer medarbetare – därav de så kallade lönesummereglerna som innebär att summan av alla anställdas löner i ett bolag reducerar skatten på utdelningar. Alla vet att de nya jobben i Sverige kommer från nystartade och växande entreprenörskapsföretag. Varför då som i förslaget sänka schablonavdraget som drabbar de minsta bolagen och försämra reglerna för lönesummans betydelse genom att höja skatten? Det leder bara till färre som vill anställa och större risk för de som vill starta bolag.

Vad är det för signaler den sittande regeringen vill skicka?

Vår Entreprenörskapsutredning gjorde en internationell jämförelse av skattesituationen för entreprenörer (något som Entreprenörskatteutredningen inte gjort) vilket visade att entreprenörer i Sverige träffades av betydligt högre skatter än konkurrerande kollegor i andra länder.

Vi har inte sedan regeringen tillträdde upplevt ett enda förslag (utöver reformerade rekonstruktionsregler) som går i riktning mot att stimulera entreprenörskapet i landet. Vad är det för signaler den sittande regeringen vill skicka?

Det finns några förslag i utredningen som är värda att behålla - den så kallade fyra procent-spärren tas bort vilket är bra, men resten kan man lägga i papperskorgen.

Vi efterlyser signaler som får oss att tro att regeringen värdesätter entreprenörer och regler som gör att vi får samma skattesituation som våra kollegor i USA, Indien och Kina. 

Entreprenörer tar risk i sitt företagande. Det krävs av oss för att bolagen skall utvecklas och bli framgångsrika. Vår skattesituation kan därför inte jämföras med den anställde tjänstemannens. Tvärtom har vi dessutom ett ansvar för våra anställda – räcker inte intäkterna kommer ägaren sist den 25:e. Det är bland annat det risk handlar om.

Lars Backsell, grundare Recipharm (referensgruppens ordförande)

Per Arwidsson, grundare Granen

Karin Bodin, VD Polarbrödsgruppen

Saeid Esmaeilzadeh, grundare Serendipity

Giovanni Fili, grundare Exeger

Christer Fransson, grundare Sommarvik

Martin Lorentzon, grundare Spotify (NTL)

Anna Lithagen, grundare Talent Tribe

Pär Hedberg, grundare Sting (NTL)

Sofia Hagelin, grundare Heart of Lovika

Peter Lindell, grundare Rite Ventures (NTL)

Catharina Tavakolinia, grundare Kavat Vård

Caroline Walerud, grundare Volumental (NTL)


Detta är ett debattinlägg. Tycker du också något? Mejla oss på digital@di.se!

Fler inlägg:

”Regeringens politik är ett dråpslag för entreprenörer”

”Techsektorn måste hjälpa till att lösa FN:s hållbarhetsmål”

”Inför ett skatteavdrag för delningsekonomin”


Innehåll från SalesforceAnnons

Så når de framgång i den nya digitala världen

Handelsbanken, Volvo Cars och andra framgångsrika storföretag avslöjar sina framgångsrecept under ett livestreamat event. ”90 tempofyllda minuter.” 

I dag arbetar vi var som helst, vi leder på distans, utvecklar tillsammans och samarbetar över gränser och tidszoner. Vad krävs egentligen för att lyckas i en digital värld? Svaren får vi på ett livestreamat event den 6 maj, där Sveriges främsta experter tillsammans med programledare Peter Settman diskuterar hur vi skapar förutsättningar för nya former av tillväxt och framgång. 

Eventet heter Salesforce Live och arrangeras av kundrelationsjätten Salesforce, vars Sverigechef Dan Bjurman säger: 

– Under 90 tempofyllda minuter inspireras vi av nya sätt att tänka, och tar del av konkreta framgångsfaktorer för att agera i den nya digitala världen. Tillsammans med bland andra Handelsbanken, Volvo Cars, Sandvik, MatHem, Trustly och Stadsmissionen får vi skarpa exempel från olika branscher, och spaningar om framtiden från professor Micael Dahlen och futurologen Ashkan Fardost. 

Från Handelsbanken deltar Catharina Belfrage Sahlstrand, Group Head of Sustainability och Stephan Erne, Chief Digital Officer i en breakout-session. De berättar om bankens resa inom digitalisering och hållbarhet, var man står idag samt hur de ser på framtiden. 

Anmäl dig här 

Liksom i andra branscher har pandemin satt ytterligare fart på digitaliseringen inom banksektorn och medfört nya prioriteringar. Salesforce undersöker varje år vilka frågor som är viktigast bland beslutsfattare inom finansbranschen globalt. Den senaste rapporten ”State of Finance 2020” med 

2 800 respondenter pekar på stora skillnader före och efter pandemins utbrott.

Ladda ned State of Finance 2020 här  

– Finansiella aktörer i Norden har helt stuvat om bland sina prioriteringar. Ökad personalisering av banktjänster ses nu som den enskilt viktigaste frågan, följt av ökad automatisering av processer, säger Rob Klomps, CTO Financial Services EMEA på Salesforce, och tillägger:

– Vi ser också en brytpunkt i att en majoritet av kunderna nu föredrar digital rådgivning framför fysisk. Handskakningar och personliga samtal anses inte längre som avgörande för att bygga förtroende. Men en bank som sällan eller aldrig träffar sina kunder måste jobba mer datadrivet för att förutse deras behov och möta dessa. 

Algoritmdrivna finansiella tjänster 

För att lyckas med detta måste bankerna skaffa sig en 360-gradersvy av sina kunder. 

– De måste bli bättre på att samla in, förstå och agera på kunddata på ett intelligent och konsekvent sätt. Och de behöver känna till kundens ekonomiska milstolpar och mål.

Digital rådgivning och andra automatiserade och AI-stödda banktjänster blir allt smartare. Rob Klomps lyfter fram algoritmdrivna finansiella tjänster som fattar beslut eller genomför uppdrag för kundens räkning, som ett framtidsområde. 

Varför har bankerna inte kommit längre inom digitala tjänster?   

– Därför att de sitter fast i föråldrade IT-strukturer och system som inte är så lätta att koppla ihop och därför att deras organisation speglar produkterna och inte kunderna. Deras digitalisering har utgått från produkter som utlåning, betalningar, sparande. Men kunderna tänker inte ”vilken produkt kan lösa mina problem”, de ser sin finansiella ställning och sina behov. Produktapproachen måste bort och ersättas av kundfokus.

Bankens medarbetare var tidigare kundernas primära kontaktyta, men nu är digitala kanaler minst lika viktiga och upplevelsen av dessa behöver förbättras. De som lyckas bäst med det blir vinnarna på den nya digitala bankmarknaden, menar Rob Klomps.   

 

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?