1515

Veteraner från Spotify och Truecaller börjar investera ihop

Teknikprofilerna Kim Fai Kok, Nick Dahl och Zakaria Hersi – som alla har chefsbakgrunder på Spotify och Truecaller – startar investeringslådan Framtid. ”Så länge bolagen behöver oss ska vi finnas där och ge dem tid och kärlek”, säger Kim Fai Kok.

Trion bakom Framtid, Kim Fai Kok, Zakaria Hersi och Nick Dahl.
Trion bakom Framtid, Kim Fai Kok, Zakaria Hersi och Nick Dahl.Foto:Press.

Trion arbetade tillsammans på Truecaller i flera års tid. I dag har succéappen 267 miljoner användare globalt, varav merparten är baserade i Indien. Bolaget värderas enligt Di:s uppgifter till uppemot 17 miljarder kronor på den privata marknaden – och väntas gå till börsen under 2021.

Men Kim Fai Kok, som var en av Truecallers allra första anställda, valde nyligen att lämna bolaget och rollen som kommunikationschef. Zakaria Hersi är däremot kvar på Truecaller som affärsutvecklingschef, medan Nick Dahl gått vidare till rollen som tillväxtansvarig på Spotify där han bland annat arbetat med streamingjättens nyliga etablering i ytterligare 85 länder.

”Vi har blivit väldigt nära vänner, både på men också utanför jobbet. När man arbetar så många och långa timmar nära varandra skapar man ett särskilt band. I flera års tid har vi pratat varje dag, om både högt och lågt”, säger Kim Fai Kok.

Planerna på att starta Framtid tillsammans tog fart så sent som i februari, i samband med att Kim Fai Kok var på väg att lämna Truecaller. Arbetet har sedan gått snabbt.

”Vi har gjort privata investeringar på varsitt håll och alltid bollat potentiella bolag med varandra, men började prata om att testa att göra något tillsammans. Ambitionen är att bli mer aktiva men även selektiva. Nu kan vi välja ut några bolag som vi tror extra mycket på, där vi känner att vi verkligen kan bidra med våra kompetenser”, säger han.

Deras första gemensamma investering har redan gjorts i den svenske profilen Carl Peis nya hårdvarubolag Nothing, som ska lansera egna hörlurar men på sikt bygga ett ekosystem av uppkopplade enheter. Bolaget grundades i fjol men har redan tagit in 184 miljoner kronor i externt kapital, där trion bakom Framtid gått in med en mindre del.

Ambitionen är att göra två eller tre investeringar under 2021, berättar Kim Fai Kok. 

”De flesta av oss har fortfarande heltidsjobb, men vi gör det här långsiktigt. Så länge bolagen behöver oss ska vi finnas där och ge dem tid och kärlek. Den största risken är om vi börjar göra för mycket på en och samma gång, inte hinner med och börjar kompromissa på kvaliteten”, säger han.

Framtid kommer i första hand leta efter bolag som närmar sig en kommersialisering, deras tjänst eller produkt ska samtidigt ha potential att nå miljontals konsumenter. Rent geografiskt kommer de att investera i Europa, men även på tillväxtmarknader som Indien och i Subsahariska Afrika.

”Bolaget ska vara redo att gasa och skala upp verksamheten. Vi gillar att arbeta med entreprenörer som har globala ambitioner, som inte är för lokalt fokuserade”, säger han.

Vad är det främst ni vill bidra med till era portföljbolag?

”Vi har mycket kompetens i hur man skalar ett bolag. Ett vanligt misstag är att bolag spenderar pengar på fel saker, bara för att de fått in kapital. Sedan vill vi aktivt hjälpa företagen med sin kommunikation, expansionsplaner och i juridiska frågor”, säger han.

Till sin hjälp har de tagit Dara Gill, jurist på Truecaller, som blir rådgivare till Framtid och kommer ge råd till portföljbolagen i legala frågor.

”Han är den smartaste personen jag någonsin jobbat med och har ett jättestort intresse för startups. Juridiken är extremt svår i alla stadier, oavsett om bolaget är nystartat eller ska till börsen”, säger han.

Kim Fai Kok vill inte berätta exakt hur mycket pengar Framtid har tillgängligt att investera, men det utgörs enbart av grundarnas egna medel. Tanken är inte att starta en regelrätt fond och ta in externa investerare.

”Bolagen kommer inte välja oss för pengarna och vi kommer aldrig vara den största investeraren i några kapitalrundor. Men vi har ett brett nätverk och kan hjälpa entreprenörer att komma i kontakt med spelare som kan gå in med större summor”, säger Kim Fai Kok.


Innehåll från TableauAnnons

Därför är data detaljhandelns nyckel till konkurrenskraft

– För att lyckas hantera pandemins utmaningar behöver detaljhandlare använda data på effektivast möjliga sätt, säger Fredrik Holmgren, nordisk säljchef på Tableau.

Detaljhandeln har varit pressad under de senaste åren – något som förstärkts ytterligare under covid-19-pandemin. Från skiftet till e-handel och till det ökade fokuset på hållbarhet har ingen annan bransch varit med om så stora förändringar, inte bara gällande hur försäljningen sker utan också var den sker. 

Att ändra sin affärsstrategi kan vara lukrativt men också skapa nya utmaningar. Med ständigt ökande förväntningar och krav behöver detaljhandlare förutse och möta sina kunders behov oavsett var de handlar. Handlarna behöver också en robust försörjningskedja som fungerar för deras organisation. Det är inte enkelt, men det är görbart. Genom att använda rätt data vid rätt tidpunkt kan detaljhandelsföretag fatta bättre, mer flexibla och mer lönsamma beslut. Genom Tableaus samarbete med hundratals detaljhandlare runt om i världen, och här i Sverige, har de kommit fram till följande:

1. Kraven på försörjningskedjan

Kundernas föränderliga krav gör det svårare att hitta sätt att effektivisera sin verksamhet på. Att behöva förändra sin försörjningskedja för att möta dessa krav innebär förlorad värdefull tid. För att kunna vara agil och göra snabba förändringar är det viktigt att ha full insyn i alla delar av försörjningskedjan; från inköp till leverans. Att upptäcka och möta nya kundtrender och behov i realtid ger detaljhandlare en klar fördel mot sina konkurrenter när det kommer till att fånga kundernas intresse. En övergripande bild av realtidsdata du samlat in kommer att hjälpa din verksamhet att ligga steget före, reducera svinn i inköpsprocessen och hålla jämna steg med kunderna. 

2. Sömlösa omnikanal-upplevelser

Det räcker inte längre att bara erbjuda en fantastisk fysisk eller digital upplevelse. Kunder vill ha, och förväntar sig, samma nivå av service oavsett var de handlar. De efterfrågar enkelhet. Pandemin har gjort oss mer bekväma och förstärkt behovet av att kunna shoppa online. För att vinna i den nya verkligheten behöver detaljhandlare förstå sina kunder helt och hållet, kunna förutspå deras beteenden och ge dem vad de behöver innan de själva ens vet. 

3. Kunden i centrum

För att kunna konkurrera måste kunden alltid vara i centrum. Genom att hämta data som möjliggör beslut baserade på fakta och siffror i realtid kan du prioritera både kundens och din verksamhets behov. Post-pandemi kommer handlare att fortsätta se förväntningar och preferenser förändras bland kunderna allt eftersom marknaden förändras. Att fatta kloka och informerade beslut är det enda sättet att garantera fortsatt framgång och det enda sättet att göra detta på är att ha en tydlig förståelse för sin data. 

4. Prissättning

Kvalitet och prisvärdhet är några av kundernas huvudkrav idag men detaljhandlare måste balansera detta mot sina egna behov av ökade marginaler och kostnadseffektivitet. Lösningen hittar vi i att skapa dataledda produkter och prissättningsstrategier. Att ge dina team verktyg för att djupdyka i försäljning, produkt och prisdata ger dem insikter som behövs för att kunna fatta viktiga beslut. Om du förstår vad som händer både på marknaden och hos dina kunder kan du skräddarsy din produkt och prissätta på ett sätt som maximerar din verksamhets framgång. Att utnyttja data kommer att bli en nyckel till innovation, återhämtning och tillväxt, nu och framåt. Alla företag kommer att ha sina egna prioriteringar och problem och Tableau kan ge råd kring hur man bäst hämtar in och applicerar data för att möta dessa. 

Vill du veta mer? Ladda ned Tableaus senaste e-book för detaljhandeln här. 

 

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?