1515
Annons

Verdane stänger ny jättefond – backas av Tredje AP-fonden

Verdane satsar 3 miljarder kronor på teknikbolag som ska göra världen bättre. Med sig på resan har man flera tunga, statliga investerare. 

”Vi ser många spännande bolag inom de här områdena träda fram just nu”, säger Verdanes partner Frida Einarson. 

Frida Einarson är partner på Verdane.
Frida Einarson är partner på Verdane.Foto:Press

Sedan starten har det techinriktade riskkapitalbolaget Verdane plöjt ned 2,5 miljarder kronor i så kallade impact-bolag – det vill säga företag med en affärsmodell som både är lukrativ och ska göra världen till en bättre plats. Bland annat har man investerat i tyska Momox som säljer begagnade prylar och svenska Bemz, som säljer omklädnader till Ikea-möbler. 

Nu ökar Verdane sitt fokus på de goda företagen genom att stänga fonden Idun I med 3 miljarder kronor öronmärkta för impact-bolag. 

”Vi ser många spännande bolag inom de här områdena träda fram just nu. Att ha ett större syfte är en viktig del av agendan och för att kunna göra de investeringar vi vill göra ser vi ett behov av en specifik fond. Just nu är det många faktorer som samspelar ur ett makroperspektiv”, säger Verdanes partner Frida Einarson. 

Ett flertal kriterier ska uppnås för att ett företag ska räknas som en intressant impact-investering för Verdane. Dels ska affärsidén adressera minst ett av FN:s 17 globala mål för hållbar utveckling, dels ska det gå att mäta bolagets 'impact' (på svenska: påverkan). Den ska uppnås med hjälp av teknik, den ska skalas i takt med affären och det ska inte finnas några negativa bieffekter. 

Med sig på resan har man flera tunga investerare, bland annat Tredje AP-fonden, Norges statliga klimatfond Nysnø och finska Tesi som också är statligt ägda. 

”70 procent av kapitalet i fonden kommer från stiftelser, pensionsfonder och institutioner som har fler syften än att enbart generera bra avkastning på investeringar. Nordiska investerare står för ungefär 30 procent av kapitalet, men vi ser även ett stort intresse från europeiskt håll och till viss del från USA”, säger Frida Einarson. 

Målet är att gå in med mellan 100 till 150 miljoner kronor per investering, ofta som den enda institutionella partnern. Verdane letar efter bolag i nordvästra Europa, men enligt Frida Einarson är Norden extra spännande. Hon uppskattar att en tredjedel av kapitalet kan komma att investeras i Sverige. 

”Norden kallas i vissa sammanhang för 'The Silicon Valley of Sustainability'. Det är en spännande miljö för konsumenter som bryr sig om hållbarhet och med en befolkning som är smart digital och lagstiftare som är proaktiva inom miljöområdet. Vi har också en hög nivå av tillit i samhället, vilket gör att det blir enkelt att göra affärer. Det här gör Sverige till extra spännande att investera i.” 

Faktum är att Idun I redan har genomfört sina första investeringar. Dels i Auntie som har tagit fram en digital tjänst som ska öka välmåendet hos anställda, dels Spond, ett digitalt verktyg för till exempel sportlag som ska planera aktiviteter. Man har även genomfört en tredje, ej offentliggjord, investering. 

Idun I blir Verdanes minsta fond, men i jämförelse med andra impact-fonder med fokus på just teknikbolag sticker den ut. Man har till exempel en mer välfylld kassa än Niklas Adalberths fond Norrskens VC som stängde med en storlek på 1,2 miljarder kronor 2021 och Malmöbaserade Pale Blue Dot med en kassa på 900 miljoner kronor.  

Som namnet antyder kan det i framtiden även stängas ytterligare en impact-fond. Det är i alla fall ingenting som Frida Einarson utesluter i nuläget, men hon betonar att fullt fokus ligger på Idun I just nu. 

Vad har ni för långsiktiga målsättningar med den här fonden?
”Att göra världen lite bättre, samtidigt som vi gör någonting bra i bolagen och hjälper dem att växa. Det kanske låter som att vi har hybris, men vi kan tillväxt och teknik. Kan vi använda det kunnandet för att göra världen bättre är vi superglada.” 

Läs mer: Caroline Farberger blir riskkapitalist 


Innehåll från FintechFactoryAnnons

Gör ditt företag mer lönsamt 2022: Outsourca

Blir 2022 året som ditt bolag ska vinna mark och bli mer lönsamt? I så fall så bör outsourcing vara en del av er strategi för ditt företag. Här listar FintechFactory några av de främsta skälen till att outsourcing kan gynna just ditt företag!

Oavsett om du har en startup, ett mindre eller medelstort företag som befinner sig i en tillväxtfas, eller om du redan är en större aktör på marknaden – outsourcing av kundtjänst kommer med flera fördelar som kan gynna just ditt bolag.

Här är fem anledningar till varför outsourcing av kundtjänst är lönsamt för dig som har ett fintech-bolag:

1. Outsourcing låter dig fokusera på kärnverksamheten

När du outsourcar en eller flera av ditt företags processer tillåts du lägga din fokus på kärnverksamheten. Genom att låta ett kvalificerat outsourcingbolag sköta din kundtjänst, marknadsföring eller social media content, kan du lägga din tid och energi på exempelvis produkt- och affärsutveckling.

2. Du kan spara stora pengar på outsourcing

Outsourcing av kundtjänst är väldigt kostnadseffektivt samtidigt som kvaliteten är hög. Etablerade outsourcingbolag som FintechFactory garanterar ett fast timpris som är samma oavsett om du vill ha kundtjänst på vardagar, helger eller högtider. Det tillkommer inga startavgifter eller extra avgifter i form av OB-tillägg eller liknande.

Detta innebär att du kan täcka upp din kundtjänst under dygnets alla timmar om det behövs. Detta har stor betydelse, särskilt vid perioder av hög belastning.

3. Sälj på flera marknader – täck upp med språkresurser för samtliga

Finns din verksamhet även utanför Sverige eller kommer ni att expandera utomlands? För dig som verkar inom Norden kan ni genom outsourcing få kostnadseffektiv kundtjänst på svenska, danska, norska och finska. Kanske finns ni redan i Europa eller USA? Kundtjänst på bland annat engelska, tyska, och franska stärker ert varumärke på respektive marknad och ger er fördelar över konkurrenterna. FintechFactory har idag kundtjänst på 15 olika språk och hjälper företag med sin kundservice över hela Europa, USA och Asien.

4. Outsourcing låter dig skala upp verksamheten snabbt och enkelt

Under säsongstoppar kan det vara svårt att snabbt skjuta till extra resurser, och att förlita sig på traditionella bemanningsföretag kan vara både dyrt och oberäkneligt. Med ett kvalificerat outsourcingbolag får du en lösning som är kostnadseffektiv och enkel att implementera. Du får snabbt kvalificerad personal på plats som jobbar dedikerat för dig.

5. Nå ut till fler kunder med influencer marketing

FintechFactory tillhandahåller inte bara tjänster inom outsourcing av kundtjänst. Med över 5 års erfarenhet av influencer marketing erbjuder vi även en välbeprövad och kraftfull metod för att nå ut till nya kunder.

6. Bonus: När det är svårt att få tag i utvecklare så finns våra tillgängliga

Vi har förstått, då vi jobbat med kunder inom fintech, att det finns ett skriande behov av utvecklare inom olika områden. Vi har därför satsat på att knyta till oss utvecklare för att tillgodose alla dessa olika ändamål.

Kontakta FintechFactory för mer information om att outsourca kundtjänst, influencer marketing och utvecklare. Välkommen att höra av dig till info@fintechfactory.se eller besök http://www.fintechfactory.se/

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med FintechFactory och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?