1515

Verdane köper digitala musikbolaget Propellerhead

Svenska Propellerhead har utvecklat mjukvara för musik i 20 år. Nu köper Verdane Capital en majoritet av bolaget. ”Vi vill ta Propellerhead vidare på e-handelsspåret”, säger partnern Pål Malmros.

Pål Malmros är partner på Verdane Capital, som köper svenska Propellerhead.
Pål Malmros är partner på Verdane Capital, som köper svenska Propellerhead.Foto:Verdane/Propellerhead

”Anledningen till att vi finns är att en massa människor där ute har en dröm om att göra musik”, berättar Ernst Nathorst-Böös, som var en av medgrundarna när bolaget Propellerhead (NTL) föddes i slutet av 1990-talet.

”Vi ville undersöka om det gick att skapa musik bara med hjälp av den dator som alla ändå redan har.”

Vi går in i en ny fas nu

Sedan dess har företagets tjänst Reason, som kostar strax över 3 500 kronor, blivit populär bland både professionella musiker och hängivna amatörer. Produkten konkurrerar både med Apples Logic och Pro Tools, som utvecklas av Avid Technology.

”Vi går in i en ny fas nu”, berättar Ernst Nathorst-Böös, bland annat med hänvisning till att försäljningen av tilläggstjänster har ökat.

Det handlar om instrument och ljud som kan fogas till den digitala musikstudion. Med Verdane Capital (NTL) som huvudägare ska Propellerhead utveckla fler tjänster för mobila användare.

Ingen part vill offentliggöra prislappen. Men Verdane, som tog in omkring 3 miljarder kronor i sin senaste fond, går in som majoritetsägare.

Läs mer: Verdane investerar 3 miljarder i startupbolag

”Vi gillar både mjukvara, musik och e-handel”, säger Pål Malmros, partner vid riskkapitalbolagets Stockholmskontor.

Verdane har tidigare gjort en rad investeringar inom dessa områden, där e-handelstjänsterna Mathem och Babyshop, liksom den digitala begravningsentreprenören Funera är ett par färska exempel på investeringar. Strategin är oftast att köpa hela portföljer av bolag från andra investerare.

”Nu vill vi ta Propellerhead vidare på e-handelsspåret och bli bättre på digital försäljning”, forstsätter Pål Malmros. 

Förra året omsatte Propellerheads strax över 100 miljoner kronor, med en rörelsemarginal på över 30 procent. På senare år har tillväxten legat på över 15 procent, enligt bolaget.

”Jag stannar kvar som vd i bolaget och blir den största minoritetsägaren”, säger Ernst Nathorst-Böös.

Läs mer: E-handelskramande Verdane spår dramatisk butiksdöd

Konkurrensen är stor även från gratis musiktjänster på nätet. Men förhoppningen är att Propellerhead melodi även fortsättningsvis ska locka till digitala köp. 

”Uppenbarligen gör vi någonting som människor tycker att det är värt att betala för”, säger Ernst Nathorst-Böös.


Innehåll från LitiumAnnons

Har ditt företag rätt förutsättningar för en framgångsrik internationalisering?

Att expandera internationellt för ökad tillväxt har historiskt medfört stora insatser och en fysisk etablering med omfattande investeringar i allt från personal till lokaler. I och med ehandeln har förutsättningarna förändrats och det senaste årets snabba digitaliseringstakt har gett den digitala handeln en rejäl skjuts framåt. Men hur genomför man egentligen en lyckad internationalisering?

Läs Litiums guide till en framgångsrik internationalisering här 

Att nå nya marknader är betydligt enklare idag, men att etablera en internationell närvaro är inte utan utmaningar. Medan de flesta företag kan gynnas av att vända blicken mot nya marknader, drar vissa mer nytta av en internationell expansion än andra. 

– D2C-företag har till exempel ofta internationell expansion i tankarna redan tidigt i sitt bolagsbyggande. Så fort man satt den kommersiella modellen och fått igång försäljningen börjar många expandera internationellt, vilket gör att de kan växa mycket snabbt, säger Håkan Nylander, Chief Strategy Officer hos Litium. 

De företag som direkt kan ta sig in på nya marknader genom digitala lösningar behöver således hantera en betydligt mindre komplex internationalisering och kan i många fall genomföra sin expansion på flera marknader parallellt. Den data som samlas in under arbetet ger sedermera konkreta insikter, vilka skapar ett bättre beslutsunderlag inför fortsatta satsningar. 

– Att få i gång försäljningen är alltid den första utmaningen. Att noggrant kartlägga tillgängliga kanaler, den lokala marknadens villkor och potential och relevanta målgrupper är därför avgörande för att bedöma sina möjligheter. Generellt rekommenderar vi att börja litet för att komma i gång och att sedan skala upp i takt med att intresset ökar.

Tekniska förutsättningar för expansion

En annan viktig faktor att ta hänsyn till är naturligtvis vilka lokala regulatoriska krav som måste efterlevas. För den som inte är insatt kan det verka som en djungel, så för den som är osäker rekommenderar Håkan att ta in hjälp utifrån, oavsett om hjälpen finns i det egna partnernätverket eller hos industriorganisationer som kan erbjuda rådgivning. Allt förutsätter emellertid att man har de tekniska förutsättningarna för en internationell expansion. 

– Utan en plattform som erbjuder rätt stöd för digital handel kan internationaliseringen bli en administrativ mardröm, med stora omkringliggande kostnader och betungande manuellt arbete. Därför har Litium utvecklat ett grundstöd för våra kunder, ett globaliseringsramverk med integrerat PIM, Product Information Management, som skapar rätt förutsättningar för effektivitet och kontroll vid inträde på nya marknader. 

Konfigureras efter behov

Håkan förklarar att Litium som plattform kan konfigureras helt efter kundens individuella behov, inklusive vilka produkter som ska säljas och hur, vilka marknader det gäller och genom vilka kanaler. I takt med att verksamheten växer på de nya marknaderna skalar plattformen upp, så att företaget på ett enkelt och effektivt sätt kan hantera sin internationella satsning. 

– Vår flexibla plattform för digital handel, med sitt avancerade stöd för såväl språk och valuta som logistik och olika betalsätt, blir en nyckelfaktor för de företag som vill genomföra en snabb och enkel internationalisering – oavsett den behovsbild som finns, avslutar Håkan Nylander.

Läs fler tips på hur en lyckad internationalisering genomförs i Litiums guide 

 

Mer från Litium

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Litium och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?