Annons

Verdane investerar 121 miljoner i auktionssajt – blir ny majoritetsägare

Auktionssajten Blinto, som säljer begagnade maskiner och fordon, växer snabbt och får en ny majoritetsägare i riskkapitalbolaget Verdane. Målet är att expandera snabbt i Sverige och ute i Europa, dit en stor del av de sålda maskinerna redan går på export.

Richard Nilsson, vd på Blinto.
Richard Nilsson, vd på Blinto.
Richard Nilsson, vd på Blinto.
Richard Nilsson, vd på Blinto.

2018 lanserade Blinto en auktionssajt för begagnade fordon, maskiner och verktyg. Auktionerna var tänkta att locka framför allt åkerier, industrier, och lantbrukare och i dag samarbetar Blinto till exempel med åkeriet Sandahls som säljer och köper lastbilar via plattformen. Resultatet har varit framgångsrikt, menar bolagets vd Richard Nilsson.

”Förra året förmedlade vi varor för drygt en halv miljard, och jag tror att vi närmar oss miljarden i år” säger han.

”Ett företag har nästan alltid maskiner som inte används och som de inte vet värdet på.”

Av bolagets knappt 50 anställda är drygt hälften auktionsmäklare. De är stationerade från norr till söder med uppgiften att hitta, undersöka och dokumentera inför försäljning. Till en början fick mäklarna knacka på hos företagen för att locka till sig kunder – numera är det snarare kunderna som hör av sig till Blinto. 

”Ett företag har nästan alltid maskiner som inte används och som de inte vet värdet på. Det är dumt att ha kapital stående i ett hörn och samla damm”, säger Richard Nilsson.

Det är också mäklarna på Blinto som, för att säkerställa kvaliteten, ansvarar för att undersöka och dokumentera objekten inför försäljning även om kunden i slutändan har undersökningsplikt.

Bolaget har sitt huvudkontor i Växjö, och sedan 2022 också ett dotterbolag i Tyskland, som Richard Nilsson beskriver som en strategiskt viktig marknad. 

”En hel del av varorna exporteras inom Europa, nästan 30 procent av de stora maskinerna på plattformen. Intresset för begagnat växer även i Sverige, men fortfarande är det ett större intresse från andra länder i Europa kring många av de äldre maskinerna”, säger han.

Riskkapitalbolaget Verdane investerar nu 121 miljoner kronor i att köpa en kombination av nyemitterade och befintliga aktier i Blinto. Vad affären värderar hela Blinto till vill parterna inte säga. Klart är dock att Verdane blir ny majoritetsägare i bolaget.

”Vi har haft investerare efter oss ett tag men inte velat sälja. Men Verdane kändes rätt, och de kommer kunna tillföra både kapital och kunskap till vår expansion. Pengarna ska användas till att snabba på tillväxten genom vässa plattformen och öka takten med rekryteringar både på en svenska och internationella marknaden.”

För varje köp tar Blinto tar en procentuell andel från säljaren och en fast avgift av köparen.  Under 2022 omsatte bolaget 60 miljoner med en ebidta-vinst på drygt 13 miljoner. Året dessförinnan landade omsättningen på nästan 47 miljoner med en vinst på drygt 9 miljoner.

Innehåll från ExopenAnnons

Bli datadriven och effektiv med nästa generations FP&A-verktyg

Med över 20 års erfarenhet av Finansiell Planering och Analys (FP&A) har Exopen samlat all sin kunskap samt de senaste trenderna på marknaden och byggt nästa generations FP&A-verktyg. 

En molnbaserad plattform med färdiga systemintegrationer där användaren får allt för verksamhetsstyrning i ett lättanvänt verktyg som effektiviserar budget- och prognosprocessen.

– 3:e generationens FP&A-verktyg använder den senaste teknologin för att erbjuda heltäckande funktionalitet på ett användarvänligt sätt som gör organisationen mer datadriven och effektiv, säger Fredrik Landberg, CEO på Exopen 

I en snabb och föränderlig värld behöver ekonomichefer kunna vara snabbfotade samtidigt som de behöver kunna hantera stora datamängder. Det behöver gå snabbt att ta fram rapporter och insiktsfulla analyser för åtgärd, samt ha förmågan att lägga en ny prognos på ett par timmar när läget plötsligt ändras. Det är här behovet av att effektivisera den finansiella planeringen och analyser kommer in i bilden – vilket nu blivit en konkurrensfördel. 

– Nya generationens verktyg har modern funktionalitet så som scenariohantering, top-down simuleringar, avancerad analys, drivare i flera dimensioner och arbetsflöden som ger stora möjligheter för samarbete för hela organisationen. Dessa verktyg är tillgängliga med snabb och effektiv onboarding och med minimal insats från din organisation, säger Fredrik och fortsätter: 

– Med användarvänlig design kan man enkelt justera sin process och arbetssätt utan dyr konsultation – äkta self-service. 

Första, andra och tredje generationens FP&A-verktyg

Fredrik menar att skillnaden mellan de olika generationerna är väldigt tydlig. 

– Den första generationen FP&A-verktyg var revolutionerade när de först kom, men krävde en extremt stor investering med flera månaders implementation, dyr förvaltning som dessutom också krävde mycket hög teknisk kunskap från användarna, säger han och fortsätter:

– Den andra generationen går att implementera i molnet, men är ej molnbaserade (ej Cloud Native) och kräver ett relativt komplicerat implementationsprojekt. Dessa system kräver liksom första generationens system, hög teknisk kunskap eller dyra konsulter för att modifiera och förvalta lösningen, ofta med begränsad flexibilitet och funktionalitet. Dessutom har de ofta inte öppna interface och kräver därför många konsulttimmar för att få kompatibla med analysverktyg som tex Power BI. 

Den tredje generationen FP&A-verktyg är med användarvänliga gränssnitt och flexibel funktionalitet tillgänglig för företag att arbeta mer effektivt och datadrivet. Fördelen är att dessa verktyg inte kostar i närheten lika mycket samtidigt som de erbjuder öppna interface mot analysverktyg tex Power BI för en komplett Business Intelligence lösning. 

Många drar sig för att byta budgetverktyg 

Fredrik upplever att företag kan dra sig för att byta system då en vanlig missuppfattning är att onboardingprocessen och implementationen av ett nytt system tar lång tid och kraft från organisationen, vilket inte stämmer med tredje generationens verktyg. 

– Vi har lyckats få avancerad funktionalitet tillgänglig på ett användarvänligt sätt och lätt att implementera. Du får ett planeringsverktyg som effektiviserar och skapar en datadriven organisation, avslutar Fredrik. 

Läs mer om Exopen här!  

Mer från Exopen

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exopen och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera