1515
Annons

Verdane investerar 100 miljoner i Uppsalabolaget Freespee

Riskkapitalbolaget Verdane investerar omkring 100 miljoner kronor och blir storägare i det svenska it-företaget Freespee. Bolaget spår nu en kraftigt ökande tillväxt.

Verdanes Pål Malmros (tv) och Carl Holmquist, grundare av Freespee.
Verdanes Pål Malmros (tv) och Carl Holmquist, grundare av Freespee.Foto:Press

Uppsalabaserade Freespee räknar med en omsättningstillväxt på hela 80 procent under 2018 från omkring 57 miljoner förra året och siktar därmed alltså mot 100-miljonersstrecket.

Pål Malmros, partner på Verdane och ansvarig för investeringen, säger till Di att Verdane följt Freespee under ett par år och att det nu blivit tillräckligt stort för att passa in i portföljen. Vid mjukvaruinvesteringar vill Verdane se en snabbt växande och gärna stor marknad med en bra position för bolaget. 

“Freespee ligger väldigt högt på alla de här parametrarna”, säger Malmros. Verdane uppskattar att Freespees marknad – analysbaserad styrning och uppföljning av kunddialoger – växer med över 50 procent per år. Trots den mycket snabba tillväxten ligger Freespee nära nollresultat, säger Malmros. 

Freespee har drygt 80 anställda och kontor i fyra andra europeiska länder och rekryterar just nu för mer än 25 roller. Utvecklingsteamet ska utökas från 15 till 40 personer under året.

Läs mer: Freespees grundare: “Vi trampade snett i början” 

Företag använder bolagets mjukvara för att förbättra marknadsföring och service genom dataanalys, bland annat av kundernas beteende på sajten och sättet de kontaktar företaget. 

Tekniken kan till exempel användas för att se vilken webbesökare det är som ringer kundservice. Syftet är merförsäljning genom personligare kontakt och kortare väntetider, eller åtminstone bättre information, så att kunder inte ska ledsna och gå till någon annan.

Bland Freespees kunder finns Ebay, SEB, Schibsted och flera av världens största biltillverkare, däribland Fiat Chrysler, Nissan, Toyota och Volkswagen. Senast bolaget tog in pengar var i slutet av 2016 då man plockade in 90 Mkr i lån och nyemitterade aktier.

“Bolaget i sig är fortfarande förhållandevis litet, men har visat att man kan ta stora, väldigt krävande, globala kunder och serva dem över i stort sett hela världen på ett sätt som gör att kunderna är väldigt nöjda”, säger Malmros som nu tar plats i Freespees styrelse.

Verdane investerar 9,5 miljoner euro i nyutgivna och befintliga aktier via sin nionde fond, men går inte ut med detaljer om värderingen av bolaget eller vilken ägarandel man får.

Bland Freespees övriga storägare finns det danska riskkapitalbolaget Sunstone som tillsammans med Verdane börsnoterade modehandlaren Boozt förra året. Malmros säger att Freespee både kan bli en börskandidat i framtiden eller vara av intresse för ett större mjukvarubolag.


Innehåll från AccountorAnnons

Accountor: ”Stark koppling mellan digitalisering och kundnöjdhet”

”Digitalisering är viktigt för fördjupade kundrelationer” menar Magnus Högvall och Cecilia Drugge på Accountor.
”Digitalisering är viktigt för fördjupade kundrelationer” menar Magnus Högvall och Cecilia Drugge på Accountor.

Historiskt har redovisning varit ett analogt fält, med papper och pärmar som givna inslag i arbetsprocessen. De senaste åren har det dock skett en snabb förändring med digitalisering som motor. I utvecklingens framkant ligger redovisningsbyrån Accountor, som kan visa på vinster som jämnare kvalitet och nöjdare kunder.

Företag som outsourcar ekonomihanteringen till Accountor krokar arm med en byrå som inte bara hakat på det här med digitalisering, utan som har det som grund för hela verksamheten.

– Jag sa vid något tillfälle att vi ska bli redovisningsbranschens Spotify, vilket har stannat kvar hos många av våra medarbetare. Det jag menade med det påståendet är att Spotify har förändrat och förbättrat musikbranschen i grunden genom digitalisering, och det är just detta vi gör – fast inom redovisning, bokföring och lön, säger Magnus Högvall, vd på Accountor. 

Robotar ger ökad kvalitet

Accountor har varit på väg mot en digitaliserad verksamhet under en längre tid, men det senaste året har företaget tagit stora kliv. I dag är många av processerna kopplade till ekonomihanteringen delvis automatiserade. 

– Våra konsulter använder bland annat robotar för repetitiva arbetsmoment där det finns kvalitetsrisker. Gör man ett visst moment av transaktionskaraktär många gånger kan det ske misstag. När den här processen är automatiserad höjer det kvaliteten och lassar arbetsbörda från konsulterna, som får mer tid för rådgivning, säger Magnus Högvall. 

Digitalisering = nöjdare kunder

Att använda digitalisering som ett verktyg för att fördjupa kundrelationer är ett viktigt inslag i Accountors filosofi, berättar Cecilia Drugge, head of process improvement. 

– Vi ser en stark koppling mellan digitalisering, ökad kvalitet och långsiktiga kundrelationer. Under vår senaste kundundersökning blev detta särskilt tydligt. Sedan vi digitaliserat fler processer i lönearbetet är kunderna mer nöjda och mer benägna att rekommendera oss till affärsbekanta eller vänner, säger Cecilia Drugge. 

Hon beskriver digitaliseringsresan som ett normaltillstånd för Accountor – att digitalisera för att skapa mervärde för kunderna är inte något företaget gör vid ett tillfälle, för att sedan vara redo för framtiden. Magnus Högvall håller med, och pekar på en stark utveckling inom AI och maskinlärning som kommer att kräva nya kliv framåt.

– Vi är uppmärksamma på vad som händer på marknaden och ödmjuka inför att det inte går att förutse exakt hur allting kommer att utvecklas. Men vi tror att det kommer hända mycket som gör det lättare för företag att fokusera på sin kärnverksamhet och driva business. Och där i bakgrunden ska vi finnas och hjälpa till, säger Magnus Högvall.

Läs mer om Accountors tjänster här. 

 

Mer från Accountor

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Accountor och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?