1515
Annons

Verdane går in på börsen – köper in sig i Pierce

Riskkapitalbolaget Verdane köper in sig i börsnoterade e-handelsbolaget Pierce, som säljer motorcykelutrustning. ”Det är första gången vi investerar i ett börsnoterat bolag på det här sättet”, säger Verdanes partner Staffan Mörndal.

Verdanes partner Staffan Mörndal och Henrik Zadig, vd Pierce.
Verdanes partner Staffan Mörndal och Henrik Zadig, vd Pierce.

Läs Di Digitalt i 3 månader för endast 197 kr

ord. pris 429kr/mån

spara
1090 kr

Få tillgång till allt digitalt innehåll i 3 månader för 197 kr. Därefter tillsvidare med 25% rabatt, endast 322 kr/mån i 12 månader. Alla priser är inklusive moms.

Visa allt som ingår

Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

Tillgång till över 1 100 aktiekurser i realtid

Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev


Betala som

Betalsätt

Genom att klicka på ”Godkänn köp” godkänner jag Dagens industri AB:s prenumerationsvillkor och bekräftar att jag tagit del av Dagens industris AB:s personuppgiftspolicy.

Innehåll från BillogramAnnons

Ändrade köpbeteenden ställer nya krav på framtidens betallandskap

Jonas Suijkerbuijk, vd på faktura- och betaltjänsten Billogram.
Jonas Suijkerbuijk, vd på faktura- och betaltjänsten Billogram.

E-handeln fortsätter att öka och har, i kombination med en stark ”Köp nu, betala sen”-trend, kastat om spelplanen för det moderna betallandskapet. Allt fler köp görs mot faktura, och med det kommer nya förväntningar på en smidig och enkel betalupplevelse. Nu står många företag inför stora förändringar för att lyckas hålla jämna steg med utvecklingen.

Trenderna som dominerar på den svenska betalmarknaden 

Fakturan har funnits i olika tappningar i omkring 5000 år. Ändå har den utvecklats oändligt långsamt. Dagens fakturor ser i princip likadana ut som de som utställdes för hundra år sedan, men något håller på att hända med betallandskapet. I framtiden är det inte alls säkert att fakturan fortsatt kan se ut på samma sätt.

Jonas Suijkerbuijk, vd på faktura- och betaltjänsten Billogram, säger att det ställs allt högre krav på enkelhet och användarvänlighet i samband med betalningen, speciellt bland yngre konsumenter.

– De kanaler man når ut till olika kunder genom blir en allt viktigare fråga. De som är unga idag är vana vid att sköta en stor del av livet digitalt – oftast via mobilen. Den upplevelse de skulle mötas av i ett traditionellt fakturaflöde, med ett fysiskt brev som skickas till dem eller betalning via dator och internetbank, håller helt enkelt inte måttet längre. De förväntar sig mer. 

Viktigt att möta kunderna där de redan är

Utmaningen framöver, menar Suijkerbuijk, ligger i att tillhandahålla ett format för faktura och betalning som är lätt att ta till sig och som känns enkelt och naturligt för användaren. 

– Idag är vi ganska beroende av e-post och sms för vår kommunikation, men det kommer med stor sannolikhet att ändras. Vi ser redan exempel i andra delar av världen, där företag i allt högre grad använder Whatsapp och Messenger för att nå kunderna. För många tror jag att en sådan flödesbaserad kommunikation skulle passa bättre i en kund-/leverantörsrelation. Det blir enklare för kunderna att välja om de vill agera direkt eller senare, samtidigt som företagen kan kommunicera mer frekvent, utan att det innebär ett störande moment för mottagaren.

Framtidens faktura: EU-direktiv driver teknisk innovation 

”De som erbjuder mervärde kommer att stå som vinnare”

På frågan om vad som kommer att hända i landskapet kring faktura och betalning menar Jonas Suijkerbuijk att vi, åtminstone på kort sikt, kommer att se en utveckling som präglas av en stundande lågkonjunktur.  

– De som hittills inte investerat i kundlojalitet får nu bråttom att göra det, om det inte redan är för sent. Att ”göra fel” kommer att stå leverantören mycket dyrare än vad det gjort tidigare och en sund kundhantering kommer på många sätt att bli avgörande framåt. För företagen blir det därför viktigare att kunna erbjuda flexibilitet och enkelhet i alla led – och dit räknas betalningen i allra högsta grad.

På längre sikt ser Suijkerbuijk en utveckling där dagens fakturor kommer att fasas ut, till förmån för enklare och mer kundtillvända format. Han avslutar:

– Redan när vi startade Billogram sa vi: ”Om fem år finns inte pappersfakturan”. Här sitter vi nu, drygt tio år senare, och det är fortfarande rätt mycket pappersfakturor i omlopp. Utvecklingen har gått väldigt långsamt, men vi ser att den har ökat de senaste åren i takt med att fler och fler utmanare dykt upp på marknaden och den digitala mognaden ökat bland både företag och konsumenter. Därför tror jag ändå att pappersfakturan kommer att fasas ut allt mer under de kommande åren. Det som vi idag betraktar som en faktura kommer istället att abstraheras i allt högre grad, och tillgodogöras i andra, mer interaktiva gränssnitt som även inkluderar själva betalningen. De företag som ser möjligheterna i detta, och erbjuder mervärde i kundrelationens alla led, kommer att stå som vinnare i kampen om kunderna.

Läs mer om framtidens betallandskap här 

 

Mer från Billogram

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Billogram och ej en artikel av Dagens industri

Miljarduppstickaren blir ny huvudsponsor till Gais

Spotify och Truecaller har satt trenden. Nu följer Juni som nästa svenska teknikbolag att bli huvudsponsor till ett fotbollslag. 

Junis vd Samir El-Sabini säger sig vara ”gaisare sedan barnsben”.
Junis vd Samir El-Sabini säger sig vara ”gaisare sedan barnsben”.Foto:Fredrik Sandberg/press.

Teknikbolaget Juni grundades under 2020 och har tagit fram en plattform med finansiella tjänster riktade till e-handlare. I somras nådde bolaget en värdering om 6,4 miljarder kronor, bara två år efter starten, vilket Di rapporterade om.

Nu satsar bolaget på att etablera sitt varumärke på nya domäner, Juni blir nämligen ny huvudsponsor till den Göteborgsbaserade fotbollsklubben Gais. Bolagets vd och medgrundare Samir El-Sabini säger sig vara ”gaisare sedan barnsben” och sitter sedan mars i år även som styrelseledamot i föreningen.

Gais är en klassisk förening som grundades 1894 och blivit svenska mästare i fotboll fyra gånger. Totalt har Gais spelat 54 säsonger i allsvenskan, varav den senaste var 2012. Efter några resultatmässigt tunga år huserar numera föreningen i division 1, Sveriges tredje högsta serie. 

Ingen av parterna kommunicerar hur mycket avtalet är värt. Men utöver det finansiella stödet ska Juni även hjälpa fotbollsklubbens e-handel, där supportrar kan köpa souvenirer. 

”Det här är början på en resa tillsammans. Samarbetet säger en del om vår dragningskraft som klubb, dels som varumärke men också som samhällsaktör, att ett globalt företag som Juni med rötterna i Göteborg väljer att samarbeta med Gais”, kommenterar klubbchefen Magnus Sköldmark.

Därmed följer Juni i samma fotspår som telefonboksappen Truecaller, som nyligen aviserar att man blir Stockholmsklubben AIK:s nya huvudsponsor från 2023 och i tre år framåt.

Även Spotify har nyligen blivit ny huvudsponsor i fotbollens värld, men de har tittat utanför Sveriges gränser och i stället satsat på spanska FC Barcelona – en av världens största klubbar.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera