1515
Annons

Vd:n hoppar av kändisappen Memmo

I augusti tog bolaget in 100 miljoner kronor från internationella spelare. Nu väljer Memmos vd och medgrundare Gustav Lundberg Toresson att hoppa av, något Breakit var först med att rapportera om. 

Från vänster: Memmos grundare Gustav Lundberg Turesson, avgående vd, och Tobias Bengtsdahl, operativ chef.
Från vänster: Memmos grundare Gustav Lundberg Turesson, avgående vd, och Tobias Bengtsdahl, operativ chef.

Bolaget grundades 2019 av Gustav Lundberg Turesson och Tobias Bengtsdahl. Tjänsten släpptes i december samma år. Memmo erbjuder personliga videohälsningar från kändisar till privatpersoner och företag. Här finns både internationella kultförklarade personer som skådespelerskan Tori Spelling och svenska storheter som Stefan Sauk.

Totalt har man tagit in runt 20 miljoner euro i kapital, motsvarande drygt 200 miljoner kronor. Förra rundan gjordes i februari i år och låg på 80 miljoner kronor.

I augusti tog bolaget in 10,25 miljoner euro, drygt 100 miljoner kronor, i en runda som leddes av den befintliga investeraren Left Lane Capital som är ett amerikanskt riskkapitalbolag. Memmo fick även med sig flera amerikanska musik- och filmprofiler.

Nu har årsredovisningen för 2020 landat hos Bolagsverket. Den visar en omsättning på 7,3 miljoner kronor och en förlust efter finansiella poster på 15,6 miljoner kronor, något grundarna redovisade i samband med den senaste kapitalrundan. Vd:n Gustav Lundberg Turesson ville då inte säga vad omsättningen landar på 2021, men kunde avslöja att intäkterna växt med i snitt 40 procent per månad sedan förra kapitalanskaffningen i februari.

Vid räkenskapsårets slut var bolaget verksamt på sju marknader, och syftet med tillskottet var att fortsätta sin internationella expansion och utöka teamet.

Enligt ett separat brev till Bolagsverket som Breakit tagit del av lämnade Gustav Lundberg Toresson vd-posten i september och slutar nu även som ordförande och lämnar sina styrelseuppdrag.

I ett sms till Breakit skriver Gustav Lundberg Toresson att han har lämnat över vd-stolen till medgrundaren Tobias Bengtsdahl, men kvarstår som rådgivare och delägare. Nyhetssajten hade uppgett att han sålt merparten av innehavet, vilket dock sedan tillbakavisades av Gustav Lundberg Toresson.

Enligt ett mejl till Di Digital har han lämnat tillbaka merparten av sina aktier. Detta på grund av så kallad ”vesting”, vilket brukar innebära att anställda och nyckelpersoner får köpa aktier med en rätt att behålla dem om de är kvar en viss tid inom bolaget.

Memmo har flera kända namn på ägarlistan, bland andra VNV:s vd Per Brilioth och E-equitys grundare Patrik Hedelin och Magnus Wiberg. 


Innehåll från FintechFactoryAnnons

Gör ditt företag mer lönsamt 2022: Outsourca

Blir 2022 året som ditt bolag ska vinna mark och bli mer lönsamt? I så fall så bör outsourcing vara en del av er strategi för ditt företag. Här listar FintechFactory några av de främsta skälen till att outsourcing kan gynna just ditt företag!

Oavsett om du har en startup, ett mindre eller medelstort företag som befinner sig i en tillväxtfas, eller om du redan är en större aktör på marknaden – outsourcing av kundtjänst kommer med flera fördelar som kan gynna just ditt bolag.

Här är fem anledningar till varför outsourcing av kundtjänst är lönsamt för dig som har ett fintech-bolag:

1. Outsourcing låter dig fokusera på kärnverksamheten

När du outsourcar en eller flera av ditt företags processer tillåts du lägga din fokus på kärnverksamheten. Genom att låta ett kvalificerat outsourcingbolag sköta din kundtjänst, marknadsföring eller social media content, kan du lägga din tid och energi på exempelvis produkt- och affärsutveckling.

2. Du kan spara stora pengar på outsourcing

Outsourcing av kundtjänst är väldigt kostnadseffektivt samtidigt som kvaliteten är hög. Etablerade outsourcingbolag som FintechFactory garanterar ett fast timpris som är samma oavsett om du vill ha kundtjänst på vardagar, helger eller högtider. Det tillkommer inga startavgifter eller extra avgifter i form av OB-tillägg eller liknande.

Detta innebär att du kan täcka upp din kundtjänst under dygnets alla timmar om det behövs. Detta har stor betydelse, särskilt vid perioder av hög belastning.

3. Sälj på flera marknader – täck upp med språkresurser för samtliga

Finns din verksamhet även utanför Sverige eller kommer ni att expandera utomlands? För dig som verkar inom Norden kan ni genom outsourcing få kostnadseffektiv kundtjänst på svenska, danska, norska och finska. Kanske finns ni redan i Europa eller USA? Kundtjänst på bland annat engelska, tyska, och franska stärker ert varumärke på respektive marknad och ger er fördelar över konkurrenterna. FintechFactory har idag kundtjänst på 15 olika språk och hjälper företag med sin kundservice över hela Europa, USA och Asien.

4. Outsourcing låter dig skala upp verksamheten snabbt och enkelt

Under säsongstoppar kan det vara svårt att snabbt skjuta till extra resurser, och att förlita sig på traditionella bemanningsföretag kan vara både dyrt och oberäkneligt. Med ett kvalificerat outsourcingbolag får du en lösning som är kostnadseffektiv och enkel att implementera. Du får snabbt kvalificerad personal på plats som jobbar dedikerat för dig.

5. Nå ut till fler kunder med influencer marketing

FintechFactory tillhandahåller inte bara tjänster inom outsourcing av kundtjänst. Med över 5 års erfarenhet av influencer marketing erbjuder vi även en välbeprövad och kraftfull metod för att nå ut till nya kunder.

6. Bonus: När det är svårt att få tag i utvecklare så finns våra tillgängliga

Vi har förstått, då vi jobbat med kunder inom fintech, att det finns ett skriande behov av utvecklare inom olika områden. Vi har därför satsat på att knyta till oss utvecklare för att tillgodose alla dessa olika ändamål.

Kontakta FintechFactory för mer information om att outsourca kundtjänst, influencer marketing och utvecklare. Välkommen att höra av dig till info@fintechfactory.se eller besök http://www.fintechfactory.se/

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med FintechFactory och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?