1515
Annons

Vd för lyx-concierge tar över Daniel Eks elitkonferens

Sökandet efter Natalia Brzezinskis ersättare är över. Daniel Ek har hittat en ny vd till konferensen Brilliant Minds i Annastasia Seebohm.

”Jag är säker på att hon och teamet kommer att fortsätta lyfta idéer som göra skillnad och driver betydelsefull förändring”, säger Daniel Ek i ett uttalande till Di.

Annastasia Seebohm ersätter Natalia Brzezinski som vd på Brilliant Minds, där Daniel Ek är styrelseordförande och allmän beskyddare.
Annastasia Seebohm ersätter Natalia Brzezinski som vd på Brilliant Minds, där Daniel Ek är styrelseordförande och allmän beskyddare.
Foto:Jake Rosenberg
Foto:Peter Brinch

Daniel Eks elitkonferens Brilliant Minds gästades för två år sedan av USA:s tidigare president Barack Obama, vilket får ses som eventets pr-mässiga höjdpunkt sedan starten 2015.

Det blev också det sista stora avtrycket från den tidigare vd:n Natalia Brzezinski som efter en inställd festival 2020 gått vidare till ett nytt jobb inom Klarna i USA.

Nu har Spotifygrundaren, tillika Brilliant Minds grundare och ordförande, hittat hennes ersättare.

Annastasia Seebohm kommer senast från jobbet som vd på Quintessentially, en elitmedlemsklubb inom området service och så kallade concierge-tjänster.

”När jag pratade med Daniel om Brilliant Minds sa han att han ville väcka nya kontakter som innebär skiften i människors liv. Och det var precis vad Brilliant Minds var för mig. Det väckte nya möjligheter som ledde mig till det här”, säger Annastasia Seebohm.

Hon säger också att Brilliant Minds sitter precis i skärningspunkten mellan ”kreativitet, teknik, musik, affärspolitik och impact”.

”Att få människor att tänka kreativt är en stor del av Brilliant Minds.”

Läs mer: Daniel Ek: Jag ska investera 10 miljarder i europeiska teknikföretag

I sitt tidigare jobb var hon den första kvinnan och den första ur den så kallade ”millennial”-generationen som suttit på vd-posten. Bolaget har över 1000 anställda över 50 städer i världen.

Hon tillträder sitt nya jobb i maj. 

”Det långsiktiga målet är att bygga Brilliant Minds till en global plattform för olika idéer och hållbar innovation. Detta genom en unik gemenskap av olika pionjärer som samlas för att dela idéer”, säger hon vidare.

Daniel Ek har under åren engagerat sig stort i Brilliant Minds vid sidan av jobbet som vd för Spotify, inte minst genom att finansiera stora delar av tillställningen.

”Vi startade Brilliant Minds eftersom vi tror att Sverige och våra värderingar kring jämlikhet, hållbarhet, inkludering och kreativitet kan spela en roll när det kommer till att hitta lösningar på de viktigaste frågorna i vår tid”, säger han.

”Jag och resten av styrelsen är glada över att Annastasia blir Brilliant Minds nya vd. Jag är övertygad om att hon och teamet kommer att fortsätta att lyfta idéer som kan göra skillnad och driva betydelsefull förändring.”


Innehåll från AccountorAnnons

Accountor: ”Stark koppling mellan digitalisering och kundnöjdhet”

”Digitalisering är viktigt för fördjupade kundrelationer” menar Magnus Högvall och Cecilia Drugge på Accountor.
”Digitalisering är viktigt för fördjupade kundrelationer” menar Magnus Högvall och Cecilia Drugge på Accountor.

Historiskt har redovisning varit ett analogt fält, med papper och pärmar som givna inslag i arbetsprocessen. De senaste åren har det dock skett en snabb förändring med digitalisering som motor. I utvecklingens framkant ligger redovisningsbyrån Accountor, som kan visa på vinster som jämnare kvalitet och nöjdare kunder.

Företag som outsourcar ekonomihanteringen till Accountor krokar arm med en byrå som inte bara hakat på det här med digitalisering, utan som har det som grund för hela verksamheten.

– Jag sa vid något tillfälle att vi ska bli redovisningsbranschens Spotify, vilket har stannat kvar hos många av våra medarbetare. Det jag menade med det påståendet är att Spotify har förändrat och förbättrat musikbranschen i grunden genom digitalisering, och det är just detta vi gör – fast inom redovisning, bokföring och lön, säger Magnus Högvall, vd på Accountor. 

Robotar ger ökad kvalitet

Accountor har varit på väg mot en digitaliserad verksamhet under en längre tid, men det senaste året har företaget tagit stora kliv. I dag är många av processerna kopplade till ekonomihanteringen delvis automatiserade. 

– Våra konsulter använder bland annat robotar för repetitiva arbetsmoment där det finns kvalitetsrisker. Gör man ett visst moment av transaktionskaraktär många gånger kan det ske misstag. När den här processen är automatiserad höjer det kvaliteten och lassar arbetsbörda från konsulterna, som får mer tid för rådgivning, säger Magnus Högvall. 

Digitalisering = nöjdare kunder

Att använda digitalisering som ett verktyg för att fördjupa kundrelationer är ett viktigt inslag i Accountors filosofi, berättar Cecilia Drugge, head of process improvement. 

– Vi ser en stark koppling mellan digitalisering, ökad kvalitet och långsiktiga kundrelationer. Under vår senaste kundundersökning blev detta särskilt tydligt. Sedan vi digitaliserat fler processer i lönearbetet är kunderna mer nöjda och mer benägna att rekommendera oss till affärsbekanta eller vänner, säger Cecilia Drugge. 

Hon beskriver digitaliseringsresan som ett normaltillstånd för Accountor – att digitalisera för att skapa mervärde för kunderna är inte något företaget gör vid ett tillfälle, för att sedan vara redo för framtiden. Magnus Högvall håller med, och pekar på en stark utveckling inom AI och maskinlärning som kommer att kräva nya kliv framåt.

– Vi är uppmärksamma på vad som händer på marknaden och ödmjuka inför att det inte går att förutse exakt hur allting kommer att utvecklas. Men vi tror att det kommer hända mycket som gör det lättare för företag att fokusera på sin kärnverksamhet och driva business. Och där i bakgrunden ska vi finnas och hjälpa till, säger Magnus Högvall.

Läs mer om Accountors tjänster här. 

 

Mer från Accountor

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Accountor och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?