1515

Vd för lyx-concierge tar över Daniel Eks elitkonferens

Sökandet efter Natalia Brzezinskis ersättare är över. Daniel Ek har hittat en ny vd till konferensen Brilliant Minds i Annastasia Seebohm.

”Jag är säker på att hon och teamet kommer att fortsätta lyfta idéer som göra skillnad och driver betydelsefull förändring”, säger Daniel Ek i ett uttalande till Di.

Annastasia Seebohm ersätter Natalia Brzezinski som vd på Brilliant Minds, där Daniel Ek är styrelseordförande och allmän beskyddare.
Annastasia Seebohm ersätter Natalia Brzezinski som vd på Brilliant Minds, där Daniel Ek är styrelseordförande och allmän beskyddare.
Foto:Jake Rosenberg
Foto:Peter Brinch

Daniel Eks elitkonferens Brilliant Minds gästades för två år sedan av USA:s tidigare president Barack Obama, vilket får ses som eventets pr-mässiga höjdpunkt sedan starten 2015.

Det blev också det sista stora avtrycket från den tidigare vd:n Natalia Brzezinski som efter en inställd festival 2020 gått vidare till ett nytt jobb inom Klarna i USA.

Nu har Spotifygrundaren, tillika Brilliant Minds grundare och ordförande, hittat hennes ersättare.

Annastasia Seebohm kommer senast från jobbet som vd på Quintessentially, en elitmedlemsklubb inom området service och så kallade concierge-tjänster.

”När jag pratade med Daniel om Brilliant Minds sa han att han ville väcka nya kontakter som innebär skiften i människors liv. Och det var precis vad Brilliant Minds var för mig. Det väckte nya möjligheter som ledde mig till det här”, säger Annastasia Seebohm.

Hon säger också att Brilliant Minds sitter precis i skärningspunkten mellan ”kreativitet, teknik, musik, affärspolitik och impact”.

”Att få människor att tänka kreativt är en stor del av Brilliant Minds.”

Läs mer: Daniel Ek: Jag ska investera 10 miljarder i europeiska teknikföretag

I sitt tidigare jobb var hon den första kvinnan och den första ur den så kallade ”millennial”-generationen som suttit på vd-posten. Bolaget har över 1000 anställda över 50 städer i världen.

Hon tillträder sitt nya jobb i maj. 

”Det långsiktiga målet är att bygga Brilliant Minds till en global plattform för olika idéer och hållbar innovation. Detta genom en unik gemenskap av olika pionjärer som samlas för att dela idéer”, säger hon vidare.

Daniel Ek har under åren engagerat sig stort i Brilliant Minds vid sidan av jobbet som vd för Spotify, inte minst genom att finansiera stora delar av tillställningen.

”Vi startade Brilliant Minds eftersom vi tror att Sverige och våra värderingar kring jämlikhet, hållbarhet, inkludering och kreativitet kan spela en roll när det kommer till att hitta lösningar på de viktigaste frågorna i vår tid”, säger han.

”Jag och resten av styrelsen är glada över att Annastasia blir Brilliant Minds nya vd. Jag är övertygad om att hon och teamet kommer att fortsätta att lyfta idéer som kan göra skillnad och driva betydelsefull förändring.”


Innehåll från SalesforceAnnons

Så når de framgång i den nya digitala världen

Handelsbanken, Volvo Cars och andra framgångsrika storföretag avslöjade sina framgångsrecept under ett livestreamat event. ”90 tempofyllda minuter.” 

I dag arbetar vi var som helst, vi leder på distans, utvecklar tillsammans och samarbetar över gränser och tidszoner. Vad krävs egentligen för att lyckas i en digital värld? Svaren fick vi på ett livestreamat event den 6 maj, där Sveriges främsta experter tillsammans med programledare Peter Settman diskuterade hur vi skapar förutsättningar för nya former av tillväxt och framgång.  

Eventet Salesforce Live arrangerades av kundrelationsjätten Salesforce, vars Sverigechef Dan Bjurman säger:  

– Under 90 tempofyllda minuter inspirerades vi av nya sätt att tänka, och tog del av konkreta framgångsfaktorer för att agera i den nya digitala världen. Tillsammans med bland andra Handelsbanken, Volvo Cars, Sandvik, MatHem, Trustly och Stadsmissionen fick vi skarpa exempel från olika branscher, och spaningar om framtiden från professor Micael Dahlen och futurologen Ashkan Fardost.  

Från Handelsbanken deltog Catharina Belfrage Sahlstrand, Group Head of Sustainability och Stephan Erne, Chief Digital Officer i en breakout-session. De berättade om bankens resa inom digitalisering och hållbarhet, var man står idag samt hur de ser på framtiden.   

Liksom i andra branscher har pandemin satt ytterligare fart på digitaliseringen inom banksektorn och medfört nya prioriteringar. Salesforce undersöker varje år vilka frågor som är viktigast bland beslutsfattare inom finansbranschen globalt. Den senaste rapporten ”State of Finance 2020” med 

2 800 respondenter pekar på stora skillnader före och efter pandemins utbrott.

Ladda ned State of Finance 2020 här  

– Finansiella aktörer i Norden har helt stuvat om bland sina prioriteringar. Ökad personalisering av banktjänster ses nu som den enskilt viktigaste frågan, följt av ökad automatisering av processer, säger Rob Klomps, CTO Financial Services EMEA på Salesforce, och tillägger:

– Vi ser också en brytpunkt i att en majoritet av kunderna nu föredrar digital rådgivning framför fysisk. Handskakningar och personliga samtal anses inte längre som avgörande för att bygga förtroende. Men en bank som sällan eller aldrig träffar sina kunder måste jobba mer datadrivet för att förutse deras behov och möta dessa. 

Algoritmdrivna finansiella tjänster 

För att lyckas med detta måste bankerna skaffa sig en 360-gradersvy av sina kunder. 

– De måste bli bättre på att samla in, förstå och agera på kunddata på ett intelligent och konsekvent sätt. Och de behöver känna till kundens ekonomiska milstolpar och mål.

Digital rådgivning och andra automatiserade och AI-stödda banktjänster blir allt smartare. Rob Klomps lyfter fram algoritmdrivna finansiella tjänster som fattar beslut eller genomför uppdrag för kundens räkning, som ett framtidsområde. 

Varför har bankerna inte kommit längre inom digitala tjänster?   

– Därför att de sitter fast i föråldrade IT-strukturer och system som inte är så lätta att koppla ihop och därför att deras organisation speglar produkterna och inte kunderna. Deras digitalisering har utgått från produkter som utlåning, betalningar, sparande. Men kunderna tänker inte ”vilken produkt kan lösa mina problem”, de ser sin finansiella ställning och sina behov. Produktapproachen måste bort och ersättas av kundfokus.

Bankens medarbetare var tidigare kundernas primära kontaktyta, men nu är digitala kanaler minst lika viktiga och upplevelsen av dessa behöver förbättras. De som lyckas bäst med det blir vinnarna på den nya digitala bankmarknaden, menar Rob Klomps.   

 

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?