Malmöbaserade Proad har de senaste åren rekryterat några av de största svenska influerarna inom mat och bakning, träning och dataspel. Bland profilerna finns Filip Poon, som slog igenom i TV4:s Mästerkocken 2015, men som sedan några år tillbaka gör succé på Youtube, träningsprofilen Fanny Josefine, och matprofilerna Camilla Hamid och Zeina Mourtada – som bland annat driver den prisbelönta matbloggen ”Zeinas kitchen”.
Byrån grundades 2006 av Mårten Persson och Michael Wictor i samband med att de lärde känna varandra på universitet. Bolaget har sedan starten sysslat med digital annonsering, men inte förens 2017 började bolaget nischa sig mot ”influencer marketing”. Affärsidén är att hjälpa en kund nå en viss målgrupp med hjälp av marknadsföring via influerare.
”Jag skulle påstå att vi är störst i Sverige gällande matlagning och bakning. Vi har omkring 2,9-3,1 miljoner följare i sociala medier inom det segmentet”, säger han.
Förutom mat och bakning är bolaget också fokuserat mot dataspel, med profiler som ”Annie Fuchsia” och ”Chris Whippit”. Den förstnämnda har omkring 300.000 följare på Twitch, och den andra 300.000 prenumeranter på Youtube.
Bolagets finanser för 2021 är ännu inte helt klara. De kan dock slå fast att omsättningen steg med 54 procent till 50 miljoner kronor 2021. Samtidigt spår vd:n en tillväxt på närmare 70 procent i år.
”Vi hade en budget på 50 miljoner i fjol, vilket vi klarade. Inför i år har vi en budget på 75 miljoner kronor. Men enligt nuvarande läge taktar vi för 90 miljoner.”
Magnus Noord värderar Proad sedan expansionen till ungefär 120 miljoner kronor. Målsättningen för bolaget är att inom fem år omsätta 250 miljoner kronor, vilket i sådant fall skulle betyda att de sedan 2018 haft en tillväxt i form av omsättning på drygt 1.600 procent.
Och nu förvärvar alltså bolaget Stockholmsbaserade annonsföretaget Yield Optimisers, med en ambition om att öka omsättningen till 250 miljoner kronor inom fem år.
Transaktionen, som genomfördes med egna aktier, innebär att grundarna av Proad, Mårten Persson och Michael Wictor, förblir största ägare med ett innehav på 60 procent. Yields grundare och vd Rickard Nordberg kommer att äga ett innehav på 40 procent.
”Under 2018 insåg vi på Proad att vi ville utveckla den programmatiska affären (automatisk hantering av annonsköp på en öppen börs, reds.anm.). Till en början använde vi Yields tjänst på konsultbasis, men efter ett bra samarbete bestämde vi oss för att gå samman”, säger Magnus Noord.
I samband med uppköpet berättar bolaget att de tar in Apollonia San Contreras i styrelsen. Hon har bland annat varit digital marknadschef på både hjälmföretaget Hövding och Cdon. Hon är också grundare av det kvinnliga nätverket Her Online Network (HON) i Malmö.
”Vi behöver tillföra ett nytt tänk till bolaget. Apollonia San Contreras bidrar med sitt nätverk såväl som nya perspektiv. Hon är också yngre, vilket är viktigt inom den branschen vi är aktuella i”, säger Magnus Noord.
Yield Optimisers grundare och före detta vd Rickard Nordberg blir i samband med uppköpet delägare och väljs in i det nya bolagets styrelse.