Annons

Växer med över 170 procent: ”Lägger 2 miljoner om dagen på sociala medier”

Svenska Boxbollen har gått från 0 till över 100 miljoner kronor i omsättning på fyra år – och tackar bland annat realitystjärnan Khloe Kardashian för sin tillväxt. Nu lanserar de i USA. ”Vi har velat bli globala sedan dag ett”, säger medgrundaren Jacob Eriksson. 

Från vänster: Boxbollens två grundare Jacob och Victor Eriksson. Till höger: Realitystjärnan Khloe Kardashian med Boxbollens produkt på huvudet.
Från vänster: Boxbollens två grundare Jacob och Victor Eriksson. Till höger: Realitystjärnan Khloe Kardashian med Boxbollens produkt på huvudet.Foto:Press

Varje dag i december säljer det svenska startupbolaget Boxbollen sin spelprodukt för flera miljoner kronor. Fortsätter resten av månaden i samma takt når man med råge ett nytt omsättningsrekord på över 100 miljoner kronor, vilket innebär att bolaget har ökat sina intäkter med minst 170 procent på ett år. 

”Vi har lite växtvärk just nu”, Jacob Eriksson. 

Han grundade bolaget tillsammans med sin bror Victor Eriksson 2018 efter att ha inspirerats av en video med en boxare på Youtube. Resultatet blev ett pannband kopplat till en boll och har lyckats få kunder jorden runt, från Australien till Nigeria och nu USA, en marknad som man gått in i under senhösten. 

”Vi har velat bli globala sedan dag ett. Att lansera i USA är sinnessjukt stort”, säger Jacob Eriksson. 

Styrkan i produkten ligger enligt grundarna i den app de tagit fram, där kunder kan filma sig själva och tävla mot varandra. Innan lanseringen hade över 240.000 personer registrerat ett eget konto. 

”Hela appen är videobaserad. Tänk som Tiktok, men med enbart fokus på Boxbollen”, säger Jacob Eriksson.  

Victor och Jacob Eriksson tillsammans med influencern och DJ:n Chantel Jeffries, som man anlitat för att marknadsföra Boxbollen.
Victor och Jacob Eriksson tillsammans med influencern och DJ:n Chantel Jeffries, som man anlitat för att marknadsföra Boxbollen.Foto:Press

Strategin avspeglas även i bolagets sociala medier, där man satsar på att bygga varumärket dels med hjälp av tävlingar, dels med kända profiler. Under fjolåret jobbade man till exempel med den engelska fotbollsspelaren John Terry, med en följarskala på 6 miljoner i sociala medier. I år har man knutit till sig profiler med en total följarskara på 400 miljoner. 

”Det är vår strategi, att gå ut med kändisarna och gasa. Vi chockhöjer vår 'spend' och lägger 2 miljoner kronor om dagen på marknadsföring i sociala medier”, säger Jacob Eriksson. 

En av profilerna man gjort ett samarbete med är realitystjärnan Khloe Kardashian, med 281 miljoner följare på Instagram. Hur mycket de betalade vill de inte säga, men affären - som mynnat ut i en video på hennes Instagram - tog fem månader att ro i hamn och bygger på ett saftigt erbjudande från Boxbollens sida. 

”Det är fortfarande tidigt, men det ser ut som att det lönar sig”, säger Jacob Eriksson. 

Boxbollen har enbart tagit in externt kapital vid ett tillfälle 2021, hur mycket vill de inte säga, med bland annat Revolution Race-grundaren Pernilla Nyrensten, tandborstentreprenören Noel Abdayem, skådespelaren Dragomir Mrsic och Eequity-grundarna Patrik Hedelin och Magnus Wiberg på ägarlistan. Bröderna äger drygt 80 procent av bolaget tillsammans. 

”Vi är eventuellt inne på att göra en mindre exit nästa år, sedan stanna i två, tre år och fortsätta bygga Boxbollen till världens största sport”, säger Jacob Eriksson.  

Men innan dess väntar arbetet med att ta Boxbollen till nya marknader 2023, bland annat Japan. Dessutom ska man vidga målgruppen till att även inkludera pensionärer. Produkten är särskilt populär bland unga vuxna och barn. 

”Ambitionerna är samma sedan dag ett. Vi vill bli ett miljardbolag i dollar mätt. Vi vill bli ett enhörningsbolag, och att Boxbollen ska finnas i alla hem världen över”, säger Jacob Eriksson.  

Innehåll från QliroAnnons

Qliro skalar upp – ska skapa marknadens bästa upplevelse för e-handlare av alla storlekar

Qliros VD Christoffer Rutgersson
Qliros VD Christoffer Rutgersson

Fintechbolaget Qliro har länge varit ledande inom betallösningar för stora e-handelsbolag. Sedan början av 2022 pågår en stor strategisk förändring inom bolaget, där erbjudandet breddas till att även rikta sig till små- och medelstora bolag (SME), samt tillgodose e-handlares alla behov för maximerad konvertering i kassan.

– För att möta marknadens behov har vi skalat upp vårt tech-team och tredubblat vårt säljteam. Vi tar all den kunskap och erfarenhet vi utvecklat från stora e-handlare och öppnar upp även för startups, samt små- och mellanstora bolag under tillväxt, förklarar Qliros VD Christoffer Rutgersson, som under de senaste åtta åren haft flera ledande positioner på snabbväxande bolag med fokus på betallösningar. 

Qliro är initialt sprunget ur Nordens största e-handelskoncern och de behov som uppstod hos e-handelsjättar som Nelly och CDON, men idag ligger fokus på att skapa optimala betallösningar för e-handelsbolag av alla storlekar. 

– En säker och smidig betallösning är central för bolag av alla storlekar eftersom det påverkar köpupplevelsen samtidigt som den ökar konverteringen för e-handlaren, säger Christoffer Rutgersson och utvecklar vidare:

– En bra kassa optimerar konverteringen och ger mycket flexibilitet för handlaren samtidigt som det ska vara lätt att skala upp i många nya marknader, samt lägga till nya betalsätt. Hög, teknisk prestanda och avancerad funktionalitet för shipping och upsell driver ökad försäljning och en bra kundupplevelse driver lojalitet och återkommande köp. 

För handlaren ska det också vara lätt att integrera betallösningen i sin e-handel. Qliro har ett brett utbud av existerande integrationer till marknadens mest populära e-handelsplattformar såsom Centra, Magento, Brink, Askås och Litium och har nyligen adderat integrationer mot WooCommerce, Wikingruppen och har flertalet integrationer på gång med ytterligare partners. 

Kundupplevelsen är central

Qliro erbjuder flertalet betalmetoder och lägger stort fokus på kundupplevelsen. Det senaste året har bolaget introducerat nordens populäraste direktbetalningsmetoder samt lanserat en funktion för spara kortuppgifter i kassan för att göra köpupplevelsen så enkel som möjligt och öka konverteringen i alla de nordiska länderna. 

Det enklaste sättet för slutkunden att betala en Qliro-faktura är via Qliros app. Den ger en tydlig översikt av köphistorik, fakturor och betalval och har under det senaste året fått ny, användarvänlig design liksom resten av Qliros plattformar för att bättre spegla vilka Qliro är idag och positionen inom säkra och enkla betalningar.

Efterköpsupplevelsen syftar till att göra det så enkelt som möjligt att betala och samtidigt skapa lojala och återkommande kunder till handlaren. Det är oerhört viktigt att inte blanda in reklam i efterköpsupplevelsen från andra konkurrerande handlare som vissa betalleverantörer gör – vilket minskar antalet lojala kunder för handlaren, understryker Christoffer Rutgersson.

– Vår app är enkel och har ett tydligt fokus på betalningen – vad som ska betalas och när. Tack vare bland annat pushnotiser ser vi till att ingen betalning missas. Vi har få kundserviceärenden och hög kundnöjdhet, vilket är ett kvitto på att efterköpsupplevelsen är positiv.

En av de främsta betalaktörerna i Norden

Ur e-handlarens perspektiv handlar en bra betallösning bland annat om att kunna erbjuda konsumenten en positiv upplevelse där betalning och leveransalternativ hanteras sömlöst. Det handlar också om att öka försäljningen. Med särskilt integrerade upsell-funktioner lyckas Qliro ofta öka e-handlarens försäljning med fem till tio procent. Idag erbjuder Qliro säkra och enkla betallösningar hos progressiva bolag inom beauty-segmentet, såsom Caia och Lyko – men i den breda kundportföljen finns även Dramatens webbutik och teknikjätten Inet. Qliros betallösning används idag i över 30 länder via Qliros e-handelskunder.

Tydlig plan för fortsatt framgång

E-handelsmarknaden kommer framgent vara stark och med den ett fortsatt starkt fokus på utveckling av betaltjänster. 

– Vi ser ett behov på marknaden efter en renodlad betalaktör som kan erbjuda betallösningar i världsklass, liksom en kundupplevelse för både e-handlare och slutkunder som är förstklassig. 

Rekrytering av mer expertis inom payments, e-handel och tech, en ny ledningsgrupp, accelererad produktutveckling och ett nära samarbete med e-handlarna är exempel på hur Qliro jobbar för att upprätthålla rollen som en av de främsta betalaktörerna på marknaden. 

– Vi har ambitionen att skapa marknadens bästa upplevelse för e-handlare, partners och slutkund för att driva ökad försäljning och återkommande kunder, avslutar Christoffer Rutgersson.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Qliro och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera