1515

Växer med digitala adresser: ”Pandemin satte problemet på kartan”

Female Founders-vinnaren från 2019 tar in ytterligare 12 miljoner kronor från nya och befintliga investerare.
”Pandemin har satt problemen med leveransadresser på kartan”, säger Addressyas medgrundare och vd Karoline Beronius.

Maria Cheadle och Karoline Beronius grundade Addressya 2017.
Maria Cheadle och Karoline Beronius grundade Addressya 2017.Foto:Banfa Jawla

Behovet av adresser har ökat under pandemin. När affärer är stängda eller smittorisken är hög behöver fler ha möjlighet att kunna beställa hem varor. Men det är fortfarande 4 miljarder människor i världen som saknar en riktig adress, något som det svenska startupbolaget Addressya vill råda bot på.

”Rörligheten i samhället har minskat till följd av restriktioner och nedstängning vilket kortsiktigt begränsar tillväxten på de marknader vi riktar oss till. Samtidigt har pandemin satt problemet med leveransadresser på kartan och det är inte bara de som har det bättre ställt som behöver få varor levererade.” säger Addressyas medgrundare och vd Karoline Beronius.

Under 2019 lanserade Addressya sin bastjänst för konsumenter i Rwanda och Uganda. I början av förra året hade den 80 000 registrerade användare, men sedan dess har bolaget inte kommunicerat några användarsiffror. 

I slutet av förra året släppte man en företagstjänst som både riktar sig till e-handlare och leveransföretag för att de ska kunna effektivisera sina leveranser och till företag som vill bli hittade av sina kunder.

”Vi försöker skapa en digital adressinfrastruktur som alla i samhället kan jacka i. Det innebär stora utmaningar och kräver finansiering”, säger Karoline Beronius.

För att vidareutveckla och skala upp tjänsten har Addressya nu tagit in ytterligare 12 miljoner kronor. I december i fjol gjorde bolaget en emission på motsvarande 13 miljoner kronor.

”Det är väldigt roligt att våra delägare tror på oss och vi har även tre nya investerare som kommer in”, säger Karoline Beronius.

De nya ägarna är inte offentliggjorda, men man har också med sig de befintliga – som Sverker Thufvesson, till vardags vd för i Lancelot Holding, Johan Andersson, till vardags vd för investeringsbolaget Mellby Gård samt investeringsbolaget Mel & Me och KTH Holding.

Vi har en historia som bottnar i Östafrika och har gjort all vår research där.

Addressya har fortsatt att rekrytera personal under våren, och har gått från att vara 27 personer i december i fjol till nu 40 personer. 

Av personalen i Stockholm är tio praktikanter från Jobbsprånget – ett initiativ för nyanlända akademiker som kommer till Sverige och genom det kan ta sig in på rätt nivå i arbetslivet. Praktikprogrammet är finansierat av Wallenbergstiftelserna och regeringen, och drivs av Kungliga Ingenjörsvetenskapsakademin, IVA. 

Flera av de som tidigare har praktiserat på Addressya genom Jobbsprånget har erbjudits anställning på bolaget efter praktiken.

Hälften av teamet jobbar med utveckling och den andra hälften med marknadsföring, försäljning och leverans. Mycket av arbetet med adresstjänsten handlar också om utbildning av kunderna, och Addressya har lokala team på plats i Rwanda och Uganda.

”Till exempel har den största bagerikedjan i Uganda integrerat vår adresslösning. Det gör det möjligt för deras kunder att beställa hem varor och hitta butiker”, säger Karoline Beronius.

Bageriet är ett tydligt exempel på hur Addressyas tjänst kan användas, medan andra inte är lika självklara. Det kan till exempel handla om finansiella tjänster, som är verksamma från små filialer likt systemet vi har med postombud i Sverige. De är svåra att hitta och är i behov av en kvalitativ adress.

”Kunderna är väldigt olika och det gäller att hitta det gemensamma som skapar dynamiken i plattformen.”

Marknaderna som Addressya riktar sig till är också olika och man har byggt produkten utifrån erfarenheter från att vara på plats i Rwanda och Uganda.

”Vi har en historia som bottnar i Östafrika och har gjort all vår research där. Första året när vi startade bolaget 2017 kom vi tillbaka hem med 300 användarberättelser. Det är dem vi har utvecklat vår produkt kring”, säger Karoline Beronius.

Addressya vann 2019 års upplaga av Di Digitals pitchtävling Female Founders, både i Stockholm och finalen i New York. 

Läs också: De möter skriande behov för att ge halva mänskligheten en adress 

 


Innehåll från SalesforceAnnons

”Techbolagen visar vägen för tillverkningsindustrin”

Tillverkningsindustrin rymmer stora skillnader i fråga om digitaliseringsgrad, visar en ny rapport som avslöjar vad som kännetecknar vinnarna post-covid. ”Ser en tydlig klyfta”.

Pandemin har tvingat nio av tio tillverkningsföretag att ställa om radikalt och ta fram en ny strategi för att lyckas framöver. En ny studie som Salesforce genomfört globalt bland 750 beslutsfattare visar på stora skillnader inom teknikutveckling och digitalisering. Vissa lyckas bättre än andra. De företag som anser sig ha kommit längst har det gemensamt att de satsar på ökad tjänstefiering, flyttar verksamheter till molnet och anammar nya sätt att interagera med sina kunder. 

Ladda ned Trends in Manufacturing 

De som släpar efter riskerar att hamna ohjälpligt på efterkälken när samhällen gradvis öppnar upp igen, varnar experter.

– Vi ser en tydlig klyfta mellan de tillverkningsföretag som framtidssäkrat sin verksamhet och de som fortfarande kämpar med att förhålla sig till turbulenta marknader och hastigt skiftande förväntningar hos medarbetare, partners och kunder. Fler tillverkningsföretag borde låta sig inspireras av framgångsrika techföretag på områden som flytt till molnet, ökad automatisering och att skapa digitala kundupplevelser. Allt det ökar förutsättningarna att lyckas post-covid, säger Cindy Bolt, ansvarig för industriföretag vid Salesforce.

Rapporten visar entydigt att de förändringar som pandemin medfört är här för att stanna. Det gäller framför allt inom försäljning och kundservice, menar närmare sex av tio tillfrågade. Många pekar på att möjligheten att göra träffsäkra prognoser på snabbrörliga marknader hindras av bristande transparens och begränsad tillgång till data, men även av silotänkande. Hela åtta av tio menar att det är svårt att utvinna den data man verkligen skulle ha nytta av ur föråldrade legacy-system.

Bättre prognoser

De enskilt viktigaste prioriteringarna för de kommande två åren är enligt nio av tio svarande ökad processeffektivitet och förbättrade efterfrågeprognoser med hjälp av digitala redskap. Över hälften av ser migration av planeringsprocesser till molnet som en kritisk framgångsfaktor. De chefer som säger sig vara ”mycket väl förberedda” för framtiden har redan flyttat till molnet. 

Ökad tjänstefiering för att diversifiera och säkra sina intäkter från flera källor är den strategi som flertalet (86%) av de företag som ser sig som framtidssäkrade satsar på. Det handlar om att paketera produkt, support, mjukvara och kringtjänster i ett gemensamt erbjudande och en ny affärsmodell.

Den digitala klyftan av idag går mellan tillverkningsföretag som anser sig vara redo för framtiden och de som inte är det. De som anser sig vara bättre rustade har system och teknologi på plats för att hantera kommande år, konstaterar Salesforces Sverigechef Dan Bjurman:

– De svenska företag som redan var mer digitaliserade, eller som lyckades göra denna omställning fort, har stått emot pandemins effekter bättre och i vissa fall även lyckats bättre än förut. Användningen av kunddata i beslutsprocessen samt digitala verktyg för att hantera kundkontakten och den hemmajobbande personalen har haft en tydlig positiv effekt och belyser hur viktigt det är att ha en modern, digitaliserad verksamhet som fattar beslut baserat på data, samt att det är otroligt viktigt att vara flexibel och anpassningsbar.

Ta del av Salesforce senaste rapport Trends in Manufacturing eller läs mer om Manufacturing Cloud här. 

Är du intresserad av mer inom Salesforce Manufacturing, besök: 

IDC Report: Benefits of a Collaborative S&OP Process 

Future of the Manufacturing Industry 

Customer 360 Playbook for Manufacturers 

 

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?