Annons

Vässla tar sin bike till Europa – med ny prenumerationsmodell

Vässla växer. På fredagen lanserar den svenska elfordons-startupen sin nya prenumerationsmodell i Berlin och Madrid. 

”Vi börjar där, men när vi pratar om ett år kommer vi finnas i många fler städer”, säger Vässlas grundare och vd Rickard Bröms till Dagens industri.

På fredag påbörjar svenska elfordons-startupen Vässla, med grundare och vd Rickard Bröms i spetsen, sin Europa-expansion. ”Vi är klantiga om vi inte får till det”, säger Bröms.
På fredag påbörjar svenska elfordons-startupen Vässla, med grundare och vd Rickard Bröms i spetsen, sin Europa-expansion. ”Vi är klantiga om vi inte får till det”, säger Bröms.Foto:Vässla

Elfordonet Vässla Bike har i medier beskrivits lite som en blandning mellan en cykel, en moped och en sparkcykel. Bolagets grundare och vd, Rickard Bröms, däremot fokuserar snarare på olikheterna. 

”Det är inte en sparkcykel, inte en cykel och inte en moped – det är något annat”, sa han i en intervju med nyhetssajten Breakit tidigare i år.

Med 90 färska miljoner i investeringskapital ska nu fordonet ut på Europa-turné. Och det med en helt ny affärsmodell. Istället för att köpa en Vässla Bike för runt 20.000 kronor, ska framtida brukare i Berlin och Madrid istället prenumerera på sitt fordon – antingen på löpande 30-dagarsprenumeration eller längre bindningstid där både service och support ingår. Prislappen börjar på 79 euro, cirka 800 kronor, i månaden.

Uthyrningsmodellen har testats i liten skara i Stockholm under några månader, och erfarenheterna har varit positiva.

”Vi har nått en publik som vi inte kunnat nå med den traditionella modellen – de som inte är redo att betala 20.000 kronor för ett fordon, eller inte har den vanan eller helt enkelt inte gillar att äga grejer. Prenumerationsrevolutionen har ju pågått inom mjukvarubranschen sedan länge och vi är säkra på att det är så här man INTE kommer äga sitt fordon framöver”, säger Bröms.

Skälen till att det blev just Berlin och Madrid som blir utposterna för Vässlas Europa-offensiv är relativt enkla. Berlin för att det är Europas största marknad för elcyklar, och Madrid för att säsongen där sträcker sig över årets 12 månader.

Förutom privatpersoner vänder sig Vässla också till förare inom olika sorters leveranstjänster samt till hotell- och turismnäringen, där man satsar på en modell där gäster kan hyra fordonen tim- eller dygnsvis.

Bröms understryker att Vässla Bike inte konkurrerar med elsparkcyklar. Det är två helt olika användningsområden, som snarare kompletterar varandra, menar han. 

”Det stora uppdraget är att få ner antalet bilar som åker korta resor i innerstäderna”, säger han. 

Foto:Vässla

Enligt en rapport från McKinsey står just dessa resor – de under 8 kilometer – för nästan 60 procent av det totala antalet resta kilometrar i Europa, USA och Asien, och av dessa står bilen för 60 procent. Här finns en enorm potential för mikromobilitetstjänster, menar Bröms. 

”Alla de resorna är ju spelbara för mikromobilitet. Vi är inte i närheten av det nu. Vi kommer att se en supertillväxt inom det här området under de kommande 10-15 åren”, säger han.

Var finns då Vässla om fem år?
”Då kommer vi vara ett tjänste- och teknikföretag. Just nu skapar vi fordon och teknik enbart för oss själva, så där finns det potential. Jag tror att världen behöver fordon och batterier som håller lite längre. Och det har vi bra lösningar för.” 

 

 

 

 

Innehåll från QliroAnnons

Qliro skalar upp – ska skapa marknadens bästa upplevelse för e-handlare av alla storlekar

Qliros VD Christoffer Rutgersson
Qliros VD Christoffer Rutgersson

Fintechbolaget Qliro har länge varit ledande inom betallösningar för stora e-handelsbolag. Sedan början av 2022 pågår en stor strategisk förändring inom bolaget, där erbjudandet breddas till att även rikta sig till små- och medelstora bolag (SME), samt tillgodose e-handlares alla behov för maximerad konvertering i kassan.

– För att möta marknadens behov har vi skalat upp vårt tech-team och tredubblat vårt säljteam. Vi tar all den kunskap och erfarenhet vi utvecklat från stora e-handlare och öppnar upp även för startups, samt små- och mellanstora bolag under tillväxt, förklarar Qliros VD Christoffer Rutgersson, som under de senaste åtta åren haft flera ledande positioner på snabbväxande bolag med fokus på betallösningar. 

Qliro är initialt sprunget ur Nordens största e-handelskoncern och de behov som uppstod hos e-handelsjättar som Nelly och CDON, men idag ligger fokus på att skapa optimala betallösningar för e-handelsbolag av alla storlekar. 

– En säker och smidig betallösning är central för bolag av alla storlekar eftersom det påverkar köpupplevelsen samtidigt som den ökar konverteringen för e-handlaren, säger Christoffer Rutgersson och utvecklar vidare:

– En bra kassa optimerar konverteringen och ger mycket flexibilitet för handlaren samtidigt som det ska vara lätt att skala upp i många nya marknader, samt lägga till nya betalsätt. Hög, teknisk prestanda och avancerad funktionalitet för shipping och upsell driver ökad försäljning och en bra kundupplevelse driver lojalitet och återkommande köp. 

För handlaren ska det också vara lätt att integrera betallösningen i sin e-handel. Qliro har ett brett utbud av existerande integrationer till marknadens mest populära e-handelsplattformar såsom Centra, Magento, Brink, Askås och Litium och har nyligen adderat integrationer mot WooCommerce, Wikingruppen och har flertalet integrationer på gång med ytterligare partners. 

Kundupplevelsen är central

Qliro erbjuder flertalet betalmetoder och lägger stort fokus på kundupplevelsen. Det senaste året har bolaget introducerat nordens populäraste direktbetalningsmetoder samt lanserat en funktion för spara kortuppgifter i kassan för att göra köpupplevelsen så enkel som möjligt och öka konverteringen i alla de nordiska länderna. 

Det enklaste sättet för slutkunden att betala en Qliro-faktura är via Qliros app. Den ger en tydlig översikt av köphistorik, fakturor och betalval och har under det senaste året fått ny, användarvänlig design liksom resten av Qliros plattformar för att bättre spegla vilka Qliro är idag och positionen inom säkra och enkla betalningar.

Efterköpsupplevelsen syftar till att göra det så enkelt som möjligt att betala och samtidigt skapa lojala och återkommande kunder till handlaren. Det är oerhört viktigt att inte blanda in reklam i efterköpsupplevelsen från andra konkurrerande handlare som vissa betalleverantörer gör – vilket minskar antalet lojala kunder för handlaren, understryker Christoffer Rutgersson.

– Vår app är enkel och har ett tydligt fokus på betalningen – vad som ska betalas och när. Tack vare bland annat pushnotiser ser vi till att ingen betalning missas. Vi har få kundserviceärenden och hög kundnöjdhet, vilket är ett kvitto på att efterköpsupplevelsen är positiv.

En av de främsta betalaktörerna i Norden

Ur e-handlarens perspektiv handlar en bra betallösning bland annat om att kunna erbjuda konsumenten en positiv upplevelse där betalning och leveransalternativ hanteras sömlöst. Det handlar också om att öka försäljningen. Med särskilt integrerade upsell-funktioner lyckas Qliro ofta öka e-handlarens försäljning med fem till tio procent. Idag erbjuder Qliro säkra och enkla betallösningar hos progressiva bolag inom beauty-segmentet, såsom Caia och Lyko – men i den breda kundportföljen finns även Dramatens webbutik och teknikjätten Inet. Qliros betallösning används idag i över 30 länder via Qliros e-handelskunder.

Tydlig plan för fortsatt framgång

E-handelsmarknaden kommer framgent vara stark och med den ett fortsatt starkt fokus på utveckling av betaltjänster. 

– Vi ser ett behov på marknaden efter en renodlad betalaktör som kan erbjuda betallösningar i världsklass, liksom en kundupplevelse för både e-handlare och slutkunder som är förstklassig. 

Rekrytering av mer expertis inom payments, e-handel och tech, en ny ledningsgrupp, accelererad produktutveckling och ett nära samarbete med e-handlarna är exempel på hur Qliro jobbar för att upprätthålla rollen som en av de främsta betalaktörerna på marknaden. 

– Vi har ambitionen att skapa marknadens bästa upplevelse för e-handlare, partners och slutkund för att driva ökad försäljning och återkommande kunder, avslutar Christoffer Rutgersson.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Qliro och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera