1515

Vässla tar sin bike till Europa – med ny prenumerationsmodell

Vässla växer. På fredagen lanserar den svenska elfordons-startupen sin nya prenumerationsmodell i Berlin och Madrid. 

”Vi börjar där, men när vi pratar om ett år kommer vi finnas i många fler städer”, säger Vässlas grundare och vd Rickard Bröms till Dagens industri.

På fredag påbörjar svenska elfordons-startupen Vässla, med grundare och vd Rickard Bröms i spetsen, sin Europa-expansion. ”Vi är klantiga om vi inte får till det”, säger Bröms.
På fredag påbörjar svenska elfordons-startupen Vässla, med grundare och vd Rickard Bröms i spetsen, sin Europa-expansion. ”Vi är klantiga om vi inte får till det”, säger Bröms.Foto:Vässla

Elfordonet Vässla Bike har i medier beskrivits lite som en blandning mellan en cykel, en moped och en sparkcykel. Bolagets grundare och vd, Rickard Bröms, däremot fokuserar snarare på olikheterna. 

”Det är inte en sparkcykel, inte en cykel och inte en moped – det är något annat”, sa han i en intervju med nyhetssajten Breakit tidigare i år.

Med 90 färska miljoner i investeringskapital ska nu fordonet ut på Europa-turné. Och det med en helt ny affärsmodell. Istället för att köpa en Vässla Bike för runt 20.000 kronor, ska framtida brukare i Berlin och Madrid istället prenumerera på sitt fordon – antingen på löpande 30-dagarsprenumeration eller längre bindningstid där både service och support ingår. Prislappen börjar på 79 euro, cirka 800 kronor, i månaden.

Uthyrningsmodellen har testats i liten skara i Stockholm under några månader, och erfarenheterna har varit positiva.

”Vi har nått en publik som vi inte kunnat nå med den traditionella modellen – de som inte är redo att betala 20.000 kronor för ett fordon, eller inte har den vanan eller helt enkelt inte gillar att äga grejer. Prenumerationsrevolutionen har ju pågått inom mjukvarubranschen sedan länge och vi är säkra på att det är så här man INTE kommer äga sitt fordon framöver”, säger Bröms.

Skälen till att det blev just Berlin och Madrid som blir utposterna för Vässlas Europa-offensiv är relativt enkla. Berlin för att det är Europas största marknad för elcyklar, och Madrid för att säsongen där sträcker sig över årets 12 månader.

Förutom privatpersoner vänder sig Vässla också till förare inom olika sorters leveranstjänster samt till hotell- och turismnäringen, där man satsar på en modell där gäster kan hyra fordonen tim- eller dygnsvis.

Bröms understryker att Vässla Bike inte konkurrerar elsparkcyklar. Det är två helt olika användningsområden, som snarare kompletterar varandra, menar han. 

”Det stora uppdraget är att få ner antalet bilar som åker korta resor i innerstäderna”, säger han. 

Foto:Vässla

Enligt en rapport från McKinsey står just dessa resor – de under 8 kilometer – för nästan 60 procent av det totala antalet resta kilometrar i Europa, USA och Asien, och av dessa står bilen för 60 procent. Här finns en enorm potential för mikromobilitetstjänster, menar Bröms. 

”Alla de resorna är ju spelbara för mikromobilitet. Vi är inte i närheten av det nu. Vi kommer att se en supertillväxt inom det här området under de kommande 10-15 åren”, säger han.

Var finns då Vässla om fem år?
”Då kommer vi vara ett tjänste- och teknikföretag. Just nu skapar vi fordon och teknik enbart för oss själva, så där finns det potential. Jag tror att världen behöver fordon och batterier som håller lite längre. Och det har vi bra lösningar för.” 

 

 

 

 

 


Innehåll från WebbhusetAnnons

Outl1:s nya e-handelslösning har gett effektivare administration, ökad omsättning och bättre användarupplevelse

Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1.
Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1.

Med hjälp av Webbhuset kunde Outl1, på bara tre månader, byta ut sin gamla e-handelslösning och lansera sin nya. En systemlösning som hjälpt dem att effektivisera digitala processer, få kvalitativ data i realtid och maximera kundnyttan.

– Vi jobbar med Magento som plattform, och strukturen i vår gamla e-handelslösning gjorde att vi inte kunde vara så dynamiska som vi ville vara. Vi märkte också att vår gamla lösning inte kunde hänga med när vi behövde skala upp. Vi började leta efter en ny samarbetspartner för en smartare e-handelslösning kring Magento som kunde vara lika snabbfotad som oss och som kunde följa med oss i vår framtida utvecklingsresa, säger Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1. 

Det som var absolut viktigast för Outl1, när de letade ny leverantör, var att hitta en stabil partner med egen expertis.  

– Vi satte stort värde i att Webbhuset har lång erfarenhet av Magento och bara har inhouse-utvecklare till skillnad från många andra aktörer på marknaden. Webbhusets genuina intresse för helheten i Outl1:s affär och inte endast fokuserat på själva sajten har bidragit såväl till ett effektivt samarbete som en bättre slutprodukt. Erfarenhet av att jobba med större e-handelsbolag med stora trafikvolymer, hög konvertering och stora orderflöden, var såklart en extra trygghet i val av partner när vi bestämt oss för att göra stora investeringar för att få en till en lösning som är verkligt skalbar och framtidssäkrad 

Outl1 erbjuder produkter med hög kvalité till konkurrenskraftiga priser inom framför allt hem,  hushåll, trädgård, sport och fritid via nätet. Företaget har funnits sedan 2014 och har sedan dess etablerat sig som en självklar destination i sin nisch med en stark marknadsposition på den svenska marknaden.

– Vi har haft en fantastisk tillväxtresa under de senaste åren och tillslut blev vår plattform en bromskloss. Med vår nya lösning kan vi koppla ihop flera av våra affärssystem, effektivisera vår administration och hantera mycket större flöden än tidigare. Vi kan exempelvis synka order, lager och frakt i realtid, få kvalitativ data snabbare vilket gör att vi kan vara mer proaktiva än tidigare. Våra kunder möts idag av en mer lättnavigerad, snabbare webbplats med ett lagersaldo som hela tiden är korrekt. Vi har exempelvis kunnat automatisera allt som rör förbokningar för att kunna ge kunden en bättre service.

Att få tillgång till ett system som kan implementera det senaste inom digitalisering och e-handel nu och framöver var ett av de krav som Outl1 hade på sin nya e-handelslösning.  

– Vi har en tät dialog med Webbhuset när det kommer till ny funktionalitet. De är mycket proaktiva och kommer med många innovativa lösningar som fungerar för vår verksamhet. Vi gick live i mars och det har fungerat otroligt smidigt. Vi fick dessutom ihop e-handelslösningen på bara tre månader tack vare att Webbhuset toppade sitt team. Vi har nu ett system som är kraftfullt, dynamiskt, skalbart och framtidssäkrat, avslutar Aram Soltani.

Besök outl1 

 

 

 

Mer från Webbhuset

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Webbhuset och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?