1515
Annons

Vässla lanserar ”elcykel för alla” i storstäder

Vässla brukar sticka ut. Men när den svenska elfordonsuppstickaren nu släpper något nytt så det något så vanligt som en elcykel – dessutom gjord för att passa alla.
”Vi har gjort en 30.000 kronors elcykel som alla har råd med och kan sitta bekvämt på”, säger bolagets vd och grundare Rickard Bröms. 

Den svenska elfordonstillverkaren Vässla med vd Rickard Bröms ger sig in i cykelbranschen.
Den svenska elfordonstillverkaren Vässla med vd Rickard Bröms ger sig in i cykelbranschen.

Vässla har bland annat gjort sig känt för den egensinniga moped/sparkcykel-hybriden Vässla Bike. När bolaget nu presenterar sitt tredje fordon handlar det om en elcykel.

Vässla Pedal, som den heter, har en avskalad design, saknar displayer, växlar och kablage. Batteriet sitter nästintill helt integrerat i cykelns enda ram. Den finns också i en enda storlek – 24 tum. Tanken är att ska kunna tillfredställa allas behov, oavsett kön eller storlek. För med en elektrisk motor som driver på är hjulens diameter inte längre en faktor, något som traditionella cykeltillverkare inte riktigt greppat, menar Vässlas grundare och vd Rickard Bröms.  

”Vi har gjort en 30.000 kronors elcykel som alla har råd med och alla kan sitta bekvämt på. Ett pendlingsmonster, något du kan åka ett par mil på varje dag”, säger han.

Den går att köpa rakt av om man vill, men det är prenumerationer som gäller för Vässla Pedal. Syftet är att minska tröskeln för att gå över till en elcykel. Räckvidden är 10 mil, vilket täcker de flesta pendlares dagliga behov. En uppsjö av olika tillbehör kommer släppas allt eftersom, och öppna upp för andra användningsområden än bara pendlingsresor – till exempel matinköp och hämtning av barn. 

Boende i Paris och Madrid kommer att få tillgång till Vässla Pedal först. Under hösten kommer Vässla att kliva in på ytterligare en marknad, men det är fortfarande inte officiellt vilken. I Sverige får man dock vänta på cykeln till mars, men redan på torsdagen – då Pedal officiellt visas upp – ska det gå att förbeställa den.  

På torsdag är det också World Car Free Day, den internationella bilfria dagen. Det är ingen slump. Just bilars existens – eller icke-existens – är något av en hjärtefråga för Bröms. Att debatten i Sverige handlar om var elsparkcyklar ska få parkeras, istället för det riktiga problemet, gör honom uppenbart irriterad.

”Det riktiga kaoset är ju på Essingeleden, eller på Skurubron eller vad det nu är. Varje dag. Det skadar både planeten och människor mer är felparkerade elsparkcyklar. Det finns en enkel lösning på ett komplext problem. 80 procent av alla bilresor är under 2,5 mil, och alla de resorna kan enkelt utföras med ett litet fordon utan utsläpp”, säger han och fortsätter:

”Hade jag bestämt hade jag gjort det helt värdelöst att ha bil i stan. Det är det enda sättet att få folk att sluta med det. Just nu är det lite för bekvämt att åka bil.”

Det är städerna som går före i omställningen medan politikerna står handfallna, menar Bröms. En tydlig ledstjärna är Paris, där Vässla funnits sedan maj i år. Över tusen Parisbor kör i dag omkring på en Vässla Bike. Staden har gjort det markant svårare för bilister samtidigt som de har byggt ut för, subventionerat och prioriterat för lätta utsläppsfria har fått många att ändra sitt beteende. 

”Det vi försöker driva är en beteendeförändring hos människor genom att erbjuda jättefina nya fordon och nya affärsmodeller som gör att fler har råd”, säger Bröms.

Innehåll från HogiaAnnons

”Därför måste kedjans alla delar hålla vid en cyberattack”

Efterhand som samhället blir mer digitaliserat ökar cyberbrottsligheten oerhört snabbt; den har blivit en global, evolutionsdriven affärsidé som omsätter enorma summor och skapar omfattande problem för aktörer världen över.

– Cybersäkerhet är en katt-och-råtta-lek med en mängd olika dimensioner, betonar Bjarne Johannesen, chefsdesigner inom infrastruktur på Hogia.

Cyberbrottslighet har gått från att handla om enstaka individer i en källare, till företagsliknande verksamheter med stora organisationer, tydliga mål och uttalade visioner. Den ökade tillgängligheten och komplexiteten har medfört att det blir allt vanligare att externa aktörer betalar för att få denna typ av attacker utförda – cybercrime-as-a-service. 

– Cyberbrottsligheten är synnerligen sofistikerad och tröskeln för att nyttja sådana tjänster blir allt lägre. Därför kan man inte enbart beakta externa hot, utan alla företag bör också ta hänsyn till interna risker. Vi lever i en informationsdriven värld och information kan lätt hamna i fel händer, oavsett om det beror på illvilja eller är ett misstag, konstaterar Per Boman, IT-säkerhetsspecialist hos Hogia. 

Den vanligaste hotbilden är fortfarande riktade attacker, såsom phishingattacker, där medarbetare, oavsett vem man är eller vad man arbetar med, exempelvis luras att klicka på osäkra länkar i falska e-postmeddelanden. Syftet för de kriminella är att på så sätt komma över uppgifter för att kunna ta sig in i företagets IT-system. Hogia, som under många år har byggt avancerade systemstöd inom HR, transport, lön och ekonomi, satsar därför stora resurser både på att utbilda sin personal förebyggande och på att bygga system med en så säker arkitektur som möjligt. 

– Ju större chans till ekonomisk vinning, desto mer tid ägnas åt att få länken eller budskapet i det falska mailet att kännas seriöst. Därför räcker det inte att enbart satsa på riktigt bra säkerhetssystem, utan det är centralt att kontinuerligt utbilda sina medarbetare kring hur cyberkriminella arbetar, förklarar Martin Thulin, utvecklingsansvarig för Hogia Signit.

– Vi har också valt att sätta säkerheten som främsta fokus i exempelvis vår digitala signeringstjänst Hogia Signit. Endast fyra av tjugofyra granskade signeringstjänster uppfyller kraven som EU-förordningen eIDAS ställer på avancerade elektroniska underskrifter, och Hogia Signit är en av dem. 

Ha en plan på plats

Både Martin, Per och Bjarne understryker vikten av att ha en utförlig plan på plats. Redan innan olyckan är framme behöver man ha färdiga rutiner så att man vet precis vad man ska göra om företaget drabbas av ett intrång. 

– Man behöver inte vara expert för att ta de första stegen. Tillsammans kan man komma en bra bit på väg vad gäller att identifiera risker och konsekvenser. Därefter bör man kartlägga sina viktigaste tillgångar – vad måste man skydda respektive vad vill man skydda? Skulle något ändå hända gäller det att ha kommunikationen på plats och vara transparent både med medarbetare och kunder, betonar Bjarne. 

Säkerhet som matchar brottsligheten

Även med de bästa avsikter kan det dock vara svårt att hålla sig à jour med den snabba utvecklingen och än svårare att på egen hand täppa till alla potentiella säkerhetshål. 

– Av den anledningen lägger Hogia omfattande resurser på omvärldsbevakning, för att ha stabila och robusta system vars säkerhet matchar den cyberkriminella utvecklingen, berättar Per Boman.

 Själva arbetar Hogia i lager på lager för bästa tänkbara säkerhet.

– Kärnan – våra kunders data – är det viktigaste. Det är med avstamp i detta som vi bygger våra lösningar och våra många olika lager av säkerhet, såväl som hanterar data och kryptering, behörigheter och mycket mer. Med tydliga regler och rutiner på plats kan vi leverera nya, säkra versioner av våra applikationer – varje dag. Därutöver har vi automatiska säkerhetskontroller i leveransprocessen, som larmar direkt vid avvikelser, förklarar Bjarne.

– De cyberkriminella är experter på att hitta de svaga länkarna, därför måste kedjans alla delar hålla vid en attack. Av den anledningen är det så viktigt att såväl de IT-system som vi själva använder och de vi utvecklar håller högsta klass. Men inte ens det räcker. Kompetens och medvetenhet hos alla våra medarbetare är minst lika viktigt när det kommer till att förhindra cyberattacker. Att våra kunder kan lita på oss som en säker IT-leverantör och att de kan vända sig till oss för att få råd och svar är det allra viktigaste för Hogia! 

Läs mer om Hogias säkerhetslösningar här  

Se Hogias affärssystem här 

 

Mer från Hogia

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Hogia och ej en artikel av Dagens industri

Valet 2022

Helldén varnar för ny regering – ”skruva tillbaka klockan 20 år”

Trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP) blev Stockholms kanske mest kända kommunpolitiker för sina satsningar på gågator och cykelbanor. Nu tar han sin gröna agenda till riksdagen, som ny ledamot i Trafikutskottet.

Stockholms trafikborgarråd Daniel Helldén (mp) blir ny trafikpolitisk talesperson för sitt parti i riksdagen.
Stockholms trafikborgarråd Daniel Helldén (mp) blir ny trafikpolitisk talesperson för sitt parti i riksdagen.Foto:Oscar Olsson

Läs Di Digitalt i 3 månader för endast 197 kr

ord. pris 429kr/mån

spara
1090 kr

Få tillgång till allt digitalt innehåll i 3 månader för 197 kr. Därefter tillsvidare med 25% rabatt, endast 322 kr/mån i 12 månader. Alla priser är inklusive moms.

Visa allt som ingår

Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

Tillgång till över 1 100 aktiekurser i realtid

Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev


Betala som

Betalsätt

Genom att klicka på ”Godkänn köp” godkänner jag Dagens industri AB:s prenumerationsvillkor och bekräftar att jag tagit del av Dagens industris AB:s personuppgiftspolicy.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera