1515
Annons

Vasakronans teknikbolag krattar för notering

Svenska Hydda, som ägs av Blq Invest och Vasakronan, har köpt fem startupbolag sedan starten i slutet av förra året.

Nu förbereder man för fler förvärv – och krattar för en börsnotering inom 1-2 år.

”Vi ska bli Europas största 'proptech'-koncern”, säger Blq Invests grundare Kamjar Hajabdolahi.

Peter Östman, affärsutvecklingschef på Vasakronan, och Blq Invests grundare Kamjar Hajabdolahi.
Peter Östman, affärsutvecklingschef på Vasakronan, och Blq Invests grundare Kamjar Hajabdolahi.

Fastighetssektorn har halkat efter i digitaliseringen, men samtidigt har teknikbolagen i sektorn svårt att lyfta på egen hand. 

Det är med dessa två insikter i ryggen som riskkapitalbolaget Blq Invest och Vasakronan i fjol investerade 50 Mkr vardera i ett gemensamt ”proptech-”bolag vid namn Hydda, vilket Di Digital rapporterat om

”Hydda ska förvärva växande protechbolag och bygga broar till fastighetsägarna”, förklarar Kamjar Hajabdolahi, grundare på riskkapitalbolaget Blq Invest.

Peter Östman, affärsutvecklingschef på Vasakronan, resonerar på ett snarlikt sätt. 

”Marknaden översvämmas just nu av olika 'proptech'-bolag. Men våra kunder har svårt att välja mellan dem. Vi ser en möjlighet att själva vara med och konsolidera och effektivisera utvecklingen på ett kommersiellt sätt”, säger han.

För Vasakronan drivs man även på av sina egna hållbarhetsambitioner kring den smarta staden.

”Vi ska vara klimatneutrala 2030 och då är teknikutvecklingen en förutsättning för att nå våra mål”, säger Peter Östman, som även är ledamot i Hyddas styrelse. 

Redan i december hade Hydda köpt tre bolag: 

Homemaker, ett digitalt system för bostäder och kommersiella fastigheter.
Elbilio, en mobilitetslösning som gör det enkelt att dela elbilar, elscootrar och olika typer av cyklar.
Parkando, en digital parkeringsoperatör.

Sedan dess har man köpt ytterligare två bolag, varav ett är offentligt nog att prata om. Bolaget i fråga heter Space Flow, och är en tjeckisk community-app som sköter samspelet mellan fastighetsägare och slutanvändare, det vill säga hyresgäster eller medarbetare på ett kontor. 

Space Flow finns redan på ett tiotal marknader i Europa och är Hyddas första steg utanför Norden. Tanken är att de andra bolagen i gruppen ska kunna koppla sina tjänster till Space Flows platform.

”Space Flow växer fort, vilket innebär att vi kan komma ut i Europa och dra nytta av deras distribution”, säger Kamjar Hajabdolahi.

Köpet av Space Flow sker med hjälp av en investering på 70 Mkr i bolaget. De tjeckiska ägarna har även fått prestationsbaserade optioner som ska ge dem aktier i Hydda vid den planerade börsnoteringen inom ett till två år.

”Just nu har Hydda en sammanlagd återkommande årlig omsättning på 42 miljoner kronor. Målet är att komma över 100 miljoner kronor i årlig återkommande omsättning inom 12 månader. Efter det är vi redo att börsnotera bolaget på First North”, säger Kamjar Hajabdolahi.

Ska fastighetsbolagen fortsätta som delägare även efter noteringen?
”Ja. Syftet med en notering är att få en bättre valuta för fortsatta förvärv i Europa. Inom fem år ska vi ha över en miljard i årligt återkommande intäkter och en vinstmarginal på 20 procent.”

Även Peter Östman beskriver Vasakronan som långsiktiga ägare.

”Vi har detta som vår inkubator för att driva 'proptech', och då måste man tänka stort och driva utvecklingen internationellt”, säger han.

Innan noteringen ska Hydda dock ta in minst ännu ett fastighetsbolag som delägare. En så kallad ”private placement” planeras, enligt  Kamjar Hajabdolahi.

Vare sig han eller Peter Östman vill inte uppge någon värdering. Men enligt uppgift till Di Digital hoppas ägarna att bolaget ska värderas till mellan 500 och 750 Mkr, exklusive det kapital man tar in.

Ett sjätte förvärv är på gång, och fler köp ska följa.

”Vi ska bli Europas största 'proptech'-koncern och hjälpa fastighetsbolagen med alla deras digitala behov”, slår Blqs grundare Kamjar Hajabdolahi fast.

Totalt har Hyddas fem bolag 62 anställda, 42 Mkr i årligt återkommande intäkter och 138 kunder på 13 marknader i Europa. 

Bolaget ägs i nuläget till 60 procent av Blq Invest och 30 procent av Vasakronan. Övriga 10 procent ägs av bolagets ledning.


Innehåll från IMPACTAnnons

Sverige slår både Norge och Danmark – enligt ny rapport från Omnichannel

Nya siffror från Omnichannel Index visar att svenska företag erbjuder bäst kundupplevelser både i butik och online. Den nya undersökningen mäter hur nordiska butikskedjor erbjuder kundupplevelser efter Omnichannels modell. Vinnarna i mätningen kommer att presenteas på ett stort event i Stockholm den 6e september där ledande profiler från bland annat IKEA, Lindex och LEGO kommer delta.

The OmniChannel Index är Nordens största undersökning när det kommer till att mäta butikers kundupplevelser både digitalt och i butik. 

Även om många butikskedjor har utvecklat och förbättrat kundupplevelsen under Corona-pandemin visar undersökningen att det fortfarande finns förbättringsmöjligheter hos de Nordiska butikskedjorna. Omnichannel Index mäter hur 277 butiker runtom i Norden presterar på 65 punkter kopplat till kundupplevelsen i fysiska och digitala kanaler. 

Studien visar bland annat att endast 34 procent av butikerna erbjuder click & collect-tjänster, trots att detta under pandemin har blivit något som kunderna förväntar sig. Undersökningen visar även att endast 9 procent av butikerna erbjuder självbetjäningsskärmar och 13 procent erbjuder ”endless aisles” där kunder erbjuds att se och beställa det kompletta sortimentet direkt i butiken.

Hållbarhet inom handel – ”all hype, no action”

Det är tredje gången som studien publiceras och nytt för i år blir att mätningen även undersöker detaljhandelns erbjudande inom hållbarhet. 

– Trots att kundupplevelser och miljömedvetenhet är heta ämnen visar våra siffror på att detta inte implementeras i praktiken, säger Kristoffer Okkels, Marketing Director på IMPACT. 

Till exempel visar studien att 22 procent av butikerna följer FNs hållbarhetsmål. Studien visar även att endast 19 procent av dem låter kunderna filtrera produkter baserat på deras Co2-avtryck. Vidare framgår att endast 3 procent av butikerna erbjuder fossilfria leveransalternativ och endast 2 procent erbjuder hållbar paketering. 

Vinnarna i studien ska presenteras i Stockholm 

Resultaten i Omnichannel Index kommer att presenteras på en gala i Stockholm den 6 september. Eventet är öppet och gratis för företag inom handeln. 

– Vi vill hylla de som gör någonting extra för kundupplevelsen. Det kan handla om allt från fler fraktalternativ till att erbjuda self-service i butik till sina kunder, säger Kristoffer Okkels. 

Denna hyllning sker vid ett event i Stockholm som tar plats den 6e september. Många ledande namn inom handeln kommer vara där och föreläsa, däribland Christian Thor, VP på LEGO och Loek Berendsen, Platform Lead på IKEA. Dessa ledande aktörer kommer även få dela med sig av sina resor mot att uppnå den bästa OmniChannel-upplevelsen för sina kunder.

Eventet kommer inte endast hylla vinnarna, utan kommer även innehålla inspiration och kunskap om hur andra företag kan ta steget till en bättre kundupplevelse och bättre hållbarhetstänk. 

Omnichannel Index arrangeras av e-handelsbyrån IMPACT Commerce som är en av Europas ledande konsulter inom E-handel. Impact har under många år hjälpt butiker och handlare och e-handelsföretag att förbättra sina kundupplevelser genom att erbjuda rådgivning och teksnika lösningar. Uppdragsgivarna består av allt från Arla till Filippa K, Plantagen, Ganni och listan utökas ständigt. 

Eventet är gratis och tillgängligt för aktörer inom handel. Läs mer och registrera dig på: www.omnichannelindex.com  

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med IMPACT och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?